Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Η Χημεία «έκαψε» του υποψηφίους-Η ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΧΗΜΙΚΩΝ

Δημοσίευση: 06/06/2014
Εξετάσεις
Alt Text: 
Εξετάσεις
Title Text: 
Εξετάσεις
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τα θέματα της Χημείας, στα οποία διαγωνίστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι της  Θετικής κατεύθυνσης, είναι πάρα πολλά, σύμφωνα με την Ενωση Ελλήνων Χημικών , και στερούν από το μαθητή τη δυνατότητα να τα επεξεργαστεί αναλυτικά και να τα απαντήσει με επάρκεια, καθώς του δημιουργούν άγχος σε σχέση με το χρόνο.
 Σε ότι αφορά στο βαθμό δυσκολίας, τονίζει η ΕΕΧ,  πολλά από τα θεωρητικά θέματα είναι υψηλού βαθμού δυσκολίας, διότι απαιτούν λεπτομερή  γνώση της εξεταζόμενης Χημείας.
Σχετικά με το  εύρος και την έκταση της εξέτασης, σημειώνει η ΕΕΧ,  τα θέματα καλύπτουν μεγάλο μέρος της ύλης, παρότι δε θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ενδεικτικά των πιο σημαντικών στοιχείων της, ιδίως σε ότι αφορά στο 1ο κεφάλαιο.
Συνολικά, υπογραμμίζει η ΕΕΧ, τα θέματα του μαθήματος «Χημεία» κρίνονται πολύ απαιτητικά ως προς την ποσότητα,  για καλά προετοιμασμένους μαθητές,  αλλά χωρίς την απαραίτητη σαφήνεια και στόχευση, ώστε να διακρίνουν μεταξύ των μαθητών  αυτούς που έχουν κατανοήσει την Χημεία καλύτερα.
Η ΕΕΧ «με ανακούφιση βλέπει το παρόν εξεταστικό σύστημα να βαίνει προς το τέλος του,  οφείλοντας για άλλη μια φορά να στηλιτεύσει, το ότι δίνει τη δυνατότητα να διεκδικούν μαθητές από διαφορετικές κατευθύνσεις, οι οποίοι εξετάζονται σε διαφορετικά θέματα διαφορετικής  δυσκολίας τις ίδιες θέσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, γεγονός που αποτελεί παραβίαση της αρχής της ισονομίας και των ίσων ευκαιριών».  

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΗΜΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΧΗΜΕΙΑΣ
Σήμερα Παρασκευή  6-6/2014 εξετάστηκε το μάθημα «Χημεία» Θετικής κατεύθυνσης
στις Πανελλήνιες Εξετάσεις .
Η Ένωση Ελλήνων Χημικών(ΕΕΧ), έχει με επανειλημμένες παρεμβάσεις της τονίσει ότι  η εξέταση των μαθημάτων θα πρέπει να στοχεύει στον έλεγχο των ουσιαστικών γνώσεων των μαθητών, της κριτικής τους ικανότητας και της ικανότητας να συνδυάζουν τις γνώσεις τους για να καταλήξουν σε συμπεράσματα. Για την εξυπηρέτηση αυτών των στόχων τα θέματα θα πρέπει να χαρακτηρίζονται από σαφήνεια ως προς τη διατύπωση των ερωτημάτων, επιστημονική ακρίβεια, μεγάλο εύρος, ώστε να καλύπτουν όλη τη διδακτέα ύλη, να μην απαιτούν στείρα απομνημόνευση και κυρίως να μη μετατρέπουν την εξέταση σε αγώνα δρόμου, όπου η ποσότητα υπονομεύει την ποιότητα .
Η ΕΕΧ παρακολουθώντας τις σημερινές εξετάσεις, όπως προβλέπει ο ρόλος της ως σύμβουλου  του κράτους σε θέματα Χημείας και Χημικής Εκπαίδευσης,  κατέληξε στις ακόλουθες παρατηρήσεις:
•    Σε ότι αφορά στο εύρος και την έκταση της εξέτασης τα θέματα καλύπτουν μεγάλο μέρος της ύλης, παρότι δε θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ενδεικτικά των πιο σημαντικών στοιχείων της, ιδίως σε ότι αφορά στο 1ο κεφάλαιο.
Σε ότι αφορά στην έκταση των θεμάτων, εκτιμούμε ότι είναι πάρα πολλά και στερούν από το μαθητή τη δυνατότητα να τα επεξεργαστεί αναλυτικά και να τα απαντήσει με επάρκεια, καθώς του δημιουργούν άγχος σε σχέση με το χρόνο.
•     Σε ότι αφορά στο βαθμό δυσκολίας, πολλά από τα θεωρητικά θέματα είναι υψηλού βαθμού δυσκολίας, διότι απαιτούν λεπτομερή  γνώση της εξεταζόμενης Χημείας. Θεωρούμε ατυχείς τις επιλογές :
1.    Β1.α: με βάση τη διατύπωση υπάρχει το ενδεχόμενο ορισμένοι μαθητές να θεωρήσουν διαφορετικούς τους ομοιοπολικούς από τους ημιπολικούς δεσμούς και να θεωρήσουν την πρόταση σωστή. Δεν ελέγχεται η κατανόηση του σχηματισμού ομοιοπολικών δεσμών, αλλά το αν έχει προσέξει ο μαθητής τη διατύπωση: «αλλά θεωρείται ως μια ειδική περίπτωση του ομοιοπολικού δεσμού» , δηλαδή την απομνημόνευση.
2.    Β2.β: Παρότι είναι ερώτηση του σχολικού βιβλίου, η απάντησή της δεν είναι μονοσήμαντη, διότι αφορά στα στοιχεία της 2ης ομάδας από τις κύριες ομάδες, αλλά και άλλων ομάδων από το d τομέα του Περιοδικού Πίνακα. Για να είναι σωστή η ερώτηση, θα έπρεπε ο θεματοδότης να έχει προσθέσει  ότι πρόκειται για στοιχείο των τομέων s και p. Αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψη για τη σύνταξη οδηγιών εξέτασης από την  Επιτροπή και κατά τη διόρθωση των γραπτών, γιατί ενδέχεται να οδηγήσει στο να αδικηθούν οι μαθητές οι οποίοι έχουν κατανοήσει την ύλη τους καλύτερα.
3.    Γ1. Γράφεται στο τέλος ότι απαιτείται η αναγραφή χημικών εξισώσεων, με τον κίνδυνο οι μαθητές να μη το προσέξουν.
•    Σε ότι αφορά στα θέματα Γ και Δ (ασκήσεις)εκτιμούμε ότι:
1.     το θέμα Γ εξετάζει μεγάλο μέρος της ύλης  της  οργανικής Χημείας, επομένως έχει μεγάλη διακριτική ικανότητα, αλλά είναι εξαιρετικά μεγάλης έκτασης.
2.     Το θέμα Δ δεν εμφανίζει καμία  ιδιαίτερη δυσκολία και δε μπορεί να ελέγξει την ποιότητα των γνώσεων των μαθητών, γιατί τα ερωτήματα δεν είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας. Ειδικά το ερώτημα   Δ4, δεν είναι σαφώς διατυπωμένο, ώστε να γίνεται κατανοητό αν απαιτείται θεωρητική αιτιολόγηση για τη διάταξη των όγκων του νερού ή μαθηματική επεξεργασία, όπως πρέπει σε ένα τέταρτο θέμα. Αν το ζητούμενο είναι η μαθηματική επεξεργασία, θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να δούμε τι υπολογισμό θα περίμενε για το ρυθμιστικό διάλυμα.
Συνολικά, τα θέματα του μαθήματος «Χημεία» κρίνονται πολύ απαιτητικά ως προς την ποσότητα,  για καλά προετοιμασμένους μαθητές,  αλλά χωρίς την απαραίτητη σαφήνεια και στόχευση, ώστε να διακρίνουν μεταξύ των μαθητών  αυτούς που έχουν κατανοήσει την Χημεία καλύτερα.
Η ΕΕΧ με ανακούφιση βλέπει το παρόν εξεταστικό σύστημα να βαίνει προς το τέλος του,  οφείλοντας για άλλη μια φορά να στηλιτεύσει, το ότι δίνει τη δυνατότητα να διεκδικούν μαθητές από διαφορετικές κατευθύνσεις, οι οποίοι εξετάζονται σε διαφορετικά θέματα διαφορετικής  δυσκολίας τις ίδιες θέσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, γεγονός που αποτελεί παραβίαση της αρχής της ισονομίας και των ίσων ευκαιριών.  

Σχόλια (2)

 
Θανάσης
08 Ιουν 2014 10:23

Παπαγαλία και απλή μέθοδο των τριών.

 
Κώστας Δέδας
08 Ιουν 2014 23:32

Όταν έδωσα Χημεία το 1994 με εκείνο το φαντασμαγορικό μπλε βιβλίο του Ευγενίδειου Ιδρύματος θυμάμαι πόσο επιστημονικό ήταν να μάθεις παπαγαλία 10-15 αντιδράσεις οργανικής Χημείας, ώστε από CaCO3 να μπορείς να φτιάχνεις όποια οργανική ένωση άνθρακα θέλεις. Με είχε επίσης εντυπωσιάσει η ικανότητά μου να αποστηθίζω εστέρες και αμινοξέα. Στην ανόργανη ήταν πολύ επιστημονικά όλα αυτά με την Ksp και όξυναν το νου μου να γίνω ένας ολοκληρωμένος άνθρωπος.Στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ΑΠΘ είχαμε στο α εξάμηνο επιλεγόμενη τη Χημεία. Ευτυχώς που είχα δώσει λοιπόν Πανελλαδικές Χημεία και όχι το οπισθοδρομικό μάθημα του Προγραμματισμού που συνάντησα μόνο 15 φορές στη σχολή.Ε ναι λοιπόν. Οι φοιτητές στο Πολυτεχνείο πρέπει να ελέγχονται για τις γνώσεις τους στη Χημεία. Το ίδιο και οι φοιτητές των σχολών Πληροφορικής ΑΕΙ. Αν και θα υποστήριζα σθεναρά μια πρόταση της Ε.Ε.Χ να καταργηθούν οι σχολές Πληροφορικής ΑΕΙ και στο Πολυτεχνείο να μείνει μόνο η σχολή Χημικών Μηχανικών.Οι σχολές Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, Μηχανολόγων Μηχανικών, Πολιτικών Μηχανικών, Μηχανικών Η/Υ, Πληροφορικής κτλ κτλ να απορροφηθούν από τα αντίστοιχα ΤΕΙ ώστε να εισάγονται εκεί οι μαθητές των ΕΠΑΛ...Δίκαιο. N' est-ce pas?

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean