Μνημόνιο και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση

13/04/2013

Ενημερώθηκε: 06/06/2014, 11:29

Άκουσε το άρθρο
Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – Ερευνητής
Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

Memorandum on Cooperation in Vocational Education and Training in Europe Berlin, 10 -11 December 2012
Το μνημόνιο αυτό υπογράφηκε από τις εξής ευρωπαϊκές χώρες: Γερμανία, Πορτογαλία, Ελλάδα, Ισπανία, Λετονία, Σλοβακία, Ιταλία.
Για την Ελλάδα το μνημόνιο υπέγραψε ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου. Το πλήρες κείμενο του μνημονίου είναι αναρτημένο στο διαδίκτυο.
Στο μνημόνιο συνεργασίας αναφέρεται ότι για τον περιορισμό της ανεργίας των νέων, τα κράτη θα πρέπει να εφαρμόσουν το δυϊκό  εκπαιδευτικό σύστημα της Γερμανίας (dual system). Το σύστημα αυτό θεωρείται επιτυχημένο στη Γερμανία διότι περιορίζει δραστικά την ανεργία των νέων, διότι παρέχει εξειδικευμένη επαγγελματική εκπαίδευση και σε πολλές περιπτώσεις κατάρτιση. Ανεξάρτητα εάν αυτό το  σύστημα μπορεί ή όχι να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα, υπάρχει ένα πελώριο ερώτημα: Γιατί υπέγραψε ο Υφυπουργός το μνημόνιο, γνωρίζει τόσο καλά την Τεχνική Εκπαίδευση και είναι σίγουρος ότι μπορεί να εφαρμοστεί εδώ το dual system; Γιατί η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΠΑ, δημιουργεί τετελεσμένα και δεσμεύει το ελληνικό κοινοβουλευτικό σώμα και την ελληνική κοινωνία χωρίς να έχει ψηφιστεί ο σχετικός νόμος για Τεχνολογικό Λύκειο; Και γιατί δεν ψηφίζεται ο νόμος ο οποίος είναι έτοιμος προ ενός και πλέον έτους;
Τα ερωτήματα αυτά και πολλά άλλα απασχολούν έντονα τους γονείς και τους μαθητές, οι οποίοι βλέπουν το όραμα πανεπιστημιακού πτυχίου και ο διορισμός στο δημόσιο να απομακρύνονται, αντίθετα εμφανίζεται ένα γκρίζο τοπίο το οποίο περιγράφεται με τις λέξεις πτυχίο – ανεργία – μετανάστευση.
Τα ίδια ερωτήματα απασχολούν έντονα και τους εκπαιδευτικούς της ΤΕΕ οι οποίοι γνωρίζουν ότι με το σύστημα μαθητείας περιορίζονται δραστικά οι θέσεις των εκπαιδευτικών και δικαιολογημένα ανησυχούν για το εργασιακό τους μέλλον.
Επειδή η στροφή των μαθητών προς την Τεχνική Εκπαίδευση έχει αρχίσει προ τριετίας και θα ενταθεί, θα έπρεπε  η πολιτεία να έχει ήδη δομήσει ένα αξιόπιστο σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ώστε να αποσυμφορηθούν  τα ΑΕΙ και η Τεχνική Εκπαίδευση να μην είναι η δεύτερη, η  αναγκαστική επιλογή.
Το υπουργείο παιδείας όμως, αναβάλλει συνεχώς την ψήφιση του νόμου, διότι δεν έχει αποφασίσει ακόμη τι θα κάνει με την Τεχνική Εκπαίδευση. Ο υπουργός παιδείας κ. Αρβανιτόπουλος δεσμεύτηκε στη Βουλή, ότι ο νόμος θα ψηφιζόταν το Φθινόπωρο που μας πέρασε…
Υπάρχουν βέβαια κάποιες ανομολόγητες δικαιολογίες για τις συνεχείς αναβολές όπως, οι πιέσεις από τον ιδιωτικό τομέα της μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και κατάρτισης, ο οποίος επιθυμεί το μονοπώλιο του χώρου, η υπαγωγή των δημοσίων ΙΕΚ στις διοικητικές περιφέρειες οι οποίες δεν τα θέλουν, οι επιφυλάξεις από την «άτυπη ομάδα» για το κόστος του έτους εξειδίκευσης.
Και όμως από τη λειτουργία του έτους εξειδίκευσης μπορούμε να έχουμε οφέλη, αρκεί να εντάξουμε το νέο αυτό θεσμό στο επόμενο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα 2014 – 2020 και θα υπάρξει κοινοτική χρηματοδότηση, όπως συνέβη με την ίδρυση των ΙΕΚ.
Τέλος εάν υπήρχε η  Θεά Αθηνά είναι προφανές ότι για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης δεν θα συνιστούσε στην πολιτική ηγεσία να ξεκινήσει με το  περίφημο σχέδιο που φέρει το όνομά της. Τα ΑΕΙ (το ρετιρέ) όταν δεν στηρίζονται σε στέρεα θεμέλια (Πρωτοβάθμια – Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) τότε είναι κτίσματα στην άμμο. Δυστυχώς όμως η Θεά Αθηνά δεν υπάρχει για να δώσει τη σοφία της.

Ας πρυτανεύσει τουλάχιστον η κοινή λογική. Ίδωμεν.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ