Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Οδηγίες για την αποτροπή του κοινωνικούς αποκλεισμού

Δημοσίευση: 15/12/2009

να μη θίγονται με οποιονδήποτε τρόπο μαθητές οι οποίοι υφίστανται ήδη τον κοινωνικό
αποκλεισμό με διάφορους τρόπους (π.χ. φτώχια).__
Ειδικότερα η εγκύκλιος του υπ. Παιδείας , έχει ως εξής:

Σε συνέχεια της εγκυκλίου μας με αρ. φακ. 7.1.05.22 και ημερομηνία 28 Αυγούστου 2009,
σας αποστέλλεται νέα εγκύκλιος σχετική με τον 1ο στόχο της σχολικής χρονιάς 2009-2010.
Ο όρος κοινωνικός αποκλεισμός ερμηνεύεται ως η παρεμπόδιση απορρόφησης
κοινωνικών και δημόσιων αγαθών, κοινωνικού και δημόσιου πλούτου. Ως εκ τούτου, η
ελλιπής εκπαίδευση αποτελεί δείκτη κοινωνικού αποκλεισμού.
Αδιαμφισβήτητα, η παιδεία του τόπου ως κοινωνικό αγαθό πρέπει να προσφέρεται
αφειδώλευτα προς όλες τις κοινωνικές τάξεις. Ιδιαίτερη ευαισθησία όμως και έμφαση
πρέπει να επιδεικνύεται προς τις ευπαθείς ομάδες του μαθητικού πληθυσμού. Παιδιά που
αποκλείονται από το σχολείο ή το εγκαταλείπουν πρόωρα, στερούμενα των βασικών
εφοδίων της ζωής δεν έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν εξειδικευμένη γνώση και να
ανελιχθούν οικονομικά και κοινωνικά. Ως αποτέλεσμα, παρουσιάζουν χαμηλή
αυτοεκτίμηση και αδυναμία να νοήσουν τον εαυτό τους ως άτομο κοινωνικά ενταγμένο, με
όλα τα συνεπακόλουθα.
2
Το Δημοκρατικό και Ανθρώπινο Σχολείο έχει ως στόχο την καταπολέμηση του κοινωνικού
αποκλεισμού και μερινά ώστε κάθε παιδί να απολαμβάνει τα δικαιώματά του στη
μόρφωση, για να αναπτυχθεί ως ελεύθερος και δημοκρατικός πολίτης.
Στο πνεύμα του πιο πάνω πλαισίου προτείνονται για πραγματοποίηση στις σχολικές
μονάδες οι ακόλουθες δραστηριότητες:
1. Αξιοποίηση υλικού από συγκεκριμένα θέματα του Αναλυτικού προγράμματος για
διευκρίνιση των βασικών εννοιών: αποκλεισμός, διάκριση, δικαιώματα, φτώχεια κτλ
Κατά τον προγραμματισμό της διδασκαλίας να επισημανθούν σημεία του
αναλυτικού προγράμματος διαφόρων μαθημάτων (Γλώσσα, Ιστορία, Γεωγραφία
κτλ) και να αξιοποιηθούν από τους διδάσκοντες με τρόπο που να
ευαισθητοποιούνται οι μαθητές για τα θέματα του κοινωνικού αποκλεισμού και της
φτώχειας
2. Αξιοποίηση υλικού που έχει παραχθεί και αφορά συγκεκριμένες περιοχές της
εκπαίδευσης , όπως:
α. COMPASS, Compassito Συμβούλιο __________της Ευρώπης (www.coe.int)
β. Βοήθημα εκπαιδευτικού για αξιοποίηση του DVD “Not just numbers,
UNHCR” αναφορικά με την μετανάστευση και το πολιτικό άσυλο στην
Ευρώπη http://www.unhcr.org/numbers-toolkit/NJN-MANUAL-EN.pdf
γ. Παγκόσμια Εκπαίδευση, (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου) –
http://www.moec.gov.cy/pagkosmia_ekpaideusi/index.html και η Έκδοση
Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου “Πρακτικά Επιμορφωτικής Διημερίδας
«Παγκόσμια Εκπαίδευση: Πτυχές και Στρατηγικές Προώθησης”
Χατζηθεοδούλου – Λοϊζίδου Π. και Σαλτέ – Δημητριάδου Β. (επιμ.) (2004)
3. Αξιοποίηση υλικού που θα αποσταλεί στα σχολεία από το ΥΠΠ
4. Λειτουργία ομάδων διαλόγου και προβληματισμού για τον τρόπο οργάνωσης της
σχολικής ζωής, έτσι ώστε να προλαμβάνεται η σχολική αποτυχία και ο κοινωνικός
αποκλεισμός
5. Κατανόηση των εννοιών «φτώχεια» και «κοινωνικός αποκλεισμός» με βιωματικό
τρόπο, όπως για παράδειγμα με :
o υπόδυση ρόλων
o συγγραφή μικρών θεατρικών έργων και ανέβασμα παραστάσεων
o διεξαγωγή ερευνών-projects ή διαθεματικών εργασιών με θέμα τον κοινωνικό
αποκλεισμό και τη φτώχεια
o μελέτη χαρακτηριστικών περιπτώσεων φτώχειας (π.χ. Ερυθραία)
o μελέτη βιογραφιών παιδιών από φτωχές χώρες ή περιοχές
o παρακολούθηση σχετικών ταινιών και συζήτηση γύρω από το περιεχόμενό
3
τους (π.χ. ταινία “Slam dog Millionaire”, υλικό-ντοκιμαντέρ των Ηνωμένων
Εθνών κλπ)
6. Προκήρυξη ενδοσχολικών διαγωνισμών π.χ δοκιμίου, ποίησης, άρθρου
τραγουδιού, αφίσας , έργου τέχνης, χορογραφίας.
7. Καθορισμός και διοργάνωση «Μέρας Αλληλογνωριμίας», κατά την οποία τα παιδιά
χωρισμένα σε μεικτές ομάδες, που θα αποτελούνται από μαθητές διαφόρων
τμημάτων- κατηγοριών – επιπέδων, θα συμμετέχουν σε βιωματικές
δραστηριότητες με θέμα τα ίσα δικαιώματα και την κοινωνική συνοχή.
8. Στόχευση των μαθητικών εντύπων, ώστε αυτά να αποτελέσουν βήμα για την
προβολή του στόχου. Να αναδειχθεί μέσα από αυτά η σημασία της αποτροπής του
κοινωνικού αποκλεισμού για μια δημοκρατική κοινωνία
9. Διοργάνωση σεμιναρίων ή/ και παιδαγωγικών συνεδριών με θέμα το στόχο σε
σχολική βάση
10. Ενθάρρυνση των μαθητών να συμμετάσχουν σε διαγωνισμούς που θα
προκηρυχθούν στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Έτους
Προτρέπουμε επίσης τους εκπαιδευτικούς να είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι και να λαμβάνουν
όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα κατά την εκπόνηση των σχετικών δράσεων στα σχολεία ώστε
να μη θίγονται με οποιονδήποτε τρόπο μαθητές οι οποίοι υφίστανται ήδη τον κοινωνικό
αποκλεισμό με διάφορους τρόπους (π.χ. φτώχια).__

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.