Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Οι απαντήσεις και τα σχόλια στα θέματα της Βιολογίας από την Ένωσης Βιοεπιστημόνων

Δημοσίευση: 04/06/2014
Εξετάσεις
Alt Text: 
Εξετάσεις
Title Text: 
Εξετάσεις
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τα θέματα των Πανελληνίων Εξετάσεων 2014 στο μάθημα της Βιολογίας Θετικής Κατεύθυνσης των Ημερησίων Λυκείων και ΕΠΑΛ (ομάδα Β’) χαρακτηρίζονται ως απαιτητικά, σχετικά μεγάλης έκτασης, με σαφή διαβάθμιση δυσκολίας ενώ καλύπτουν ένα ικανό μέρος της διδακτέας ύλης.
Αρκετά θέματα απαιτούσαν κριτική προσέγγιση και αναλυτική σκέψη. Οι μαθητές/τριες με βαθιά κατανόηση και γνώση της εξεταζόμενης ύλης μπορούν να ανταποκριθούν με επάρκεια στις απαιτήσεις της εξέτασης.
Επισημαίνουμε ότι οι αιτιολογήσεις που ζητούνται σε κάποια θέματα επιδέχονται εναλλακτικές απαντήσεις, τις οποίες πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι βαθμολογητές. Τονίζουμε ότι για πρώτη φορά οι οδηγίες της ΚΕΕ είναι αναλυτικές και σαφείς. Απαιτείται, όμως, επιπλέον διευκρίνιση για το ερώτημα Δ4.
ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Ευχόμαστε καλή επιτυχία για τη συνέχεια
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΒ
(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΒΙΟΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ)

Σχόλια (7)

 
Μαθητής
05 Ιουν 2014 08:49

ΤΙ ΤΕΧΕΙ; ΟΛΑ ΚΑΛΑ; Δ4.Μπορεί να έγινε αντικατάσταση μιας βάσης στο κωδικόνιο έναρξης 5΄–ATG–3΄ με αποτέλεσμα αυτό να μετατραπεί σε μία τριπλέτα που δεν σηματοδοτεί την έναρξη. Ως κωδικόνιο έναρξης της πρωτεΪνοσύνθεσης θα μπορούσε πλέον να λειτουργήσει η μεθεπόμενη τριπλέτα βάσεων ATG (AUG στο mRNA), με αποτέλεσμα το mRNA που θα παραχθεί να έχει δύο λιγότερα κωδικόνια, άρα και το πρωτεϊνικό προϊόν δύο λιγότερα αμινοξέα. Σημείωση: Στην εκφώνηση του υποερωτήματος: «…στο παραπάνω τμήμα DNA…». Η διατύπωση αυτή μπορεί να θεωρηθεί ότι αναφέρεται σε ολόκληρο το δομικό γονίδιο του οπερονίου της λακτόζης. Σε μια τέτοια προσέγγιση είναι δεκτή και μια εναλλακτική απάντηση. Ειδικότερα, ότι η μετάλλαξη οδήγησε στην δημιουργία κωδικονίου λήξης, δύο κωδικόνια πριν από το αρχικό κωδικόνιο λήξης αυτού του γονιδίου, με αποτέλεσμα πάλι το πρωτεϊνικό προϊόν να έχει δύο λιγότερα αμινοξέα. Αυτό, φυσικά, αποτελεί υπόθεση σύμφωνη με μια τέτοιου τύπου ανάγνωση της εκφώνησης.

 
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
05 Ιουν 2014 14:47

Η εκφωνηση του Δ4 θεματος ηταν σαφης και οι μαθητες που απαντησαν σωστα πρεπει να ανταμειφθουν. Δυο σωστες λυσεις δεν υπαρχουν , ειδαλως να μην γινονται Πανελληνιες Εξετασεις και φθειρονται τα παιδια μας.

 
ΜΗΤΣΑΡΑΣ
06 Ιουν 2014 09:23

Παναγιωτάκη, το παιδί σου έγραψε τη μία λύση και γι'αυτό βάλθηκες εναντίον της δεύτερης λύσης; Αν ένα θέμα επιδέχεται δεύτερης λύσης λόγω ασαφούς διατύπωσης, το σωστό είναι να μετρήσουν και οι δύο.

 
ιλκ
06 Ιουν 2014 15:15

Η εκφώνηση ήταν ξεκάθαρη "το παραπάνω τμήμα dna" που αναφέρεται στα οκτώ πρώτα αμινοξέα..όχι στα τελευταία(άκυρο).εντάξει κάποιοι θέλουν ιατρική και δεν το έλυσαν.αλλά μην τα ισοπεδώνουμε όλα.ειναι άδικο για αυτούς που το έλυσαν.

 
ΓΙΟΡΤΣΙΟΥ ΣΟΦΙΑ
07 Ιουν 2014 00:50

Ας φροντίσουν επιτέλους να διατυπώνουν με σαφή τρόπο τα ερωτήματα των εξετάσεων ώστε να μην δημιουργείτε σύγχυση στους υποψήφιους. Τι θα πούμε στα παιδιά μας, ότι ναι απάντησες σωστά ΑΛΛΑ θα χάσεις τη βαθμολογία; Κι όλοι αυτοί οι επιστήμονες, οι καθηγητές σου που θεωρούν την απάντηση σωστή σφάλλουν; Ας αφαιρέσουν την υποσημείωση ότι δέχονται κάθε τεκμηριωμένη απάντηση ως σωστή. Περιμένουμε μια σαφή και γενναία θέση από την ένωση Βιολόγων. Μην γρεμίζετε τα όνειρα τόσων παιδιών που ψάχνουν τι δίκιο τους.

 
μαθητρια
08 Ιουν 2014 17:52

Θα διαφωνήσω με το προηγούμενο σχόλιο. Η εκφώνηση έλεγε σαφέστατα <<Μια γονιδιακή μετάλλαξη αντικατάστασης μιας βάσης στο παραπάνω τμήμα DNA οδηγεί στην παραγωγή μιας πρωτεΐνης με δύο λιγότερα αμινοξέα>> . Το μοναδικό δοσμένο τμήμα DNA της άσκησης κωδικοποιούσε τα οκτώ πρώτα αμινοξέα του δομικού γονιδίου του οπερονίου της λακτόζης. Δεν εμπλεκόταν πουθενά ολόκληρο το δομικό γονίδιο, ούτε υπήρχε κάποια συντακτική ασάφεια έτσι ώστε οι μαθητές να μπερδευτούν. Μπορώ να καταλάβω πως πολλοί μπερδεύτηκαν λόγω έλλειψης προσοχής, αλλά θα ήταν άδικο για αυτούς που έδωσαν προσοχή και το κατάλαβαν να έχουν τελικά την ίδια βαθμολόγηση με τους υπόλοιπους. Άλλωστε αυτό είναι το νόημα των πανελληνίων. Καλώ ,λοιπόν,την ΠΕΒ να επιβεβαιώσει ή να απορρίψει αυτά που λέω μια και την φιλοξενήσατε στη σελίδα σας. Ευχαριστώ, μαθήτρια Γ΄ λυκείου

 
Μαθητής θετικής
12 Ιουν 2014 12:27

Προσωπικά έγραψα και τους δυο πιθανούς μηχανισμούς στη λύση καθώς πιστεύω οτι και οι δυο αποτελούν " επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση". Αν και γνωρίζω οτι οι Πανελλαδικές έχουν ανταγωνιστικό χαρακτήρα και και με συμφέρει μια απο τις δυο απαντήσεις να θεωρηθεί λαθος, το θεωρώ πολυ άδικο.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.