Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Προαγωγή μαθητών Α΄Λυκείου-Τράπεζα θεμάτων: Σχόλια, διαπιστώσεις και προτάσεις

Δημοσίευση: 04/07/2014
Μαθητές
Alt Text: 
Μαθητές
Title Text: 
Μαθητές
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το Υ.ΠΑΙ.Θ. προχωράει σε Νομοθετική ρύθμιση τροποποιώντας τους όρους προαγωγής των μαθητών της Α΄και Β΄τάξης Ημερησίων ΓΕ.Λ., καθώς και Α΄, Β΄και Γ΄ Εσπερινού ΓΕ.Λ.. Πιο συγκεκριμένα, τροποποιούνται οι προϋποθέσεις που αφορούν στην προαγωγή των μαθητών στα μαθήματα «Μαθηματικά» (αποτελούμενο από 2 κλάδους) και  «Ελληνική Γλώσσα»(αποτελούμενο από 3 κλάδους). Με την τροπολογία πλέον απαιτείται για την προαγωγή των μαθητών Μ.Ο. των μαθημάτων (και όχι των κλάδων) 10. Αυτό θα έχει ως πιθανό αποτέλεσμα να προαχθούν περίπου οι μισοί μαθητές από αυτούς που μέχρι τώρα παραπέμπονταν για επαναληπτική εξέταση το Σεπτέμβριο. Οπωσδήποτε το μέτρο αυτό κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση τόσο παιδαγωγικά όσο και κοινωνικά.
Εδώ το Υ.ΠΑΙ.Θ δεν συμπεριλαμβάνει στην τροπολογία τους μαθητές της Γ΄ΓΕ.Λ. και της Δ΄Εσπερινού ΓΕ.Λ. – τουλάχιστον στο κείμενο που κατατέθηκε (για ποιο λόγο αυτή η διάκριση;). Λογικά θα πρέπει να αναδιατυπωθεί με τρόπο εντελώς παρόμοιο και το άρθρο 3 παράγραφος 5 που αναφέρεται στον τρόπο προαγωγής και απόλυσης των μαθητών της Γ΄Ημερησίου και Δ΄ Εσπερινού ΓΕ.Λ.
Στις αρχές του Δεκεμβρίου 2013 είχαμε παρουσιάσει σε σχετική ημερίδα και αναρτήσαμε εδώ τους βασικούς άξονες του νέου νόμου, αφού προηγουμένως είχαμε προσομοιώσει τα αποτελέσματα της προηγούμενης σχολικής χρονιάς της Α΄Λυκείου σε σχέση με τους όρους προαγωγής που έθετε ο νόμος. Διαπιστώσαμε (δειγματοληπτικά και στρωματοποιημένα σε 6 ΓΕ.Λ. του Νομού Δωδεκανήσου) ότι περίπου 1 στους 4 μαθητές (ποσοστό 25%) παραπεμπόταν από ένα έως και 5 μαθήματα σε επαναληπτικές εξετάσεις. Η έρευνα του Υπουργείου μέσω του myschool επιβεβαιώνει το αποτέλεσμα αυτό και σε πανελλήνιο επίπεδο. Ο όρος αυτός θα μπορούσε λοιπόν να μην είχε από την αρχή νομοθετηθεί.
Στην παραπάνω εμπειρική δειγματοληπτική έρευνα, σε ό,τι αφορά την Τράπεζα θεμάτων, διαπιστώθηκε (επίσης δειγματοληπτικά στα ίδια Λύκεια) ότι οι γραπτές επιδόσεις των μαθητών στα περσινά θέματα και στα φετικά  με χρήση των 2 θεμάτων από την Τράπεζα ΘΔΔ δεν έχει στατιστικά σημαντικές διαφορές, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις έχουμε φέτος υψηλότερη βαθμολογία στην κλίμακα 15-18, αλλά και λιγότερα γραπτά από 06-09. Η έρευνα αυτή επίσης επιβεβαιώθηκε με βάση τα καταχωρηθέντα στοιχεία από τα Γενικά Λύκεια της χώρας στο myschool.
Είναι λοιπόν φανερό ότι η χρήση των θεμάτων από την Τράπεζα ΘΔΔ δεν επηρέασε τη γραπτή επίδοση των μαθητών, αλλά μόνο οι όροι και οι προϋποθέσεις προαγωγής ήταν τελικά το στοιχείο εκείνο που επηρέασε την προαγωγή των μαθητών. Σημαντικό είναι στη νέα νομοθετική ρύθμιση να συμπεριληφθούν και η Β΄και η Γ΄τάξη, αφού εκεί τα μαθήματα- κλάδοι που απαιτούνταν για την προαγωγή με βάση το 10 είναι περισσότερα (μαζί με τα μαθήματα προσανατολισμού).
Μερικές προτάσεις για την Τράπζα ΘΔΔ:
Σε πολλές χώρες, όπως και σε διεθνείς διαγωνισμούς, υπάρχουν τράπεζες διδακτικού ή /και αξιολογητικού υλικού. Άλλες λειτουργούν ενδεικτικά και άλλες αποκλειστικά. Οι τράπεζες αυτές ανανεώνουν-εμπλουτίζουν, αξιολογούν ή και αντικαθιστούν το υλικό σε τακτά και προκαθορισμένα χρονικά διαστήματα. Έτσι δημιουργείται μια δεξαμενή θεμάτων και διδακτικού υλικού αξιόπιστου, επιστημονικά τεκμηριωμένου, διδακτικά και παιδαγωγικά δοκιμασμένου, με μια δυναμική πορεία. Θεωρείται δε από αρκετούς θεωρητικούς ένα συμβόλαιο «διδακτικής εντιμότητας» μεταξύ διδασκόντων, φορέα και μαθητών, αφού εξομαλύνει τις αυθαιρεσίες και τις αδικίες. Η πλημμελής εφαρμογή ενός καλού θεσμού δεν ακυρώνει την ύπαρξή του αλλά επιβάλλει τη βελτίωσή του, πάντα με καλοπροαίρετη διάθεση αλλά και κριτική στάση με τεκμηρίωση.
Στο πλαίσιο αυτό προτείνονται τα παρακάτω:
1ο). Ο έλεγχος των υπαρχόντων θεμάτων της Τράπεζας σε ό,τι αφορά : α) Στην επιστημονική ορθότητα, β) Στη Διδακτική και Παιδαγωγική  σκοπιμότητα και γ) Στον έλεγχο της σωστής διαβάθμισης του 2ου και του 4ου θέματος, ώστε να είναι περίπου ίσου βαθμού δυσκολίας.
2ο). Ο εμπλουτισμός σταδιακά και με επιπλέον θέματα της Τράπεζας στην Α΄Λυκείου και η σταδιακή δημοσιοποίηση, ώστε να συμβαδίζει ο ρυθμός της  διδασκαλίας με τη δημοσιοποίηση των θεμάτων σε τακτά χρονικά διαστήματα (ή και κατά θεματικές ενότητες). Με τον τρόπο αυτό τα θέματα θα διδαχθούν στα σχολεία, άρα θα δοκιμαστούν, και στο τέλος της σχολικής χρονιάς θα είναι αξιόπιστα και δοκιμασμένα, τόσο διδακτικά-παιδαγωγικά όσο και επιστημονικά.
3ο) Είναι απαραίτητο το τεχνικό (αλλά και ουσιαστικό) αίτημα της χρήσης «φίλτρων» στην τράπεζα, τα οποία δεν θα επιτρέπουν την κλήρωση 2ου και 4ου θέματος με την ίδια θεματολογία.
4ο) Προτείνεται ένα κοινό πρόγραμμα εξετάσεων πανελλαδικά. Αυτό θα έχει δύο θετικές συνέπειες:
α) Να αντιμετωπιστούν φαινόμενα δολιότητας που έχουν ως σκοπό τη μεταγενέστερη (από την δηλωθείσα ημερομηνία ή ώρα, με βάση το πρόγραμμα που δηλώνεται στο myschool) εξέταση του μαθήματος – να σημειώσουμε εδώ ότι έχει γίνει καταγγελία για παρόμοια φαινόμενα φέτος.
β) Την απεμπλοκή των σχολικών μονάδων από την καταχώρηση του προγράμματος εξετάσεων στο myschool και την καλύτερη προετοιμασία και οργάνωση του ηλεκτρονικού συστήματος της Τράπεζας.
Καραγιάννης Ιωάννης
Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών
Ν. Δωδεκανήσου
φωτό: Αρχείο eurokinissi

Σχόλια (2)

 
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ
05 Ιουλ 2014 07:08

το 0,4 για τα ΑΕΙ είναι δίκαιο, όταν τα θέματα δεν είναι ίδιας δυσκολίας από σχολείο σε σχολείο και ο κάθε καθηγητής μπορεί να διορθώσει όπως θέλει ; Δεν είναι το πρόβλημα η τράπεζα αλλά το 0,4.

 
ασεπιτης
06 Ιουλ 2014 13:21

Μπράβο Κύριε Σύμβουλε, πολύ καλές οι προτάσεις σας, εγώ θα συμπλήρωνα και ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΟ έλεγχο διορθωμένων γραπτών ώστε να μειωθεί το ποσοστό υποκειμενικής βαθμολόγησης.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean