ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Πρωτοβουλίες του υπ. Παιδείας για την προώθηση της ελληνικής γλώσσας

Δημοσίευση: 27/05/2010

Η ελληνική γλώσσα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας και του πολιτισμού μας, ενώ αποτελεί και ουσιαστικό στοιχείο για την κοινωνική συνοχή και την ανάπτυξη του τόπου.

Ο ρόλος της ελληνικής γλώσσας είναι εξαιρετικά σημαντικός για την παγκόσμια ιστορία και την εξέλιξη. Το Υπουργείο Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων ξεκινάει μια μεγάλη προσπάθεια για την προώθηση, την υποστήριξη και την προβολή της ελληνικής γλώσσας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Αυτή περιλαμβάνει ένα σύνολο ενεργειών που αφορούν τα σχολεία και τις έδρες των ξένων γλωσσών σε όλο τον κόσμο, τη χρήση του διαδικτύου για την εκμάθηση και τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, τη χρήση νέων προσεγγίσεων για τη διδασκαλία της ως ξένης γλώσσας στους μετανάστες και σε όλους όσους ενδιαφέρονται να μάθουν ελληνικά ανά τον κόσμο. Επίσης, γίνονται ενέργειες για την αναβάθμιση της ελληνικής στο διαδίκτυο με στόχο την εύκολη πρόσβαση σε ποικίλα εργαλεία και προγράμματα, σώματα κειμένων, κλπ.

Η σωστή χρήση της ελληνικής γλώσσας μέσα από την αποτελεσματική εκμάθηση της με τη βοήθεια των κατάλληλων ηλεκτρονικών και συμβατικών μέσων, καθώς και σύγχρονων προσεγγίσεων είναι μια από τις σημαντικότερες πρωτοβουλίες και προτεραιότητες μας.

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας απαιτούνται επίσης συμμαχίες με μακρόχρονη προοπτική, εκμετάλλευση του γεγονότος ότι η πολυγλωσσία απασχολεί και την ΕΕ για την προώθηση αντίστοιχων πολιτικών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συντονισμός όλων των πρωτοβουλιών εκμάθησης της με συνεργασία των «συναρμόδιων» υπουργείων (Εξωτερικών και Πολιτισμού) και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών διδακτικών εργαλείων και σύγχρονου εκπαιδευτικού υλικού.

Η υποστήριξη και προώθηση της Ελληνικής γλώσσας απαιτεί στρατηγική, σχεδιασμό και συντονισμό των Υπουργείων, Δημοσίων και Ακαδημαϊκών φορέων αλλά και των Επιστημόνων και Προσωπικοτήτων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Η προώθηση της ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό μπορεί να αποτελέσει εργαλείο διπλωματίας, αλλά και οικονομικής ανάπτυξης.

Για την Ελλάδα, οι προκλήσεις επικεντρώνονται στα εξής:

  • τη διδασκαλία τής γλώσσας στα σχολεία τού εσωτερικού και τού εξωτερικού (σε συνεργασία με φορείς όπως το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, οι Τομείς Γλωσσολογίας των Πανεπιστημίων οι οποίοι ασχολούνται με θέματα διδασκαλίας τής Ελληνικής ως μητρικής, ως δεύτερης ή/και ξένης γλώσσας, το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, το Ινστιτούτο Επεξεργασίας Λογου, οι έδρες Ελληνικών και Ελληνικών Σπουδών των πανεπιστημίων στο εξωτερικό κ.ά.).
  • τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε ανηλίκους και ενηλίκους παλιννοστούντες και οικονομικούς μετανάστες, ώστε να μπορούν να ενσωματωθούν ομαλά στη σχολική εκπαίδευση και (προκειμένου για ενηλίκους) στον χώρο εργασίας και ευρύτερα στην κοινωνία.
  • Η δυνατότητα απόκτησης πιστοποιητικού Ελληνομάθειας εντός και εκτός Ελλάδας.
  • Η παρακολούθηση και υποστήριξη των Εδρών Ελληνικής Γλώσσας και Ελληνικών Σπουδών με προώθηση της ελληνικής σε πανεπιστημιακό επίπεδο και ακαδημαϊκούς κύκλους του εξωτερικού.
  • Οργάνωση συστηματικής διδασκαλίας σε όλες τις χώρες και τις ηπείρους όπου υπάρχει ενδιαφέρον. Στήριξη μη κερδοσκοπικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων για τη δημιουργία υψηλού επιπέδου δίγλωσσων σχολείων στο εξωτερικό.
  • Συνεργασία με τα ΜΜΕ αλλά και αξιοποίηση τους για την ενημέρωση του κοινού ως προς το τι σημαίνει και πως μπορούμε να κάνουμε «ποιοτική» χρήση της γλώσσας (ενημερωτικές εκπομπές, επεξεργασία της γλώσσας των ειδήσεων, κλπ).
  • την υποστήριξη παραγωγής ποικίλων μορφών εκπαιδευτικού γλωσσικού υλικού με την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας. Στήριξη της γλώσσας ενεργά, ουσιαστικά και έγκαιρα για μια γενιά που ενημερώνεται από το Διαδίκτυο.
  • Η έρευνα για την υποστήριξη της ελληνικής γλώσσας, των ελληνικών κειμένων (λογοτεχνικών, επιστημονικών, κ.ά.), για τις εκπαιδευτικές γλωσσικές πολιτικές, τη γλωσσική αγωγή, καθώς και για τις μεταφράσεις κειμένων από και προς την ελληνική. Δημοσίευση ερευνητικών πορισμάτων και παραγωγή γλωσσικών εργαλείων για το διαδίκτυο.
  • Διοργάνωση εξ αποστάσεως διδασκαλίας, μάθησης και αυτό-εκπαίδευσης στην ελληνική στο πλαίσιο της Δια Βίου Μάθησης.
  • Υποστήριξη των σπουδών μετάφρασης και διερμηνείας από / στα Ελληνικά για Έλληνες και ξένους.
  • Συνεργασία με προσωπικότητες και φορείς του εξωτερικού για την προώθηση και προβολή της ελληνικής γλώσσας.

 

Το Υπουργείο Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας προετοιμάζουν για τις 28 Ιουνίου συνάντηση επιφανών Ελλήνων από την Ελλάδα το εξωτερικό με στόχο ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για την εκπόνηση, το συντονισμό και την εφαρμογή της πολιτικής για τη στήριξη και προώθηση της ελληνικής γλώσσας.

Η ανάλογη προετοιμασία για το κείμενο διαβούλευσης έχει ανατεθεί στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας ενώ λαμβάνονται υπόψη προτάσεις και απόψεις σημαντικών προσωπικοτήτων.

 

 

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ