Placeholder

ΦΟΙΤΗΤΕΣ

Ο προβληματισμός του υπουργού για την μετανάστευση των νέων

Δημοσίευση: 29/10/2012

υπουργείου Παιδείας», απάντησε γραπτώς ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος σε ερώτηση της Βουλευτού Μ. Κόλλια- Τσαρουχά, σχετικά με τη μετανάστευση πτυχιούχων επιστημόνων του κλάδου Υγείας . Στην ίδια έγγραφη απάντησή του ο υπουργός δηλώνει ότι το φαινόμενο είναι βραχυπρόθεσμο και ότι θα ανατραπεί προς το καλύτερο το προσεχές διάστημα. Αναφορικά με το εκτιμώμενο κόστος που ξόδεψε το ελληνικό κράτος για κάθε φοιτητή που μεταναστεύει ο υπουργός Παιδείας απάντησε ότι «λόγω της πολυπλοκότητας του θέματος και των μη επαρκών στοιχείων, δεν μπορούμε να οδηγηθούμε σε ασφαλή συμπεράσματα».

 

Σχετικά με τον προβληματισμό του κ. υπουργού και την απάντησή του στη συγκεκριμένη ερώτηση θα θέλαμε να παρατηρήσουμε και να ερωτήσουμε τα εξής:

1. Όπως προκύπτει από μελέτη της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) για το έτος 2009, το ετήσιο κόστος ανά φοιτητή ποικίλει στα διάφορα πανεπιστήμια με υψηλότερες δαπάνες στην Α.Σ.Κ.Τ. 12.994€, στο Ε.Μ.Π. 11.813€ και στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών 10.596€. Αυτό σημαίνει ότι εάν πάρουμε σαν παράδειγμα το πτυχίο ενός φοιτητή του Ε.Μ.Π. στοιχίζει 59.065€ υπό την προϋπόθεση ότι ο φοιτητής τελειώνει κανονικά τις σπουδές του σε 5 έτη. Για τις ιατρικές σχολές δεν έχει υπολογιστεί το κόστος διότι εμπλέκονται δύο υπουργεία (παιδείας και υγείας) και δεν έγινε ολοκληρωμένη έρευνα. Ωστόσο είναι προφανές ότι το κόστος είναι ακόμη μεγαλύτερο διότι έχουμε ένα επιπλέον έτος φοίτησης και δαπανηρό πρόγραμμα σπουδών.
Οι δαπάνες που αναφέραμε αφορούν τα πανεπιστήμια, το κράτος αλλά εάν σε αυτές προσθέσουμε και τις δαπάνες της οικογένειας τότε το κόστος ανεβαίνει κατακόρυφα.
2. Η μετανάστευση των πτυχιούχων επιστημόνων δεν θα είναι βραχυχρόνιο φαινόμενο διότι, σύμφωνα με στοιχεία της Κομισιόν, η Ελλάδα είναι πρώτη χώρα στην ανεργία των πτυχιούχων μεταξύ των 27 κρατών της Ε.Ε. από το 2007, όταν δηλ. δεν υπήρχε η οικονομική κρίση την οποία βιώνουμε και συνεπώς η μακρόχρονη ύπαρξη της ανεργίας στην οποία προστέθηκε και η οικονομική κρίση έχουν ως επακόλουθο τη μετανάστευση.
3. Η Ελλάδα έχει τους περισσότερους φοιτητές και με μεγάλη διαφορά από τις άλλες χώρες της Ε.Ε. και δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να συντηρήσει ένα τόσο πολυπληθές εκπαιδευτικό σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης. Εδώ βέβαια προκύπτει ένα θέμα, πως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας, αύξησε φέτος κατά 2300 τον αριθμό εισαχθέντων στα πανεπιστήμια, όταν αυτά δεν μπορούν να καλύψουν ούτε τα λειτουργικά τους έξοδα;
4. Γνωρίζει ο υπουργός κ. Αρβανιτόπουλος ότι οι σπουδές στην ανώτατη εκπαίδευση δεν ακολουθούν τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και πολλές σχολές και τμήματα λειτουργούν ως προθάλαμοι ανέργων;
5. Γνωρίζει ο κ. υπουργός ότι ενώ η Ελλάδα έχει, αναλογικά με τον πληθυσμό της, τους περισσότερους φοιτητές σε όλη την Ευρώπη και την ισχνότερη οικονομία της Ευρωζώνης, η Γερμανία, η οποία μας έχει κάνει τη ζωή δύσκολη, έχει την ισχυρότερη οικονομία της ευρωζώνης με τους λιγότερους φοιτητές και αυτό το κατορθώνει, κυρίως, επειδή έχει πολύ καλό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης – κατάρτισης και έχει συνδέσει τις σπουδές με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας;
6. Έχει υπόψη του ο κ. υπουργός ότι αυτή η ακώλυτη διαδρομή από το δημοτικό μέχρι το πανεπιστήμιο, δεν σημαίνει παροχή στέρεης μόρφωσης αλλά υποβαθμισμένη εκπαίδευση – παιδεία και αυτό αποδεικνύεται με τις επιδόσεις των μαθητών μας στους διεθνείς διαγωνισμούς PISA; Γίνεται κατανοητό ότι με το υπάρχον σύστημα είναι δύσκολο να μείνει κανείς στάσιμος στο λύκειο και ότι η πολιτεία ουσιαστικά κλείνει το μάτι στους υποψήφιους για τα ΑΕΙ υποσχόμενη σε όλους μια θέση σ΄ αυτά;
7. Για ποιο λόγο κύριε υπουργέ δεν έχει ψηφιστεί ακόμη το νομοσχέδιο για το νέο λύκειο και το τεχνολογικό λύκειο το οποίο είναι έτοιμο από καιρό και για το οποίο έχει συναινέσει και το κόμμα σας; Δεν γνωρίζετε ότι η ενδυνάμωση της μέσης τεχνολογικής εκπαίδευσης θα αποσυμφορήσει τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, θα ανεβάσει το επίπεδο των εισερχομένων στην ανώτατη εκπαίδευση και μειώσει την ανεργία των νέων, διευκολύνοντας ταυτόχρονα και την ανάπτυξη στη χώρα μας;
8. Γνωρίζετε, προφανώς, κύριε υπουργέ ότι για την επιτυχή εφαρμογή της μεταρρύθμισης απαιτούνται αλλαγές σε αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα σπουδών, έκδοση βιβλίων συμβατών με αυτά, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, βελτίωση των υποδομών για τα οποία απαιτείται αρκετός χρόνος. Πότε θα γίνουν όλα αυτά;
9. Έχετε μήπως πληροφορηθεί ότι η αύξηση του μαθητικού δυναμικού στην τεχνική εκπαίδευση συνεχίζεται για τρίτη χρονιά και ότι η μεγαλύτερη αύξηση σημειώνεται φέτος στη Β΄ τάξη ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ όπου εγγράφονται απόφοιτοι λυκείων και μαθητές που εγκαταλείπουν το γενικό λύκειο μετά την Α΄ τάξη. Πως σκοπεύετε να διαχειριστείτε τις μαθητικές ροές προς την τεχνική εκπαίδευση, τώρα αλλά και το επόμενο έτος, όταν οι ροές αυτές θα είναι μεγαλύτερες λόγω οικονομικής κρίσης;
10. Ποια είναι η μέριμνα του υπουργείου για τους μαθητές των ΕΠΑ.Σ. στις οποίες φοιτούν αρκετοί απόφοιτοι λυκείων, ακόμη και ΑΕΙ προκειμένου να μάθουν έστω και καθυστερημένα μια τέχνη, όταν δεν έχετε διορίσει καθηγητές ειδικοτήτων με αποτέλεσμα οι μαθητές ορισμένων τμημάτων μέχρι και σήμερα να προσέρχονται στο σχολείο και να μην κάνουν ούτε μια ώρα μάθημα;
Υπάρχει κανένα άλλο είδος σχολείου στο οποίο οι μαθητές να μην κάνουν καθόλου μάθημα παρά μόνο σε σχολείο της τεχνικής εκπαίδευσης; Τα παιδιά αυτά είναι παιδιά ενός κατώτερου Θεού;
11. Εφόσον κύριε υπουργέ έχετε αντιληφθεί τον κομβικό ρόλο της τεχνικής εκπαίδευσης στην ανάπτυξη της χώρας και τον περιορισμό της ανεργίας των νέων προς τι αυτή η καθυστέρηση; Μήπως αληθεύουν οι φήμες ότι οι αλλαγές που υπάρχουν στο νομοσχέδιο και κυρίως το έτος εξειδίκευσης ενοχλούν κάποιους του ιδιωτικού τομέα και εξετάζεται σοβαρά η κατάργησή του. Εάν συμβεί αυτό η μεταρρύθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης θα καταστεί άνευ περιεχομένου και θα ήταν προτιμότερο να μείνουν τα πράγματα ως έχουν. Η τεχνική εκπαίδευση δεν αντέχει άλλα πειράματα.

Συνοψίζοντας τα όσα αναφέραμε η διαφαινόμενη λύση είναι η εξής:
α) Περιορισμός της ανώτατης εκπαίδευσης και καταργήσεις ή συγχωνεύσεις σχολών και τμημάτων, ιδίως αυτών που οδηγούν κατευθείαν στην ανεργία.
β) Αναβάθμιση της ποιότητας σπουδών σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και αναβάθμιση του ρόλου του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
γ) Ενδυνάμωση της μέσης τεχνολογικής εκπαίδευσης, ώστε να πάψει να θεωρείται εκπαίδευση Β΄ κατηγορίας και να πλησιάσουμε τα ποσοστά μαθητών της ΤΕΕ των άλλων ευρωπαϊκών χωρών τα οποία πολύ υψηλότερα από τα δικά μας.
Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων δεν απαιτούνται οικονομικά κονδύλια απαιτείται όμως αρετή και τόλμη. Ίδωμεν.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean