Placeholder

ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ

Προς τους γονείς των μαθητών Α΄ και Β΄ τάξεων των 800 Ολοήμερων Δημοτικών

Δημοσίευση: 27/10/2010

το «Πρόγραμμα Εκμάθησης της Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία» , η οποία απευθύνεται στους γονείς των μαθητών των Α’ και Β’ Τάξεων.

Ολόκληρο το κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:

Προς τους: Γονείς των μαθητών Α΄ και Β΄ τάξεων των 800 Ολοήμερων Δημοτικών

Σχολείων με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα

Αγαπητοί Γονείς,

Ως υπεύθυνοι για το «Πρόγραμμα Εκμάθησης της Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική

Ηλικία» (ΠΕΑΠ), ευχόμαστε καλό χειμώνα και καλή σχολική χρονιά σ’ εσάς και στα

παιδιά σας. Μετά από τις πρώτες εβδομάδες της εφαρμογής του Προγράμματος, για

το οποίο έχετε λάβει μια καταρχήν ενημέρωση από τα σχολεία και σίγουρα και από

τα ίδια τα παιδιά, αισθανόμαστε την ανάγκη να απευθυνθούμε άμεσα σ’ εσάς, για να

αναφερθούμε στους σκοπούς της διδασκαλίας της αγγλικής στις Α΄ και Β΄ τάξεις του

Δημοτικού Σχολείου.

Ξεκινώντας, ας αναγνωρίσουμε ως σημείο κοινής αφετηρίας τη μεγάλη σημασία που

δίνουμε όλοι στην εκμάθηση ξένων γλωσσών στη χώρα μας. Όλοι θέλουμε οι αυριανοί

ευρωπαίοι πολίτες να γνωρίζουν ξένες γλώσσες που θα τους ανοίξουν νέους

πνευματικούς και επαγγελματικούς ορίζοντες καθώς και δυνατότητες επικοινωνίας με τον

κόσμο. Αυτό που πιθανά αναρωτιούνται ορισμένοι από εσάς είναι γιατί να αρχίζουν να

τις μαθαίνουν τόσο νωρίς.

Θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να πούμε ότι η απόφαση για την εισαγωγή της αγγλικής

στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού ούτε αυθαίρετη είναι ούτε αποτελεί κάποια

ιδιαίτερη καινοτομία. Εδώ και χρόνια υπάρχουν σχετικές προτάσεις από την

ξενόγλωσση εκπαιδευτική κοινότητα στην Ελλάδα, αλλά και από ειδικούς της

Ευρωπαϊκής Επιτροπής. ΟΙ προτροπές τους είναι βασισμένες σε επιστημονικές

μελέτες, τα αποτελέσματα των οποίων δείχνουν ότι τα παιδιά που μαθαίνουν από

πολύ νωρίς και άλλες γλώσσες εκτός από τη μητρική τους βρίσκονται σε πλεονεκτική

θέση σε σχέση με αυτά που αρχίζουν αργότερα. Και αυτό γιατί: (1) Μαθαίνουν

γρήγορα να καταλαβαίνουν και να μιλούν, ενώ μαθαίνουν πιο εύκολα ιδιαίτερα την

προφορά της ξένης γλώσσας, καθώς τους αρέσει σε αυτήν την ηλικία να μιμούνται

νέους ήχους. (2) Συμμετέχοντας με ενθουσιασμό σε δραστηριότητες, ακούγοντας

τραγούδια και παραμύθια, αποκτούν προσωπική γνώση και εμπειρία, από τις οποίες

μπορούν να αντλήσουν αργότερα, σε πιο αναλυτικές φάσεις διδασκαλίας και

εκμάθησης της γλώσσας. (3) Μαθαίνουν να αγαπούν τις ξένες γλώσσες και αποκτούν

θετική στάση απέναντι σε ανθρώπους που μιλούν άλλες γλώσσες και απέναντι σε

άλλους πολιτισμούς. Επίσης, αποκτούν, μέσω υποσυνείδητων συγκρίσεων, ιδιαίτερη

επίγνωση της δικής τους γλώσσας και του πολιτισμού.

2

Ένα δεύτερο ερώτημα που ακούγεται από ορισμένους γονείς είναι αν η εκμάθηση

μιας ξένης γλώσσας σε πολύ μικρή ηλικία μπορεί να προκαλέσει σύγχυση ή και να

δημιουργήσει προβλήματα στην ανάγνωση και γραφή της μητρικής γλώσσας. Εμείς,

πάντως, η ομάδα επιστημόνων, από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Αριστοτέλειο

Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, έχουμε διαπιστώσει πως καμιά επιστημονική μελέτη

δεν τεκμηριώνει τέτοιο συμπέρασμα. Κίνδυνος τέτοιος δεν υπάρχει, γιατί τα παιδιά

ζουν σ’ ένα περιβάλλον όπου ακούν και μιλούν τη μητρική τους γλώσσα συνέχεια.

Επιπλέον, η διδασκαλία, ιδιαίτερα στην πρώτη δημοτικού, επικεντρώνεται στον

προφορικό λόγο και περιλαμβάνει ευχάριστες δραστηριότητες, τις οποίες μπορεί ο

εκπαιδευτικός να επιλέξει και να προσαρμόσει στις ανάγκες και τους ρυθμούς της

τάξης του. Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους δεν

ορίστηκε ένα βιβλίο που θα πρέπει να ακολουθείται κατά γράμμα και να είναι κοινό

για όλα τα παιδιά. Επομένως, το γεγονός ότι δεν έχουμε βιβλίο αυτή τη στιγμή δεν

σημαίνει ότι δεν έχουμε ύλη για το μάθημα των αγγλικών. Αντίθετα, σημαίνει ότι

προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε το καταλληλότερο υλικό για κάθε σχολείο και κάθε

τάξη, κάτι που δεν μπορεί να επιτευχθεί με ένα μοναδικό βιβλίο για όλη την Ελλάδα.

Τέλος, κάποιοι γονείς διερωτώνται αν η ξένη γλώσσα θα αποτελέσει φόρτο εργασίας

για τα μικρά παιδιά, που έχουν ανάγκη από ξεκούραση και παιχνίδι όταν γυρίζουν στο

σπίτι. Όπως είπαμε και νωρίτερα, οι εκπαιδευτικοί επιμορφώνονται ειδικά από την

Ομάδα Έργου και ώστε να χρησιμοποιούν ευχάριστες δραστηριότητες, οι οποίες

ολοκληρώνονται μάλιστα μέσα στην τάξη και όχι ασκήσεις ορθογραφίας,

γραμματικής, κτλ. Ακόμη και για τα παιδιά που έχουν κάποια προβλήματα στο

σχολείο, θέλουμε να πιστεύουμε πως ο τρόπος διδασκαλίας της ξένης γλώσσας θα

αποτελέσει μια ευκαιρία να την αγαπήσουν. Επομένως δεν χρειάζεται να πιεστούν τα

παιδιά να κάνουν κάτι που δεν είναι το ζητούμενο αυτή τη στιγμή και βέβαια δεν

χρειάζεται να κάνουν κάποια ιδιαίτερη προετοιμασία το καλοκαίρι για την επόμενη

χρονιά. Εξ άλλου, ένας βασικός σκοπός του Προγράμματος είναι να συμβάλει στο

γενικότερο στόχο να μαθαίνουν τα παιδιά και να προετοιμάζονται για να

πιστοποιήσουν τις γνώσεις τους στις ξένες γλώσσες μέσα στο σχολείο, ώστε να μην

αναγκάζεται η ελληνική οικογένεια να πληρώνει για να στέλνει τα παιδιά της στο

φροντιστήριο.

Θέλουμε να πιστεύουμε πως, όσο προχωρά το Πρόγραμμα, αυτά που λέμε εδώ θα

γίνονται πραγματικότητα, ειδικά αν έχουν την υποστήριξη και τη συνεργασία σας οι

εκπαιδευτικοί, οι οποίοι χρειάζεται να καταβάλλουν πολύ ενέργεια όχι μόνο για να

μάθουν τα μικρά παιδιά αγγλικά αλλά και για να τα βοηθήσουν να

κοινωνικοποιηθούν. Αν σας ενδιαφέρει να ενημερωθείτε εκτενέστερα, μπορείτε να

βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το Πρόγραμμα στη διεύθυνση:

http://www.rcel.enl.uoa.gr/englishinschool.

Σας ευχόμαστε και πάλι καλή σχολική χρονιά

Η Ομάδα Έργου__

 

 

 

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.