Placeholder

ΜΑΘΗΤΕΣ

Έρευνα για τις στάσεις των μαθητών των Γυμνασίων του Δήμου Σταυρούπολης στο ζήτημα των ναρκωτικών

Δημοσίευση: 17/03/2009


 


 

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ Α/ΘΜΙΑΣ

& Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Δ/ΝΣΗ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ


 


Γεώργιος Κωνσταντινίδης, Φιλόλογος-Θεολόγος, Μ.Α., Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης

Συλβάνα Καρασαββίδου, Κοινωνική Λειτουργός, Οικογενειακή Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια

Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής Δ. Σταυρούπολης

(Επιστημονικοί υπεύθυνοι έρευνας)


 


 


Φ. Κουρτίδου, Ε. Μπρίκα, Ε. Πασχαλίδου, Χ. Ρουμπίδης, Κοινωνιολόγοι, Γ. Παπαδόπουλος, Πληροφορικός, Εκπαιδευτικοί

Α. Κυριακίδου, Ψυχολόγος, Υπεύθυνη Κέντρου Πληροφόρησης Νέων Δ. Σταυρούπολης,

Δ. Χλωπτσιούδης, Ιστορικός, Ειδικός συνεργάτης Δημάρχου Σταυρούπολης

(Μέλη ερευνητικής ομάδας)


Έρευνα για τις στάσεις των μαθητών των Γυμνασίων του Δήμου Σταυρούπολης στο ζήτημα των ναρκωτικών.


 


Τα αποτελέσματα

1. Γενική παρουσίαση

Το ερωτηματολόγιο της έρευνας συμπλήρωσαν 471 συνολικά μαθητές, 232 αγόρια και 239 κορίτσια. Η σχεδόν ισοδύναμη αυτή κατανομή του παράγοντα φύλο στο σύνολο του δείγματος, δεν ισχύει και κατά Γυμνάσιο. Παρουσιάζεται μόνο στο 2ο Γυμνάσιο. Στα 1ο και 5ο -λιγότερο- και στα 3ο και 4ο -περισσότερο- ο αριθμός των αγοριών είναι μεγαλύτερος εκείνου των κοριτσιών, ενώ αντίθετα στα 6ο και 7ο ο αριθμός των κοριτσιών είναι μεγαλύτερος εκείνου των αγοριών. Δεν γνωρίζουμε κατά πόσο αυτό οφείλεται σε τυχαία κατανομή, στη μετεγγραφική κίνηση των μαθητών ή και στον παράγοντα της σχολικής διαρροής. Κατά το χρόνο διεξαγωγής της έρευνας τα 1ο και 2ο και 5ο και 7ο Γυμνάσια συστεγάζονταν με διπλοβάρδια, ενώ τα 4ο και 6ο συστεγάζονταν σε νέο κτίριο και λειτουργούσαν σε πρωινό κύκλο. Σε νέο κτίριο και σε πρωινό κύκλο λειτουργούσε και το 3ο Γυμνάσιο.

Όπως ήδη αναφέρθηκε τα 1ο, 2ο και 3ο Γυμνάσια βρίσκονται πιο κοντά στο κέντρο του Ο.ΚΑ.ΝΑ. ενώ τα άλλα 4 απέχουν αρκετά από αυτό και η απόσταση των σχολείων από το κέντρο αυτό μαζί με το φύλο αποτελούν τις δυο ανεξάρτητες μεταβλητές της έρευνας. Στη συνέχεια της παρουσίασης η γενική αναφορά στα 1ο, 2ο και 3ο Γυμνάσια θα γίνεται με τον όρο, 1η ομάδα Γυμνασίων, ενώ στα 4ο, 5ο, 6ο και 7ο Γυμνάσια με τον όρο, 2η ομάδα Γυμνασίων.

Με βάση τα γενικά αυτά δεδομένα και με την επισήμανση ότι οι αναφορές κατά Γυμνάσιο περιορίζονται στις 2 πρώτες σε συχνότητα απαντήσεων κατηγορίες, γιατί αυτές καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό τις σημαντικότερες διαφοροποιήσεις, τα αποτελέσματα της έρευνας, τα οποία αναλυτικά παρουσιάζονται στο Παράρτημα, έχουν ως εξής:

Στην πρώτη ερώτηση, η οποία ζητούσε από τους μαθητές να αναφερθούν στις αιτίες για τις οποίες κάποιοι άνθρωποι κάνουν χρήση ναρκωτικών, στο σύνολό τους οι μαθητές αναφέρθηκαν συχνότερα στην Επίδραση της παρέας και στα Ατομικά προβλήματα. Με την ίδια σειρά συχνότητας αναφέρθηκαν και τα αγόρια και τα κορίτσια του δείγματος.

Τρίτη σε συχνότητα απαντήσεων κατηγορία αιτιών είναι εκείνη των Κακών οικογενειακών και φιλικών σχέσεων -για το σύνολο και τα αγόρια, τέταρτη για τα κορίτσια. Τέταρτη σε συχνότητα απαντήσεων -για το σύνολο και τα αγόρια, τρίτη για τα κορίτσια- είναι η κατηγορία, Φυγή από την πραγματικότητα.

Την πέμπτη και έκτη θέση -για το σύνολο και τα κορίτσια, αντίστροφα την έκτη και πέμπτη θέση για τα αγόρια- καταλαμβάνουν οι κατηγορίες, Οικονομικά-κοινωνικά προβλήματα και Μαγκιά.

Την έβδομη θέση κατέχει για όλους η κατηγορία Περιέργεια, ενώ την όγδοη και ένατη θέση –για το σύνολο και τα αγόρια, αντίστροφα την ένατη και όγδοη για τα κορίτσια- κατέχουν οι κατηγορίες, Ευφορία από τη χρήση και Πίστη σε καλή επίδραση των ουσιών.

Στη δέκατη θέση για το σύνολο και τα κορίτσια βρίσκεται η Έλλειψη ενημέρωσης. Για τα αγόρια τη δέκατη θέση καταλαμβάνει η κατηγορία, Συνθήματα-κοροϊδία, με συχνότερα τα συνθήματα τα σχετικά με την ομάδα του ΠΑΟΚ και συχνότερες τις περιπαικτικές αναφορές στο θέμα της έρευνας, σε φίλους ή και στον εαυτό τους.

Λιγότερες από 20 απαντήσεις στο σύνολο των μαθητών συγκέντρωσαν οι κατηγορίες: Αδιαφορία για θάνατο, Μοναξιά, Τάση καταστροφής, Αφέλεια-βλακεία.

Σε σχέση με τις απαντήσεις των μαθητών κατά Γυμνάσιο παρατηρείται ότι η Επίδραση της παρέας έρχεται πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων σε 3 από τα 4 Γυμνάσια της 2ης ομάδας, στα 5ο, 6ο, 7ο, ενώ έρχεται δεύτερη σε συχνότητα απαντήσεων και στα 3 Γυμνάσια της 1ης ομάδας αλλά και στο 4ο Γυμνάσιο.

Τα Ατομικά προβλήματα είναι η πρώτη σε συχνότητα απάντηση στα 2ο και 4ο Γυμνάσια και δεύτερη στα 5ο και 7ο. Πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων κατηγορία στο 1ο Γυμνάσιο είναι οι Κακές οικογενειακές και φιλικές σχέσεις και στο 3ο τα Οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, ενώ δεύτερη σε συχνότητα απαντήσεων κατηγορία στο 6ο Γυμνάσιο είναι η Φυγή από την πραγματικότητα.

Οι διαφοροποιήσεις μεταξύ των απαντήσεων αγοριών και κοριτσιών είναι μικρές για τις 2 πρώτες αυτές κατηγορίες –αντιστροφή της σειράς συχνότητας για τα αγόρια του 3ου Γυμνασίου, πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων για τα κορίτσια του 2ου Γυμνασίου η κατηγορία Επίδραση της παρέας και δεύτερη οι Κακές οικογενειακές και φιλικές σχέσεις, ενώ για τα αγόρια του ιδίου Γυμνασίου δεύτερη έρχεται η κατηγορία Συνθήματα-κοροϊδία. Αντιστροφή της σειράς συχνότητας παρατηρείται και στις απαντήσεις των κοριτσιών των 4ου και 7ου Γυμνασίου, ενώ στις απαντήσεις των αγοριών του 4ου Γυμνασίου τη δεύτερη θέση καταλαμβάνει η κατηγορία Κακές οικογενειακές και φιλικές σχέσεις και σε εκείνες των αγοριών του 7ου η Περιέργεια.

Στη δεύτερη ερώτηση, η οποία ζητούσε από τους μαθητές να αναφερθούν στις αιτίες για τις οποίες κάποιοι άλλοι άνθρωποι δεν κάνουν χρήση ναρκωτικών, οι μαθητές στο σύνολό τους, αλλά και με την ίδια συχνότητα όσον αφορά αγόρια και κορίτσια έδωσαν απαντήσεις, οι οποίες κατατάχθηκαν στις κατηγορίες: Δύναμη χαρακτήρα, πρώτη σε συχνότητα, Καλή ενημέρωση, δεύτερη σε συχνότητα, Αγάπη για ζωή, τρίτη σε συχνότητα και Στήριξη-παιδεία από οικογένεια ή σχολείο, τέταρτη σε συχνότητα κατηγορία απαντήσεων.

Πέμπτη σε συχνότητα απαντήσεων για το σύνολο και τα κορίτσια αναδείχθηκε η κατηγορία, Καλές οικογενειακές και φιλικές σχέσεις, έκτη σε συχνότητα κατηγορία απαντήσεων για τα αγόρια, στα οποία την πέμπτη θέση καταλαμβάνει η κατηγορία Συνθήματα-κοροϊδία (για την κατηγορία αυτή ισχύουν όσα αναφέρθηκαν στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της 1ης ερώτησης).

Έκτη σε συχνότητα απαντήσεων κατηγορία για το σύνολο και τα κορίτσια, όγδοη για τα αγόρια είναι η κατηγορία, Έλλειψη προβλημάτων, έβδομη για όλους η Κακή εικόνα των χρηστών, ενώ όγδοη για το σύνολο και τα κορίτσια (πολύ λίγες οι σχετικές απαντήσεις αγοριών) είναι η κατηγορία Ντροπή.

Όσον αφορά τις απαντήσεις των μαθητών κατά Γυμνάσιο η Δύναμη χαρακτήρα είναι η πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων κατηγορία για τους μαθητές των 2ου, 4ου, 5ου και 7ου Γυμνασίων και δεύτερη για εκείνους των 1ου και 6ου. Η Καλή ενημέρωση είναι η πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων κατηγορία για τους μαθητές των 1ου, 3ου και 6ου Γυμνασίων και δεύτερη για εκείνους των 2ου, 4ου, 5ου και 7ου Γυμνασίων.

Δεύτερη σε συχνότητα απαντήσεων για τους μαθητές του 3ου Γυμνασίου έρχεται η κατηγορία Αγάπη για ζωή, θέση την οποία καταλαμβάνει χάρη στις απαντήσεις κυρίως αγοριών καθώς, σε μια σχετική διαφοροποίηση, οι απαντήσεις των κοριτσιών αναδεικνύουν πρώτη σε συχνότητα την κατηγορία Δύναμη χαρακτήρα και δεύτερη την κατηγορία Στήριξη-παιδεία από οικογένεια ή σχολείο.

Άλλες διαφοροποιήσεις στις απαντήσεις μεταξύ αγοριών και κοριτσιών σημειώνονται στην αντιστροφή της σειράς της συχνότητας απαντήσεων για τις δυο πρώτες κατηγορίες στις απαντήσεις των αγοριών του 7ου Γυμνασίου στην ανάδειξη και πάλι από τα αγόρια του 2ου Γυμνασίου στη δεύτερη θέση της κατηγορίας Συνθήματα-κοροϊδία και από εκείνα του 5ου της κατηγορίας Στήριξη-παιδεία από οικογένεια ή σχολείο.

Η τρίτη ερώτηση ζητούσε από τους μαθητές να απαντήσουν αν είχαν κάποια προσωπική εμπειρία από επαφή με ανθρώπους που κάνουν χρήση (έστω και ένα τυχαίο περιστατικό στο δρόμο) και εφόσον είχαν να κάνουν μια σύντομη περιγραφή του περιστατικού ή των περιστατικών.

Πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων για το σύνολο και τα αγόρια -τρίτη για τα κορίτσια- είναι η κατηγορία Δεν είχα.

Δεύτερη για το σύνολο των μαθητών -πρώτη για τα κορίτσια και τρίτη για τα αγόρια κατατάσσεται η κατηγορία Χρήση σε δημόσιο χώρο. Τρίτη για το σύνολο -δεύτερη για τα κορίτσια και τέταρτη για τα αγόρια- έρχεται η κατηγορία Μη επαφή με την πραγματικότητα, δηλαδή ένα βασικό χαρακτηριστικό της εικόνας του χρήστη το οποίο έκανε ιδιαίτερη εντύπωση στους μαθητές που το αναφέρουν.

Τέταρτη για το σύνολο και τα κορίτσια -δεύτερη για τα αγόρια- είναι η κατηγορία Ζητιανιά, στην οποία καταφεύγουν αρκετοί χρήστες. Πέμπτη στη σειρά για το σύνολο και τα κορίτσια -έκτη για τα αγόρια- είναι η κατηγορία Γείτονες, συγγενείς, φίλοι χρηστών με αναφορές σε περιστατικά τα οποία αφορούν άτομα από το στενότερο περιβάλλον των μαθητών.

Έκτη για το σύνολο των μαθητών -πέμπτη για τα αγόρια και έβδομη για τα κορίτσια- είναι η Επιθετικότητα των χρηστών, έβδομη για το σύνολο -έκτη για τα αγόρια και όγδοη για τα κορίτσια- είναι η Κακή εικόνα των χρηστών. Ενώ στην έβδομη θέση στις απαντήσεις των αγοριών είναι η κατηγορία Συνθήματα-κοροϊδία. Στην όγδοη θέση για το σύνολο -έκτη για τα κορίτσια- βρίσκεται η κατηγορία Θάνατος, με αναφορές σε περιστατικά θανάτου χρηστών, τα οποία οι μαθητές βίωσαν στη περιοχή κατοικίας τους ή στο συγγενικό τους περιβάλλον.

Λιγότερες από 20 απαντήσεις στο σύνολο συγκεντρώνουν οι κατηγορίες, Χρήση από συνομηλίκους -όχι στενούς φίλους των μαθητών- Διήγηση άλλων -η αναφορά δηλαδή σε περιστατικά τα οποία δεν βίωσαν οι ίδιοι οι μαθητές, αλλά τα αναφέρουν επειδή τα θεωρούν σημαντικά- Φασαρίες-συγκρούσεις- τις οποίες προκαλούν οι χρήστες -Πρόταση για χρήση- στο μαθητή ή στη μαθήτρια που περιγράφει το περιστατικό -Απλά ναι- μια απλή δηλαδή καταφατική απάντηση για την ύπαρξη εμπειρίας, χωρίς περιγραφή.

Αναφορά στο Κέντρο μεθαδόνης έκαναν 9 συνολικά μαθητές, 5 αγόρια και 4 κορίτσια.

Στις απαντήσεις των μαθητών κατά Γυμνάσιο, η κατηγορία Δεν είχα έρχεται πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων στα 1ο και 4ο Γυμνάσια και δεύτερη στα 2ο, 6ο και 7ο Γυμνάσια. Η Μη επαφή με την πραγματικότητα είναι πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων κατηγορία στα 5ο, 6ο και 7ο Γυμνάσια, η Ζητιανιά είναι πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων στο 3ο Γυμνάσιο και δεύτερη στα 1ο και 4ο, ενώ η Χρήση σε δημόσιο χώρο είναι πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων στο 2ο Γυμνάσιο και δεύτερη στα 3ο και 5ο.

Όσον αφορά τις διαφοροποιήσεις στις απαντήσεις αγοριών και κοριτσιών, είναι οι εξής κατά Γυμνάσιο: Στο 1ο Γυμνάσιο η Ζητιανιά έρχεται πρώτη σε συχνότητα στις απαντήσεις των κοριτσιών, τα οποία αναδεικνύουν σε δεύτερη την κατηγορία Επιθετικότητα χρηστών.

Στο 2ο Γυμνάσιο δεύτερη σε συχνότητα απαντήσεων για τα αγόρια είναι και πάλι η κατηγορία Συνθήματα-κοροϊδία.

Στο 3ο Γυμνάσιο η συχνότητα απαντήσεων στις δυο πρώτες κατηγορίες είναι αντίστροφη για τα κορίτσια, ενώ τα αγόρια αναδεικνύουν σε δεύτερη την κατηγορία Δεν είχα.

Στο 4ο Γυμνάσιο η συχνότητα απαντήσεων στις δυο πρώτες κατηγορίες είναι αντίστροφη για τα αγόρια, ενώ δεύτερη σε συχνότητα απαντήσεων για τα κορίτσια είναι η κατηγορία Μη επαφή με την πραγματικότητα.

Στο 5ο Γυμνάσιο υπάρχει αντιστροφή συχνότητας στις απαντήσεις των κοριτσιών ενώ δεύτερη σε συχνότητα στις απαντήσεις των αγοριών έρχεται η κατηγορία Ζητιανιά.

Στο 6ο Γυμνάσιο πρώτη σε συχνότητα στις απαντήσεις των αγοριών είναι η κατηγορία Δεν είχα και δεύτερη η Ζητιανιά, ενώ δεύτερη για τα κορίτσια είναι η Χρήση σε δημόσιο χώρο.

Στο 7ο Γυμνάσιο δεύτερη σε συχνότητα απαντήσεων για τα κορίτσια είναι η κατηγορία Γείτονες, συγγενείς, φίλοι χρηστών.

Σημειώνεται τέλος ότι οι αναφορές στην κατηγορία Κέντρο μεθαδόνης προέρχονται όλες, εκτός από μια αγοριού, από μαθητές Γυμνασίων της πρώτης ομάδας (1ο, 2ο, 3ο Γυμνάσια).

Η τέταρτη ερώτηση ζητούσε από τους μαθητές που απάντησαν ότι είχαν κάποια προσωπική εμπειρία να γράψουν λίγα λόγια για το πώς ένιωσαν. Αν η εμπειρία αυτή επηρέασε τον τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς τους.

Πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων κατηγορία για το σύνολο των μαθητών -δεύτερη όμως τόσο για τα αγόρια, όσο και για τα κορίτσια- είναι η Λύπη, την οποία βίωσαν οι μαθητές εξαιτίας της εμπειρίας τους από την επαφή με χρήστες. Δεύτερη στο σύνολο -πρώτη στα κορίτσια και τέταρτη στα αγόρια- έρχεται η κατηγορία Προβληματισμός, ενώ τρίτη στο σύνολο και στα κορίτσια -πέμπτη στα αγόρια- είναι ο Φόβος, τον οποίο επίσης βίωσαν αρκετοί μαθητές εξαιτίας της εμπειρίας τους από την επαφή με χρήστες.

Στην τέταρτη θέση για το σύνολο και τα κορίτσια -τρίτη για τα αγόρια- βρίσκεται η κατηγορία Δεν απαντώ, ενώ στην πέμπτη θέση για το σύνολο -πρώτη για τα αγόρια και έκτη για τα κορίτσια- η κατηγορία Δεν είχα. Σημειώνεται ότι ο κύριος όγκος των απαντήσεων στην κατηγορία Δεν απαντώ προέρχεται από μαθητές, οι οποίοι στην τρίτη ερώτηση απάντησαν ότι δεν είχαν κάποια προσωπική εμπειρία από επαφή με χρήστες και δεν επανέλαβαν την ίδια απάντηση και σ΄αυτή την ερώτηση.

Στην έκτη θέση για το σύνολο -πέμπτη για τα κορίτσια, όγδοη για τα αγόρια- βρίσκεται η κατηγορία Ντροπή-άβολα, η οποία αναφέρεται στα σχετικά συναισθήματα των μαθητών, στην έβδομη θέση για το σύνολο και τα αγόρια -ένατη για τα κορίτσια- βρίσκεται η κατηγορία Αδιαφορία, τίποτε ιδιαίτερο, η οποία αναφέρεται στην απουσία έντονων συναισθημάτων από την εμπειρία της επαφής με χρήστες και στην όγδοη θέση για το σύνολο –έβδομη για τα κορίτσια- έρχεται η κατηγορία Ευχαρίστηση από αντίδραση, η οποία δημιουργήθηκε με βάση τις απαντήσεις των μαθητών οι οποίοι δήλωσαν ικανοποιημένοι από τον τρόπο που αντέδρασαν στην εμπειρία τους. Την έκτη θέση σε συχνότητα απαντήσεων στα αγόρια κατέχει η κατηγορία Συνθήματα-κοροϊδία.

Τέλος λιγότερες από 20 απαντήσεις συγκέντρωσε η κατηγορία Καταστροφή καλής εικόνας, η οποία δημιουργήθηκε με βάση τις αναφορές μαθητών κυρίως σε γνωστούς τους χρήστες, γείτονες, συγγενείς και φίλους.

Η κατάταξη των δυο πρώτων σε συχνότητα απαντήσεων κατηγοριών κατά Γυμνάσιο παρουσιάζει αρκετές διαφοροποιήσεις. Πιο συγκεκριμένα: Η κατηγορία Λύπη κατατάσσεται πρώτη σε συχνότητα στις απαντήσεις των μαθητών των 5ου και 7ου Γυμνασίων και δεύτερη στις απαντήσεις των μαθητών των 1ου, 3ου και 6ου Γυμνασίων. Η κατηγορία Δεν απαντώ είναι πρώτη στις απαντήσεις των μαθητών του 2ου και 4ου Γυμνασίου και η κατηγορία Δεν είχα σε εκείνες των μαθητών του 1ου Γυμνασίου. Η κατηγορία Προβληματισμός κατατάσσεται πρώτη σε συχνότητα στις απαντήσεις των μαθητών του 6ου Γυμνασίου και δεύτερη σε εκείνες των μαθητών των 2ου και 7ου Γυμνασίων. Η κατηγορία Φόβος έρχεται πρώτη στις απαντήσεις των μαθητών του 3ου Γυμνασίου και δεύτερη σε εκείνες των μαθητών του 4ου. Δεύτερη σε συχνότητα απαντήσεων για τους μαθητές του 5ου Γυμνασίου είναι η κατηγορία Ντροπή-άβολα.

Σε σχέση με τις διαφοροποιήσεις των απαντήσεων αγοριών-κοριτσιών, στο 1ο Γυμνάσιο ο κύριος όγκος των απαντήσεων των αγοριών συγκεντρώνεται στην κατηγορία Δεν είχα ενώ με την ίδια συχνότητα αναφοράς ακολουθούν οι κατηγορίες Φόβος, Λύπη, Καταστροφή καλής εικόνας και Δεν ξέρω. Στα κορίτσια την πρώτη θέση σε συχνότητα αναφοράς κατέχει η κατηγορία Λύπη και τη δεύτερη ο Φόβος.

Στο 2ο Γυμνάσιο πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων στα αγόρια είναι η κατηγορία Συνθήματα-κοροϊδία και δεύτερη η Δεν απαντώ.

Στο 3ο Γυμνάσιο δεύτερη σε συχνότητα απαντήσεων κατηγορία στα αγόρια είναι η Δεν είχα ενώ στα κορίτσια πρώτη είναι ο Προβληματισμός και δεύτερη ο Φόβος.

Πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων για τα κορίτσια του 4ου Γυμνασίου είναι η κατηγορία Λύπη, η οποία κατατάσσεται δεύτερη από τα αγόρια του 5ου Γυμνασίου, που δίνουν την πρώτη θέση στην κατηγορία Ντροπή-άβολα, ενώ τα κορίτσια του ίδιου Γυμνασίου δίνουν τη δεύτερη θέση στην κατηγορία Προβληματισμός.

Για τα αγόρια του 6ου Γυμνασίου πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων είναι η κατηγορία Λύπη και δεύτερη η Δεν απαντώ, ενώ για τα κορίτσια του ίδιου Γυμνασίου δεύτερη σε συχνότητα είναι η απάντηση Φόβος. Για τα αγόρια του 7ου Γυμνασίου πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων είναι η κατηγορία Δεν απαντώ και δεύτερη η Λύπη.

Η πέμπτη ερώτηση ζητούσε από τους μαθητές να απαντήσουν αν πιστεύουν ότι η χρήση ναρκωτικών επηρεάζει τη ζωή στη γειτονιά τους και εφόσον το πιστεύουν να γράψουν λίγα λόγια για το πώς την επηρεάζει.

Πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων για όλους αναδείχθηκε η κατηγορία Ανασφάλεια, ενώ δεύτερη για το σύνολο και τα αγόρια -τρίτη για τα κορίτσια- είναι η κατηγορία Δεν επηρεάζει.

Τρίτη στη σειρά για το σύνολο –δεύτερη για τα κορίτσια και τέταρτη για τα αγόρια- είναι η κατηγορία Φόβος γονιών για παιδιά, ο οποίος αναφέρεται ξεχωριστά από τη γενικότερη ανασφάλεια.

Τέταρτη σε συχνότητα απαντήσεων για το σύνολο και τα κορίτσια -τρίτη για τα αγόρια- είναι η κατηγορία Δυσάρεστο φαινόμενο, όπως περιγράφεται η χρήση για τις γειτονιές των μαθητών, πέμπτη για όλους έρχεται η κατηγορία Εγκληματικότητα και έκτη για το σύνολο και τα κορίτσια -έβδομη για τα αγόρια- η Κακή φήμη της γειτονιάς, εξαιτίας της χρήσης ναρκωτικών.

Έβδομη για το σύνολο -έκτη για τα αγόρια- έρχεται η κατηγορία Συνθήματα-κοροϊδία και όγδοη για το σύνολο και τα αγόρια -ένατη για τα κορίτσια- η κατηγορία Δεν απαντώ.

Ένατη για το σύνολο και τα αγόρια -έβδομη για τα κορίτσια- είναι η κατηγορία Απομόνωση χρήστη, η οποία δημιουργήθηκε από τις απαντήσεις μαθητών που αναφερόταν σε χρήστες-κατοίκους της γειτονιάς.

Λιγότερες από 20 απαντήσεις στο σύνολο συγκέντρωσε η κατηγορία Όχι ιδιαίτερο πρόβλημα (η χρήση ναρκωτικών για τη γειτονιά των μαθητών).

Αναφορά στο Κέντρο μεθαδόνης έκαναν 16 συνολικά μαθητές, 6 αγόρια και 10 κορίτσια.

Σε όλα τα Γυμνάσια πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων αναδεικνύεται η κατηγορία Ανασφάλεια, εκτός από το 4ο Γυμνάσιο, όπου αναδεικνύεται δεύτερη. Δεύτερη σε συχνότητα απάντηση για τους μαθητές των Γυμνασίων της πρώτης ομάδας (1ο, 2ο, 3ο) αναδεικνύεται η κατηγορία Δυσάρεστο φαινόμενο. Η κατηγορία Δεν επηρεάζει είναι πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων για τους μαθητές του 4ου Γυμνασίου και δεύτερη για εκείνους του 6ου, ενώ δεύτερη σε συχνότητα απαντήσεων για τους μαθητές των 5ου και 7ου Γυμνασίων είναι η κατηγορία Φόβος γονιών για τα παιδιά.

Διαφοροποιήσεις στις απαντήσεις αγοριών και κοριτσιών υπάρχουν στο 1ο Γυμνάσιο, όπου πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων για τα αγόρια είναι η κατηγορία Δεν επηρεάζει με δεύτερη την Ανασφάλεια, στο 2ο Γυμνάσιο όπου πρώτη σε συχνότητα απαντήσεων για τα αγόρια είναι και πάλι η κατηγορία Συνθήματα-κοροϊδία, ενώ στο 3ο Γυμνάσιο παρουσιάζεται αντιστροφή της σειράς κατάταξης των δυο πρώτων κατηγοριών απαντήσεων στα αγόρια.

Δεν υπάρχουν διαφοροποιήσεις στο 4ο Γυμνάσιο ενώ στο 5ο τη δεύτερη θέση για τα αγόρια κατέχει η κατηγορία Δεν επηρεάζει.

Στο 6ο Γυμνάσιο την πρώτη θέση για τα αγόρια καταλαμβάνει η κατηγορία Φόβος γονιών για τα παιδιά με δεύτερη την Ανασφάλεια ενώ στο 7ο Γυμνάσιο οι απαντήσεις των αγοριών δίνουν την πρώτη θέση στην κατηγορία Δεν επηρεάζει και τη δεύτερη στην Ανασφάλεια.

Σ΄ αυτή την ερώτηση αναφορές στο Κέντρο μεθαδόνης έγιναν σε όλα τα Γυμνάσια, εκτός από το 6ο, με τον κύριο όγκο όμως των αναφορών -11 στις 16- να σημειώνεται στα Γυμνάσια της 1ης ομάδας (1ο, 2ο, 3ο).

2. Απόψεις μαθητών

Αναφέρθηκε παραπάνω (βλ. Α 4), ότι προτιμήθηκαν οι ανοιχτές ερωτήσεις γιατί θα διευκόλυναν την καλύτερη καταγραφή των απόψεων των μαθητών, επιτρέποντάς τους να εκφράσουν και τα συναισθήματά τους.

Η κατηγοριοποίηση των απαντήσεων δίνει μια γενική εικόνα του τρόπου σκέψης των μαθητών και των συναισθημάτων τους γύρω από το θέμα των ναρκωτικών, όπως το προσέγγιζε η συγκεκριμένη έρευνα: γενικές απόψεις των μαθητών (1η, 2η ερώτηση), προσωπικές εμπειρίες των μαθητών από επαφή με χρήστες (3η, 4η ερώτηση), επίδραση του φαινομένου στις γειτονιές των μαθητών (5η ερώτηση) -θέμα που έμμεσα διερεύνησαν και οι 3η και 4η ερωτήσεις.

Για να γίνει καλύτερα αντιληπτός ο τρόπος σκέψης των μαθητών και ο σχηματισμός του μέσα από συγκεκριμένα βιώματα, αλλά και ο τρόπος έκφρασής του παρατίθενται στη συνέχεια ορισμένα χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τις απαντήσεις τους. Κυριαρχούν αποσπάσματα από απαντήσεις στις ερωτήσεις 3,4 και 5 καθώς οι αναφορές σε βιώματα οδηγούσαν τους μαθητές σε πιο ελεύθερη έκφραση σ΄ αυτές τις ερωτήσεις κυρίως. Στις 2 πρώτες, η αναφορά σε αιτίες για τις οποίες οι άνθρωποι κάνουν ή δεν κάνουν χρήση ναρκωτικών οδηγούσε τους μαθητές σε συγκεκριμένες και εύκολα κατηγοριοποιήσιμες αναφορές.

Η παρουσίαση αποσπασμάτων από τις απαντήσεις των μαθητών ξεκινά με ορισμένα, τα οποία αναφέρονται στις εμπειρίες των μαθητών στην περιοχή κατοικίας τους. Αναφέρεται το φύλο του μαθητή και η ομάδα Γυμνασίων όπου ανήκει:

Αγόρι, 1η ομάδα

3η ερώτηση: Γυρνούσαμε από το γήπεδο. Μέσα στο λεωφορείο ανοίξαμε συζήτηση με έναν ναρκομανή, μας είπε πως εκείνο το πρωί είδε στο συλλαλητήριο κατά του ΟΚΑΝΑ το θείο του με τον οποίο είχε μεγαλώσει και τώρα ενώ ήξερε το πρόβλημά του ζητούσε να φύγει το ΟΚΑΝΑ από τη Σταυρούπολη. Μας ανοίχτηκε και άρχισε να κλαίει. Τέλος τον λυπήθηκα.

4η ερώτηση: Δεν με επηρέασε καθόλου. Πάντα πίστευα πως το ΟΚΑΝΑ πρέπει να μείνει στη Σταυρούπολη. Εξάλλου πού θα πάει; Στο Πανόραμα ή στην Καλαμαριά, εδώ ανήκει. Μαζί με το Ψυχιατρείο, το στρατόπεδο, τη Διάνα (παλιά βιομηχανία χημικών, συχνά γίνονται κινητοποιήσεις για απομάκρυνση των εγκαταστάσεων) κι όλα τα παράσιτα.

5η ερώτηση: Δεν πιστεύω πως την επηρεάζει όσο ζω εγώ δεν είδα κάποιο τρομερό περιστατικό αυτά είναι ιστορίες. Εξάλλου αυτή η κατάσταση μας αναβαθμίζει κάπως θέλω να πω ότι αν δεν υπήρχε και το ΟΚΑΝΑ αυτή η συνοικία θα ήταν τελείως άγνωστη.

Κορίτσι, 1η ομάδα

3η ερώτηση: Είμαι 15 χρονών και έχω δει πάνω από 4 ανθρώπους που κάνουν χρήση ναρκωτικών, να πεθαίνουν μπροστά στα μάτια μου. Ζω σε μια περιοχή όπου κάθε μέρα βλέπω μπροστά μου πάνω από 20 τέτοιους ανθρώπους. Πολλές φορές αρχίζουν και φωνάζουν στα μπαλκόνια των ανθρώπων για να τους δώσουν φαγητό, ή λεφτά.

4η ερώτηση: Σιχαίνομαι τον εαυτό μου, όταν τους βλέπω. Λένε ότι εμείς είμαστε το μέλλον, αλλά τι μέλλον να έχει ένα παιδί όταν αυτό που βλέπει καθημερινά, είναι ανθρώπους να παίρνουν τη δόση τους, να μιλάνε απαίσια και ανατριχιαστικά και να έχουν μια παρουσία που σε κάνει να κλείνεις τα μάτια σου;

Αγόρι, 2η ομάδα

5η ερώτηση: Ναι, όταν μαζεύονται χρήστες στο πάρκο της γειτονιάς δεν μπορείς να πας εκεί δεν εμπιστεύεσαι τα παιδιά από 9-13 μόνα τους έξω. Επίσης εάν δουν κάποιοι ξένοι αυτήν την εικόνα θα πιστεύουν τα χειρότερα.

Αγόρι, 2η ομάδα

5η ερώτηση: Αυτό θέλει πολύ ανάλυση, δεν είμαι κοινωνιολόγος. Βέβαια η άποψή μου είναι η εξής: υπάρχει ένα κύκλωμα πίσω από όλα κι εμπόρων και χρηστών και συγκάλυψης των ενεργειών. Η ζωή στη γειτονιά μου ας μην πω πώς είναι καλύτερα. Αν υπάρχει ένας άνθρωπος που πραγματικά θέλει να ξεσκεπάσει το κύκλωμα ας μου το πει να το ξέρω. Η χρήση κοντά στη γειτονιά μου έχει αποτελέσματα ντόμινο: χρήση-κλοπή για τη χρήση-σύλληψη από αστυνομικούς-εκτός φυλακής ή κρατητηρίου-χρήση-θάνατος-αστυνομία και πάει λέγοντας.

Αγόρι, 2η ομάδα

5η ερώτηση: Φυσικά και επηρεάζει τη ζωή στη γειτονιά μου. Κάθε βράδυ σχεδόν επειδή το σπίτι μου βρίσκεται απέναντι από ένα παρκάκι, μαζεύονται κάποιοι ναρκομανείς οι οποίοι όσο περνάει ο καιρός γίνονται όλο και πιο χάλια. Έχουμε πάρα πολλά μικρά παιδιά στη γειτονιά και πιστεύω ότι πρέπει να γίνει κάτι για να μην αντικρίζουν αυτό το θέαμα. Γιατί όταν μεγαλώσουν μπορεί να ακολουθήσουν αυτό το δρόμο.

Ακολουθούν 3 πιο συγκεκριμένες αναφορές στο Κέντρο Μεθαδόνης από μαθητές που ζουν στην περιοχή.

Κορίτσι, 1η ομάδα

3η ερώτηση: Καθημερινά έρχομαι σε επαφή με ανθρώπους που κάνουν χρήση καθώς το σπίτι μου είναι δίπλα στο Ψυχιατρείο της Σταυρούπολης. Η εικόνα είναι αποκρουστική, καθώς χρήστες κυκλοφορούν γυμνοί παίρνοντας τη δόση τους μπροστά μας ή χτυπούν τα κουδούνια του σπιτιού μας παρακαλώντας μας για χρήματα ή άλλες φορές απειλώντας μας ότι αν δεν τους δώσουμε χρήματα θα μας χτυπήσουν.

4η ερώτηση: Ένιωσα λύπη για τους ανθρώπους που βρίσκονται σ΄ αυτή την κατάσταση από την οποία δεν υπάρχει διέξοδο. Ένιωσα επίσης ντροπή για την πόλη μου και γενικά για την κοινωνία μου που δεν βοηθά αυτούς τους ανθρώπους αλλά τους αφήνει να κυκλοφορούν ελεύθεροι διαιωνίζοντας το πρόβλημα.

5η ερώτηση: Φυσικά επηρεάζει τη γειτονιά μου και τους ανθρώπους της αφού έρχονται σε καθημερινή επαφή με τους χρήστες. Το γεγονός ότι υπάρχουν τόσοι χρήστες στη γειτονιά είναι δυσφήμιση για τον τόπο μου. Επίσης δεν υπάρχει ενημέρωση με αποτέλεσμα η νεολαία να αποτελεί σίγουρο μελλοντικό θύμα των ναρκωτικών. Τέλος τα ναρκωτικά κυκλοφορούν χωρίς ουδεμία παρεμπόδιση στη γειτονιά μου, οι έμποροι είναι πάρα πολλοί με αποτέλεσμα το πρόβλημα των ναρκωτικών να μην έχει τελειωμό, δυστυχώς…

Κορίτσι, 1η ομάδα

5η ερώτηση: Εννοείτε πως επηρεάζει τη ζωή στη γειτονιά μου. Θέλουμε π.χ. να βγούμε κάποια βόλτα με τις φίλες μου και δεν μπορούμε να είμαστε άνετες. Έχουμε συνέχεια το φόβο μήπως γίνει κάτι κακό. Αφού σε κάθε σημείο βλέπεις ανθρώπους πεσμένους και γενικά χαμένους. Ειδικά μπροστά από το Ψυχιατρείο. Φοβάσαι και τρέμεις ειλικρινά να περάσεις από εκεί. Επίσης όλοι αυτοί που κάνουν χρήση μαζεύονται στις παιδικές χαρές της γειτονιάς. Πώς να παίξουν εκεί τα μικρά παιδιά; Γενικά ο φόβος για τα ναρκωτικά υπερτερεί εδώ στη γειτονιά μου.

Αγόρι, 1η ομάδα

3η ερώτηση: Μόνο μια και δυο, όλη μέρα μπροστά μου τους βλέπω μέχρι και να τους αναγνωρίσω και από μακριά τόσο πολύ έχουν μπει στη ζωή μας. Εγώ πιστεύω ότι ο Δήμος αντί να τα παίρνει (λεφτά) για το ΟΚΑΝΑ να το δώσει ένα σουτίδι να πάρουν το μπούλο οι βρωμιάρηδες ναρκομανείς που μας αναγκάζουν να μην βγαίνουμε από το σπίτι. Γιατί για όλα φταίει ο Δήμος. Αυτός πρέπει να πάρει θέση γιατί άμα ξεσηκωθούν οι πολίτες ποιος τους σώζει όλους εκεί μέσα. Και μην τα ρίχνουν μόνο στην αστυνομία. Ακόμη πιστεύω ότι πρέπει να φτιαχτεί μια φυλακή 4 και 5 χιλιάδων θέσεων και να τους χώσουν όλους τους ναρκομανείς εκεί μέσα.

4η ερώτηση: Αν με επηρέασε; Πολύ κιόλα, να βγω από το σπίτι μου δεν μπορώ.

5η ερώτηση: Δεν έχουμε κάνα μαγαζί εδώ στη Σταυρούπολη να περνάει η ώρα μας έχουμε και αυτά τα παρτάλια που μας υποβαθμίζουν περισσότερο.

Από τις αναφορές σε θανάτους χρηστών επιλέχθηκαν οι παρακάτω:

Κορίτσι, 1η ομάδα

3η ερώτηση: Μια φορά ήμασταν σε μια γειτονιά και απέναντι στην οικοδομή όλοι είχαν φύγει και κάτω είχαν μια αποθήκη και είχε μπει μέσα ένας ναρκομανής και είχε κάνει χρήση και επειδή πήρε παραπάνω είχαν σκάσει οι φλέβες του και επειδή κανείς δεν τον είδε είχε μείνει μια βδομάδα μέσα και είχε αρχίσει να μυρίζει και μετά μια γυναίκα είπε ότι κάτι μυρίζει και η μυρωδιά την οδήγησε στην αποθήκη και το θέαμα ήταν αηδιαστικό, παντού αίματα και μύριζε πολύ, μετά ήρθαν τον πήραν και απολύμαναν την αποθήκη.

Κορίτσι, 1η ομάδα

3η ερώτηση: Ναι πρόσφατα ήμουν μπροστά σ’ ένα ατύχημα, που είχε ως αποτέλεσμα να χαθεί η ζωή ενός ναρκομανή, καθώς τον παρέσυρε λεωφορείο και τον διαμέλισε μπροστά στα μάτια μας!

4η ερώτηση: Για το προαναφερθέν περιστατικό και επίσης για το γεγονός ότι κάθε μέρα δεκάδες τέτοιοι άνθρωποι σπαρταρούν στα πεζοδρόμια έχοντας κάνει χρήση και κανείς δεν φιλοτιμείται ούτε ένα ασθενοφόρο να καλέσει, νιώθω αποτροπιασμό και ντροπή, χωρίς όμως να μπορώ να κάνω τίποτα. Επιπλέον, νιώθω βαθιά θλίψη γιατί αυτοί οι άνθρωποι έχουν εγκαταλειφθεί κυριολεκτικά από την κοινωνία και είναι κρίμα, γιατί και αυτοί αξίζουν μια 2η ευκαιρία.

5η ερώτηση: Επηρεάζει σημαντικά και δυστυχώς αρνητικά την εικόνα της περιοχής και υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής. Προσωπικά, θεωρώ ψυχοφθόρο το να βλέπω καθημερινά ανθρώπους γύρω μου να «πεθαίνουν» με την πολιτεία και την κυβέρνηση να αδιαφορούν.

Κορίτσι, 1η ομάδα

3η ερώτηση: Έχω ζήσει περιστατικά με ναρκομανείς στην περιοχή που ζούμε υπάρχουν υπερβολικά πολλοί ναρκομανείς. Ένα περιστατικό που είχα ζήσει τώρα τελευταία ήταν ότι ένας ναρκομανής άντρας γύρω στα 50 χρόνια πήγε να περάσει το δρόμο ενώ ήταν κάτω από την επήρεια των ουσιών. Εκείνη την ώρα περνούσε ένα λεωφορείο (ΚΤΕΛ) και πάτησε το ναρκομανή. Ο ναρκομανής άντρας πέθανε και αυτό που θα θυμάμαι πάντα είναι το αποκεφαλισμένο σώμα του και το κεφάλι του που είχε φύγει στην άλλη γωνία του δρόμου μέσα στα αίματα.

4η ερώτηση: Ήταν πολύ άσχημα τα συναισθήματά μου. Ένιωσα λύπη και συμπόνια για αυτόν τον άνθρωπο. Είχε γίνει ρεζίλι παντού λόγω της χρήσης και είχε χάσει κάθε ήθος. Και σαν να μην φθάνει αυτό πέθανε με το χειρότερο τρόπο.

Κορίτσι, 2η ομάδα

3η ερώτηση: Πριν λίγο καιρό, καθώς κατέβαινα τα σκαλιά της πολυκατοικίας μου, είδα έναν άγνωστο άντρα να είναι μισοκοιμισμένος και να κάθεται στο πάτωμα. Μετά από λίγη ώρα έμαθα ότι αυτός ο άντρας βρέθηκε νεκρός στην είσοδό μας…

4η ερώτηση: Φυσικά όταν το έμαθα ένιωσα απαίσια! Μετά από αυτό άλλαξε κατά πολύ η στάση μου απέναντι σ΄ αυτούς τους ανθρώπους… Δηλαδή ενώ πριν ένιωθα θυμό για όλους αυτούς, τώρα νιώθω απογοήτευση που υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι που επιλέγουν την «εύκολη» λύση στα προβλήματά τους και λύπη που είναι καταδικασμένοι σε μια τέτοια ζωή.

Αγόρι, 2η ομάδα

3η ερώτηση: Είχα μια προσωπική εμπειρία πριν από δύο περίπου χρόνια όταν είχα δει έναν ναρκομανή πεθαμένο σε ένα παγκάκι ο οποίος ήταν μελανιασμένος και είχε πάθει νεκρική ακαμψία. Ήταν φρικτό.

4η ερώτηση: Όταν το είχα δει αυτό είχα παγώσει και ένιωθα λύπη για το καημένο το παιδί και άρχισα να σκέφτομαι ότι και αυτός κάποτε ήταν παιδί σαν κι εμένα και όλα τα υπόλοιπα. Τότε είδα τις συνέπειες του να παίρνεις ναρκωτικά και είναι τελείως περίεργο και παράλογο κάποιος να πληρώνει για να πάρει αυτές τις ουσίες και το μόνο που κερδίζει είναι να πεθάνει.

Από τις αναφορές σε φίλους και γείτονες χρήστες επιλέχθηκαν οι παρακάτω:

Κορίτσι, 2η ομάδα

3η ερώτηση: Ναι είχα μια εμπειρία από άνθρωπο που κάνει χρήση. Μια φορά ήμουν στο σπίτι μιας φίλης μου που ο αδελφός της κάνει χρήση, ήμασταν μέσα στο δωμάτιό του και βλέπαμε ταινία και ο αδελφός της έκανε χρήση μπροστά μας, στην αρχή κάπνισε χόρτο και μετά ρούφηξε μια άσπρη σκόνη από τη μύτη. Εκείνη τη στιγμή ένιωσα πάρα πολύ άσχημα γιατί άσχετο που έχω φίλους που κάνουν χρήση δεν μου αρέσει να την κάνουν μπροστά μου είμαι πολύ κατά των ναρκωτικών. Εκείνη τη νύχτα ήμουν ξύπνια και στο μυαλό μου στρεφόταν η εικόνα του φίλου μου και σκεφτόμουν πώς μπορώ να τον κάνω να την κόψει.

4η ερώτηση: ΄Όπως είπα και πριν ένιωσα πάρα πολύ άσχημα στην αρχή δεν με πείραξε τόσο πολύ αλλά μετά μόλις τον είδα να χάνεται ένιωσα τόσο άσχημα και τόσο θυμό που ήθελα να πάω και να τον αρχίσω να τον βαράω. Αλλά τον λυπήθηκα! Αυτή η εμπειρία μ΄ έκανε να μισήσω ακόμα περισσότερο τα ναρκωτικά και να σκέφτομαι ότι δεν έχει σχέση που έχω τόσους φίλους που κάνουν χρήση εγώ δεν θα κάνω ποτέ!!!

Κορίτσι, 2η ομάδα

5η ερώτηση: Φυσικά. Δεν θέλω να έχει ναρκομανείς η γειτονιά μου. Γιατί ένας που μένει στην περιοχή μου όταν θέλει τη δόση του χτυπάει τη μάνα του και η κατάσταση είναι δραματική. Τι φταίω εγώ δηλαδή να τα βλέπω αυτά; Και φοβάμαι να πάω σπίτι μου. Κινδυνεύει η σωματική μου ακεραιότητα γιατί αυτοί θέλουν λεφτά. Και φυσικά δεν θα ήθελα σε καμιά περίπτωση να χτιστεί ΟΚΑΝΑ στην περιοχή μου γιατί θα μαζευτούν όλοι αυτοί και θα κινδυνεύουν ζωές.

Κορίτσι, 2η ομάδα

3η ερώτηση: Βασικά μια φορά το αγόρι μου είχε δοκιμάσει μα ως εκεί. Δεν εθίστηκε. Το έχουν δοκιμάσει και άλλοι φίλοι του.

4η ερώτηση: Είναι περίεργα συναισθήματα. Καταρχάς είχα την επιθυμία να δοκιμάσω και εγώ αλλά δεν θέλω να εθιστώ. Μόνο για την εμπειρία. Συνειδητοποίησα πως τα ναρκωτικά δεν είναι μακριά μας και πως είμαστε πολύ απροστάτευτοι. Πρέπει να προσέχω πάντα.

Υπήρξαν όμως και 3 αναφορές σε εμπειρία προσωπικής χρήσης, όλες από αγόρια, οι εξής:

Αγόρι, 2η ομάδα

3η ερώτηση: Ναι ο κολλητός μου. Όταν τον είδα ξαφνιάστηκα αλλά μετά με παρέσυρε και άρχισα να ρίχνω χαπάκια στο γάλα μου. Μετά άρχισα να καπνίζω αλλά μετά από ένα μήνα το κατάλαβαν οι γονείς και άρχισαν να μου λένε πως δεν είναι καλό για την υγεία σου αλλά εγώ συνέχιζα να είμαι χρήστης και αναγκαζόμουν να κλέβω τσάντες.

4η ερώτηση: Ήταν μεγάλη ευχαρίστηση και μια ηδονή.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.