ΜΑΘΗΤΕΣ

Πως βλέπει ο υπ. Παιδείας το νέο Λύκειο

Δημοσίευση: 09/03/2009


Ρεπορτάζ:esos.grgetimage-spil-polyik-epitr4
Τις αλλαγές που προτίθεται να κάνει στο Λύκειο ανέλυσε σήμερα ο υπουργός Παιδείας Αρης Σπηλιωτόπουλος, μιλώντας στο  κεντρικό «μαγκαζίνο» του ΣΚΑΙ

 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι προτίθεστε να κάνετε κύριε Σπηλιωτόπουλε; Πού θέλετε να δώσετε ιδιαίτερη έμφαση; Στο εξεταστικό κυρίως;

    Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, για να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς. Εμείς πιστεύουμε ότι η κατάσταση στην παιδεία, τουλάχιστον όσον αφορά στο σχολειό, που είναι το βασικό κύτταρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο. Θεωρούμε λοιπόν ότι μπορεί κάποια πράγματα να έχουν γίνει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όμως πρέπει με πολύ μεγαλύτερη φροντίδα και προσοχή να δούμε τι ακριβώς σχολείο θέλουμε, πώς μπορούμε να αναμορφώσουμε την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

    Να σας το πω διαφορετικά. Θέλουμε ένα σχολειό το οποίο να προάγει τη γενική παιδεία, θέλουμε ένα σχολειό το οποίο να προάγει την κριτική σκέψη, θέλουμε ένα σχολειό το οποίο να δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να έχουν δημιουργικές δεξιότητες τις οποίες να ξεδιπλώσουν, να κινητροδοτήσουμε τα ταλέντα, ένα σχολειό το οποίο θα έχει ζώνες πολιτισμού, ή θέλουμε όπως σήμερα να αφήσουμε την κατάσταση, όπου -κακά τα ψέματα- από το σχολειό δεν βγαίνουν μορφωμένοι πολίτες;

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το αντίθετο κιόλας.

    Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Που συνήθως, όχι μόνο η κριτική σκέψη δεν προάγεται, αλλά αντίθετα ενισχύεται η στείρα απομνημόνευση, είναι ένα διαρκές προπαρασκευαστικό κέντρο για την εισαγωγή των παιδιών στα Πανεπιστήμια. Γι’ αυτό και τα παιδιά, επειδή ξέρουν ότι το βασικό τους μέλημα είναι ίσως η εισαγωγή τους, αδιαφορούν για τα τρία χρόνια του Λυκείου, αδιαφορούν να δουν με άλλο μάτι τα μαθήματα, αλλά ακόμα και τον ίδιο τον εκπαιδευτικό.

    Πολλές φορές με αυτό το σχολειό, όπως το έχουμε κάνει τα τελευταία χρόνια, έχουμε απαξιώσει το ρόλο του εκπαιδευτικού, τον έχουμε θέσει στο περιθώριο, δεν προσμετρούμε τις επιδόσεις των παιδιών κατά τα χρόνια του σχολείου, με αποτέλεσμα λοιπόν όλα αυτά να έχουν υποβαθμίσει πραγματικά το επίπεδο της παιδείας.

    Έτσι λοιπόν, κατά τη δική μας εκτίμηση, πρέπει όλα αυτά τα πράγματα να τα ξαναδούμε σε μια καινούρια βάση και να φτιάξουμε το σχολειό του μέλλοντος. Ένα σχολειό το οποίο θα επιτρέπει σε ένα παιδί, εάν και εφόσον δεν επιθυμεί να συνεχίσει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, να μπορεί να σταθεί στα πόδια του σαν ένας στοιχειωδώς μορφωμένος πολίτης, ένας ενεργός πολίτης, που να έχει δηλαδή κριτική σκέψη, που να έχει στάση ζωής, να έχει άποψη, να μπορεί να κρίνει, να συγκρίνει και να αποφασίζει.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό προϋποθέτει ριζική αλλαγή πάντως του συστήματος διδασκαλίας, έτσι; Αυτό είναι το ελάχιστο δηλαδή.

    Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό θέλει αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών, θέλει ένα διαφορετικό αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών, θέλει να δώσουμε περισσότερο χρόνο στο μαθητή και στη μαθήτρια, πρέπει να φέρουμε τη ζώνη πολιτισμού, πρέπει να ενισχύσουμε τις όποιες δεξιότητες όποιο παιδί έχει και να δούμε αν υπάρχουν ταλέντα και πώς αυτά τα ταλέντα τα ενισχύουμε.

    Γιατί μια χώρα η οποία, εν πάση περιπτώσει, επαίρεται ότι γέννησε την παιδεία και τον πολιτισμό δεν είναι δυνατόν να ενισχύει μόνο τη στείρα απομνημόνευση και να μην υπάρχει κανένα μάθημα το οποίο να δίνει τη δυνατότητα σε κάποιο παιδί που έχει ταλέντο στο χορό, στο θέατρο, στη μουσική, στη ζωγραφική, να μπορεί να συνεχίσει και να έχουμε, έτσι κατ’ αυτό τον τρόπο, τους καινούριους καλλιτέχνες, τους καλλιτέχνες του αύριο, τους ανθρώπους δηλαδή που θα επηρεάσουν την κουλτούρα, την επιστήμη, τον πολιτισμό.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα βλέπετε να απελευθερώνεται το Λύκειο από τις εξετάσεις; Να αποσυνδέεται;

    Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτός είναι ο στόχος μας. Εμείς σε αυτή την κουβέντα που ξεκινούμε έχουμε βάλει κάποιους στόχους. Ο στόχος είναι: Αναμόρφωση του σχολειού, αποσύνδεση του σχολειού από τον τρόπο εισαγωγής των παιδιών στα Πανεπιστήμια. Για μας αυτό είναι κομβικό.

    Και από ‘κει και έπειτα, εμείς δεχόμαστε ότι δεν μπορεί ένας μαθητής ή μια μαθήτρια να κρίνεται άπαξ με ένα γραπτό διαγωνισμό, όπου εκεί βεβαίως μπορεί η ψυχολογία να μην είναι καλή, μπορεί εν πάση περιπτώσει να έχει συμβεί το οτιδήποτε την προηγούμενη μέρα, ή να έχει μια κακή τύχη και να μην έχει δώσει τον καλύτερο του εαυτό. Θα διαγράψουμε λοιπόν την πορεία μιας καλής μαθήτριας ή ενός καλού μαθητή όλα τα προηγούμενα χρόνια και θα τον κρίνουμε από μία και μόνη ευκαιρία; Δεν μπορεί να γίνεται η μία ευκαιρία κύριος μοχλός για την κρίση εισαγωγής ή όχι στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα ένας από τους βασικούς άξονες είναι κυρίως οι εξετάσεις, έτσι; Για να το συγκεκριμενοποιήσουμε όσο γίνεται προκειμένου να...

    Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Θα το πω διαφορετικά, γιατί αυτό το αδικεί. Θα σας έλεγα ότι κύρια επιδίωξή μας είναι να φτιάξουμε καλύτερα σχολεία, να αναβαθμίσουμε την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Εάν το κάνουμε αυτό, θα πρέπει να αποσυνδέσουμε τα σχολειά από τον τρόπο εισαγωγής. Αφού λοιπόν αρχίζουμε και λέμε αποσύνδεση των σχολείων από τον τρόπο εισαγωγής, άρα μια ουρά αυτών που συζητούμε είναι και η αλλαγή του τρόπου εισαγωγής.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ