Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Α.ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Θα κάνουμε συνεχείς αλλαγές στο νέο νόμο για τα ΑΕΙ»-ΚΑΙ ΜΗΝΥΜΑ ΣΤΟΥΣ ΠΡΥΤΑΝΕΙΣ

Δημοσίευση: 13/10/2011

«Επειδή έχουμε συνεχή δείγματα και από πλευράς δηλώσεων και από πλευράς ανακοινώσεων Συγκλήτων ή άλλων Οργάνων όσον αφορά το νόμο –και θέλω να το επαναλάβω για ακόμη μία φορά σε αυτή την Αίθουσα- ότι η εφαρμογή του νόμου δεν είναι επιλεκτική δυνατότητα για κανέναν είτε είναι πρύτανης είτε είναι εργαζόμενος στο δημόσιο τομέα, είτε είναι πανεπιστημιακός είτε είναι ταξιτζής. Δεν υπάρχει διακριτική ευχέρεια εφαρμογής του νόμου. Είναι από τα θέματα που μας έχουν πληγώσει και ταλαιπωρήσει ως κοινωνία».

 

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Εγώ δεν κατηγόρησα το ΛΑΟΣ για τη θερμή υποδοχή που έκανε στα λεγόμενα του κυρίου Λοβέρδου. Τον κύριο Λοβέρδο κατηγόρησα, επομένως αφήνουμε αυτό το θέμα.

Είστε όμως το κόμμα το οποίο ψήφισε το Μνημόνιο. Το Μνημόνιο είναι η μεγαλύτερη καταστροφή γι’ αυτή τη χώρα σε ειρηνική περίοδο. Αν αυτό δεν θεωρείται κατεστημένη πολιτική, τότε ποια είναι κατεστημένη πολιτική; Τελευταία βεβαίως βλέπω ότι «αναζωπυρώνετε» τη συναίνεσή σας για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, άλλη μία κίνηση ντροπής για τη νεότερη ελληνική ιστορία και αυτό είναι κατεστημένη πολιτική.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Η Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κυρία Διαμαντοπούλου έχει το λόγο.

(BS)

 

 

 

02PM

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Δέκα λεπτά σας αρκούν;

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Και λιγότερο.

Παίρνοντας την τελευταία λέξη του κ. Λαφαζάνη νομίζω ότι όλη η Βουλή μπορεί να συμφωνήσει σε ένα πράγμα. Μπορούμε και πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τη λέξη «ντροπή» όταν αυτή αναφέρεται σε βανδαλισμό και βία στο χώρο της παιδείας. Εκεί δεν υπάρχει, φαντάζομαι, από καμία πτέρυγα της Βουλής αντίθετη άποψη. Οι βανδαλισμοί, οι καταστροφές και οι βίαιες συμπεριφορές μέχρι τα όρια του ποινικού είναι στοιχεία που δυστυχώς παρουσιάζονται οριζόντια στο χώρο της παιδείας.

Είναι δε σαφές ότι αυτά δεν αντιμετωπίζονται με αστυνομία και εισαγγελέα. Αντιμετωπίζονται μέσα από εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές πρακτικές και μέσα από διαδικασίες και κανόνες που πρέπει να λειτουργούν και μέσα στα πανεπιστήμια και μέσα στα σχολεία. Βεβαίως όμως όταν υπάρχουν ακραία φαινόμενα οφείλει η ελληνική πολιτεία να προστατεύσει  και τη δημόσια περιουσία αλλά και την εκπαιδευτική και ακαδημαϊκή κοινότητα.

Κυρίες και κύριοι, ο λόγος που κατατίθεται η τροπολογία στο σημερινό νομοσχέδιο θέλει αιτιολόγηση. Ως προς αυτό ο κ. Λαφαζάνης έχει δίκιο. Τη φέρνουμε στο σημερινό νομοσχέδιο όχι γιατί είναι ξαφνική, ούτε γιατί είναι έκτακτη, ούτε γιατί είναι κατεπείγουσα. Είναι μια τροπολογία που επρόκειτο να κατατεθεί με το νομοσχέδιο του αποδήμου την προηγούμενη εβδομάδα, δηλαδή του Υπουργείου Παιδείας. Λόγω της αλλαγής της ατζέντας της Βουλής δεν συζητήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα. Ο απόδημος επρόκειτο να πάει αυτή την εβδομάδα. Δεν μπήκε ούτε αυτή την εβδομάδα και δεν έχουμε σίγουρη ημερομηνία για την επόμενη.

Χρειάζεται όμως να κατατεθεί η τροπολογία γιατί είναι σε εξέλιξη η εφαρμογή του νόμου και αντιμετωπίζει συγκεκριμένα ζητήματα στα οποία θα αναφερθώ άμεσα.

Η τροπολογία, λοιπόν, αφορά στα εξής:

Πρώτον. Όπως θυμάστε σε πολύ  μεγάλη συζήτηση που είχε γίνει και στην Επιτροπή Μορφωτικών αλλά και στη Ολομέλεια είναι σημαντικό στα οκταμελή συμβούλια που υπάρχουν με το νέο διοικητικό σχήμα να μην έχει καμία σχολή πάνω από 2 άτομα ώστε να μην έχουμε υπερεκπροσωπήσεις σχολών οι οποίες είναι ιδιαίτερα πολυάριθμες.

Στην πρώτη εφαρμογή του νόμου δεν υπάρχουν μόνο σχολές.  Υπάρχουν πανεπιστήμια τα οποία έχουν μόνο τμήματα. Ή έχουν τμήματα και σχολές. Υπάρχει η ερμηνεία που λέει ότι όπου υπάρχουν σχολές και τμήματα θα μπορούσε να ερμηνευθεί το «σχολή» και ως «τμήμα». Για να μην υπάρχει όμως απολύτως καμία αμφισβήτηση λέμε ότι στην πρώτη εφαρμογή του νόμου όπου λέμε «σχολή» αναφερόμαστε και στο «τμήμα». Δηλαδή, η ιατρική που είναι ένα πολύ μεγάλο τμήμα, δεν είναι σχολή. Για να αντιμετωπίσουμε, δηλαδή, αυτό το θέμα με απόλυτη καθαρότητα είπαμε να το διευκρινίσουμε για να μην υπάρχουν ερωτηματικά ή διαφορετικές ερμηνείες. Όπως ξέρετε ήδη υπάρχουν πρυτάνεις που έχουν δηλώσει ότι το μόνο πράγμα που περιμένουν είναι να γίνει η πρώτη πράξη του νόμου για να προσφύγουν στα δικαστήρια. Δεν κάνουν τίποτα άλλο. Δεν έχουν υπογράψει τίποτα, δεν εφαρμόζουν το νόμο και λένε «κάντε μια πράξη για να πάμε στα δικαστήρια». Αυτή είναι όλη η συνεισφορά.

Το δεύτερο θέμα στο οποίο αναφερόμαστε είναι ότι όταν ο αριθμός των υποψηφίων είναι ίσος με τον αριθμό αυτών που πρόκειται να εκλεγούν –δηλαδή, αν είναι 8 υποψήφιοι και 8 μέλη του συμβουλίου- δεν θα υπάρξει ο κανόνας των 2 κατ’ ελάχιστων από ένα τμήμα ή μια σχολή, γιατί δε θέλουμε τεχνηέντως να προκαλέσουν κάποιοι ακύρωση των εξετάσεων επειδή δεν υπάρχουν υποψήφιοι.

Το τρίτο σημείο είναι το εξής: Η πρώτη εφαρμογή του νόμου γίνεται με εφορευτικές επιτροπές οι οποίες σχηματίζονται de facto, δηλαδή δεν παρεμβαίνει κανένας. Ονοματίζονται στο νόμο. Είναι οι πρώην πρυτάνεις. Αν δεν δεχθούν οι πρώην πρυτάνεις, οι αντιπρυτάνεις. Αν δεν δεχθούν οι πρώην αντιπρυτάνεις, οι έχοντες την αρχαιότητα. Άρα, δεν παρεμβαίνει κανένας. Είναι απολύτως σαφές το πώς θα οριστούν αυτές οι πενταμελείς επιτροπές.

Αυτές οι πενταμελείς εφορευτικές επιτροπές, οι οποίες ορίζονται απολύτως από την ακαδημαϊκή κοινότητα με τους όρους που προανέφερα, πρέπει να οργανώσουν τις εκλογές του οκταμελούς συμβουλίου με κάποιες διαδικασίες. Οι διαδικασίες αυτές στο προηγούμενο καθεστώς ήταν από τον οργανισμό που είχε βγάλει με  Προεδρικό Διάταγμα το Υπουργείο γιατί κανένα πανεπιστήμιο δεν έκανε δικό του οργανισμό.

Σήμερα λοιπόν, πάμε να κάνουμε τις εκλογές και πάλι κανένα πανεπιστήμιο δεν έχει οργανισμό ή δεν έχει κάνει καμία διαδικασία για να πει τα αυτονόητα. Δηλαδή, πώς θα υποβληθούν οι υποψηφιότητες, πόσες μέρες θα δίνεται διορία, πώς θα στηθούν οι κάλπες, πώς θα λειτουργήσουν οι εφορευτικές, πόσες κάλπες θα στηθούν.

(SX)

(2BS)

Αυτό, λοιπόν, που γίνεται είναι το εξής: Δίνεται μία εξουσιοδότηση να ορισθούν οι διαδικασίες οι οποίες και στο παρελθόν ορίζονταν από το Υπουργείο. Ούτε παρέμβαση είναι, ούτε σε άτομα παρεμβαίνει κανένας. Απλά να μην υπάρχει η δυνατότητα σε αυτούς που δεν θέλουν να εφαρμόσουν το νόμο, να αρνηθούν τη δυνατότητα των στοιχειωδών διαδικασιών που πρέπει να έχουν οι εφορευτικές επιτροπές.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ήθελα να κατατεθεί, επειδή υπήρχε συνεχής αναβολή του νόμου. Δεν είναι ούτε έκτακτο ούτε επείγον. Είναι, όμως, απολύτως αναγκαίο, για να βοηθήσουμε τουλάχιστον τα πανεπιστήμια και τους πανεπιστημιακούς που θέλουν να εφαρμόσουν το νόμο, να μη βρουν μπροστά τους περαιτέρω δυσκολίες από αυτές που ήδη ξέρουμε.

Θα πω, όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επειδή έχουμε συνεχή δείγματα και από πλευράς δηλώσεων και από πλευράς ανακοινώσεων Συγκλήτων ή άλλων Οργάνων όσον αφορά το νόμο –και θέλω να το επαναλάβω για ακόμη μία φορά σε αυτή την Αίθουσα- ότι η εφαρμογή του νόμου δεν είναι επιλεκτική δυνατότητα για κανέναν είτε είναι πρύτανης είτε είναι εργαζόμενος στο δημόσιο τομέα, είτε είναι πανεπιστημιακός είτε είναι ταξιτζής. Δεν υπάρχει διακριτική ευχέρεια εφαρμογής του νόμου. Είναι από τα θέματα που μας έχουν πληγώσει και ταλαιπωρήσει ως κοινωνία.

Γι’ αυτό θέλω να πιστεύω ότι το υγιές πανεπιστήμιο, οι υγιείς δυνάμεις της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης θα δώσουν δείγματα και παραδείγματα συμπεριφοράς προς όλη την ελληνική κοινωνία. Το «διαφωνώ» ή «συμφωνώ» με το νόμο ήταν μία συζήτηση πριν την ψήφισή του.

Σας ευχαριστώ πολύ.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ)

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό έπρεπε να το είχατε σκεφτεί όταν φέρνατε το νόμο.

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Περιμέναμε ότι τα πανεπιστήμια θα είχαν κάνει αυτή την κίνηση.

(Θόρυβος από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Εγώ σας είπα ότι θα κάνουμε συνεχείς αλλαγές, ώστε να εφαρμόζεται ο νόμος. Ό,τι χρειαστεί, στην πορεία.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ