Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Επικρίσεις Γ. Πανάρετου στις διοικήσεις Πανεπιστημίων και ΤΕΙ-ΑΓΝΩΣΤΟ ΕΑΝ ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΘΑ ΠΛΗΡΩΘΟΥΝ ΟΙ ΩΡΟΜΙΣΘΙΟΙ

Δημοσίευση: 01/02/2011

 εργαστήρια παρόμοιας μορφής και με παρόμοιο αριθμό φοιτητών, υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός έκτατων στο ένα από το άλλο. 

Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που πρέπει να μας προβληματίζουν είπε σημειώνοντας σε  ορισμένα τμήματα του Παν Αιγαίου στα οποία έχουν 150, 190, 166 άτομα μέσο όρο αριθμό εισακτέων ,έχουν μέσο όρο πτυχιούχων μέσα στο πλαίσιο των τεσσάρων χρόνων 25, 29, 24 άτομα.

Ειδικότερα η συζήτηση στη Βουλή , έχει ως εξής:

Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΖΙΩΓΑΣ: Κύριε Υφυπουργέ, ο φετινός κρατικός Προϋπολογισμός είναι γνωστό ότι προβλέπει δύο δισεκατομμύρια ευρώ ή αλλιώς 22% λιγότερα από τον αντίστοιχο περσινό για την παιδεία.

Τα κονδύλια για τις αποδοχές του προσωπικού είναι μειωμένα κατά 36 εκατομμύρια ευρώ στα ΤΕΙ και κατά 143 εκατομμύρια ευρώ στα ΑΕΙ. Οι περικοπές των κονδυλίων που δίνονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με πρόσχημα την οικονομική κρίση, έχουν επιφέρει τη γενίκευση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων στα πανεπιστήμια και δημιουργούν σοβαρά προβλήματα λειτουργίας όλων των ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτό έχει ως συνέπεια οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί να μένουν απλήρωτοι για τέσσερις μήνες στα ΤΕΙ και οι φοιτητές και σπουδαστές να στοιβάζονται κυριολεκτικά στα μονά εξάμηνα κάτω από συνθήκες που εκφράζονται σε άθλια εργαστήρια.

Η κατάσταση στο εκπαιδευτικό προσωπικό των ΑΕΙ και των ΤΕΙ που απασχολούνται με συμβάσεις εξάμηνης και ετήσιες, συνεχώς χειροτερεύει, επιδεινώνεται. Οι εκπαιδευτικοί μένουν μήνες απλήρωτοι, καθυστερούν να υπογράψουν συμβάσεις και οι μισθοί τους παραμένουν σε εξευτελιστικά επίπεδα.

Πρόσφατα, στο ΤΕΙ του Πειραιά, όπως και στης Θεσσαλονίκης, οι σύλλογοι του έκτατου εκπαιδευτικού προσωπικού προχώρησαν σε επίσχεση εργασίας και βρίσκονται σε κινητοποίησες προκειμένου να υπογραφούν οι εκκρεμούσες συμβάσεις και να πληρωθούν τα δεδουλευμένα τους.

Θα θέλαμε τις απόψεις σας στα τρία παρακάτω αιτήματα:

Πρώτον, να υπογραφούν άμεσα οι συμβάσεις και να πληρωθούν όλα τα χρωστούμενα του έκτατου διδακτικού προσωπικού και των συμβασιούχων του Διατάγματος 407 στα ΑΕΙ.

Δεύτερον, να διασφαλιστούν για τους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς -και για όσο υπάρχουν συμβασιούχοι- πλήρη εργασιακά, ασφαλιστικά, μισθολογικά δικαιώματα υπολογιζόμενα για όλους τους μήνες του χρόνου. Να αυξηθεί η ωριαία αποζημίωση των έκτατων εκπαιδευτικών των ΤΕΙ και να διασφαλιστούν μισθοί αξιοπρέπειας για τους διδάσκοντες του Διατάγματος 407, που απασχολούνται στα πανεπιστήμια.

Τρίτον, να καταργηθεί ο θεσμός του συμβασιούχου εκπαιδευτικού σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Να μονιμοποιηθούν όλοι οι συμβασιούχοι και να υπάρξει άμεση κάλυψη όλων των αναγκών της ανώτατης εκπαίδευσης μέσα από την προκήρυξη θέσεων μόνιμης, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης.

Κυρία Πρόεδρε, στη δευτερολογία μας θα είμαστε πιο συγκεκριμένοι.

Ευχαριστώ.                                                 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαϊδου): Και εγώ σας ευχαριστώ.

Στον ερωτώντα Βουλευτή θα απαντήσει ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Πανάρετος.

   ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

 Το βασικό πρόβλημα που έθεσε ο κ. Ζιώγας αφορά τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι προσφέρουν συμπληρωματικό έργο στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ με συμβάσεις εργασίας. Πράγματι, υπάρχει κάποια καθυστέρηση στην υπογραφή των συμβάσεων σε ορισμένα πανεπιστήμια και σε ορισμένα ΤΕΙ.

Θα ήθελα, όμως, να τοποθετήσω το πρόβλημα σε μια ευρύτερη διάσταση. Η διάσταση αυτή δεν αφορά τόσο στο γενικότερο οικονομικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα και στη μείωση των προϋπολογισμών, η οποία είναι σε λογικά πλαίσια –κι αν δεν κάνω λάθος, στα πανεπιστήμια οι πιστώσεις που θα δοθούν θα είναι στο 85% των πιστώσεων που δόθηκαν το 2010- αλλά στο πώς μπορούν τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου να αξιοποιούνται με καλύτερο τρόπο από τα πανεπιστήμια και από τα ΤΕΙ.  Η αντιμετώπιση αυτού του θέματος δεν είναι κάτι το εύκολο.

Το Υπουργείο Παιδείας ζητά διαρκώς στοιχεία, όχι διότι έχει κάποια ιδιαίτερα αδυναμία στο να συγκεντρώνει αριθμούς, αλλά γιατί χρειάζεται να έχει μια καλύτερη εικόνα για το τι συμβαίνει στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα:

Σε ΤΕΙ που υπάρχουν εργαστήρια παρόμοιας μορφής και με παρόμοιο αριθμό φοιτητών, υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός έκτατων στο ένα από το άλλο. Και εδώ τίθεται ένα ερώτημα: Γιατί; Υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη; Φυσικά θα ήταν επιθυμητό να έχει κανείς όσο το δυνατόν περισσότερους διδάσκοντες. Αλλά η καλύτερη αξιοποίηση των πόρων είναι μια ευθύνη των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, την οποία ευθύνη πρέπει να την ασκήσουν με σοβαρότητα και υπευθυνότητα και όχι με τον τρόπο που εκδηλώνεται τελευταία κλείνοντας ξαφνικά το ίδρυμα, διότι δεν έχουν αυτά που ενδεχομένως θεωρεί το κάθε ίδρυμα ότι είναι απαραίτητα.

 Δεν είναι αυτός τρόπος να αντιμετωπιστεί μία δυσκολία που δεν αφορά μόνο τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, αλλά αφορά όλη τη χώρα, αφορά τους μισθωτούς, αφορά τους εργαζόμενους, αφορά τους συνταξιούχους.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και εγώ σας ευχαριστώ.

Το λόγο έχει ο ερωτών Βουλευτής κ. Ζιώγας.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΖΙΩΓΑΣ: Κύριε Υπουργέ, μεταφέρετε τις δικές σας ευθύνες, του Υπουργείου, της πολιτικής ηγεσίας στα Ιδρύματα και δεν νομίζω ότι είναι σωστό.

Όσον αφορά το συμπληρωματικό έργο που αναφέρατε, είναι γνωστό ότι στο ΤΕΙ του Πειραιά που υπηρετούν οκτακόσιοι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί, αποτελούν το 75% του εκπαιδευτικού προσωπικού. Αντίστοιχα, οι χίλιοι πενήντα συμβασιούχοι στη Θεσσαλονίκη αποτελούν και αυτοί περίπου το 75%. Και επειδή είμαστε θετικών επιστημών, καταλαβαίνετε ότι το 25% είναι το συμπληρωματικό. Άρα, λοιπόν, η κατάσταση, δυστυχώς, είναι οι συμβασιούχοι και η εξαίρεση είναι οι μόνιμοι.

Ο προϋπολογισμός του Ιδρύματος του Πειραιά, λοιπόν, σε σχέση με πέρσι έχει ελαττωθεί από τα 17 εκατομμύρια ευρώ στα 12 εκατομμύρια ευρώ. Από την άλλη μεριά, μειώθηκαν οι ώρες διδασκαλίας από τις έξι χιλιάδες του προπερασμένου χρόνου, του 2009, σε πέντε χιλιάδες το 2010, ως συνέπεια ακριβώς της έλλειψης του προσωπικού. Αντίστοιχα, λοιπόν, οι χίλιοι πενήντα έκτακτοι στα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, οι οποίοι δουλεύουν στο ίδιο καθεστώς εδώ και δέκα-δεκαπέντε χρόνια, καλύπτουν, επίσης, όπως είπαμε, το 75%.

Είναι δυνατόν, λοιπόν, να λειτουργήσει ΤΕΙ χωρίς αυτό το εκπαιδευτικό δυναμικό; Όχι, βέβαια.

Το ίδρυμα, λοιπόν, σήμερα έχει ένα έλλειμμα της τάξης των 2,5 εκατομμυρίων ευρώ, παρά το ότι κατά τη διάρκεια της προηγούμενης ακαδημαϊκής χρονιάς επιβλήθηκαν μειώσεις στις αποδοχές τους, οι οποίες έχουν παραμείνει παγωμένες από το 2002, δηλαδή, περίπου δέκα χρόνια. Επιπλέον, οι όποιες νέες προκηρύξεις γίνονται, γίνονται με μεγάλη καθυστέρηση και οι αναθέσεις, επίσης, γίνονται την τελευταία στιγμή.

Μέσα στο κλίμα αυτό της ανασφάλειας και του αισθήματος ομηρίας που δημιουργεί στους εκτάκτους η συνειδητή από τη μεριά του Υπουργείου σας υποχρηματοδότηση και το υφιστάμενο εργασιακό πλαίσιο, είναι δυνατόν να υπάρξει σοβαρή ή έστω ανεκτή εκπαιδευτική διαδικασία, κύριε Υφυπουργέ; Οι απλήρωτοι έκτακτοι εκπαιδευτικοί στα ΤΕΙ έπραξαν το αυτονόητο. Προχώρησαν πριν μέρες σε επίσχεση εργασίας και θα τη συνεχίσουν μέχρι να τους καταβληθούν αυτά τα οποία τους ανήκουν, τα δικαιούνται.

Συγχρόνως, μεγάλο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι οκτακόσιοι περίπου νεοεκλεγμένοι ως μέλη ΔΕΠ των πανεπιστημίων, των οποίων ο διορισμός καθυστερεί μέχρι και είκοσι τέσσερις μήνες.

Κύριε Υπουργέ, ο νέος σας νόμος-πλαίσιο για τα ΑΕΙ, αυτός που έχει δοθεί, οι αρχές που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα, αφαιρεί ό,τι απέμεινε από την όποια δημόσια ανώτατη εκπαίδευση, υποβιβάζει τα ΤΕΙ σε ΙΕΚ και βέβαια, ολοκληρώνει τη μετατροπή των Ιδρυμάτων σε επιχειρήσεις.

Κατά τη γνώμη μας, στρώνει το χαλί στην ίδρυση και τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων. Θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρξει πολιτική διεκδίκηση των εκτάκτων και μονίμων εργαζομένων στο πλάι των φοιτητών και των σπουδαστών για το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή εργασία και την ενιαία, δημόσια, δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση.

Το Κομμουνιστικό Κόμμα και η κομμουνιστική νεολαία, με όλες τους τις δυνάμεις, θα συμπαρασταθούν στον αγώνα των εκτάκτων, ώστε να επιλυθούν τα δίκαια αιτήματά τους.

Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και εγώ σας ευχαριστώ.

Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Πανάρετος.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Ξεκινώ με μια παρατήρηση που νομίζω ότι είναι χρήσιμο να την κάνω, διαβάζοντας την επίκαιρη ερώτηση του κ. Ζιώγα, όταν σε βασικές αρχές δημιουργείται η εντύπωση ότι ο στόχος είναι διαφορετικός από αυτόν που όλοι έχουμε, δηλαδή, να βοηθήσουμε για μία καλύτερη εκπαίδευση των νέων της Ελλάδος. Η διατύπωση είναι ότι οι περικοπές των κονδυλίων γίνονται με πρόσχημα την οικονομική κρίση.

Μα, τι πρόσχημα; Η οικονομική κρίση υπάρχει και έχουμε φθάσει στην οικονομική κρίση ίσως ακριβώς γιατί έχουμε αυτές τις πρακτικές που έχουμε ως σήμερα.

            ΙΩΑΝΝΗΣ ΖΙΩΓΑΣ: Αντιστρέφετε την πραγματικότητα. Το κόμμα μας έχει τοποθετηθεί γύρω από τα αίτια της κρίσης.

            ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαϊδου): Σας παρακαλώ, μη διακόπτετε.

            Συνεχίστε, κύριε Υπουργέ.

            ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Χρησιμοποιούμε την κρίση ως πρόσχημα για τις περικοπές; Υπάρχει ένα αντικειμενικό πρόβλημα. Θα σας δώσω μία διάσταση του προβλήματος που έχουμε ειδικά στα ΤΕΙ που είπατε προηγουμένως.

Έχουμε τις μετεγγραφές. Οι μετεγγραφές είναι μία κοινωνική επιλογή που την έχουν κάνει όλα τα κόμματα στο Κοινοβούλιο και την έχει κάνει η ελληνική κοινωνία για να βοηθήσει οικογένειες και άτομα που έχουν δυσκολίες. Στο ΤΕΙ της Αθήνας ενώ είχαμε εισακτέους, αν θυμάμαι καλά, γύρω στους εννιακόσιους, ο τελικός αριθμός έφτασε στους χίλιους τετρακόσιους. Εκεί χρειάστηκε να δώσουμε βοήθεια και δώσαμε και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη και στον Πειραιά περίπου δυόμισι εκατομμύρια ευρώ. Δεν δώσαμε εμείς. Εμείς διαχειριζόμαστε τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου και προσπαθούμε να το κάνουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που πρέπει να μας προβληματίζουν. Σήμερα ή την Παρασκευή το Πανεπιστήμιο του Αιγαίου είπε ότι «κλείνουμε γιατί δεν πήραμε αρκετές θέσεις» -407- στις οποίες αναφερθήκατε κι εσείς. Κοιτάζω ορισμένα στοιχεία και βλέπω ορισμένα τμήματα τα οποία έχουν 150, 190, 166 άτομα μέσο όρο αριθμό εισακτέων και έχουν μέσο όρο πτυχιούχων μέσα στο πλαίσιο των τεσσάρων χρόνων 25, 29, 24 άτομα. Μπορεί ο Έλληνας φορολογούμενος να αισθάνεται ότι η φορολογία, το αίμα του, ο κόπος του, ο ιδρώτας του με τον οποίο χρηματοδοτούνται τα δημόσια ιδρύματα έχει αποδώσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο;

            Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε εμείς και αυτό που έχουμε υποχρέωση να κάνουμε είναι αυτά τα χρήματα τα οποία είναι διαθέσιμα –εσείς λέτε ότι είναι λίγα- να τα αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Χρειαζόμαστε τη βοήθεια και των ιδρυμάτων για να γίνει με όσο το δυνατόν καλύτερο τρόπο η αξιοποίηση αυτών των χρημάτων που διαθέσαμε.

            Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ