Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Επιστολή του προέδρου του Σ.Ι. ΤΕΙ Πελοποννήσου στον Κ. Μητσοτάκη για την αξιολόγηση των υπαλλήλων

Δημοσίευση: 08/09/2014
Κυριάκος Μητσοτάκης
Alt Text: 
Κυριάκος Μητσοτάκης
Title Text: 
Κυριάκος Μητσοτάκης
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Επιστολή η οποία αναφέρεται στα πραγματικά προβλήματα της αξιολόγησης των διοικητικών υπαλλήλων των ΑΕΙ , απέστειλε στον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κ. Μητσοτάκη ο πρόεδρος του Συμβουλίου Ιδρύματος του ΤΕΙ Πελοποννήσου   Ομ.καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Πάνος Καζάκος.

κε υπουργέ
Επιθυμώντας να συμβάλω στο πλαίσιο των θεσμικών δυνατοτήτων μου  στη βελτίωση της λειτουργίας των ΑΕΙ, επισημαίνω τα εξής σχετικά με το δύσκολο έργο αξιολόγησης του διοικητικού προσωπικού μας προκείμενου να διευκολυνθούν οι αναγκαίες αλλαγές  στα επίπεδα αρμοδιοτήτων σας:
1.     Συμφωνώ ότι έπρεπε να αντιμετωπισθεί το ζήτημα της αξιολόγησης, δεδομένου ότι το ισχύον έως πρόσφατα σύστημα είχε πλήρως απαξιωθεί και ότι πρέπει να δημιουργηθούν κίνητρα για αποτελεσματικότερη απόδοση των διοικητικών μονάδων. Αλλά και εκτός από το ζήτημα της συνταγματικότητας των ποσοστώσεων,
2.    της νέας διαδικασίας αξιολόγησης θα έπρεπε να είχαν προηγηθεί άλλες αποφάσεις  που θα δημιουργούσαν τις προϋποθέσεις επιτυχίας  της.  Επειδή αυτό δεν έχει συμβεί υπάρχει ο κίνδυνος να προκληθούν νέες εντάσεις στο εσωτερικό της διοίκησης και να αναπαραχθούν οι παθογένειες που όλοι έχουμε διαπιστώσει. Στις προϋποθέσεις ανήκουν, ανάμεσα σε άλλα, η σύνταξη οργανισμών και κανονισμών, ειδικότερα μάλιστα η σαφής περιγραφή έργου για τα τμήματα της Διοίκησης και ο καθορισμός των καθηκόντων και προσόντων του προσωπικού. Ας σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα δεν έχουν εφαρμοσθεί ούτε οι διατάξεις προηγούμενου (και ισχύοντος ακόμα) νόμου περί ετήσιας στοχοθεσίας και κατάλληλων δεικτών με τους οποίους θα μετριέται αν και κατά πόσο επιτυγχάνονται οι στόχοι.
Η εντύπωσή μου είναι ότι οι αποφάσεις για τις αξιολογήσεις θα έπρεπε να είχαν ενταχθεί σε ένα τουλάχιστον μεσοπρόθεσμο σχέδιο αποτελώντας τρόπον τινά την κορωνίδα του. Τελικά, η διαδικασία όπως προχωρεί σήμερα μπορεί να αποδειχθεί ότι είναι αντιπαραγωγική.
3.    Ειδικά προβλήματα ανακύπτουν σε μικρά Ιδρύματα όπως το ΤΕΙ Πελοποννήσου με διοικητικές μονάδες (τμήματα) του ενός ή δύο ατόμων(!), πολλά από τα οποία μάλιστα έχουν διπλά καθήκοντα. Το πρόβλημα εδώ είναι ότι σε αυτά τα τμήματα ένα από τα δύο στελέχη, ας πούμε ο ασκών σήμερα καθήκοντα προϊσταμένου, υποχρεούται να βαθμολογήσει τον μοναδικό υπάλληλο του τμήματος του σύμφωνα με την απόφαση του Γραμματέα. Στην περίπτωση τμήματος αποτελούμενου από δύο  άτομα τα οποία  ανήκουν σε διαφορετική κλίμακα αξιολόγησης κριτηρίων ο ασκών σήμερα καθήκοντα προϊσταμένου υποχρεούται να βαθμολογήσει επίσης σύμφωνα με την απόφαση του Γραμματέα. Μπορεί κανείς να φαντασθεί τι θα συμβεί και πως οποιαδήποτε απόφαση θα επιβαρύνει το κλίμα στο εσωτερικό των μονάδων αλλά και όλης της Διοίκησης. Ας προσθέσουμε ότι στο ΤΕΙ Πελοποννήσου σε μία μόνον από τις δύο διευθύνσεις έχει τοποθετηθεί προϊστάμενος, ενώ σε πολλά τμήματα επίσης δεν έχει τοποθετηθεί προϊστάμενος.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος για την αξιολόγηση να εκφυλίζονται όπως άλλωστε έχουν επισημάνει οι Σύλλογοι των υπαλλήλων. Ο Γραμματέας του Ιδρύματος είναι σε πολλές περιπτώσεις το μοναδικό πρόσωπο που κρίνει ή αποφασίζει σε όλα τα στάδια της διαδικασίας αξιολόγησης: Επιμερισμό ποσοστών, εισήγηση ως προϊστάμενος τμήματος, τελική κρίση ως προϊστάμενος διεύθυνσης.
4.    Τα πράγματα γίνονται πολύ χειρότερα όταν το  θεσμικό τοπίο - τωρινή διοικητική δομή, προσόντα του προσωπικού, νομιμότητα  και κατανομή του σε «τμήματα»- επιβαρύνουν αρκετές κομματικές, συγγενικές και άλλες επιλογές του παρελθόντος.  Σχεδόν αναπόφευκτα τότε δεν σταθμίζονται σωστά η επαγγελματική ικανότητα και καταλληλότητα των υπαλλήλων σε σχέση με το αντικείμενο της εργασίας τους και τα καθήκοντα που ασκούν (!) σε αντίθεση με όσα απαιτεί ο νομοθέτης. Και εδώ διαπιστώνουμε το γενικότερο πρόβλημα πρωθύστερων ρυθμίσεων (βλ. σημείο 2).
 Το αποτέλεσμα στην περίπτωση του ΤΕΙ Πελοποννήσου  είναι:
(α) να μη εξαντλείται το ποσοστό της κατηγορίας των υπαλλήλων που μπορεί να βαθμολογηθεί με 9-10, αφήνοντας τεχνητά εκτός αυτής της κατηγορίας στελέχη με σαφώς υψηλότατα (τυπικά και ουσιαστικά) προσόντα και με αφοσίωση στην υπηρεσία,
(β)  να προκύπτουν προβλήματα αρμοδιότητας, π.χ. αν πρέπει να ερωτάται ο Πρόεδρος του ΕΛΚΕ για τις εργασίες του Τμήματος του που διαπεραιώνονται απευθείας από τον ΕΛΚΕ,
(γ) να μη τεκμηριώνονται επαρκώς οι προτάσεις αξιολόγησης,
(δ) να χειροτερεύει το διοικητικό κλίμα  και
(ε) να μην ενημερώνεται καν το Συμβούλιο του Ιδρύματος για αυτές και άλλες ενέργειες, το οποίο κατά τον νόμο οφείλει να εποπτεύει την εν γένει λειτουργία του Ιδρύματος.
Ελπίζω ότι οι παραπάνω παρατηρήσεις θα συμβάλουν στην επεξεργασία των κατάλληλων διορθωτικών κινήσεων.  
 Για το Συμβούλιο                                                          
 Ο Πρόεδρος
Πάνος Καζάκος
Ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.