Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Η ΠΟΣΔΕΠ καταγγέλλει το υπ. Παιδείας για την έρευνα κοινής γνώμης

Δημοσίευση: 22/02/2011

 που εδώ και καιρό καταθέτουν οι πανεπιστημιακοί, συνεχίζοντας να απαξιώνει τόσο την έννοια του διαλόγου όσο και αυτά τα ίδια τα πανεπιστήμια και τους λειτουργούς τους».

Τα παραπάνω τονίζει το κορυφαίο συνδικαλιστικό όργανο των πανεπιστημιακών σχετικά με την έρευνα κοινής γνώμης για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που αφορά

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Ειδικότερα η ανακοίνωση της ΠΟΣΔΕΠ έχει ως εξής:

Πριν από λίγες ημέρες δημοσιοποιήθηκε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου

Μάθησης και Θρησκευμάτων έρευνα κοινής γνώμης για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που αφορά

«στην κατανόηση των προσδοκιών και των αντιδράσεων στις νέες προτάσεις του ΥΠΔΒΜΘ για

την Ανώτατη Εκπαίδευση, μέσα από τους δρώντες του χώρου σε ποσοτικό επίπεδο».

Η εν λόγω έρευνα – που χρηματοδοτήθηκε ως ερευνητικό έργο από το ΕΣΠΑ, και διενεργήθηκε

από γνωστή εταιρεία δημοσκοπήσεων – ελέγχεται ως προς τη μεθοδολογία και ενέχει σοβαρά

σφάλματα στην οργάνωση και τη διεξαγωγή της[βλ. και το παράρτημα στη διεύθυνση:

http://www.posdep.gr/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=4...

=135], πράγμα που σύμφωνα με συναδέλφους πανεπιστημιακούς γνώστες του αντικειμένου,

καθιστά βάσιμα αμφισβητήσιμη την εγκυρότητα των αποτελεσμάτων της:

• Υπάρχει συνεχής ταλάντευση και σύγχυση ανάμεσα στις «μεταρρυθμίσεις» γενικά, και

στις «συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις», για τις οποίες η πλειονότητα των ερωτώμενων

δεν είναι επαρκώς ενημερωμένη.

• Στις περισσότερες ερωτήσεις το δείγμα καλείται να απαντήσει σε ερωτήσεις που

περιέχουν όρους με τεράστιο εύρος αμφισημίας, που δηλ. ο καθένας μπορεί να τις

ερμηνεύσει όπως θέλει.

• Τίθεται «ηθικό» δίλημμα στους/στις ερωτώμενους/-ες: καλούνται να απαντήσουν

σύμφωνα με τους κανόνες της ηθικής ή πολιτικής ευπρέπειας, όχι σύμφωνα με αυτό

που πιστεύουν αλλά σύμφωνα με αυτό που δεν ντρέπονται να πουν.

• Δεν υπάρχουν ούτε ερωτήσεις επιβεβαίωσης ούτε ερωτήσεις που θα διασφάλιζαν τον

αποκλεισμό συστημικών σφαλμάτων.

Εν κατακλείδι, αναρωτιόμαστε, αν τυχόν υποβαλλόταν η μεθοδολογία και η έκβαση της

μελέτης σε διεθνές περιοδικό προς δημοσίευση, άραγε τι υποδοχή θα είχε; Και ο Υφυπουργός

Παιδείας – ως Καθηγητής της Στατιστικής– αν την έκρινε, πώς θα την αξιολογούσε;

Είναι επομένως σαφές πως η έρευνα δεν εξυπηρετεί το στόχο που είχε τεθεί περί «κατανόησης

των προσδοκιών και των αντιδράσεων στις νέες προτάσεις», και η διεξαγωγή της με τέτοιους

όρους εγείρει ορισμένα πολύ σοβαρά ζητήματα για το Υπουργείο:

 Πώς αποδέχτηκε το αποτέλεσμα του έργου, όταν δεν ακολουθήθηκε στη δημοσκόπηση

η επιστημονική μεθοδολογία;

 Τελικά ενδιαφέρεται να μάθει πώς σκέπτονται οι δρώντες του κοινωνικού χώρου στον

οποίο απευθύνεται η πολιτική του ή απλώς κάνει επικοινωνιακά τεχνάσματα;

 Δεν αντιλαμβάνεται ότι αν ο πρακτικός σχεδιασμός της πολιτικής θα βασίζεται σε λάθος

γνώση του υποβάθρου, όπου θα δοκιμαστούν τα προτεινόμενα μέτρα, αυτά δεν θα

φέρουν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα;

Για την Εκτελεστική Γραμματεία της ΠΟΣΔΕΠ είναι ιδιαίτερα θλιβερό το γεγονός ότι το

Υπουργείο Παιδείας μετέρχεται πρακτικών που δεν αναβαθμίζουν τον δημόσιο διάλογο και

αξιοποιεί «πορίσματα» ερευνών αμφιβόλου ποιότητας, ενώ παράλληλα αγνοεί τις θέσεις που

εδώ και καιρό καταθέτουν οι πανεπιστημιακοί, συνεχίζοντας να απαξιώνει τόσο την έννοια του

διαλόγου όσο και αυτά τα ίδια τα πανεπιστήμια και τους λειτουργούς τους.

Σε μια εποχή μάλιστα που χειμάζεται η οικονομία, η διεξαγωγή της έρευνας αυτής προκαλεί

επίσης ερωτήματα για το κόστος, την αξιοποίηση των ερευνητικών προγραμμάτων και τη

χρήση των κονδυλίων προβολής και δημοσιότητας του Υπουργείου. Το κόστος της έρευνας

(59.901 ευρώ σύμφωνα με δημοσιεύματα εφημερίδων) ισοδυναμεί με τις μεικτές ετήσιες

αποδοχές δύο επίκουρων καθηγητών ή υπερβαίνει την ετήσια χρηματοδότηση δύο

μεταπτυχιακών προγραμμάτων (!!!). Την ίδια στιγμή που διεξάγονται από τα ίδια τα

πανεπιστήμια πολλές έρευνες, που ακολουθούν τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης και

τις οποίες θα μπορούσε το Υπουργείο να εμπιστευθεί.

Για την Εκτελεστική Γραμματεία της ΠΟΣΔΕΠ, η ατυχής περίπτωση της συγκεκριμένης έρευνας

αναδεικνύει την ανάγκη σύστασης ενός ανεξάρτητου, έγκυρου κέντρου μελετών και έρευνας

διεθνών προδιαγραφών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και έρευνα – όπως αποφασίστηκε και

στο πρόσφατο 10ο Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ–, ώστε να παράγονται αξιόπιστες, μη κατευθυνόμενες

και επιστημονικά τεκμηριωμένες μελέτες, που θα αποτελούν ουσιαστικό εργαλείο για το

σχεδιασμό και τον έλεγχο της πολιτικής για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και την Έρευνα.

Ο Πρόεδρος

Νικόλαος Μ. Σταυρακάκης

Καθηγητής Ε.Μ.Π.

Η Γραμματέας

Ευγενία Μπουρνόβα

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ε.Κ.Π.Α.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ