Ο Αντιπρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ για τις δηλώσεις Βουλευτή περί ωραρίου Πανεπιστημιακών

09/05/2013

Ενημερώθηκε: 04/06/2014, 17:14

Άκουσε το άρθρο
Ο Αντιπρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ Καθηγητής Νίκος Σταυρακάκης απέστειλε στον Βουλευτή  Β Κεκγέρογλου την ακόλουθη επιστολή, σχετικά με πρόσφατες δηλώσεις του για το ωράριο των Καθηγητών Πανεπιστημίου και τη δήθεν επαναφορά της Έδρας

Σχετ.: Δηλώσεις του Βουλευτού Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ Βασιλείου Κεγκέρογλου στις 27 Απριλίου 2013, http://www.esos.gr/article/vouli/boyleytis-ethese-thema-afxisis-orarioy…

Αξιότιμε κύριε Κεγκέρογλου,
κατ αρχήν εύχομαι Χρόνια Πολλά και Καλές Γιορτές. Για τα παραπάνω αναφερόμενα έχω να παρατηρήσω τα ακόλουθα:
Α) Για το θέμα του ωραρίου των Καθηγητών Πανεπιστημίου θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι η εκπαιδευτική πραγματικότητα στο ελληνικό Πανεπιστήμιο σήμερα,  με τα 800 και πλέον εκλεγμένα από διετίας αλλά αδιόριστα μέλη ΔΕΠ, και με τη μηδενική ανανέωση του τεχνικού–ειδικού προσωπικού, απέχει μακράν –συνήθως διπλάσιο- του ελαχίστου των 6 διδακτικών ωρών, που όριζε το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο και στο οποίο υποθέτω ότι αναφέρεστε. Άλλωστε το θέμα των εκπαιδευτικών υποχρεώσεων στο διεθνή ακαδημαϊκό χώρο δεν ρυθμίζεται με τέτοιες απλοϊκές - ίσως και "πολιτικά πρωτόγονες"- προσεγγίσεις, όπως αναλυτικά αναφέρεται σε σχετικό κείμενο των ομοσπονδιών ΠΟΣΔΕΠ και ΟΣΕΠ/ΤΕΙ της 11 Ιουνίου 2011 (Βλ. [1]). Πιο συγκεκριμένα:
    Το θέμα των εκπαιδευτικών υποχρεώσεων των διδασκόντων -σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο- είναι πρωτίστως και αποκλειστικά θέμα των Ιδρυμάτων, τα θεσμικά όργανα των οποίων, στις πολύ δύσκολες συνθήκες που βρισκόμαστε και στις ακόμη δυσκολότερες που έρχονται, είμαστε βέβαιοι ότι ανταποκρίνονται με απόλυτη υπευθυνότητα.
    Η εκπαιδευτική διαδικασία είναι κύρια ποιοτικό και όχι ποσοτικό πρόβλημα και άπτετε του σκληρού πυρήνα της. Οι όποιες αποφάσεις λαμβάνονται πάνω στο θέμα αυτό -σε επίπεδο Ιδρυμάτων- θα πρέπει να σχετίζονται με τη σύγχρονη επιστημονική αντίληψη για την εκπαιδευτική διαδικασία στην Ανώτατη Εκπαίδευση, που αναπτύσσεται στο διεθνή χώρο.
    Οι επιδόσεις των Ιδρυμάτων στην εκπαιδευτική διαδικασία, αποτελούν στοιχείο συστηματικής διερεύνησης κατά τη διαδικασία αξιολόγησης τους από την ΑΔΙΠ. Aς σημειωθεί ότι η σημαντική υστέρηση που παρατηρείται σήμερα στους ρυθμούς αξιολόγησης των Ιδρυμάτων (Βλ. [2]) οφείλεται αποκλειστικά στη (σκόπιμη;) αδιαφορία της Πολιτείας απέναντι στα σοβαρά υπαρξιακά προβλήματα της ανεξάρτητης αρχής και στη συστηματική απαξίωση της.
    Οι Ομοσπονδίες της Ανώτατη Εκπαίδευση, έχοντας επίγνωση των σχετικών διεθνών πρακτικών και εξελίξεων καθώς και των ιδιαιτεροτήτων της ακαδημαϊκής πραγματικότητας στη χώρα μας, έχουν από αρκετό καιρό σχεδιάσει να προσεγγίσουν το θέμα αυτό, διοργανώνοντας –μεταξύ άλλων- σχετική επιστημονική συνάντηση, με τη συμμετοχή και ειδικών από σημαντικά Πανεπιστήμια της αλλοδαπής, όπου έχουν αναπτυχθεί τμήματα υποστήριξης της διδασκαλίας και της μάθησης.
    Τέλος, δεν αγνοείτε πιστεύω, ότι ο πανεπιστημιακός καθηγητής, περάν των καθαρά προπτυχιακών και μεταπτυχιακών εκπαιδευτικών υποχρεώσεων, έχει ευάριθμο πλήθος άλλων ακαδημαϊκών υποχρεώσεων, όπως έρευνα, επίβλεψη φροντιστηριακών, εργαστηριακών, διπλωματικών και διδακτορικών εργασιών, διεθνείς συνεργασίες, προσέλκυση και εκτέλεση προγραμμάτων, διοικητικό έργο, κλπ., των οποίων η χρονική επιβάρυνση είναι δύσκολα προσδιορίσιμη.   
Β) Κρίνω ως επιεικώς μη αποδεκτό το σημείο των δηλώσεων σας, όπου συγκεκριμένα αναφέρεστε στους … «πανεπιστημιακούς που έχουν θεσπίσει ξανά το θεσμό της έδρας με καμιά 15αριά βοηθούς ο καθένας»! Μήπως ο «πληροφοριοδότης» σας συγχέει την «Έδρα» με την ερευνητική ομάδα, ή το εργαστήριο ή ακόμα και τον Τομέα; Μπορείτε να μας υποδείξετε μία -έστω μία (1) τέτοια περίπτωση αναβίωσης της «Έδρας» και το σχετικό θεσμικό πλαίσιο επαναφοράς της; Παράλληλα πρέπει να γνωρίζετε ότι για τους ακαδημαϊκούς καθηγητές είναι ζητούμενο η συγκρότηση μιας ισχυρής και δυναμικής ερευνητικής ομάδας (όχι παρέας!) γύρω από ένα επιστημονικό αντικείμενο και κρίνεται αρνητικά η ανυπαρξία ή η αδυναμία οργάνωσής και οικονομικής υποστήριξης αυτής.
Ορισμένοι βέβαια θα μπορούσαν να κατανοήσουν τις δηλώσεις σας ως μια προσπάθεια να αντιρροπήσετε με κάποιο τρόπο την υποχρέωση σας να στηρίξετε την αύξηση των ωρών των διδασκόντων στη Μέση Εκπαίδευση. Άλλοι ίσως σκεφτούν ότι παρεμβάσεις αυτής της μορφής ενέχουν στοιχεία έντονου λαϊκισμού και επικίνδυνα επιφανειακής προσέγγισης των ανωτέρω ζητημάτων.
Επιμένω να πιστεύω ότι υπήρξατε θύμα λανθασμένης και ελλιπούς ενημέρωσης και ότι η διάθεση σας για ουσιαστική συνεργασία με τους ανθρώπους της Ανωτάτης Εκπαίδευσης παραμένει αμείωτη.
Είμαι πάντα στη διάθεση σας για περαιτέρω ενημέρωση και ανταλλαγή απόψεων.
Νικόλαος Μ. Σταυρακάκης,  Καθηγητής Ε.Μ.Π.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ