Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Τον «κώδωνα» του κινδύνου έκρουσε ο υπ. Παιδείας για το μέλλον των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ

Δημοσίευση: 09/07/2009


getimage-spil-sapeΡεπορτάζ:esos.gr

Ζήτημα βιωσιμότητας στο μέλλον πολλών Ιδρυμάτων, ιδιαίτερα στην Περιφέρεια έθεσε ο υπ. Παιδείας Αρης Σπηλιωτόπουλος στη κοινή συνεδρίαση των Συμβουλίων ΄Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, που συνεδριάζει από το πρωί στο Ζάππειο και προέδρεψε του Πρυτάνεις και προέδρους των ΤΕΙ :


 

1.Να ενώσουν τις υπάρχουσες δυνάμεις στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας.

 

2.Να προχωρήσουν σε έναν νέο χωροταξικό σχεδιασμό της Ανώτατης Εκπαίδευσης με πρόταγμα τα ακαδημαϊκά κριτήρια.

 

3.Να κατοχυρώσουν την αυτοτέλεια και την οικονομική στήριξη του συστήματος, αλλά και τους κανόνες διαφάνειας και λογοδοσίας των μονάδων του.

 

4.Να επαναπροσδιορίσουν τους κανόνες δεοντολογίας σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, ώστε να εγγυώνται την αξιοκρατία και την αποτελεσματικότητα.

 

5.Να εξασφαλίσουν την αποδεκτή ποιότητα για το σύνολο του συστήματος και τους κανόνες αξιολόγησης του επιτελούμενου έργου.


Ειδικότερα η ομμιλία του υπ. Παιδείας έχει ως εξής:


ΟΜΙΛΙΑ

ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

κ. ΑΡΗ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ

ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΣΑΠΕ-ΣΑΤΕ


 

 

Αξιότιμοι Πρόεδροι των Συμβουλίων,

Αξιότιμοι εκπρόσωποι των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας,

Αξιότιμοι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των παραγωγικών τάξεων και των κοινωνικών φορέων

Κυρίες και κύριοι,

 

Είμαι στην ευχάριστη θέση να κηρύξω την έναρξη των εργασιών της πρώτης κοινής συνεδρίασης των Συμβουλίων Ανώτατης Πανεπιστημιακής και Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα θεσμικού διαλόγου, αλλά και έκφραση της συνειδητοποίησης ότι τα προβλήματα του εκπαιδευτικού χώρου είναι ενιαία. Και βεβαίως αποδοχή της ανάγκης για συστράτευση, προκειμένου να γίνουν πράξη οι απαιτούμενες και επείγουσες προωθητικές μεταρρυθμιστικές λύσεις. Επιτρέψτε μου να μοιραστώ μαζί σας ορισμένες βασικές σκέψεις. Η Ανώτατη Εκπαίδευση αποτελεί στον προηγμένο κόσμο έναν ενιαίο χώρο με κοινά χαρακτηριστικά και στόχους. Συγκροτείται από ένα σύνολο διαφορετικών, ανεξάρτητων και διαβαθμισμένων ιδρυμάτων, με κοινή κοινωνική αποστολή και κοινωνικό ρόλο ως προς τους γενικούς της στόχους. Αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ισοπέδωση, ομοιομορφία ή πολύ περισσότερο ενιαίο κέντρο αποφάσεων. Αντίθετα, σημαίνει περισσότερη αυτονομία και ελευθερία στις επιλογές, και διαδικασία αξιολόγησης των αποτελεσμάτων. Ο χώρος της Ανώτατης Εκπαίδευσης συνιστά ένα ενιαίο πλαίσιο που οφείλει να συγκροτηθεί από σαφείς στόχους και συγκεκριμένες πολιτικές σε ό,τι αφορά τη σχέση της Πολιτείας και Ανώτατης Εκπαίδευσης. Προκύπτει κατά συνέπεια η ανάγκη, τόσο καθορισμού αυτού του πλαισίου, όσο και ενιαίου χωροταξικού σχεδιασμού της Ανώτατης Εκπαίδευσης που θα αποτυπώνει την κοινωνική παράμετρο της αποστολής της. Το θέμα είναι μείζον και δεν είναι θεωρητικό. Αφορά τη βιωσιμότητα και το μέλλον πολλών Ιδρυμάτων, ιδιαίτερα στην Περιφέρεια – και γνωρίζω καλά πως έχει αποτελέσει στο παρελθόν σημείο τριβής μεταξύ Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Σήμερα, λοιπόν, οφείλουμε να κοιτάζουμε μπροστά. Να σχεδιάζουμε παραγωγικά με εκπαιδευτική λογική και κοινωνική αντίληψη. Αυτό σημαίνει αλλαγές και μεταρρυθμίσεις χωρίς προκαταλήψεις και στενούς ορίζοντες. Αυτό απαιτεί να βγούμε από το μικρόκοσμο που μας εγκλωβίζουν συντεχνιακά συμφέροντα και ξεπερασμένες θεωρίες. Όχι γιατί είμαστε αλτρουιστές ή ρομαντικοί, αλλά γιατί είμαστε ρεαλιστές. Γιατί γνωρίζουμε πως ο δρόμος της περιχαράκωσης στα κεκτημένα ενός προβληματικού και πολυδιασπασμένου συστήματος Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι αδιέξοδος και ασύμφορος για την Ελλάδα και τη νέα γενιά. Είναι αναποτελεσματικός για την προαγωγή της επιστημονικής γνώσης, τη μετάδοσή της και την κοινωνική της διάχυση. Σήμερα είναι ανάγκη να προχωρήσουμε μπροστά με σύγχρονους όρους, σαφείς κανόνες και συγκεκριμένα αντικειμενικά διαφανή κριτήρια που θα καθορισθούν με τη συμμετοχή όλων και θα αφορούν όλους. Η συζήτηση που ξεκινάμε δεν μπορεί να παρακάμψει το κύριο ερώτημα: Τι Ανώτατη Εκπαίδευση θέλουμε; Ή, καλύτερα, τι θέλουμε από τη διαδικασία της εκπαίδευσης στον σημερινό κόσμο;

Η απάντηση στο ερώτημα αυτό θα καθορίσει εν πολλοίς και το περιεχόμενο της κατεύθυνσης της μεταρρύθμισης στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Μιας μεταρρύθμισης που δεν μπορεί να παρακάμψει τα κύρια θέματα και να εξαντληθεί απλώς σε κινήσεις που θα επιχειρούν να διορθώσουν κάποια κακώς κείμενα.

Υποστηρίζω πως η Ανώτατη Εκπαίδευση χρειάζεται να θέσει δύο κεντρικούς στόχους για τους αποφοίτους της:

 


1) Ολοκληρωμένες γνώσεις στην επιστήμη τους, ώστε να μπορούν να ανταγωνιστούν τα επίπεδα παραγωγικής ικανότητας που δημιουργεί το ανθρώπινο δυναμικό στις πιο ανεπτυγμένες χώρες.

 

2) Ένα ευρύτερο σύστημα ιδεών σχετικά με τον κόσμο και την πραγματικότητα που απαιτούνται για έναν επιστήμονα στο σύγχρονο κόσμο.


Για την επιτυχία αυτών των στόχων δεν αρκεί η πεπατημένη. Είναι ανάγκη να δώσουμε μια νέα ώθηση στο σύστημα της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Έρευνας με βασικούς στόχους:

 

1.Να ενώσουμε τις υπάρχουσες δυνάμεις στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας.

 

2.Να προχωρήσουμε σε έναν νέο χωροταξικό σχεδιασμό της Ανώτατης Εκπαίδευσης με πρόταγμα τα ακαδημαϊκά κριτήρια.

 

3.Να κατοχυρώσουμε την αυτοτέλεια και την οικονομική στήριξη του συστήματος, αλλά και τους κανόνες διαφάνειας και λογοδοσίας των μονάδων του.

 

4.Να επαναπροσδιορίσουμε τους κανόνες δεοντολογίας σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, ώστε να εγγυώνται την αξιοκρατία και την αποτελεσματικότητα.

 

5.Να εξασφαλίσουμε την αποδεκτή ποιότητα για το σύνολο του συστήματος και τους κανόνες αξιολόγησης του επιτελούμενου έργου.


 

Κυρίες και κύριοι,

Η κοινωνία, οι πολίτες αυτής της χώρας, απαιτούν από όλους μας να αναλάβουμε τις ευθύνες μας. Έχω ήδη θέσει το ερώτημα και στη Σύνοδο των Πρυτάνεων και στη Σύνοδο των Προέδρων των ΤΕΙ:

 

Θα προχωρήσουμε στο μεγάλο βήμα; Είναι ανάγκη να το εξετάσουμε με υπευθυνότητα και να το συναποφασίσουμε.

 

Κυρίες και κύριοι,

 

Τα ζητήματα που βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη της σημερινής σας συνεδρίασης είναι κομβικά και κεφαλαιώδη σ’ αυτή την κατεύθυνση. Έχετε μπροστά σας το σύνθετο καθήκον να βρείτε λύσεις σε θέματα που ταλανίζουν, εδώ και χρόνια, Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, όπως η χωροταξική κατανομή Ιδρυμάτων και Τμημάτων, η συνεργασία των δύο εκπαιδευτικών βαθμίδων, οι επικαλύψεις γνωστικών αντικειμένων τμημάτων και κάθε συναφές θέμα. Να διαμορφώσετε με δύο λόγια το νέο σύγχρονο χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας.

Αναμένω με μεγάλο ενδιαφέρον τις απόψεις και τα συμπεράσματα της Συνεδρίασής σας και θέλω να σας βεβαιώσω πως το Υπουργείο θα είναι αρωγός στη δουλειά σας και θα θεσμοθετήσει όποιες αλλαγές εσείς προκρίνετε ως επιβεβλημένες και ώριμες να υιοθετηθούν και να υλοποιηθούν από τα Ιδρύματα.

 

Σας ευχαριστώ.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ