Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Πολλά σχολεία υπολειτουργούν και σήμερα παραδέχθηκε στη Βουλή ο υφ . Παιδείας

Δημοσίευση: 25/11/2009
Ρεπορτάζ:esos.gr
press@esos.gr

«Έχουν κλείσει δυο μήνες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και πολλά σχολεία υπολειτουργούν, καθώς λείπουν δάσκαλοι, έχουμε χαμένες διδακτικές ώρες και υπάρχουν κενά που δεν έχουν καλυφθεί ακόμα».
 Αυτό παραδέχθηκε ο υφ. Παιδείας Γιάννης Πανάρετος απαντώντας  στη Βουλή, σε ερώτηση του Βουλευτή του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος Ιωάννη Γκιόκα, σχετικά με τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία.

Η ερώτηση του κ. Γκιόκα έχει ως εξής:
«Το πρόβλημα με τα κενά και τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία είναι γνωστό και χρόνιο. Πρόβλημα που οι κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑ.ΣΟ.Κ. δεν έλυσαν μέχρι σήμερα.
Έχουν κλείσει δύο μήνες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και πολλά σχολεία υπολειτουργούν καθώς λείπουν χιλιάδες δάσκαλοι και καθηγητές, χιλιάδες είναι οι χαμένες διδακτικές ώρες και χιλιάδες είναι τα οργανικά – λειτουργικά κενά που δεν έχουν καλυφθεί ακόμα.
Η Κυβέρνηση ανακοίνωσε τη πρόσληψη ωρομισθίων και αναπληρωτών ενώ τα κενά η ίδια τα υπολογίζει σήμερα σε 7000 (5.000 Δευτεροβάθμια – 2.000 Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση). Ακόμα πολλά κενά και ελλείψεις υπάρχουν στον ευαίσθητο χώρο της ειδικής αγωγής, γεγονός που καθιστά ουσιαστικά αδύνατη την παρακολούθηση και τη συμμετοχή σε αυτήν, ενώ έχει ως αποτέλεσμα πολλά παιδιά με ειδικές ανάγκες να μένουν σπίτι τους.
Η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. συνεχίζοντας στην ίδια κατεύθυνση με την προηγούμενη Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, θεωρεί ότι χιλιάδες χαμένες διδακτικές ώρες αποτελούν πρόβλημα μόνο όταν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε κινητοποιήσεις. Η επιλογή της Κυβέρνησης του ΠΑ.ΣΟ.Κ. να προχωρήσει στις προσλήψεις ωρομισθίων και αναπληρωτών, αναδεικνύει την κεντρική επιδίωξη για επέκταση των ελαστικών σχέσεων εργασίας στην εκπαίδευσης, τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού δυναμικού χωρίς δικαιώματα, φθηνού και ευέλικτου. Άλλωστε ο χώρος των δασκάλων (με τα κενά και τους αναπληρωτές που τα καλύπτουν, ενώ μπορούν να καλυφθούν με μόνιμο προσωπικό) αποδεικνύει ότι η ύπαρξη του διαγωνισμού του Α.Σ.Ε.Π. έχει στόχο την αποσύνδεση πτυχίου-επαγγέλματος και το χτύπημα των εργασιακών σχέσεων και στην εκπαίδευση.
Ερωτάται η κυρία Υπουργός:
Είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης να καλύψει τα κενά που χρόνια τώρα είναι μόνιμα και διευρύνονται, με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό;
Θα απαντήσει στην ήδη υπαρκτή κατάσταση των χιλιάδων αναπληρωτών και ωρομισθίων, με άμεση μονιμοποίησή τους χωρίς όρους και προϋποθέσεις;»

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Χαίρομαι κατ’ αρχήν που για πρώτη φορά σήμερα μου δίνεται η ευκαιρία να πάρω μέρος σε μια κορυφαία διαδικασία της Δημοκρατίας, αυτή του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Θα προσπαθήσω και σήμερα και στο μέλλον να ανταποκριθώ στο καθήκον αυτό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Έρχομαι τώρα στην επίκαιρη ερώτηση.
Διαβάζω από την επίκαιρη ερώτηση: «Το πρόβλημα με κενά και τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία είναι γνωστό και χρόνιο, πρόβλημα που οι κυβερνήσεις δεν έλυσαν μέχρι σήμερα». Έχετε δίκιο. «Έχουν κλείσει δυο μήνες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και πολλά σχολεία υπολειτουργούν, καθώς λείπουν δάσκαλοι, έχουμε χαμένες διδακτικές ώρες και υπάρχουν κενά που δεν έχουν καλυφθεί ακόμα». Έχετε δίκιο. «Η Κυβέρνηση ανακοίνωσε την πρόσληψη ωρομισθίων και αναπληρωτών, τα κενά τα υπολογίζει σε 7.000» -δεν είναι ακριβές αυτό- όμως «εξακολουθούν και υπάρχουν κενά στον ευαίσθητο χώρο της ειδικής αγωγής που καθιστά ουσιαστικά αδύνατη την παρακολούθηση και τη συμμετοχή σε αυτή, ενώ έχει ως αποτέλεσμα πολλά παιδιά με ειδικές ανάγκες να μένουν σπίτι τους». Έχετε δίκιο.
Θα μπορούσα να σας απαντήσω με τη συνήθη πρακτική που έρχεται στη Βουλή ο Υπουργός ο Υφυπουργός Παιδείας και απαριθμεί τους διορισμούς που έχουν γίνει για την χρονιά αυτή. Έχω τα στοιχεία μπροστά μου. Θα μπορούσα να σας πω ότι διορίστηκαν φέτος 2.723 δάσκαλοι και 3.379 καθηγητές, θα μπορούσα να σας δώσω περισσότερα στοιχεία για τους αναπληρωτές, για τους ωρομίσθιους. Δεν νομίζω, όμως, ότι μια τέτοια απάντηση θα ήταν απάντηση για το μαθητή που συνάντησα στη Σάμο ο οποίος θα δώσει πανελλήνιες εξετάσεις και δεν είχε καθηγητή οικονομικών για να του διδάξει το μάθημα. δεν πιστεύω ότι μια τέτοια απάντηση με αριθμούς θα απαντούσε στον μαθητή και στους μαθητές από την Χίο ή από τους Λειψούς, ή από τα Κύθηρα που βλέπουν τα κενά και αυτοί οι αριθμοί δεν θα τους έλεγαν τίποτα.
Έχω στα χέρια μου και μελέτησα πριν έρθω εδώ όλες τις ερωτήσεις που έχετε κάνει σε σχέση με τα κενά στα σχολεία. Για τις ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού στα σχολεία του Μαραθώνα, στον Πειραιά, στην Κέρκυρα, στους γύρω δήμους Πειραιά πάλι, νηπιαγωγεία, Πρωτοβάθμια εκπαίδευση στο Νομό Μαγνησίας.
Όλα αυτά τα στοιχεία και όλες αυτές οι περιπτώσεις είναι ουσιαστικές και σημαντικές.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Επειδή είναι η πρώτη μου φορά που παίρνω το λόγο και θέλω να είμαι εντάξει με τον χρόνο, θα επανέλθω στο πολιτικό μέρος της απάντησής μου στην δευτερολογία μου.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Το λόγο έχει ο ερωτών Βουλευτής κ. Ιωάννης Γκιόκας.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΚΑΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, νομίζω ότι περιττεύει να αναφερθούμε διεξοδικά στα προβλήματα και στις επιπτώσεις που έχει η ύπαρξη αυτών των κενών στο εκπαιδευτικό έργο και συνολικά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Είναι προβλήματα που έχουν διαπιστωθεί χρόνια, ακούγονται και συζητιούνται πάρα πολλά χρόνια. Ιδιαίτερα φέτος υπάρχει το επιπλέον πρόβλημα της αντικειμενικής, υπαρκτής ανάγκης, της πραγματικής ανάγκης να κλείνουν σχολεία, να κλείνουν τάξεις λόγω της γρίπης και ό,τι αυτό συνεπάγεται, με αποτέλεσμα το πρόβλημα των καιρών να γίνεται ακόμη πιο οξυμένο. Για μας όμως αυτό που έχει ξεχωριστή σημασία είναι με ποιον τρόπο επιλέγει η σημερινή Κυβέρνηση να διαχειριστεί το πρόβλημα, γιατί περί διαχείρισης μιλάμε και όχι για λύση του προβλήματος. Ποιος είναι αυτός ο τρόπος; Επί της ουσίας συνεχίζει στην πεπατημένη την ίδια πολιτική που ακολούθησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και της Νέας Δημοκρατίας η οποία λέει το εξής: Πρόσληψη αναπληρωτών, κάλυψη των κενών με ωρομίσθιους, πρακτικά επέκταση στο χώρο της εκπαίδευσης των ελαστικών εργασιακών σχέσεων. Αποτέλεσμα αυτών των πολιτικών όλα αυτά τα χρόνια είναι σήμερα να υπάρχουν σαράντα πέντε χιλιάδες περίπου εκπαιδευτικοί στους πίνακες εκ των οποίων οι τριάντα χιλιάδες δουλεύουν με αυτές τις απαράδεκτες εργασιακές σχέσεις σε συνθήκες ομηρίας, σε συνθήκες περιπλάνησης, σε συνθήκες που να μην γνωρίζουν τι τους ξημερώνει αύριο. Από μόνα τους νομίζουμε αυτά τα στοιχεία, αυτά τα νούμερα αποδεικνύουν ότι δεν μιλάμε για ευκαιριακές ανάγκες. Οι άνθρωποι αυτοί δεν καλύπτουν ευκαιριακές ανάγκες. Δεν καλύπτουν έκτακτες ανάγκες. Καλύπτουν μόνιμες που συνεχώς διευρύνονται.
Είναι δε χαρακτηριστικό, το αναφέρουμε και στην ερώτηση ότι στον κρίσιμο και ευαίσθητο χώρο της ειδικής αγωγής, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του εκπαιδευτικού προσωπικού εργάζεται με αυτές τις εργασιακές σχέσεις. Και βέβαια, δεν αναφερόμαστε στο ποιες θα έπρεπε να ήταν οι εκπαιδευτικές θέσεις αν μιλούσαμε για ένα σύγχρονο σχολείο πραγματικά των λαϊκών αναγκών.
Ακούσαμε το προηγούμενο διάστημα και τις εξαγγελίες του Υπουργείου ότι το ζήτημα θα λυθεί μέσα από την αξιοκρατία, μέσα από το διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π. και κ.ο.κ. Εμείς έχουμε το εξής ερώτημα: Οι άνθρωποι αυτοί δεν έχουν απαντήσει στο ζήτημα της αξιοκρατίας; Πρώτα και κύρια έχουν απαντήσει με το πτυχίο τους, με τις σπουδές τους. Δεύτερον αν θέλετε, έχουν απαντήσει και με τους ίδιους τους όρους που έχουν βάλει κατά καιρούς οι κυβερνήσεις, δεδομένου ότι πρόκειται για ανθρώπους που πολλοί απ’ αυτούς έχουν επιτύχει μία, δύο ακόμη και τρεις φορές στους διαγωνισμούς του Α.Σ.Ε.Π. και δεν έχουν διορισθεί γιατί η στρόφιγγα των μόνιμων προσλήψεων ανοίγει και κλείνει ανάλογα με τους σχεδιασμούς της εκάστοτε κυβέρνησης και όχι με βάση τις πραγματικές ανάγκες του σχολείου και της εκπαίδευσης.
Εμείς λέμε το εξής: Ότι η ουσία του Α.Σ.Ε.Π. έχει άλλο στόχο. Αποτέλεσε ο Α.Σ.Ε.Π. όλα αυτά τα χρόνια ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για το κτύπημα της μόνιμης σταθερής δουλειάς στο χώρο της εκπαίδευσης. Από τη μια μεριά διαιωνίστηκε η αδιοριστία και η ανεργία των εκπαιδευτικών και από την άλλη γίνεται προσπάθεια, μέσα από το διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π., μέσα από ένα δήθεν αξιοκρατικό διαγωνισμό, να νομιμοποιηθεί αυτή η κατάσταση στη συνείδησή τους.
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα που το αναφέρουμε και στην ερώτηση είναι ο χώρος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ενώ υπάρχει ανάγκη στα δημοτικά σχολεία να διορίζονται όλοι όσοι αποφοιτούν και συμμετέχουν στους διαγωνισμούς του Α.Σ.Ε.Π., έχει επιβάλλει σήμερα το σύστημα των προσλήψεων, το θεσμό του αναπληρωτή ως μόνιμη διαδικασία.
Μάλιστα, ολοκληρώνοντας θα ήθελα να πω ότι δεν είμαστε καθόλου αισιόδοξοι μέσα από τις εξαγγελίες που έχουμε ακούσει το τελευταίο διάστημα από το Υπουργείο Παιδείας. Θεωρούμε ότι όχι μόνο θα διατηρηθούν και θα διευρυνθούν οι ελαστικές εργασιακές σχέσεις στο χώρο των εκπαιδευτικών, αλλά επί της ουσίας αφού αυτοί οι άνθρωποι έχουν περάσει σαράντα κύματα, θα είναι υπό διαρκή αίρεση, μέσα από όλους αυτούς τους μηχανισμούς της αξιολόγησης της διετούς δοκιμασίας που επί της ουσίας θα έχουν σαν στόχο να …
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Κύριε συνάδελφε, σας παρακαλώ, ολοκληρώστε. Ο Υπουργός σεβάστηκε το χρόνο στο ακέραιο.
Ο Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Πανάρετος έχει το λόγο.


ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Δεν θα συμφωνήσω με τις εξηγήσεις που δίνετε γιατί συμβαίνουν και γιατί υπάρχουν τα κενά στα σχολεία. Θα σας πω μόνο ότι κοιτάζοντας και μελετώντας τι έχει γίνει στο παρελθόν, κάθε χρόνο γίνεται από την Αντιπολίτευση, είτε αυτή είναι το Κομμουνιστικό Κόμμα είτε ήταν το ΠΑ.ΣΟ.Κ. είτε ήταν η Νέα Δημοκρατία, παρόμοια ερώτηση και δίνονται παρόμοιες απαντήσεις. Έχω μάλιστα μπροστά μου μια αντίστοιχη ερώτηση που έκανε πριν από δύο χρόνια το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας και τα λόγια του τότε Υπουργού που δίνει τους αριθμούς και προσπαθεί να δώσει μια απάντηση.
Πιστεύω ότι το πρόβλημα είναι πιο ουσιαστικό και αν δεν δούμε το βάθος και την ουσία του, κάθε χρόνο θα προσπαθούμε να κάνουμε αυτό που λέτε εσείς, θα προσπαθούμε να κάνουμε διαχείριση. Φέτος κάνουμε διαχείριση, γιατί δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε άλλο, όμως, πριν από μια εβδομάδα η Υπουργός ανακοίνωσε μια σειρά από σκέψεις και προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας που πιστεύουμε ότι θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα στην ουσία του.
Και θα πω περιληπτικά τις προτάσεις αυτές. Στόχος του Υπουργείου είναι οι προσλήψεις να γίνονται με σαφή προσδιορισμό του τόπου και του χρόνου διορισμού, η πρόσληψη δηλαδή να γίνεται είτε σε επίπεδο σχολείου είτε σε επίπεδο της αρμόδιας Διεύθυνσης.
Θα επανεξετάσουμε συνολικά το σύστημα της μοριοδότησης και των κινήτρων. Εδώ η αρχή είναι συγκεκριμένη. Τα μόρια αφορούν τον τόπο και το αντικείμενο της διδασκαλίας. Άπαξ και ο εκπαιδευτικός μετακινηθεί, τα μόρια δεν τον ακολουθούν, δεν τα μεταφέρει μαζί του, παραμένουν στη θέση από την οποία ο ίδιος μετακινείται. Κανείς εκπαιδευτικός δεν αποσπάται εάν δεν έχει βρεθεί ο αντικαταστάτης του για τη θέση στην οποία υπηρετεί.
Σε ό,τι αφορά τις μεταθέσεις, βασική αρχή πλέον θα είναι πως κάθε μετάθεση θα αποφασίζεται μόνο εάν εξυπηρετεί πρώτα και κύρια το σχολείο. Δεν είναι αποδεκτό για το δημόσιο συμφέρον να υπάρχουν σχολεία με πλεονάζον προσωπικό και σχολεία με κενά.
Κυρία Πρόεδρε, εγώ θα αισθανθώ ιδιαίτερη ικανοποίηση εάν δεν χρειασθεί του χρόνου να γίνει παρόμοια ερώτηση και δεν θα χρειαστεί ο Υπουργός Παιδείας να δώσει απαντήσεις για κενά στα σχολεία.
Σας ευχαριστώ.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.