Σ. ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ:Όταν ένα σχολείο δεν έχει μαθητές οι θέσεις χάνονται και χωρίς συγχωνεύσεις

03/06/2014

Άκουσε το άρθρο

«Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν ότι αν προκύψουν λιγότερες οργανικές σε κάθε σχολείο, σαν προσωπικό μπορεί να είναι περισσότερες οι θέσεις λόγω λειτουργικότητας», είπε ο υφρυπουργός Παιδείας Σ. Κεδίκογλου στη Βουλή, απαντώντας σε ερώτηση του Βουλευτή   του ΚΚΕ Γ.Λαμπρούλη, σχετικά με τις συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολικών μονάδων σε όλη τη χώρα.
. «Ξέρετε ότι έχουμε –εν πάση περιπτώσει- αυτό το καθεστώς στην εκπαίδευση με τα λειτουργικά κενά και τις οργανικές θέσεις», τόνισε ο υφυπουργός Παιδείας και υπογράμμισε τα εξής:
Α.Αυτό δεν σημαίνει ότι με το που θα μειώνουμε, αν οι ανάγκες και οι μαθητές είναι αρκετές, δεν θα πάνε εκπαιδευτικοί για να λειτουργήσει το σχολείο. Άλλωστε, αν ένα σχολείο δεν έχει παιδιά και έχει μειούμενο αριθμό παιδιών, χάνονται οι οργανικές και χωρίς να γίνει συγχώνευση.
Β.Για να μιλήσουμε για την ουσία της πολιτικής, για να δούμε τι είναι προοδευτικό, δημοκρατικό –αν θέλετε- να δούμε τι γίνεται με τη συγχώνευση: Όταν λέμε «συγχώνευση» είναι κάτι κακό; Είναι κάτι που πρέπει να το αποφεύγουμε έτσι και αλλιώς ή είναι ανάλογα με τις περιστάσεις και ανάλογα τις ιδιομορφίες της κάθε περίπτωσης;
Γ.Η συντήρηση και η συνένωση, ενδεχομένως, δύο σχολείων σε ένα καλύτερο και μεγαλύτερο σχολείο, μήπως είναι και προς όφελος των μαθητών; Μήπως είναι κάποιες επιπλέον ειδικότητες που δεν θα μπορούσαν να τις έχουν αν ήταν μόνοι τους σε ένα σχολείο; Δίνω ένα παράδειγμα: Τι είναι καλύτερο για τους έξι μαθητές του μονοθέσιου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Βησσαρίωνα Τρικάλων; Να κάνουν όλοι οι μαθητές όλων των τάξεων μαζί μάθημα ή να μετακινηθούν κατά ενάμιση χιλιόμετρο προκειμένου να φοιτήσουν στο διπλανό 8θέσιο Δημοτικό σχολείο, με όλες τις ειδικότητες και τις ευκαιρίες που δίνει αυτό;
Δ.Άρα, θέλω να πω ότι δεν είναι από μόνο του ταμπού το θέμα ότι κάνουμε μια συγχώνευση, άρα είναι κάτι κακό. Πρέπει να το βλέπουμε ανάλογα με την ιδιομορφία και ανάλογα με την κάθε περίπτωση του κάθε σχολείου. Αυτό, τουλάχιστον, προσπαθήσαμε με κάνουμε εμείς.
 ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Ε.Για το θέμα των μεταφορών -μια και το αναφέρατε- είναι σωστό ότι θα πρέπει να το δούμε και μάλιστα εγκαίρως, γιατί παρατηρήθηκαν προβλήματα την προηγούμενη χρονιά, όπως και άλλες χρονιές. Όπως, όμως, ξέρετε δεν είναι ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας. Πρέπει οι περιφέρειες, που έχουν πια την ευθύνη της μεταφοράς των μαθητών, να δουν αυτό το ζήτημα με ιδιαίτερη σοβαρότητα. Σε αυτό, λοιπόν, συμφωνούμε.
Ζ.Θέλω να μιλήσω για κάποια θέματα, στα οποία αναφερθήκατε, για  μεγάλα σχολεία που δημιουργούνται, «γίγαντες», για τα 35άρια τμήματα κ.ο.κ. Κοιτάξτε, σε κανένα σχολείο, μετά τη συνεννόηση, δεν θα υπάρχουν 35άρια τμήματα κ.ο.κ. Ο αριθμός των τμημάτων καθορίζεται από Κοινή Υπουργική Απόφαση….
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥΛΗΣ: Δεν είπα 35άρια…
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Πόσο είπατε; 30άρια; Είκοσι πέντε παιδιά είναι στα Δημοτικά και είκοσι επτά στα Γυμνάσια.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥΛΗΣ: Η κατεύθυνση του Υπουργείου -δεν είναι η δική σας- είναι για σχολεία τριακοσίων πενήντα μαθητών.
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ:  Αν μου επιτρέπετε, θα έρθω και εκεί. Θα απαντήσω σε όλα. Θα προσπαθήσω τουλάχιστον.
Δεν υπερβαίνουμε τον αριθμό των μαθητών όπως καθορίζεται από την Κοινή Υπουργική Απόφαση, τα οποία είναι είκοσι πέντε παιδιά στα Δημοτικά και είκοσι επτά στα Γυμνάσια – Λύκεια, συν 10% μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, αν -για παράδειγμα- υπάρχουν ειδικά προβλήματα με υποδομές, σύμφωνα με απόφαση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης. Εγώ λοιπόν, σας λέω ότι τα περισσότερα τμήματα που δημιουργούνται από τη συνεννόηση που κάναμε είναι από δεκαέξι μέχρι είκοσι τέσσερα παιδιά το πολύ. Ούτε καν είκοσι πέντε.
Η.Θέλω να πω σχετικά με τα σχολεία το εξής: Ποιος ορίζει ποιο σχολείο είναι σχολείο «γίγας»; Με τριακόσια παιδιά, τετρακόσια παιδιά, πεντακόσια, εξακόσια; Υπάρχει μια μελέτη που μας λέει συγκεκριμένα; Εμείς βάλαμε ένα όριο, να είναι το πολύ τριακόσια πενήντα παιδιά. Νομίζω ότι με περίπου τετρακόσια είναι μόνο ένα σχολείο σε όλη την Ελλάδα, στη Λάρισα. Σε όλα τα άλλα βάλαμε ένα όριο, το οποίο είπαμε ότι δεν θα το ξεπεράσουμε, αν και δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη, όπως σας είπα, μελέτη για αυτό.
ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ ΜΕ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΧΡΟΝΙΑ
Ο κ. Κεδίκογλου, κάνοντας συγκρίσεις με τις καταργήσεις σχολικών μονάδων των προηγούμενων χρόνων είπε τα εξής:
1.Κατ’ αρχήν, πρέπει να πούμε ότι οι συγχωνεύσεις γίνονταν και θα γίνονται πάντα. Απλώς, επειδή αυτό είχε ξεκινήσει από την εποχή της κυρίας Διαμαντοπούλου, που έγιναν πραγματικά σε ένα μεγάλο αριθμό για μια χρονιά, κάθε χρόνο μιλάμε για τον αριθμό των συγχωνεύσεων. Το μαθητικό δυναμικό είναι ένας ζων οργανισμός, είναι μια δυναμική διεργασία που αλλάζει κάθε χρόνο. Δηλαδή, θα ήταν λογικό, αν είχαμε κάποια σχολεία στην δεκαετία του ’90, αυτά να μην τα αλλάξουμε, να μην τα πειράξουμε, ανεξάρτητα από το πόσους μαθητές έχουμε σε κάποιες περιοχές και σε κάποια χωριά; Έχουμε ολόκληρα χωριά, που δυστυχώς λόγω της αστυφιλίας ερήμωσαν. Έχουμε άλλες περιοχές που γεννήθηκαν από το πουθενά. Δεν θα έπρεπε είτε να συγχωνεύσουμε σχολεία είτε να ιδρύσουμε καινούργια;
2.Αν ήμασταν δογματικοί θα λέγαμε ότι δεν ιδρύουμε κανένα σχολείο. Δεν συμβαίνει όμως αυτό, όπως θα δείτε και από τα στοιχεία. Θέλω να πω ότι, τουλάχιστον εγώ προσωπικά, όσο καιρό ήμουν στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και για όσο καιρό θα είμαι εν πάση περιπτώσει, πάνω απ’ όλα έδρασα με τη λογική των μεταρρυθμίσεων, για να έχουμε καλύτερη παιδεία για τα παιδιά μας και καλύτερα σχολειά -τίποτα άλλο από εκεί και πέρα.
3.Θέλω λοιπόν να σας πω ποια είναι η πραγματικότητα, ότι οι συγχωνεύσεις έγιναν μόνο με παιδαγωγικά κριτήρια και βεβαίως μετά από τις εισηγήσεις των περιφερειακών διευθυντών και των διευθυντών εκπαίδευσης. Διότι δεν είναι δυνατόν, όπως καταλαβαίνετε, οποιοσδήποτε Υπουργός να ξέρει και να έχει πλήρη εικόνα του τι συμβαίνει σε κάθε σημείο της Ελλάδας.
4.Πήραμε όμως αναλυτικά ακόμα και χάρτες και τους βάλαμε κάτω, για να δούμε τις αποστάσεις, να δούμε τις απομονωμένες περιοχές, και πραγματικά αυτά που λάβαμε υπόψη είναι τα δημογραφικά στοιχεία κάθε περιοχής, ο ρυθμός μείωσης των μαθητών, η χιλιομετρική απόσταση που καλείται να διανύσει κάθε μαθητής, σε συνδυασμό με το γεωγραφικό ανάγλυφο, οι κτηριακές υποδομές στο σχολείο μετακίνησης και εξαιρέσαμε τα σχολεία απομονωμένων και δύσβατων ορεινών, νησιωτικών περιοχών όλης της χώρας. Έτσι προχωρήσαμε.
5.Τώρα βεβαίως οι μεταβολές, εκτός των συνενώσεων, περιλαμβάνουν και ιδρύσεις, όπως σας είπα, και προαγωγές σχολείων. Ιδρύσαμε πέντε δημοτικά σχολεία και δώδεκα νηπιαγωγεία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, πολλά από τα οποία βρίσκονται και σε δύσβατες περιοχές και ικανοποιήσαμε χρόνια αιτήματα των κατοίκων των περιοχών αυτών. Οι αντίστοιχες ιδρύσεις κατά το προηγούμενο σχολικό έτος ήταν τρία δημοτικά σχολεία και δύο νηπιαγωγεία.
6.Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ιδρύσαμε γυμνάσια και λύκεια. Επισημαίνω όμως, μιας και είναι ενδεικτικό της κατεύθυνσης που θέλουμε να δώσουμε, την ίδρυση τεσσάρων ημερησίων ΕΠΑΛ και δέκα εσπερινών ΕΠΑΛ, εξυπηρετώντας τις εκπαιδευτικές και αναπτυξιακές τοπικές ανάγκες και βεβαίως μεριμνώντας για τα παιδιά των πιο φτωχών οικογενειών, όταν μιλάμε για εσπερινά ΕΠΑΛ.
7.Εκτός από τις συγχωνεύσεις, προχωρήσαμε και σε πολλές προαγωγές σχολείων. Προάγουμε εκατόν τρία δημοτικά σχολεία και εξήντα επτά νηπιαγωγεία, λαμβάνοντας υπόψη τις κτηριακές υποδομές και τον αυξημένο αριθμό των μαθητών, ενώ αυξήσαμε την οργανικότητα των δημοτικών σχολείων και των νηπιαγωγείων με τους νόμους 4115 και 4152 του 2013, εξισώνοντας τα λειτουργικά τμήματα με οργανικές θέσεις, βοηθώντας τις σχολικές μονάδες να προγραμματίσουν το έργο τους αποτελεσματικότερα. Σημειώνω ότι την προηγούμενη σχολική χρόνια έγιναν μόλις δύο προαγωγές δημοτικών σχολείων, ενώ φέτος έγιναν εκατόν τρεις.
7.Ενδεχομένως, κάναμε και κάπου υποβιβασμούς, στις περιπτώσεις αυτές όπου το μαθητικό δυναμικό ήταν πολύ μικρό, κατόπιν των εισηγήσεων, όπως σας είπα. Προβήκαμε και σε καταργήσεις σχολείων. Ας δούμε σε ποιες περιπτώσεις καταργήσαμε σχολεία -και με αυτό θα ολοκληρώσω, κυρία Πρόεδρε. Το κάναμε εκεί όπου είχαμε πολύ μικρό αριθμό μαθητών ή ήταν ήδη σε αναστολή λειτουργίας λόγω έλλειψης μαθητών.
8.Έρχομαι τώρα στις συγχωνεύσεις. Αποφασίσαμε να συγχωνευθούν διακόσια τριάντα ένα σχολεία, σε όλες τις βαθμίδες συνολικά, και τα κάναμε εκατόν δεκατέσσερα σχολεία. Ποιο ήταν το κυρίαρχο χαρακτηριστικό των συγχωνεύσεων; 9.Στη συντριπτική τους πλειοψηφία τα σχολεία που συνενώνονται είναι σχολεία που συστεγάζονται. Άρα οι μαθητές, που είναι ή πρέπει να είναι τουλάχιστον το ζητούμενο, δεν θα υποστούν δραματικές συνέπειες. Στην καθημερινότητά τους ουσιαστικά δεν θα αντιληφθούν τίποτα. Πολλοί νομίζουν ότι όταν συγχωνεύουμε δύο σχολεία, είναι δύο εικοσάρια τμήματα, συνενώνονται και γίνεται ένα σαραντάρι και ο ένας από τους δύο εκπαιδευτικούς απολύεται. Καμμία σχέση. Αντίθετα, είναι δύο σχολεία τα οποία συστεγάζονται και εκεί που ήταν δύο διευθυντές θα μείνει ένας διευθυντής και έχουμε καλύτερη εξυπηρέτηση σε θέματα λειτουργικών αναγκών και γραφειοκρατίας.
10.Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι από τα εκατόν είκοσι οκτώ δημοτικά σχολεία που συγχωνεύονται, περίπου τα εκατό είναι συστεγαζόμενα και από αυτά περίπου τα ενενήντα είναι συγκεντρωμένα στην Αττική. Από τα εβδομήντα επτά νηπιαγωγεία που συγχωνεύονται, τα πενήντα τρία είναι συστεγαζόμενα, ενώ τέσσερα βρίσκονται ήδη σε αναστολή λειτουργίας.
 

Φωτό: eurokinissi

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ