Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Αρ. Μπαλτάς: Τι σημαίνει αριστεία

Δημοσίευση: 05/12/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ο πρώην υπουργός Παιδείας Αρ. Μπαλτάς , κατά τη σημερινή  συνεδρίαση της Επιτροπής για την αναθεώρηση του Συντάγματος έκανε μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση για το  τι σημαίνει αριστεία.

Διαβάστε παρακάτω:

Υπό μία έννοια νοιώθω εξαιρετικά υπερήφανος, που στην πρώτη ιστορικά παρέμβασή μου, προσωπικά τουλάχιστον, στη Βουλή, η λέξη «αριστεία» που χρησιμοποίησα με τη φράση -την παρεφθαρμένη απολύτως, κοιτάξτε στα Πρακτικά- δήθεν «η αριστεία είναι ρετσινιά» κι αυτή η λέξη έχει γίνει κοινός τόπος και ευτυχώς έχει αντιστραφεί πλήρως το περιεχόμενό της και οι χρήστες αυτή τη στιγμή της λέξης τη χρησιμοποιούν ειρωνικά απέναντι στους –εντός εισαγωγικών- «αρίστους» που περιενδύονται περηφάνια κ.λπ., για να μας δείξουν ότι όλοι οι υπόλοιποι δεν είναι εξίσου άριστοι με εκείνους.

Ας δούμε, λοιπόν, τι σημαίνει αριστεία.

Είναι αφιερωμένο ειδικά στον Αδ. Γεωργιάδη που του αρέσουν πολύ τα αρχαία.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, συνοπτικά και μέχρι παρεξηγήσεως.

Η αριστεία, παρ’ αρχαίοις, ήταν προφανώς συνδεδεμένη με την ανδρεία.

Ανδρεία στη μάχη ήταν το απόλυτο συνοδευτικό της λέξης «αριστεία».

Η αριστεία με αυτή την έννοια πήγαινε μαζί με την ευγενική καταγωγή, όπως λέει η λέξη. Άρα, η αριστεία συνδέονταν με το κάλλιστον γένος, τον κληρονόμο ενός ονόματος και άρα, από εκεί και πέρα, όποιος στη μάχη δεν ήταν εντάξει σε σχέση με την κληρονομιά του ονόματος, ήταν απολύτως εξοβελιστέος.              

Από εκεί και πέρα, με αυτήν την έννοια δεν ήταν η αριστεία έπαθλο ανταγωνισμού. Μπορεί ο ανταγωνισμός, παραδείγματος χάριν στους Ολυμπιακούς Αγώνες με τον κότινο να είχε τη σημασία του, αλλά ταυτοχρόνως παρ’ αρχαίοις και ειδικά με τον Φίλιππο Β΄ τον Μακεδόνα, η συλλογή κότινων  -επιτρέψτε μου τον πληθυντικό- σε διάφορα πράγματα, όπως το ότι γέννησε γιο, ότι κέρδισε στους Ολυμπιακούς το άρμα του κ.ο.κ., μπορούσε να συνιστά για τον ίδιο ύβρη και να πρέπει να θυσιάσει στους θεούς για να μην υπερβεί αυτή η ύβρις τα δεδομένα της εποχής.

Από εκεί και πέρα –δεύτερο σημείο- η αριστεία μέσω του αραρίσκω είναι συνδεδεμένη με την αρετή.

Και όταν μιλάμε για αρετή, ας πάρουμε τα συμφραζόμενά της, παρ’ αρχαίοις πάντα, μεγαλοψυχία, καλλιέργεια της ψυχής κατά Πλάτωνα και κατά Αριστοτέλη,   και άρα πράγματα που δεν αφορούν πάλι τον ανταγωνισμό.

Διάπλαση της ψυχής θα ήθελε ο Πλάτων εν προκειμένω, μόρφωση και καλλιέργεια.

Και αν θέλετε πάλι ένα ρητό, η εν λόγω, ας πούμε, επίτευξη σε πρώτο επίπεδο αυτής της καλλιέργειας ήταν ο όρκος των Αθηναίων εφήβων, που μαθαίναμε στο σχολείο κάποτε απ’ έξω, του οποίου οι δύο πρώτοι στίχοι είναι «Ου καταισχυνώ τα όπλα τα ιερά, ουδ’ εγκαταλείψω τον παραστάτην ότω αν στοιχήσω».

Δηλαδή, δεν βεβηλώνω τα όπλα της πόλης και ταυτόχρονα, με την ίδια έμφαση δεν εγκαταλείπω τον διπλανό, τον σύντροφο, τον παραστάτη, τον συμμαχητή, τον συνάδελφο κ.ο.κ. όσο κι αν μου στοιχίσει προσωπικά.

Δηλαδή με αυτήν την έννοια η αριστεία, όπως αποτυπώνεται άριστα βεβαίως στον όρκο των Αθηναίων εφήβων, είναι πάλι κοινωνική αρετή και όχι προϊόν ανταγωνισμού.

Πώς διαπλάθεται ο άνθρωπος κατά Πλάτωνα; Πώς φτιάχνεται η ψυχή του, ώστε να μπορεί να αντέξει τα δύσκολα, αυτά που βάζει ο όρκος των Αθηναίων εφήβων;

Εδώ θα μου επιτρέψετε να παραπέμψω στον Πίνδαρο σε μια διάλεκτο λίγο δωρική: «γένοι, οίος εσσί μαθών», δηλαδή μάθε παιδί μου να γίνεσαι αυτός που είσαι, βρες δασκάλους που θα σε μάθουν να γίνεσαι αυτός που είσαι, γιατί μόνον εσύ αν γίνεις αυτός που είσαι μπορείς να προσφέρεις όσα πρέπει να προσφέρεις στον διπλανό σου, στον συνάνθρωπό σου, στον συμμαχητή σου, στην κοινωνία σου.

Και αν είναι για τους δασκάλους κάτι, αυτή πρέπει να είναι η δική τους αρχή, δηλαδή να διαπλάθουν τους ανθρώπους, έτσι ώστε ο καθένας και η καθεμιά να αναδείξουν τα δικά τους ταλέντα και να γίνουν αυτοί που είναι και με αυτήν την έννοια να προκόψει ολόκληρη η κοινωνία.

Και άρα, αν θέλετε περιεχόμενα σπουδών και επί της ουσίας κουβέντα για το τι σημαίνει δημόσιο πανεπιστήμιο, να ξαναπάρουμε αυτήν την αρχή, να αρχίσουμε από αυτήν, να δούμε τι θα πει δάσκαλος και σιγά-σιγά να μπούμε στα περιεχόμενα, από εκεί στα πτυχία και τον δημόσιο χαρακτήρα τους και από εκεί, αν θέλετε, στα υπόλοιπα δύσκολα τού τι σημαίνει πανεπιστημιακή εκπαίδευση σήμερα.

 

Σχόλια (14)

 
ναι στην αριστεία όχι στην αριστοκρατία ...
05 Δεκ 2018 22:57

Τον ΟΜΗΡΟ δεν τον αναφέρει ο κύριος υπουργός .... «αιέν αριστεύειν και υπείροχον έμμεναι άλλων, μηδέ γένος πατέρων αισχυνέμεν» (Ιλιάδα,Ζ,208)....

....Πάντα να αριστεύεις, να ξεπερνάς τους άλλους και να τιμάς το γένος όπου ανήκεις....

 
Θωμάς
06 Δεκ 2018 07:32

Αριστεία για τον ΣΥΡΙΖΑ σημαίνει 13 συμβούλια με διορισμένα μέλη να κρίνουν υποψήφιους με επιστημοσύνη και εμπειρία επιλέγοντας τα "δικά μας παιδιά".

 
Πλατάρος Γιάννης
06 Δεκ 2018 08:39

Όλος ο κόσμος γνωρίζει ότι η αριστεία είναι κάτι πολύ παραπάνω από την άριστη επίδοση στα μαθήματα κια περιλαμβάνει την αριστεία σε όλες τις γνωστές αρετές πρρ΄αρχαίοις Έλλησι. Δεν θεωρώ ικανό τον κ. Μπαλτά που έφτιαξε σκουπιδονόμους αντιδημοκρατικούς να κάνει μαθήματα αριστείας, όταν οι νόμοι του προέβλεπαν τον αρεστό και όχι τον άριστο, έστω και με την ΑΣΘΕΝΗ ΕΝΝΟΙΑ.
Ωστόσο, έχω να κατεθέσω καινήν θεωρίαν εις σεβαστόν κοινόν του esos.gr, ήτις εξηγεί τα πράγματα και τα προτάγματα της Κυβέρνησης ως ιδεολογικού μορφώματος ενάντια στην Αριστεία:
Σύμφωνα με την θεωρία μου, έχει επικρατήσει η εξής τάση -συνιστώσα-ιδεολογία:
Κάποιος «πολύ μορφωμένος» στον ΣΥΡΙΖΑ, ανεκάλυψε, ότι η περιώνυμη φράσις «μέτρον άριστον» σημαίνει ότι «η μετριότητα είναι ...αριστεία!» Αυτό είναι το περιεχόμενο της φράσης. Επιστρατεύθηκε και ο Αριστοτέλης με την «θεωρία της μεσότητας» του ενδιαμέσου, σύμφωνα με την οποία οι άριστες καταστάσεις -λύσεις είναι ενδιάμεσες των άκρων. Καπάκι και το «ουδέν καλόν αμιγές κακού» , πάει περίπατο η ....αριστεία! Πρόκειται περί ιδεολογήματος! Εμείς -άρα- καλλιεργούμε την ΜΕΤΡΙΟΤΗΤΑ, όντες βέβαιοι, ότι προάγουμε την ....ΑΡΙΣΤΕΙΑ!
Δεν περιμένουμε κανέναν Ράμφο να μας δώσει γραμμή για το τι πρέπει να προάγουμε.
Οι ψηφοφόροι μας είναι ΜΕΤΡΙΟΙ και για να ψηφίσουν εμάς είναι ΑΡΙΣΤΟΙ. Περί αυτού πρόκειται...
Και τους διορίζουμε, προάγοντας την αριστεία.
Νομίζω, ότι με το παρόν σχόλιο, εξηγήσαμε και την ιδεολογική συγκρότηση του μορφώματος ή εσμού που έχει ιδεολογική πρωτοκαθεδρία στην Κυβέρνηση.

 
@Μπαλτάς
06 Δεκ 2018 08:44

Είναι πολύ ευκολότερο να είσαι πολυδιαβασμένος από το να είσαι έξυπνος. Σαίξπηρ

 
Κιμωλίες έχω λέμε!!!
06 Δεκ 2018 10:12

Άνευ σχολίου.

 
Ψηφιακό Σχολείο
06 Δεκ 2018 11:25

Το Ψηφιακό Σχολείο είναι ρετσινιά...

 
χμ
06 Δεκ 2018 12:49

Oι κοινωνίες στην αρχαία Ελλάδα (εξόχως στην αρχαία Αθήνα) ήταν ιδιαιτέρως ανταγνωνιστικές... Σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής υπήρχαν βραβεία για τον 1ο, το 2ο κ.ο.κ. Ακόμα και στο θέατρο.

 
ΗΡΑ*
06 Δεκ 2018 13:20

Άριστος ο κ. Αριστεί(α) /δης Μπαλτάς, το λέει και τ' όνομα, στη θεωρία βέβαια και πιο συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά τα περί την αριστείαν, εστιασμένη βέβαια η ανάλυσή του εις τους αρχαίους φιλοσόφους και ποιητές, γιατί αν πάμε στα του παρόντος ή αν προτιμάτε σ' αυτά του πρόσφατου παρελθόντος και πιο - πιο συγκεκριμένα στα έργα και τις ημέρες τόσο του ΣΥΡΙΖΑ γενικώς όσο και του κ. Μπαλτά προσωπικώς, το πράγμα όζει γενικώς και ειδικώς που λέμε, σύμφωνα πάντα με με όσα αναπτύσσει παραπάνω ο κ. Μπαλτάς για την αριστεία. Διότι, πώς να το κάνουμε κ. Μπαλτά, αριστεία και κωλοτούμπα πάνω στην κωλοτούμπα είναι έννοιες - για την ουσία μιλάμε πάντα κ. καθηγητά, έτσι; - ασύμβατες. Αν πάμε τώρα στο "δια ταύτα " της υπουργίας του κ. Μπαλτά τόσο στο Υπουργείο Παιδείας όσο και σ' αυτό του Πολιτισμού από πού να αρχίσει κανείς και πού και πώς να τελειώσει... Γι αυτό σας λέω στη θεωρία καλός, άριστος ο. κ. Αριστεία(α)/δης Μπαλτάς, στο "δια ταύτα" της υπουργίας του ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ που είναι και το ζητούμενο....

 
ΤΙΡΑΝΤΑΚΙΑΣ Ο ΑΜΟΡΦΩΤΟΣ ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΗΣ
06 Δεκ 2018 13:47

@ΠΛΑΤΑΡΟΣ
Κ. Γιάννη σεβαστέ "ουδέν κακόν αμιγές καλού" και όχι "ουδέν καλόν αμιγές κακού"

 
καθηγητής πειραματικού
06 Δεκ 2018 16:40

"Και αν είναι για τους δασκάλους κάτι, αυτή πρέπει να είναι η δική τους αρχή, δηλαδή να διαπλάθουν τους ανθρώπους, έτσι ώστε ο καθένας και η καθεμιά να αναδείξουν τα δικά τους ταλέντα και να γίνουν αυτοί που είναι και με αυτήν την έννοια να προκόψει ολόκληρη η κοινωνία." : χαίρομαι πολύ, κύριε Μπαλτά, που έστω και ύστερα από 3 χρόνια (κάλλιο αργά παρά ποτέ...) κατανοήσατε το σκοπό των πειραματικών σχολείων τον οποίο τότε σας επαναλαμβάναμε σε όλους τους τόνους, αλλά εσείς κωφεύατε. Η απορία μου είναι γιατί μας παρουσιάζετε αυτή την τοποθέτηση σαν μια δική σας καινοτόμα ιδέα την οποία μας καλείτε να υιοθετήσουμε...

 
Γιώργος
06 Δεκ 2018 17:00

Να σας πω εγώ ένα μικρο παράδειγμα αριστείας. Κατά το Υπουργείο Παιδείας και τους άλλους επαΐοντες Άριστος ΣΙΓΟΥΡΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ πάντως ένας μαθητής Λυκείου που έχει βραβευθεί με πρώτη θέση σε πανελλήνιο διαγωνισμό και με μετάλλιο σε Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών αφού μπορεί να φοιτά σε σχολή πρώτης επιλογής τώρα που μιλάμε σε δημόσιο κρατικό ΑΕΙ γειτονικής χώρας ΟΧΙ όμως στην Ελλάδα . Αυτά να διαβάζουν οι κύριοι όπως ο κύριος Μπαλτάς και τις επιστολές που στέλνω στο Υπουργείο Παιδείας εδώ και 18 μήνες χωρίς φυσικά καμιά απάντηση .Και τι να αντιπαραβάλλουν στα επιχειρήματα μου άλλωστε. Και τα παραμύθια για ορισμούς περί αριστείας καθώς επίσης για το γιατί φεύγουν τα παιδιά στο εξωτερικό(brain drain) να μου το εξηγήσουν εμένα που το ζω.

 
Γεωργιος κ
06 Δεκ 2018 18:23

Να σας πω και εγώ τη γνώμη μου . Σίγουρα ΠΑΝΤΩΣ ξέρω τι ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΙΣΤΕΙΑ για τους επαΐοντες του Υπουργείου Παιδείας και τους τέως όπως ο Κύριος Μπαλτάκος και εξηγώ με ένα παράδειγμα που ζούμε ως οικογένεια .Άριστος σίγουρα δεν είναι κάποιος που έχει κατακτήσει ως μαθητικής Β'Λυκείου 1η θέση σε Πανελλήνιο διαγωνισμό και χάλκινο μετάλλιο σε Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών. Αφού με αυτή την διάκριση σήμερα φοιτά σε σχολή επιλογής του σε Δημόσιο Πανεπιστήμιο γειτονικής χώρας που αναγνωρίζει την παραπάνω διάκριση όπως και πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες πλην της Ελλάδος .Όταν μάλιστα χάνει την πρώτη επιλογή για ελάχιστα μόρια και τυχαίνει να μην είναι διακριθέντας σε σχολικό πρωτάθλημα ως αθλητής του στίβου η ομαδικού αθλήματος , η μέλος πολύτεκνης οικογενείας ,η μουσουλμάνος στο θρήσκευμα , η οποιασδήποτε άλλης εξαίρεσης έχει ο νόμος .Απλώς έχει την ατυχία της διάκρισης στις φυσικές επιστήμες.(φυσική-χημεία -βιολογία) .Γιατί και εδώ υπάρχει ένα από τα παλαβά της υπόθεσης ,διακριθέντες μαθητές με μετάλλιο σε διεθνείς Ολυμπιάδες χημείας η φυσικής η βιολογίας μεμονωμένα εισάγονται κατά εξαίρεση σε οποιοδήποτε ΑΕΙ ενώ αυτοί που πήραν μετάλλιο σε αντίστοιχο διαγωνισμό που περιλαμβάνει γνώσεις και των τριών παραπάνω μαθημάτων είναι άχρηστοι κατά την πολιτεία . Πάρα τις συνεχείς επιστολές γραπτές και ηλεκτρονικές προς το Υπουργείο από τον Ιουν 2017 οχι μόνο δεν έχει λυθεί το πρόβλημα άλλα δεν μου έχουν καν απαντήσει .Έως και ο Συνήγορος του Πολίτη ασχολήθηκε με το θέμα αλλά χωρίς αποτέλεσμα έως τώρα .Αν δείτε τι (τραγελαφικά) του απαντούν θα καταλάβετε τι σημαίνει Υπουργείο Παιδείας .Αυτά ως απάντηση για τα λόγια του Κυρίου Μπαλτακου και τους ορισμούς περί αριστείας που ψάχνει .Οι λύσεις και απάντησες είναι στην καθημερινότητα μας .Η φυγή (brain drain)των παιδιών που προσπαθούν λίγο παραπάνω δεν αποκόπτεται με φανφάρες και λόγους του αέρα αλλά με μελέτη των λόγων που τους ωθούν ,λήψη μέτρων και επιβράβευση των κόπων τους όπου χρειάζεται.

 
Πλατάρος Γιάννης
06 Δεκ 2018 22:39

@ΤΙΡΑΝΤΑΚΙΑΣ
Βεβαίως και έχεις δίκιο στην διόρθωση της φράσης «ουδέν κακόν αμιγές καλού » που την έγραψα ανάποδα. Είναι καιρός που την γράφω ανάποδα, αφ΄ότου ανεκάλυψα ότι ισχύει κι αυτή. Οι έννοιες καλό κακό, είναι όπως θα λέγαμε με μαθηματική ορολογία ισόμορφες, συμμετρικές, δυϊκές ίσως. Αν ισχύει η αυθεντικη φράση μάλλον ισχύει και η αντιθετοαντίστροφή της (περίπου) Την χρησιμοποιώ ως ευφυολόγημα, αλλά νομίζω ότι ισχύει κι αυτή. Αυτές οι δύο αντιθετικές έννοιες, δεν έχουν φιλοσοφικό νόημα ύπαρξης της μιας χωρίς την άλλη αφού αλληλοορίζονται μάλλον κυκλικά. Στην Θρησκεία μας το απόλυτο καλό γέννησε κι το κακό μέσω της ελευθερίας βούλησης του δημιουργήματος του απολύτως καλού.
Αλλά δεν το πάω αλλού, το σταματώ εδώ .
Για να κάνω και ένα σχόλιο για τον Μπαλτά επί πλέον, έχω να πώ, ότι έχουμε φθάσει ως Κοινωνία στο πριν στάδιο της Νεμέσεως μετά την ομαδική μας ύβρη προς το σύμπαν. Κάθεται η Βουλή και ακούει έναν μέτριο επιστημονικά και νοητικά να της κάνει μάθημα περί Αριστείας, ων μετριοκράτης.
Ξεπερνά έτη φωτός και τον Σεφερλή στις παραστάσεις στο Δελφινάριο...
Τα στάδια της ύβρεως είναι η Ύβρις , άτη νέμεση, τίσι. Τώρα ο Μπαλτάς περνά την σκοτοδίνη που τον ωθεί σε μεγαλύτερη ύβρη. Αυτό που έλεγαν οι Αρχαίοι Μωραίνει Κύριος ον βούλεται απολέσαι . Το έλεγαν με διάφορους τρόπους.
Αν οι Έλληνες Βουλευτές έπιαναν την κοιλιά τους από τα γέλια όταν τον άκουγαν να μοστράρει τις φιλοσοφικούρες του , μπορεί και να τον γείωναν.
Ποιός τον πιάνει τώρα που τον εξέλαβαν ως φιλόσοφο...

 
ΗΡΑ*
07 Δεκ 2018 11:45

@ Πλατάρος Γιάννης

Υπάρχει η ρήση " Τι 'χες Γιάννη, ό,τι είχα πάντα". Αυτή τη φορά όμως ο κ. Πλατάρος Γιάννης το ... τερμάτισε ! Και ξέρετε γιατί; Θεωρώντας εαυτόν, εξ ορισμού όπως θα 'λεγε και ο κ. Γαβρόγλου, εις τους αρίστους ανήκοντα, κρίνει και αξιολογεί τους πάντες και τα πάντα ! Αυτο κι αν είναι ύβρις ! Και μια ερώτηση κρίσεως για τον κ. Γιάννη Πλατάρο, ο οποίος σημειωτέον έχει αναπτύξει θεωρίες επί θεωριών επί παντός του επιστητού και μη επιστητού : Πόσο απέχει η μετριότητητα από τη μετριοφροσύνη;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean