Placeholder

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ

Το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και οι αλλαγές στο Λύκειο

Το χρονοδιάγραμμα
Δημοσίευση: 14/03/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το esos δημοσιεύει το  νέο σύστημα  εισαγωγής  στα ΑΕΙ και τις αλλαγές στο Λύκειο , όπως παραδόθηκε πριν λίγο στην ΟΛΜΕ.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΟ ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Το χρονοδιάγραμμα

Την ερχόμενη Δευτέρα το Σχέδιο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, όπως είπε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου στην άτυπη συνάντηση με τους εκπαιδευτικούς συντάκτες.

Στη συνέχεια θα κατατεθεί Σχέδιο Νόμου μεμονωμένο ή θα ενταχθεί στο πολυνομοσχέδιο με τις συγχωνεύσεις των οκτώ ΤΕΙ (ακόμη δεν έχει αποφασιστεί) με στόχο να ψηφιστεί στην Ολομέλεια της Βουλής πριν τις γιορτές του Πάσχα.

Η εξεταστέα ύλη

Η Εξεταστέα Υλη της Γ' Λυκείου του επόμενου σχολικού έτους, είπε ο υπουργός Παιδείας θα ανακοινωθεί πριν τις 10 Απριλίου.

Η νέα Γ΄ Γενικού Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Εισαγωγή

Στόχος της προτεινόμενης αναμόρφωσης είναι η αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου, που οφείλονται κυρίως στη διττή ιδιότητα όσων φοιτούν σε αυτή την τάξη, δηλαδή αφενός του μαθητή Λυκείου και αφετέρου του υποψήφιου φοιτητή Α.Ε.Ι. Αυτή η πραγματικότητα οδήγησε στην αδιαφορία των μαθητών για όσα μαθήματα δεν εμπλέκονται στις πανελλαδικές εξετάσεις, την αντιμετώπιση γενικά του σχολείου ως πάρεργου με αντίστοιχη προσήλωση στην παραπαιδεία, την υποβάθμιση του απολυτήριου και, βεβαίως, την άσκηση ασφυκτικής καθημερινής πίεσης στους νέους αλλά και στις οικογένειές τους που αναγκάζονται να δαπανούν για κάθε «φουρνιά» υποψηφίων 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ για την προετοιμασία προς τις πανελλαδικές.

Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων αποτελεί παρέμβαση στη δομή και το πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου, στον τρόπο κτήσης του απολυτηρίου αλλά και στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην προοπτική σταδιακής καθιέρωσης της ελεύθερης πρόσβασης. Η πρόταση αυτή διαμορφώθηκε με βάση τη φιλοσοφία της προσέγγισης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, των προτάσεων που διατυπώθηκαν στη διάρκεια του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία στην περίοδο 2015-2016, τα πορίσματα των συζητήσεων στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής την ίδια περίοδο, καθώς και μετά από διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα και διάφορους εκπαιδευτικούς και επιστημονικούς φορείς, ιδιαίτερα μετά τις εξαγγελίες της 3ης Σεπτεμβρίου 2018.

Οι αλλαγές που περιγράφονται παρακάτω εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχέδιο ευρείας μεταρρύθμισης της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που θα ενισχύει τον μορφωτικό ρόλο του Λυκείου με ολοκλήρωση της βασικής μόρφωσης στο πλαίσιο της καθιέρωσης της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης αλλά συγχρόνως είναι και στενά συνυφασμένες με τις μεταρρυθμίσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σκοπός είναι να εξασφαλιστεί για την ελληνική νεολαία μια παιδεία σύγχρονη και ελκυστική που να ανταποκρίνεται στις πολύπλοκες απαιτήσεις μιας σύγχρονης κοινωνίας, τόσο σε απόκτηση γνώσεων όσο και στην καλλιέργεια  των αξιών. Στόχος είναι η συγκρότηση ελεύθερων, δημοκρατικών και υπεύθυνων αυριανών πολιτών, αλλά και η ορθή προετοιμασία των αυριανών επιστημόνων, με τρόπο παιδαγωγικά ορθό, με εμβάθυνση στα διάφορα γνωστικά πεδία με ουσιαστική εμπλοκή εκπαιδευτικών και μαθητών μέσα στο σχολείο και όχι αποστήθιση, και με ακόμη μεγαλύτερη μείωση των κοινωνικών και γεωγραφικών ανισοτήτων που υπάρχουν σήμερα.

Ο λόγος που προτάχθηκαν οι αλλαγές στην Γ΄ Γενικού Λυκείου και στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ότι ο ασφυκτικός εναγκαλισμός της τάξης αυτής από τις πανελλαδικές εξετάσεις ματαιώνει σε μεγάλο βαθμό, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών, την εκπαιδευτική διαδικασία. Επιπλέον, όπως φαίνεται από τον συνήθη χρόνο έναρξης της προετοιμασίας για τις εξετάσεις, ούτε προηγούμενες τάξεις του Λυκείου είναι απαλλαγμένες από την αγωνία των μαθητών, οι οποίοι ήδη αρχίζουν να σκέπτονται ως υποψήφιοι. Για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητο να αντιμετωπιστούν  οι παθογένειες των εξετάσεων και η Γ΄ Λυκείου να αναδιοργανωθεί ώστε να αποκτήσει ξεκάθαρο σκοπό και περιεχόμενο και να λειτουργήσει ως ανάχωμα προστασίας της υπόλοιπης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με τελικό στόχο να μπορούν απρόσκοπτα οι νέοι να αποκτήσουν τα αναγκαία για τη ζωή τους εφόδια που η βαθμίδα αυτή έχει να τους προσφέρει. Αν δεν αρχίσουν να αντιμετωπίζονται τα εξαιρετικά σοβαρά προβλήματα και οι παθογένειες της Γ΄ Λυκείου, οποιαδήποτε αλλαγή στις άλλες τάξεις δεν θα μπορέσει να εδραιωθεί.

Η μείωση των μαθημάτων Γενικής Παιδείας

Το νέο σύστημα μειώνει δραστικά τα μαθήματα Γενικής Παιδείας. Τα μαθήματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα), Φυσική Αγωγή (2 ώρες) και ένα μάθημα επιλογής (2 ώρες) γίνονται υποχρεωτικά για όλους. Ο λόγος αυτής της αλλαγής είναι ότι, παρά τις όποιες φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών, τα μαθήματα Γενικής Παιδείας  προσκρούουν σήμερα στην απόλυτη αδιαφορία των μαθητών.

Συνεπώς η μόνη λύση με βάση τα σημερινά δεδομένα είναι να δώσουμε επιτέλους στη Γ΄ Λυκείου έναν στόχο (και όχι δύο στόχους αντιφατικούς μεταξύ τους), ώστε να ανακτήσει τη λειτουργικότητά της και την αξία της μέσα στο συνολικό σύστημα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Από την άλλη, από το 2020-21, θα εξορθολογιστεί το πρόγραμμα της Α΄και Β΄ Λυκείου και θα καταργηθεί ο διαχωρισμός σε Ομάδες Προσανατολισμού στη Β΄ Λυκείου, που υποχρεώνει σήμερα τους μαθητές να αποφασίζουν πρόωρα για το επαγγελματικό τους μέλλον. Οι μαθητές πλέον να κάνουν την επιλογή τους με την προαγωγή τους στη Γ΄ ΓΕΛ, σύμφωνα με τις κλίσεις και τις προτιμήσεις τους.

Ο περιορισμός των μαθημάτων Ομάδων προσανατολισμού

Σήμερα κάθε Ομάδα προσανατολισμού περιλαμβάνει μαθήματα που εξετάζονται στις πανελλαδικές αλλά και μαθήματα που δεν εξετάζονται. Το νέο σύστημα κρατάει μόνο αυτά που εξετάζονται. Έχει έτσι τη δυνατότητα να προσφέρει στους μαθητές/υποψηφίους μια λιτή δομή που τους επιτρέπει να ασχολούνται αποκλειστικά με τα μαθήματα με τα οποία στην πραγματικότητα ασχολούνται λόγω των πανελλαδικών. Και να ασχολούνται περισσότερες ώρες.

Η αύξηση της ύλης

Σε μαθήματα προσανατολισμού στα οποία οι ώρες διδασκαλίας αυξάνονται σημαντικά υπάρχει και σχετική αύξηση της ύλης. Η αύξηση αυτή σε καμία περίπτωση δεν είναι αναλογική. Στην ουσία λοιπόν, αν κάποιος συνυπολογίσει τη μείωση των αντικειμένων με την αύξηση της ύλης, ο τελικός φόρτος του μαθητή/υποψήφιου της Γ΄ Λυκείου μειώνεται και, το κυριότερο, εστιάζεται σε αυτά που πραγματικά απασχολούν τους μαθητές.

Δηλαδή τα σχολεία προσπαθούν να γίνουν φροντιστήρια;

Σε καμία περίπτωση. Το φροντιστήριο μαθαίνει τον μαθητή/πελάτη πώς να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις πανελλαδικές. Αυτή είναι η αποστολή του και την εκπληρώνει λιγότερο ή περισσότερο καλά. Η δουλειά του σχολείου είναι εντελώς διαφορετική. Με πέντε χρόνια δευτεροβάθμιας που έχουν προηγηθεί, ο μαθητής έχει αποκτήσει τη γνώση που χρειάζεται ως μελλοντικός πολίτης, κοινωνός κοινωνίας. Στην Γ΄ Λυκείου έχει την ευκαιρία να σκεφθεί και να εμβαθύνει πάνω στη γνώση. Όμως ούτε η ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας ούτε η δυνατότητα εμβάθυνσης της γνώσης μπορούν να γίνουν εν κενώ ή γενικά και αφηρημένα. Με το νέο σύστημα δίνεται στον κάθε μαθητή η δυνατότητα να μάθει να εμβαθύνει και να κρίνει τη γνώση και την επιστήμη στα αντικείμενα τα οποία θα τον απασχολήσουν στη συνέχεια της σταδιοδρομίας του.

Οι Ομάδες Προσανατολισμού αλλάζουν

Σήμερα έχουμε τρεις ομάδες Προσανατολισμού και τέσσερα επιστημονικά πεδία. Το νέο σύστημα προτείνει τέσσερις Ομάδες Προσανατολισμού, κάθε μία σε απόλυτη αντιστοίχιση με ένα επιστημονικό πεδίο. Φυσικά υπάρχουν Πανεπιστημιακά Τμήματα η πρόσβαση στα οποία μπορεί να γίνει από περισσότερες της μιας Ομάδες Προσανατολισμού, από περισσότερα του ενός επιστημονικά πεδία. Αυτό που καταργείται είναι η δυνατότητα με ένα μάθημα Γενικής Παιδείας να ανοίγει η πρόσβαση σε άλλο επιστημονικό πεδίο. Σήμερα, μόνο το 30% των υποψηφίων σπουδάζει αυτό που θα ήθελε, όπως αυτό αντανακλάται στις προτιμήσεις στα μηχανογραφικά δελτία, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλος αριθμός φοιτητών που, καθώς σπουδάζουν κάτι που δεν θέλουν, λιμνάζουν και δεν παίρνουν πτυχίο για πολλά χρόνια. Το νέο σύστημα προτρέπει τους υποψηφίους να κατευθυνθούν στα τμήματα που πραγματικά θέλουν και όχι απλά να «πετύχουν κάπου». Αντίληψη του ΥΠ.Π.Ε.Θ. είναι ότι το σημαντικό δεν είναι να γίνει κάποιος φοιτητής όπου να 'ναι αλλά να σκεφθεί ότι η επιλογή του θα καθορίσει όλη την υπόλοιπη επαγγελματική του ζωή.

Η ενίσχυση της αξίας του απολυτηρίου

Με το νέο σύστημα το απολυτήριο Λυκείου αποκτά τη σοβαρότητα που του αξίζει. Το απολυτήριο έχει σήμερα απαξιωθεί, ακριβώς γιατί θεωρείται μια απλή διαδικαστική υπόθεση. Όμως η απαξίωση αυτή είναι τελικά βλαπτική για τους ίδιους τους μαθητές. Με το απολυτήριο αυτό κάποιοι θα αναζητήσουν μια θέση στο Δημόσιο ή και στον ιδιωτικό τομέα. Δεν μπορεί να αποκτάται με τρόπο που το μειώνει ως τίτλο. Σήμερα οι μαθητές εξετάζονται για το απολυτήριο σε τέσσερα μαθήματα, εντελώς διαφορετικά από εκείνα στα οποία θα εξεταστούν αμέσως μετά στις πανελλαδικές. Αυτό σημαίνει διπλή προετοιμασία, εκτός κι αν κάποιοι θεωρούν δεδομένο ότι οι μαθητές δε χρειάζεται να προετοιμαστούν για το απολυτήριο, επειδή οι σημερινές εξετάσεις είναι εικονικές. Αν είναι έτσι, ας το πουν ευθέως. Αν ωστόσο η σημασία των απολυτηρίων εξετάσεων δεν αμφισβητείται, με το νέο σχέδιο οι εξετάσεις για το απολυτήριο απλοποιούνται, αφού οι μαθητές θα εξεταστούν ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΑΚΡΙΒΩΣ ΜΑΘΗΜΑΤΑ τόσο για το απολυτήριο όσο και για τις πανελλαδικές. Συγκεκριμένα:

Για την αναβάθμιση των ενδοσχολικών εξετάσεων, προκρίνεται η λύση της συνεργατικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων, η οποία όχι μόνο δεν αποστερεί από τα σχολεία την αυτονομία τους για τις ενδοσχολικές εξετάσεις, αλλά αποτελεί και ένα πρώτο στάδιο για την εμπέδωση πνεύματος συνεργασίας  των σχολικών μονάδων, το οποίο δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο στο ζήτημα των εξετάσεων.

Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας στις 10:30 και οι μαθητές θα ξεκινούν στις 11:00 τη δίωρη γραπτή εξέταση. Επιτηρητές θα είναι καθηγητές άλλων σχολείων και διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το Δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.

Σε ό,τι αφορά στη διαμόρφωση του βαθμού του απολυτηρίου, με το νέο σύστημα ισχύουν τα εξής:

•    Βαθμός προαγωγής παραμένει το 9,5
•    Για τα μαθήματα που εξετάζονται και γραπτά, ο Μ.Ο. διαμορφώνεται κατά 60% από τον Μ.Ο. των δύο τετραμήνων και κατά 40% από τον βαθμό της γραπτής απολυτήριας εξέτασης
•    Για τα υπόλοιπα μαθήματα, ο βαθμός είναι ο Μ.Ο. των δύο τετραμήνων
•    Στη διαμόρφωση του Γενικού Μ.Ο. (τελικού βαθμού) συμμετέχουν ισότιμα όλα τα μαθήματα πλην της Φυσικής Αγωγής.

Εξάλλου, οι απολυτήριες εξετάσεις σε καμία περίπτωση ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ. Εκτός από το ότι τα θέματα θα είναι από εκπαιδευτικούς της περιοχής τους, το σημαντικότερο είναι ότι οι απολυτήριες εξετάσεις δεν είναι ανταγωνιστικές· δεν περνάει όποιος πήρε καλύτερο βαθμό από ανθυποψηφίους του αλλά απλά όποιος πήρε βαθμό απόλυσης (9,5). Σε επόμενα σχολικά έτη ο βαθμός απολυτηρίου θα συνυπολογίζεται και στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης των πανελλαδικών εξετάσεων.

Με την ενίσχυση της αξιοπιστίας του απολυτηρίου επιτυγχάνεται και η ισότιμη αντιμετώπιση των αποφοίτων των ΓΕΛ στην αγορά εργασίας, αφού είναι προσόν διορισμού μέσω ΑΣΕΠ.

Τι θα γίνει με τα εσπερινά Γενικά Λύκεια;

Σήμερα οι απόφοιτοι των εσπερινών ΓΕΛ έχουν ένα επιπλέον ποσοστό 1% για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ. Για να το εξασφαλίσουν πρέπει να έχουν κάνει συγκεκριμένο χρόνο σε εσπερινά λύκεια (διετία στο παλιό τετραετές, τριετία στο νέο τριετές). Σε διαφορετική περίπτωση, δεν έχουν καν το δικαίωμα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις ούτε καν με τους αποφοίτους των ημερησίων ΓΕΛ, διότι δεν έχουν την ίδια ύλη. Με το νέο σύστημα, η Δ΄ Λυκείου τετραετούς και η Γ΄ Λυκείου τριετούς εσπερινού ΓΕΛ διατηρούν το δικαίωμα του 1%, με τους ίδιους όρους που ισχύει και σήμερα. Το πρόγραμμά τους προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, δηλαδή: 6 ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, 1 ώρα Θρησκευτικά και τρία μαθήματα ανά Ομάδα Προσανατολισμού, καθένα με 6 ώρες. Η ύλη θα εξομοιωθεί με εκείνη των ημερησίων λυκείων και όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για το 1% θα έχουν το δικαίωμα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις την ίδια χρονιά, μαζί με τους αποφοίτους των ημερησίων ΓΕΛ.

Η Α΄ δήλωση για τα ΤΕΠ

Με το νέο σύστημα οι υποψήφιοι καλούνται να κάνουν μια πρώτη επιλογή τμημάτων που ονομάζουμε Α΄ δήλωση. Πρέπει να είναι σαφές ότι η δήλωση αυτή ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ. Η ιδέα βασίζεται στην αντίληψη ότι, αν ένας υποψήφιος έχει αποφασίσει ότι του αρέσει ένα επάγγελμα που προϋποθέτει Τμήμα ΑΕΙ που δεν έχει υψηλή ζήτηση, δεν έχει κανένα λόγο να υποστεί όλη τη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων. Με το νέο σύστημα μπορεί να γνωρίζει πολύ νωρίς ότι εξασφάλισε την εισαγωγή του και ότι δεν έχει να αγωνιά για τίποτε άλλο εκτός από την κτήση του απολυτηρίου του. Αν ωστόσο αλλάξει γνώμη και επιθυμεί να επιδιώξει την εισαγωγή του σε πανεπιστημιακό τμήμα που απαιτεί πανελλαδικές (ΤΠΠΕ), τίποτε απολύτως δεν τον εμποδίζει να κάνει κανονικά τη δήλωσή του τον Μάρτιο, να ακυρώσει την Α΄ δήλωση και να διαγωνιστεί στις πανελλαδικές εξετάσεις. Συνεπώς η Α΄ δήλωση είναι μια επιπλέον δυνατότητα που δε δεσμεύει καθόλου τους υποψηφίους. Αναλυτικά το σύστημα προβλέπει τα εξής:

1.    Μετά το πέρας της προθεσμίας για αλλαγή Ομάδας Προσανατολισμού, όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α’ δήλωση προτίμησης με έως 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Ο αριθμός 10 είναι ενδεικτικός, αλλά τα μοντέλα τα οποία έχει επεξεργαστεί το ΥΠΠΕΘ δείχνουν ότι δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος.

2.    Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά Τμήμα, θα προκύψει ένας αριθμός Τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα Τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται «Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ).

3.    Τα υπόλοιπα Τμήματα, δηλαδή εκείνα  στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται «Τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις» (ΤΠΠΕ).

4.    Λίγες μέρες αργότερα, ο μαθητής ενημερώνεται για το ποιες από τις προτιμήσεις του αντιστοιχούν σε ΤΠΠΕ και ποιες σε ΤΕΠ. Από το σύνολο των δηλώσεων θα προκύψουν:
(1) Αυτές στις οποίες θα συμπεριλαμβάνεται ένα τουλάχιστον ΤΕΠ και,
(2) Αυτές στις οποίες όλα τα Τμήματα είναι ΤΠΠΕ.

5.    Οι μαθητές της κατηγορίας (2),  θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση μιας και από τις προτιμήσεις τους στη Α’ δήλωση δεν έχει προκύψει κανένα ΤΕΠ.

6.    Μετά τη λήξη του 1ου τετραμήνου, οι μαθητές της κατηγορίας (1) επιβεβαιώνουν αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ή αν προτιμούν να εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν συμπεριλάβει στην Α’ δήλωση. Η επιβεβαίωση αυτή είναι οριστική και δεσμευτική. Συγκεκριμένα, ένας μαθητής που είχε τουλάχιστον ένα ΤΕΠ στην Α΄ Δήλωση μπορεί:
(α) να επιλέξει εισαγωγή σε ΑΕΙ μέσω  πανελλαδικών  εξετάσεων, χάνοντας το δικαίωμα πρόσβασης σε κάποιο από τα ΤΕΠ που είχε δηλώσει ή,
(β) να επιλέξει ένα από τα ΤΕΠ που είχε συμπεριλάβει στην Α΄ δήλωση, οπότε εισάγεται στο Τμήμα αυτό, με μόνη προϋπόθεση την κτήση του απολυτηρίου της Γ΄Λυκείου. Αν για την εισαγωγή στο Τμήμα που επέλεξε προβλέπεται και εξέταση σε ειδικό μάθημα, ο υποψήφιος θα εξεταστεί στο ειδικό αυτό μάθημα μαζί με τους υποψηφίους που εξετάζονται πανελλαδικά.

Το παρακάτω σχήμα απεικονίζει την όλη διαδικασία:

Τονίζεται ότι, μετά την οριστικοποίηση του Φεβρουαρίου δε μπορεί να γίνει καμιά περαιτέρω αλλαγή.

Για τους μαθητές που διάλεξαν να εισαχθούν σε ΤΕΠ χωρίς πανελλαδικές δε θα υπάρχει δυνατότητα μετεγγραφής.

Σημαντικές διευκρινίσεις:

1.    Το σύστημα θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά για την Γ’ Λυκείου του 2019-2020, και οι υποψήφιοι όλων των κατηγοριών θα εισαχθούν σε Τμήματα που θα έχουν τον ελάχιστο αριθμό των 8 μελών Δ.Ε.Π., που εξασφαλίζουν την αυτοδυναμία τους, θα έχουν ανανεωμένο πρόγραμμα σπουδών και θα έχουν την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή.

2.    Οι μαθητές που επέλεξαν τις πανελλαδικές, μετά τις εξετάσεις και τη δημοσιοποίηση των βαθμών τους της τελικής επίδοσης, υποχρεούνται τον Ιούλιο του 2020, μετά τις πανελλαδικές, να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό και να θέσουν όσες επιλογές Τμημάτων επιθυμούν, ασχέτως του περιεχομένου της Α’ δήλωσης και θα εισαχθούν σε αυτά με βάση τις επιδόσεις τους, όπως ακριβώς ισχύει στο υπάρχον σύστημα εισαγωγής. Οι απόφοιτοι παλαιοτέρων ετών συμμετέχουν κανονικά στις πανελλαδικές εξετάσεις όπως και σήμερα.

3.    Στα τμήματα που απαιτούν την εξέταση κάποιου ειδικού μαθήματος (ξένες φιλολογίες, τμήματα με σχέδιο, ΤΕΦΑΑ κτλ.) η εξέταση του ειδικού μαθήματος θα γίνεται μόνο σε πανελλαδικές εξετάσεις ανεξαρτήτως αν ο υποψήφιος έχει επιλέξει την εισαγωγή του μέσω ΤΕΠ ή πανελλαδικών εξετάσεων. Συνεπώς αν κάποια από τα εν λόγω τμήματα προκύψει ότι ανήκουν στα ΤΕΠ μετά την Α’ δήλωση, οι υποψήφιοι οι οποίοι τα έχουν δηλώσει και θέλουν να εισαχθούν σε αυτά χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις, θα έχουν την υποχρέωση να εξετάζονται πανελλαδικά μόνο στα αντίστοιχα ειδικά μαθήματα και να επιτυγχάνουν την ελάχιστη απαιτούμενη επίδοση, ώστε να εξασφαλίσουν την είσοδό τους στα εν λόγω τμήματα με το απολυτήριό τους.

Ακολουθεί συγκριτικός πίνακας μεταξύ όσων σήμερα ισχύουν και των αλλαγών που προτείνονται:

 

Συμπερασματικά

 

Με την περιγραφή αυτή των επικείμενων αλλαγών, γίνεται φανερή η προσπάθεια να γίνουν σταθερά βήματα αντιμετώπισης όλων των παθογενειών που σήμερα ταλανίζουν τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους μαθητές/υποψήφιους και τις οικογένειές τους. Στόχος παραμένει να δοθεί στους μαθητές η δυνατότητα αφενός να λάβουν ουσιαστική παιδεία και αφετέρου να προετοιμαστούν επαρκώς και με τρόπο παιδαγωγικά αποδεκτό για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ μέσα στο σχολείο, με περιορισμό των οικονομικών βαρών της παραπαιδείας, να αποκτήσουν ένα αναβαθμισμένο αξιόπιστο απολυτήριο με αξιοκρατικό αντίκρισμα στην αγορά εργασίας και, ενδεχομένως, να εισαχθούν με ελεύθερη πρόσβαση στο Τμήμα της προτίμησής τους χωρίς εξετάσεις, εφόσον το επιθυμούν. Το σχέδιο αυτό αποτελεί την αρχή για μια ευρύτερη αναμόρφωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που θα επιτελεστεί σταδιακά, χωρίς αναταράξεις για τη σχολική κοινότητα, πάντα με γνώμονα το συμφέρον των παιδιών.

 

Σχόλια (59)

 
αντιδραστικός
14 Μαρ 2019 14:49

Η Πληροφορική είναι Θετική επιστήμη και η θέση της είναι στην Θετική Ομάδα Προσανατολισμού. Όπως σε όλα τα συστήματα της Δύσης.

 
Οκτώβριος 2019
14 Μαρ 2019 14:52

δηλάδη οι μαθητες της Γ θα διαβαζουν μεχρι τον νοεμβρη, αλλα μετα θα σταματησουν, να διαλέξουν κοκκινοπράσινο τμήμα
μα δε θα κυβερνάτε τότε; θα το υλοποιησετε αυτο;

 
Χορτοφάγος
14 Μαρ 2019 15:00

Γελάνε και οι πέτρες...τόσους μήνες για να βγάλει το βαθμό του απολυτηρίου ..

Σπουδαίες εκπλήξεις και αλλαγές.

 
Φύγετε τώρα, ό,τι είχατε το δώσατε
14 Μαρ 2019 15:07

αυτό δεν είναι σχέδιο νόμου, είναι και πάλι ερωτήσεις-απαντήσεις επικοινωνιακού χαρακτήρα.

Δημοτικές (τσάμπα) πανελλαδικές στις 11.
Πράσινα και Κόκκινα τον Οκτώβρη για να δηλώνουν αυτά που θέλουν ....
Επιστημονικό Πεδίο! είναι σε ίδιο επιστημονικό πεδίο οι επιστήμες υγείας με τις γεωπονικές; (εκτος κι αν οι ανθρωποι ειναι φυτά....ναι)

 
Οικονομολόγος
14 Μαρ 2019 15:31

Προφανώς από λάθος (που όμως δείχνει και την πρόθεση συγκεκριμένων κύκλων του ΙΕΠ) ο τίτλος του μαθήματος της ΟΠ Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής αναφέρεται ως Οικονομία στη Γ ημερησίου ΓΕΛ και ως Οικονομία και Κοινωνία στη Γ εσπερινού ΓΕΛ. Ας λάβουν υπόψη στο υπουργείο ότι όλα τα πράγματα δεν περιστρέφονται γύρω από την Κοινωνιολογία και τους Κοινωνιολόγους.

 
ΚΩΣΤΑΣ ΠΕ19
14 Μαρ 2019 15:35

Και φυσικά οι "σοφοί" του Υπουργείου Παιδείας κατέληξαν ότι η Αλγοριθμική και ο Προγραμματισμός δεν ανήκει στις θετικές επιστήμες......
Αλήθεια έχουνε καταλάβει ότι ζούμε στην βιομηχανική επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης ή νομίζουν ότι ζούμε στο 1960;
Δηλαδή ο μαθητής που θα περάσει στο τμήμα των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών δεν θα έχει διδαχτεί αλγοριθμική και προγραμματισμό....Δεν έχω λόγια...

 
flik
14 Μαρ 2019 15:44

Η Πληροφορική είναι μια επιστήμη που δεν έχει μεγαλύτερη αξία από τις τρεις υπόλοιπες τα Μαθηματικά, την Φυσική και την Χημεία. Σταματήστε τις συντεχνιακές λογικές, είναι ένα μάθημα που μπήκε στα σχολεία από την Α δημοτικού. Και είναι γεγονός ότι είναι η ώρα του παιδιού...δεν είστε ούτε η υπέρτατη επιστήμη ούτε η πανάκεια για τα δεινά της παιδείας. Που ήσασταν 15 χρόνια που λειτουργούσατε εις βάρος της Χημείας να αποκαταστήσετε την αδικία; Σημαντικό μάθημα αλλά η κλάψα έχει και τα όρια της.

 
Διάγραμμα ροής
14 Μαρ 2019 15:46

το ότι η Πληροφορική είναι στο οικονομικό πεδίο
αλλά χρησιμοποιείται διάγραμμα ροής για να καταδειχθεί το νέο σύστημα, προφανώς είναι επικό τρολάρισμα.

Το πιο μεγάλο όμως είναι πως η πρόταση είναι αποτέλεσμα των διαλόγων που προηγήθηκαν!!

 
Επιστήμη Υπολογιστών (15 χρόνια φούρναρης)
14 Μαρ 2019 15:54

Η αξιολόγηση μαθημάτων και το ζύγισμα ταιριάζει σε πανεπιστήμονες. Η Πληροφορική ταιριάζει ως εξεταζόμενο μάθημα (αυτό συζητείται εδώ) μόνο σε συγκεκριμένα τμήματα, όχι σε όλα.
Σε αυτά τα τμήματα αυτή τη στιγμή και στο μέλλον θα εξετάζονται οι μαθητές σε μαθήματα που δεν είναι σχετικά, η χημεία μέσα σε αυτά.
όπως αντίστοιχα θα εξετάζονται στα Μαθηματικά για να μπουν στο Βιολογικό, και χωρίς μαθηματικά για το χημικό.

 
Κωστας_Δ
14 Μαρ 2019 16:00

Θετικό ότι δεν υπολογίζονται οι "τοπικές" εξετάσεις στα πανελλήνια μόρια. Ευτυχώς το κατάλαβαν ότι θα υπήρχε θέμα αδιάβλητου και ισότιμης εξέτασης.
Δεν αναφέρεται όμως πουθενά τι θα γίνει με τα μαθήματα βαρύτητας.
Νομίζω ότι ΔΕΝ πρέπει να καταργηθούν. Δεν είναι δυνατό π.χ. να μετράει το ίδιο η Έκθεση (και μάλιστα "ενισχυμένη" με τη Λογοτεχνία) και η Βιολογία για εισαγωγή στις ιατρικές; Θα είναι άδικο.
Το αντίστοιχο και για τα πολυτεχνεία. Μαθηματικά και Έκθεση το ίδιο; Τα μαθήματα βαρύτητας θα πρέπει να υπάρχουν.

 
ΠΟΛΙΤΗΣ
14 Μαρ 2019 16:03

Υποτίθεται ότι θα γινόταν αναφορά και στα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία που λόγω της ολιγωρίας του Υπουργείου βρίσκονται στον αέρα (ηθελημένα;). Προφανώς κανείς δεν βρέθηκε να ρωτήσει κάτι.

Πλέον, οι αγωνιούντες γονείς θα παραπέμπονται στα τηλέφωνα του υπουργείου μήπως και η "φωνή λαού" το αφυπνήσει (μάλλον δεν πρόκειται...)

 
Μια απ΄τα ιδια
14 Μαρ 2019 16:04

Αυτο το συστημα εισαγωγης ειναι ακριβως το ιδιο με το συστημα εισαγωγης της συγκυβερνησης Σαμαρα-Βενιζελου που ειχε νομοθετηθεί με το νόμο 4186/2013 (νόμος «Αρβανιτόπουλου») με μικρολεπτομερειακες διαφορες και οπου αυτη η ΄΄αριστερη΄΄ κυβερνηση τον αντικατεστησε την ανοιξη του 2015 με εναν πιο φιλαλα΄ι΄κο νομο ,συμφωνα με την πρωτη φορα αριστερα (ισως και τελευταια) , για τους αδυναμους κοινωνικοοικονομικα μαθητες
τον νόμο 4327/2015 (νόμοσ «Κουράκη-Μπαλτά») φαινεται αποτελουσε ενα απο τα αντισταθμισματα στις αντιδρασεις με την επερχομενη υπογραφη του μνημονιου Τσιπρα-Καμμενου το καλοκαιρι του 2015.Τωρα που φευγουν δεν τους ενδιαφερει και πολυ ισα ισα που βγαζουν απο τον κοπο τους δεξιους που συντομα απο οτι ολα δειχνουν θα λαβουν εξουσια να νομοθετησουν και να ψηφισουν νεο συστημα εισαγωης,το παρων συστημα εισαγωγης του Γαβρογλου ειναι ραμμενο και κομμενο υπερ των συντεχνιων και των συμφεροντων της ιδιωτικης αγορας (φροντιστηρια,ιδιαιτερα) και της ιδιωτικης αγορα παροχων υπηρεσιων επαγγελματικης και πανεπιστημιακης εκπαιδευσης (ιδιωτικα ΙΕΚ,κολεγια, ιδιωτικα ΑΕΙ σε Ελλαδα και εξωτερικο).

 
flok
14 Μαρ 2019 16:06

ωρα του παιδιου εκει που εργαζεσαι εσυ μαλλον, γιατι αλλου κανουν διαγωνισμους της esa, ρομποτικη, διαγωνισμο υπολογιστικης σκέψης, arduino κτλ.

 
Ξωτικό
14 Μαρ 2019 16:11

@flik

Πληροφορική δεν έχει μέχρι Ε Δημοτικού. Μάλλον το κρυφό όνειρο σου για τη Χημεία είναι.

υ.γ. στην Φινλανδία, ΗΠΑ, Κορέα και Αγγλία έχει όμως! Μάλλον θα είναι χαζοί εκεί και κλάψες..

 
Hello
14 Μαρ 2019 16:18

Και αφου το συστημα εχει εξαωρα μαθηματα στη γ λυκειου εσεις γιατι ζητατε τα κενα των μεταθεσεων με το περσινο ωραριο;;;;; επισης κοινωνιολογια τι κενα θα παρετε με το περσινο που δεν υπηρχε;;;; ειστε σοβαροι;;;; δεν επικοινωνουν τα τμηματα του υπουργειου μεταξυ τους;;;

 
Λία
14 Μαρ 2019 16:22

Γιατί αναφέρει στο μάθημα ΝΕ Γλώσσα και Γραμματεία;
Η αλήθεια είναι: στα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (δύο είναι τα μαθήματα).

 
Νέος
14 Μαρ 2019 16:27

Στα αλήθεια θα το εφαρμόσετε;;; μαλλον ουτε εσεις το πιστευετε γι αυτο και τα κενα στις μεταθεσεις τα ζητατε με το παλιο συστημα...σιγα μην εφαρμοστει...

 
ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
14 Μαρ 2019 16:34

Μπράβο Υπουργέ ψηφίστε το σύντομα για να βελτιωθεί το σχολείο.

 
teacher
14 Μαρ 2019 16:44

To μεγαλύτερο σφάλμα του σχεδίου είναι ότι τα φροντιστήρια θα χάσουν κόσμο.

 
Νίκος Ι.
14 Μαρ 2019 17:10

Ο πρώτος υπουργός που τολμά αυτό που όλοι λέμε στις προσωπικές μας συζητήσεις.
Μακάρι να εφαρμοστεί όσο πιο γρήγορα γίνεται.

 
Μακης
14 Μαρ 2019 17:19

Πάλι τα ίδια. ΤΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ΕΧΕΙ Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΜΕ ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ κύριοι/κυρίες του Υπουργείου; Σε ποιά άλλη χώρα στον κόσμο γίνεται αυτό! Τόσο δύσκολο είναι να την ομαδοποιησετε με τις υπόλοιπες θετικές επιστήμες όπως γίνεται σε όλες τις πολιτισμένες (και ίσως και στις άλλες) χώρες;

 
@teacher
14 Μαρ 2019 17:20

Απο που βγάζεις το συμπέρασμα ότι θα χάσουν τα φροντιστήρια κόσμο; Πουθενά δεν τα ακουμπαει το "σχέδιο" (λέμε τώρα).

 
ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΙ ΑΣΟΕΕ
14 Μαρ 2019 17:21

Η Γ λυκειου πρέπει να αναμορφωθει . Η αναμόρφωση αυτή θα έχει θετικό πρόσημο για τους μαθητές αφού μειώνεται ο συνολικός τους φόρτος και θα μπορούν να σπουδάσουν στη σχολή που επιθυμούν . Φυσικά για τις σχολές υψηλής ζήτησης θα εξετάζονται σε πανελλαδική εξέταση. Επίσης οι μαθητές θα διαβάζουν τα μαθήματα που τους ενδιαφέρουν μόνο. Για τους εκπαιδευτικους το θετικό πρόσημο αφορά η κατάργηση των μαθημάτων γενικής παιδείας τα οποία είναι αξιόλογα αλλά δεν ενδιαφέρουν τα παιδιά με αποτέλεσμα να τα απαξιωνουν. Κι αυτό διότι η διδασκαλία είναι αμοιβαιοτητα μεταξύ μαθητων και εκπαιδευτικου με αποτέλεσμα η απαξίωση των μαθημάτων εκ μέρους των μαθητών (δικαιολογημενα αφού δεν τους ενδιαφέρουν ) να είναι φόρτος για τον εκπαιδευτικό. Επίσης η αύξηση των ωρών επιτρέπει τη διαχείριση της ύλης. Τέλος ο προφορικος βαθμός αφορά 60% ενώ ο γραπτος 40% είναι υπέρ του μαθήματος με ότι αυτό συνεπάγεται. Επιτέλους το απολυτήριο θα είναι αξιόπιστο αντικειμενικο και θα εμπεριέχει κύρος. Στο σχέδιο θεωρείται αστοχία και προχειρότητα η ονομασία " οικονομία και κοινωνια " για το Εσπερινο ΓΕΛ. Ας ανακοινωθεί εγκαίρως η εξεταστέα ύλη των μαθημάτων και ας ψηφιστουν σύντομα οι αλλαγές αυτές.

 
fm
14 Μαρ 2019 17:22

Δηλ. οι μαθητές θα δίνουν δυο φορές εξετάσεις- μία σε τοπικό και μια σε πανελλαδικό επίπεδο με θέματα από τράπεζα θεμάτων και πανελλαδικά αντίστοιχα, σε περισσότερη και δυσκολότερη ύλη, για την εισαγωγή τους σε ένα περιφερειακό πανεπιστήμιο με σημερινή βάση εισαγωγής 8.000 μόρια.
Να υποθέσω ότι θα υπάρξει ένα ποσοστό μαθητών που ΔΕΝ θα πάρει απολυτήριο λυκείου ?

 
CS
14 Μαρ 2019 17:25

Students are starting to realize that advances in computer science are central to achieving many of our national priorities – in energy, education, health care, national and homeland security, scientific discovery and open government.

As more fields become information fields, facility with what we call "computational thinking” is necessary for success in just about any endeavor. Once, the principal qualification for a career in linguistics was the ability to speak multiple languages; but along came Noam Chomsky with transformational grammar, and the world changed. Once, biology was taxonomy; then Watson and Crick discovered that the human genome was a digital code that could be read, deciphered, modified and rewritten. Once, sociologists studied the formation, evolution and dissolution of cliques by paying undergraduates to participate in focus groups; today they mine half a billion users’ worth of Facebook data

Computer science is a superb preparation for just about anything. And within technology industries, there are plentiful jobs. Those who choose to work in the computing field find it characterized by highly interactive teams that are focused on solving real life problems. The Dilbert stereotype is surely dead.

Καληνύχτα...

 
Μεταρρυθμιστής
14 Μαρ 2019 17:25

όπως γράφουν και παραπάνω,ούτε οι ίδιοι δεν πιστεύουν αυτό που λένε, για το λόγο αυτό ζήτησαν τα κενά με το ισχύον ωράριο... δεν πρόκειται να εφαρμοστεί... το Σεπτέμβρη πάμε με το ισχύον ωράριο (η εγκύκλιός τους το λέει και οι οδηγίες που έδωσαν)...εκτός και αν οι ίδιοι βάζουν τρικλοποδιά στον εαυτό τους και δεν υπολογίζουν π.χ. καθόλου τις ώρες της κοινωνιολογίας, αφήνοντας τα σχολεία κενά στο ξεκίνημα της Γ Λυκείου....ή αφήνουν νάρκες στον επόμενο υπουργό αν γίνουν εκλογές το Μάιο.... το πιο πιθανό όμως είναι δεν έχουν σκοπό να το εφαρμόσουν....

 
Μητερα μαθητη επαλ
14 Μαρ 2019 17:26

Για τα επαλ κουβεντα!!!
Που θα πανε τΑ πΑιδια αφου δεν θα εχει τει?

 
poly
14 Μαρ 2019 17:38

Πάντως τα θρησκευτικά δε χάνουν τη θέση τους με τίποτα! Ούτε ιστορία, ούτε Μαθηματικά, ούτε πολλά άλλα, αλλά ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΠΑΝΤΑ ΜΕΣΑ !

 
ΚΩΣΤΑΣ ΠΕ19
14 Μαρ 2019 17:46

Στην ομάδα του προσανατολισμού των θετικών επιστημών, οι μισοί υποψήφιοι έχουν σαν πρώτη επιλογή το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ. Το μάθημα Α.Ε.Π.Π. είναι ότι πιο χρήσιμο για τον μελλοντικό φοιτητή. Το υπουργείο με ένα εντελώς απερίγραπτο σκεπτικό που καταρρίπτει κάθε μορφή λογικής στερεί από τους μαθητές το αυτονόητο.
Να υπενθυμίσω ξανά, ότι ζούμε στην βιομηχανική επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης..γιατί κάποιοι μπερδεύονται και νομίζουν ότι ζούμε στον Μάη του 1968....

 
Κώτσος (?)
14 Μαρ 2019 18:04

Μόλις ανακαλύψετε τον (κυκλικού σχήματος) τροχό να μας ενημερώσετε παρακαλώ, για να χαρούμε!
Μήπως να εξετάζατε λίγο, το τι επικρατεί μέσα στα Ελληνικά Πανεπιστήμια ? Ο Μ. Ο. αποφοίτησης σε πάρα πολλά τμήματα 4-ετών σπουδών είναι 6 - 7 έτη, και σε 5-ετών σπουδών 7+ έτη !!! Αυτό σας λέει κάτι για άριστους μαθητές και κατάκοπους (αμέσως μετά) φοιτητές ? Πραγματικά, ποιές γνώσεις και σε ποιά αντικείμενα χρειάζεται ένας μαθητής - υποψήφιος φοιτητής για να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις των πανεπιστημιακών σπουδών? Αυτό το εξετάζετε καθόλου ? Μήπως αυτό το καθορίζουν τα φροντιστήρια ? Σταματήστε πια να σχεδιάζετε πολύπλοκα συστήματα εξετάσεων βασισμένα σε ένα χρηματιστηριακού τύπου εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που ευνοεί ΜΟΝΟΝ τα φροντιστήρια !!!
Δείτε πως κάνουν και τα "κακά" ιδιωτικά πανεπιστήμια των "κακών" δυτικών χωρών την επιλογή των δικών τους υποψήφιων φοιτητών. Ξέρετε, . . . αυτά στα οποία τρέχουν οι δικοί μας απόφοιτοι για μεταπτυχιακά.

Σελίδες

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ