Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Μια φρενίτιδα Συνενώσεων και Ιδρύσεων...

Δημοσίευση: 14/03/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

του Αλέξανδρου Κοκκάλη, καθηγητή ΔΠΘ

Είναι η φρενίτιδα συνενώσεων ΑΕΙ-ΤΕΙ μια κάποια λύση;

Είναι το μέγα πλήθος των νέων Τμημάτων μια κάποια λύση;

Ίσως, αλλά υπό μια προϋπόθεση: να μη γίνει εις βάρος των σε λειτουργία Τμημάτων.

Το υπό αντιμετώπιση πρόβλημα; μεγάλος αριθμός Ελληνόπουλων, που δεν επιτυγχάνει στις Πανελλήνιες, ξενιτεύεται σε χώρες των Βαλκανίων και της Ευρώπης, από την ευαίσθητη μετεφηβική ηλικία.

Έτσι ενισχύεται η οικονομία ξένων πόλεων αντί Ελληνικών και μπαίνει παρακαταθήκη για brain-drain.

Μπορούμε βάσιμα να αποδεχθούμε ότι αυξάνεται η ελκυστικότητα των ΤΕΙ μέσω συνενώσεών τους με ΑΕΙ, ως και ότι η ίδρυση πολλών νέων Τμημάτων ΑΕΙ, με την συνακόλουθη αύξηση του αριθμού των εισακτέων, θα περιορίσει τελικά την εν λόγω αιμορραγία της νεολαίας μας και, συνεπώς, θα μπορούσε να αποτελεί ορθή στρατηγική. Όμως...

Ένα Τμήμα για να λειτουργήσει σημαίνει επιτυχή παρακολούθηση 50 μαθημάτων από τους φοιτητές του. Έστω από αυτά 25 υποχρεωτικά και τα λοιπά 25 επιλεγόμενα από μια δεξαμενή τουλάχιστον 50 διαθέσιμων μαθημάτων.

Για να υπηρετηθούν 75 μαθήματα χρειάζονται (κατ’ ελάχιστον) 15 εργωδώς απασχολούμενοι καθηγητές. Χρειάζονται, επίσης, (κατ’ ελάχιστον) 5 ακόμα ως Διοικητικό προσωπικό, ΕΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ. Όλοι αυτοί ανά νέο Τμήμα θα πρέπει να προσληφθούν εμπροσθοβαρώς, έστω σε ορίζοντα 3 ετών. Αν κανείς πολλαπλασιάσει τα νέα Τμήματα (ήδη ιδρυθέντα συν τα υπό εξαγγελία) επί τον παραπάνω αριθμό θα βρει ότι το γινόμενο υπολείπεται μεν αλλά όχι σημαντικά του μέσου αριθμού των ετησίως αφυπηρετούντων καθηγητών.

Όπως και σε κάθε Τομέα του Δημοσίου έτσι και η Παιδεία υφίσταται καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης τον περιορισμό των διορισμών. Ο κ. Υπουργός εξήγγειλε ότι από το καλοκαίρι του 2019 θα καταργηθεί η ρήτρα 5:1 και θα επανέλθη η ισορροπία αφυπηρετούντων – νέων προκηρύξεων. Αυτό είναι καλοδεχούμενο και απολύτως αναγκαίο για τα περισσότερα Τμήματα, τα οποία στην 8ετία της κρίσης έχουν υποστεί σοβαρή αιμορραγία: μεγάλο ποσοστό των διδασκόντων τους έχει συνταξιοδοτηθεί χωρίς να ήταν δυνατόν να αντικατασταθεί εξαιτίας της κεντρικής αυτής επιταγής συρρίκνωσης του Δημόσιου Τομέα. Με δεδομένο το πέρας της συρρίκνωσης και τη διατήρηση, στο εξής, του αριθμού των Καθηγητών συνολικά στα ΑΕΙ σταθερού και παράλληλα εξαιτίας της ίδρυσης πληθώρας νέων Τμημάτων, διαφαίνεται ο κίνδυνος οι διαθέσιμες θέσεις από τους αφυπηρετούντες να κατευθυνθούν αποκλειστικά προς την επάνδρωση των νέων αυτών Τμημάτων. Αποτέλεσμα; θα παραταθεί η επί 8ετία αιμορραγία στα υφιστάμενα Τμήματα, θα παραταθεί η συρρίκνωση και η υποβάθμισή τους ως προς στο έμψυχο δυναμικό τους.

Στην Πολυτεχνική Σχολή του ΔΠΘ, για παράδειγμα, υφίστανται 5 Τμήματα, 2 ‘μεγάλα’, 1-2 ‘μεσαία’ και 1-2 ‘μικρά’ (με βάση τον αριθμό εισακτέων και διδασκόντων). Οι Συνάδελφοι, στα τελευταία, δίνουν μια επιτυχή επίπονη μάχη να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις. Προτείνεται η ίδρυση άλλων 2 Τμημάτων. Τι θα συμβεί; Για την επόμενη 3ετία και με δεδομένη την ορθολογική κατανομή των θέσεων και την επαναφορά του παλαιού κανόνα ‘νέες θέσεις προκηρύσσονται για όσους αφυπηρετούν’, όλες οι θέσεις αφυπηρετούντων θα κατευθυνθούν στη στελέχωση των υπό ίδρυση 2 Τμημάτων. Είναι ζήτημα αν ακόμα και τα ‘μικρά’ εν λειτουργία Τμήματα επιτύχουν εξισορρόπηση αφυπηρετούντων. Αποτέλεσμα; μετά από 3-4 έτη θα υπάρχουν, πλέον, στην Πολυτεχνική 5 μικρά και 2 μεσαία Τμήματα. Αυτό αποτελεί τον ορισμό της εξίσωσης προς τα κάτω.

Αν θετικά υποθέσουμε ότι η ίδρυση νέων Τμημάτων και η αντίστοιχη αύξηση του αριθμού εισακτέων αποτελεί ένα αντίβαρο στη φυγή της νεολαίας μας, αυτό δεν πρέπει να επιτευχθεί δια της οδού της ισοπέδωσης. Όλα τα νέα Τμήματα θα πρέπει να στελεχωθούν αμιγώς με νέες προσλήψεις. Όλα τα υφιστάμενα Τμήματα θα πρέπει να καρπωθούν αμιγώς την αντικατάσταση και ανανέωση των αφυπηρετούντων μελών τους. Υπέστησαν 8 χρόνια κρίσης και φθάνοντας στη βρύση, δεν είναι δυνατόν να τους στερηθεί πάλι για χρόνια το νερό.

Σχόλια (5)

 
Πτυχιούχος ΤΕΙ
14 Μαρ 2019 08:59

Κύριε Κοκκάλη ,ως καθηγητής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα έπρεπε να γνωρίζετε καλά ότι από το 2001 και ύστερα δεν υπάρχουν ΑΕΙ και ΤΕΙ αλλά μόνον ΑΕΙ πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και ΑΕΙ τεχνολογικής εκπαίδευσης.
Βέβαια μετά από αυτή την λεκτική αστοχία ,δεν συνέχισα να διαβάζω παρακάτω για ευνόητους λόγους.
Με εκτίμηση

 
Επιμονή στο λάθος διαχωρισμό σκόπιμως!
14 Μαρ 2019 09:01

"Είναι η φρενίτιδα συνενώσεων ΑΕΙ-ΤΕΙ μια κάποια λύση;"
Και μόνο η συνεχής χρήση του λανθασμένου διαχωρισμού αποτελεί λόγο απόρριψης του συνόλου των αποψεών σας κ. Κοκκάλη..Υποτίθεται ότι ως Καθηγητής ΑΕΙ θα γνωρίζατε καλύτερα τα τεκταινόμενα εδώ και 20 χρόνια.

 
Σοφία PhD
14 Μαρ 2019 10:20

Φρενίτιδα πιάνει εμάς , Κύριε "Καθηγητά" που μιλάτε με απαξιωτικό λόγο για τα ΤΕΙ.
Φυσικά και πρέπει να υπάρχει τέλος για τα ΤΕΙ και εξέλιξη τους σε Πανεπιστήμια με ισοτίμηση πτυχίων και απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων. Απόψεις όπως οι δικές σας περί "αει τει" θα σταματήσουν να υφίστανται και να δημιουργούν "φρενίτιδα" σε ένα σωρό αποφοίτους και φοιτητές ΤΕΙ.

 
Δήμητρα
14 Μαρ 2019 19:55

ΤΕΙ και ΑΕΙ ... μάλλον κρίνετε πολύ εύκολα, δίχως να έχετε μελετήσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας ...

 
Γιωργος
14 Μαρ 2019 22:19

Γεια σας κε Κοκκάλη, ημουν φοιτητης σας, ευχαρισγη εκπληξη να διαβαζω εδω κειμενο σας!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean