Τελικά…..γιατί δεν θα έπρεπε να μας αρέσει το Νέο Λύκειο, κύριοι της ΟΛΜΕ;

15/04/2019

Άκουσε το άρθρο

Σάκης Τσεχπενάκης
Χημικός- 4ο ΓΕΛ Ζωγράφου

Εδώ και καιρό έχω την βάσιμη υποψία πως οι συνάδερφοι που μας εκπροσωπούν στη Γενική Συνέλευση των ΕΛΜΕ αλλά και στο Διοικητικό της Συμβούλιο έχουν χάσει εντελώς την επαφή τους με την πλατιά βάση των μάχιμων συναδέρφων στα σχολεία. Έτσι δεν έπεσα και από τα σύννεφα, όταν  διάβασα την ανακοίνωση-κάλεσμα του συνδικαλιστικού μας φορέα για απεργία την περασμένη Παρασκευή 12/04/19.

Αλήθεια κύριοι εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ, ποιο ήταν το ποσοστό συμμετοχής των καθηγητών των γενικών Λυκείων στην 24ωρη απεργία που προκηρύξατε;

…..το αγωνιστικό κάλεσμα!!!!

Στο δελτίο τύπου λοιπόν του συνδικαλιστικού μας φορέα, αναφέρεται ότι  οι συνάδερφοι πρέπει να απεργήσουν, διεκδικώντας την απόσυρση του νομοσχεδίου, γιατί:

•    υποβαθμίζει την γενική παιδεία στο Λύκειο,
•    μετατρέπει την Γ΄ Λυκείου σε προπαρασκευαστικό έτος για το Πανεπιστήμιο
•    διευρύνει τις μορφωτικές και κοινωνικές ανισότητες ανάμεσα στους μαθητές
•    δεν πλήττει την παραπαιδεία

Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Μήπως ο συνδικαλιστικός μας φορέας, αντί να πάρει ξεκάθαρα θέση και να υπερασπιστεί χρήσιμα στοιχεία που προκύπτουν από καιρού σε καιρό, έχει εγκλωβιστεί σε έναν αέναο τροχό ανούσιας, αντιπαραγωγικής άρνησης εξασκούμενος μόνο σε ασκήσεις απεργιακής γυμναστικής;

….. ο αντίλογος!!!

Ας δούμε λοιπόν, κύριοι της ΟΛΜΕ, την επιχειρηματολογία σας σημείο σημείο, μπας και καταλάβουμε τι το τόσο κακό κομίζει το νέο νομοσχέδιο!!

•    Υποβάθμιση της γενικής παιδείας στο Λύκειο:  Πείτε μου ειλικρινά κύριοι,……πόσα χρόνια έχετε να διδάξετε σε Γενικό Λύκειο; Τα μαθήματα γενικής παιδείας ήδη από την Β΄ Λυκείου, είναι σοβαρά υποβαθμισμένα στα μάτια των παιδιών. Όσα πειράματα, όσους εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας κι αν μηχανευτείς, όσο κέφι κι αν επενδύσεις, ίσα που μπορείς να «κρατήσεις» ένα τμήμα σε σχετική επαφή με το αντικείμενο.

Για την Γ΄ Λυκείου …..ούτε λόγος!!! Πάνω από τους μισούς μαθητές μας, αφήνουν στο σχολείο, όλα τα υπόλοιπα βιβλία, εκτός από αυτά της κατεύθυνσης.

Αυτά είδαν οι συγγραφείς του νομοσχεδίου και (επιτέλους), πρότειναν το αυτονόητο! «Δεν γουστάρετε παιδιά μου τη γενική παιδεία και την ευρύτερη παρουσίαση αντικειμένων; Πολύ καλά λοιπόν! Πάρτε 24 ώρες την εβδομάδα μαθήματα κατεύθυνσης να το φχαριστηθείτε!!»

Και μάλιστα (εδώ θα μιλήσω μόνο για τη Χημεία που το παρακολουθώ από κοντά το θέμα) ναι μεν αύξησαν την ύλη κατά 20 %, όμως διπλασίασαν τις ώρες και πρότειναν τετραπλασιασμό πειραμάτων και αρκετές έξτρα διδακτικές δραστηριότητες. Υπάρχει δηλαδή πλέον σοβαρή πιθανότητα να προλαβαίνουμε να βγάζουμε ύλη σαν άνθρωποι, και να  παρουσιάζουμε πληρέστερα το αντικείμενο!

•    Η Γ΄ Λυκείου ως προπαρασκευαστικό έτος για το Πανεπιστήμιο.

Κάπου εδώ η κοινή λογική πάει περίπατο!! Εκ των πραγμάτων η Γ΄Λυκείου είναι η τελευταία χρονιά πριν τις εξετάσεις για τα Πανεπιστήμια. Οι εξετάσεις – κριτήριο επιλογής για την εισαγωγή των παιδιών στην Τριτοβάθμια, στηρίζονται στην ύλη που διδάσκονται τα παιδιά στο Λύκειο.

Τι μας προτείνουν οι κύριοι της ΟΛΜΕ;

•    Να μείνουν τα πράγματα ως έχουν;
•    Να καταργηθούν οι εξετάσεις ολωσδιόλου και να μπαίνει το κάθε παιδί σε όποια σχολή επιθυμεί ελεύθερα; Αλήθεια; Πως μπορεί ένα τμήμα (π.χ Ιατρική Αθηνών) να δεχτεί και να αξιολογήσει 10000 πρωτοετείς το χρόνο;  

Όσο η αξιολόγηση-επιλογή πρωτοετών φοιτητών, δεν θα μπορεί για πρακτικούς λόγους να διεξάγεται μέσα στα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, τόσο η τελευταία χρονιά των παιδιών είναι και θα παραμένει προπαρασκευαστικό έτος για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Λυπηρό ίσως για κάποιους, ρεαλιστικό παρόλα αυτά!

•    Η διεύρυνση των μορφωτικών και κοινωνικών ανισοτήτων μεταξύ των μαθητών.

Αυτό πια το επιχείρημα, το τρώμε στη μάπα δεκαετίες πλέον! Είναι το αγαπημένο τσιτάτο των απανταχού σοσιαλιζόντων ομιλητών!

Το υπουργείο και γενικότερα όλες οι παιδαγωγικές σχολές σκέψης, θέλουν να αντιμετωπίζουμε τον κάθε μαθητή εξατομικευμένα, να λαμβάνουμε υπόψη το οικογενειακό και το κοινωνικό του περιβάλλον, αλλά αυτό το βίτσιο με την ντε και καλά γεφύρωση των μορφωτικών και κοινωνικών ανισοτήτων …με  ξεπερνά! Δηλαδή τι να κάνουμε κύριοι; Να αναγκάσουμε τους πάντες να διαβάζουν και να παίρνουν τα γράμματα, μπορούν – δεν μπορούν, στο όνομα της γεφύρωσης των ανισοτήτων; Να καταργήσουμε τις εξετάσεις και τις όποιες απαιτήσεις έχει ένα επιστημονικό αντικείμενο, για να διατεινόμαστε στη συνέχεια που έχουμε αμβλύνει τις κοινωνικές και μορφωτικές ανισότητες; Τι να κάνουμε κύριοι; Δεν κάνουν όλοι για γιατροί, για μηχανικοί ή για φιλόλογοι!!

Ήδη με το πέρασμα από τάξη σε τάξη του Λυκείου με τον μέσο όρο του 9,5, έχουμε καταφέρει να μειώσουμε στο ελάχιστο τη μαθητική διαρροή (μεταξύ των χωρών του ΟΑΣΑ) ,  για έναν και απλούστατο λόγο. Είναι σχεδόν αδύνατο πλέον να μείνεις στην ίδια τάξη.!!! Έτσι δίνουμε πλέον απολυτήρια Λυκείου, ακόμη και σε ανθρώπους που μετά βίας μπορούν να διαβάζουν συλλαβιστά ένα κείμενο. Πολλά παιδιά κυριολεκτικά δεν μπορούν να παρακολουθήσουν καθόλου το επίπεδο ύλης του Λυκείου. Κι όμως περνάνε από τάξη σε τάξη, έστω οριακά. Απλά δεν πρέπει να ξεπεράσουν το εκάστοτε όριο απουσιών. Και όλα αυτά στο όνομα της εξισορρόπησης των μορφωτικών και κοινωνικών ανισοτήτων.

•    ……περί Παραπαιδείας!!!

Πάμε τώρα στα δύσκολα! Γιατί υπάρχει η παραπαιδεία; Η παραπαιδεία υπάρχει και θα υπάρχει όσο τα παιδιά μετέχουν σε εξετάσεις-διαγωνισμούς, όπως αυτός των πανελλαδικών εξετάσεων, όπου οι εισακτέοι στις σχολές-φιλέτα, είναι λιγότεροι των υποψηφίων για αυτές.  

Υπάρχουν 2 τρόποι να την καταπολεμήσεις. Ο ένας θα ήταν, η πλήρης κατάργηση των όποιων εξετάσεων. Αν δεν υπάρχουν εξετάσεις και όλοι μπαίνουν όπου ακριβώς θέλουν,  δεν θα υπάρχει κανένας λόγος για παροχή εξωτερικής βοήθειας.

Ο δεύτερος τρόπος , είναι να βελτιώσεις τις παρεχόμενες υπηρεσίες στον κατ’ εξοχήν χώρο όπου αυτές παρέχονται! Δώσε μου λοιπόν περισσότερο χρόνο να διδάξω αυτό που μπορώ, δίχως να χρειάζεται να τρέχω να βγάλω την ύλη με την ψυχή στο στόμα και δες αν θα χρειάζονται οι μαθητές μου ενίσχυση ή όχι!! Σίγουρα το νομοσχέδιο δείχνει να είναι προς αυτή την κατεύθυνση!!

•    …..Αντί Επιλόγου!!!

Με όσους συνάδελφους που έχουν επαφή με τα δρώμενα σε γενικά Λύκεια, και να έχω συζητήσει σχετικά με το Νέο Λύκειο και τις διατάξεις για την Γ΄ Λυκείου και την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο, δεν βρήκα έναν που να μην το αντιμετωπίζει θετικά με την ελπίδα ότι κάτι θα αλλάξει στην παρούσα κατάσταση.

Βέβαια ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες! Για παράδειγμα οι διατάξεις για τις περιφερειακές εξετάσεις σε επίπεδο ομάδας σχολείων- Δήμου, δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη!

Αν παρ’ ελπίδα καταργήσουν τις σκέψεις που είχαν για αντικειμενοποίηση του βαθμού του απολυτηρίου μέσω περιφερειακών εξετάσεων, τότε σημαντικό ποσοστό της μεταρρύθμισης πάει περίπατο! Με Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ) και έκδοση απολυτήριου με τις υπάρχουσες διατάξεις, θα οδηγηθούμε σε τραγελαφικές καταστάσεις όπου οι γονείς και τα παιδιά θα πιέζουν τους διδάσκοντες για βαθμούς, ώστε : «να περάσει το παιδί στη σχολή που θέλει»! Και φυσικά θα προκύψει «απογείωση» των βαθμών στα μελλοντικά απολυτήρια, ασφαλώς δίχως κανένα αντίκρισμα!

Πρέπει λοιπόν να ρυθμιστούν και ανακοινωθούν και οι υπόλοιπες εκκρεμότητες, (περιφερειακές εξετάσεις, ωρολόγιο πρόγραμμα Β΄ Λυκείου) ώστε να μπορέσουμε  να συνάγουμε ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με την τύχη και αυτής της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας.

Μάταιες ελπίδες; Ίσως. Όμως σε κάθε περίπτωση οτιδήποτε πάει να αλλάξει μια αδιέξοδη αντιπαραγωγική κατάσταση …..είναι ευπρόσδεκτο!!

Υ.Γ.1 Καλό θα ήταν μελλοντικά οι συνδικαλιστικοί μας εκπρόσωποι πριν προκηρύξουν απεργίες να βεβαιωθούν ότι όντως έχουν αφουγκραστεί τη βάση που υποτίθεται ότι εκπροσωπούν. Πάρε ένα τηλέφωνο βρε αδερφέ! Επικοινώνησε με τους μάχιμους συναδέλφους, συζήτησε τις εξελίξεις, μήπως και μελλοντικά οι απεργίες του κλάδου σταματήσουν να έχουν μονοψήφια ποσοστά συμμετοχής!   

Υ.Γ.2 Το παρόν νομοσχέδιο Γαβρόγλου έχει ακριβώς τα ίδια χαρακτηριστικά με τον προηγούμενο νόμο Αρβανιτόπουλου. Και τα 2 νομοθετήματα πρότειναν γενναία αύξηση στις ώρες μαθημάτων προσανατολισμού, με ταυτόχρονη μείωση των ωρών γενικής παιδείας. Και τα δύο νομοθετήματα επιχειρούν να εξορθολογήσουν και να αντικειμενοποιήσουν την λήψη απολυτηρίου Λυκείου, είτε μέσω της Τράπεζας Θεμάτων (που καταργήθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ), είτε μέσω της διενέργειας Περιφερειακών Εξετάσεων για λήψη του απολυτηρίου.

Συνεπώς δεν βλέπω τον λόγο, κάποιος συνάδερφος να έχει στηρίξει τον ένα νόμο και να απορρίπτει τον άλλο! Είναι και τα δύο νομοθετήματα πάνω στην ίδια συλλογιστική!

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ