Ανω-κάτω με τις ξένες γλώσσες στα δημόσια σχολεία

15/10/2019

Ενημερώθηκε: 15/10/2019, 13:43

Άκουσε το άρθρο

Έντονα τα προβλήματα που παρουσιάζει   ο σχεδιασμός της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης, στα δημόσια σχολεία δύο χρόνια μετά την  εφαρμογή των υπουργικών αποφάσεων,  που ρυθμίζουν τον τρόπο διδασκαλίας της 2ης ξένης γλώσσας σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Ειδικότερα σύμφωνα με  ανακοινωθέν του Συνδέσμου Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας  Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης:

Οι μαθητές διδάσκονται άλλη γλώσσα από αυτή που επιθυμούν

Μαθητές αναγκάζονται να διδαχθούν άλλη γλώσσα από αυτή που επιθυμούν με κριτήριο την αριθμητική και συχνά την οριακή πλειοψηφία της εκάστοτε επιλεγόμενης γλώσσας, δημιουργούνται αποκλειστικά γαλλόφωνα ή γερμανόφωνα σχολεία παρά την ύπαρξη μεγάλου και ικανού αριθμού δηλώσεων της άλλης γλώσσας καταστρατηγώντας τα μαθησιακά δικαιώματα (π.χ. μόνο στην Αττική 951 μαθητές θα διδαχθούν Γερμανικά ενώ επέλεξαν Γαλλικά, σε 6 σχολεία ένας μαθητής έκρινε τη 2η Ξ.Γ της Ε’ τάξης, ενώ υπάρχουν σχολεία που δήλωσαν ακόμη και 30 μαθητές τη Γαλλική γλώσσα αλλά δεν θα την διδαχθούν) και τέλος συρρικνώνεται το εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών.

Υπεράριθμα και ανομοιογενή τμήματα

Επιπρόσθετα, δημιουργούνται υπεράριθμα και ανομοιογενή τμήματα, τα οποία λειτουργούν με πάνω από 25 μαθητές (κατά παράβαση του Π.Δ. 79/2017) υποβαθμίζοντας την παρεχόμενη γνώση, την ουσιαστική διδασκαλία και την παιδαγωγική προσέγγιση του μαθήματος. Καθιστούν άρα την αποτελεσματικότητα της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο ελλιπή και κάθε σχεδιασμό της ανέφικτο.

Οι εκπαιδευτικοί   μετατρέπονται σε μπαλαντέρ

Παράλληλα και ενώ οι εγκύκλιοι για την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας για τη φετινή χρονιά αναφέρονται « στη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου », οι εκπαιδευτικοί γαλλικών μετατρέπονται σε μπαλαντέρ προκειμένου να καλύψουν κενά που διαμορφώνονται στα ωρολόγια προγράμματα (ευέλικτη ζώνη, ολοήμερο κλπ.) καλούνται να διδάξουν σε υπεράριθμα τμήματα, σε 4 ή 5 σχολεία, μετακινούμενοι από σχολική μονάδα σε σχολική μονάδα ακόμη και στη διάρκεια δεκάλεπτων διαλειμμάτων.

Εξουθένωση

Είναι φανερή λοιπόν η συνεχής απαξίωση και μεταβολή του αντικειμένου εργασίας τους ενώ η ελαστικοποίηση των συνθηκών εργασίας τους οδηγεί σε καθημερινή εξουθένωση.

Απουσία διορισμών

Όλο το παραπάνω πλαίσιο, που κινείται σε μια λογική εξοικονόμησης διδακτικού προσωπικού, δημιουργεί τεχνητά πλεονάσματα εκπαιδευτικών που καλούνται να συμπληρώσουν το πρόγραμμά τους με οποιοδήποτε αντικείμενο και εντείνει την απουσία διορισμών. Τη φετινή χρονιά διορίστηκαν σε α΄, β΄και γ’ φάση αναπληρωτών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης μόλις 117 καθηγητές Γαλλικών και όλοι μειωμένου ωραρίου, παρά την απουσία μόνιμων διορισμών πάνω από μία δεκαετία και τις συνεχείς συνταξιοδοτήσεις. Αποτέλεσμα αυτού είναι οι λιγοστές μεταθέσεις και αποσπάσεις συναδέλφων, οι οποίοι έχουν εγκλωβιστεί σε απομακρυσμένες περιοχές διορισμού, πολλές φορές μακριά από τις οικογένειες τους  με δυσβάσταχτο κόστος διαβίωσης.

Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας

Οι  διακηρύξεις και οι νομοθετικές ρυθμίσεις για Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας εντός του σχολείου καταρρέουν για άλλη μια φορά, καθώς η ξενόγλωσση εκπαίδευση παραμένει στην κλίνη του Προκρούστη και υποβαθμίζεται συστηματικά. Η διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας με βάση τις « διαθέσιμες διδακτικές ώρες » επιβεβαιώνει με τον πιο καθαρό τρόπο πως το σχολείο χάνει όλο και περισσότερο το ρόλο του ως δημόσιο κοινωνικό αγαθό.

Για όλους τους παραπάνω λόγους  ο Σύνδεσμος  Καθηγητών Γαλλικής ζητά:

* Άμεση ανάκληση των παραπάνω εγκυκλίων για τη συγκρότηση τμημάτων σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και επαναφορά της ελεύθερης επιλογής της 2ης  ξένης γλώσσας με παράλληλη  λειτουργία τμημάτων 2ης ξένης γλώσσας στο πλαίσιο του κάθε τμήματος Γενικής Παιδείας, χωρίς κατώτερο πλαφόν στον αριθμό μαθητών.

* Ρύθμιση του εργασιακού πλαισίου των εκπαιδευτικών ΠΕ05 και των λοιπών υπηρεσιακών ζητημάτων που τους αφορούν (π.χ. νομοθετική ρύθμιση που να αναγνωρίζει τη μετακίνηση των εκπαιδευτικών μεταξύ δύο σχολείων την ίδια μέρα ως εκπαιδευτικό ωράριο).

* Σύνδεση της παρεχόμενης Ξενόγλωσσης Εκπαίδευσης στο Δημόσιο Σχολείο με το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (Κ.Π.Γ).

* Μονιμοποίηση των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

* Υποχρεωτική Διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας στο Λύκειο και συμπερίληψή της στα μαθήματα επιλογής της Β΄ και Γ΄ λυκείου. Ειδικά για τη Γ΄ λυκείου πρόβλεψη ωρών προετοιμασίας  για όσους-ες μαθητές-τριες θα εξεταστούν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις στο Ειδικό μάθημα των Γαλλικών.   

* Εισαγωγή του μαθήματος της 2ης ξένης γλώσσας στο ολοήμερο πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου για εμβάθυνση της γλωσσομάθειας.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ