Βασικές επισημάνσεις στον επερχόμενο Νόμο για τις δομές υποστήριξης της εκπαίδευσης

Απαιτείται ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο και μια οργανωμένη βάση ανοικτής δημόσιας συζήτησης για συγκεκριμένα θέματα χωρίς αποκλεισμούς (προσώπων και φορέων)

15/11/2019

Άκουσε το άρθρο

Του  Γιάννη   Καραγιάννη   , Συντονιστή  Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ03, 2ο ΠΕ.ΚΕ.Σ. Ν. Αιγαίου

Η δημόσια δηλωμένη πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του Υ.ΠΑΙ.Θ. για την ψήφιση  νέου Νόμου σχετικά με τις δομές υποστήριξης της Α΄/θμιας και Β΄/θμιας εκπαίδευσης οφείλει πρωτίστως  να λαμβάνει υπόψη τις παραμέτρους που διασφαλίζουν την "καλή" νομοθέτηση, την μη αναδρομική νομοθέτηση  καθώς και την μέγιστη δυνατή "συναινετική" νομοθέτηση, τόσο κοινοβουλευτικά όσο θεσμικά και κοινωνικά. Στο παραπάνω πλαίσιο επισημαίνω τα επόμενα:

(1) Τον ενιαίο, αναλογικό, ορθολογικό και αξιοκρατικό τρόπο επιλογής όλων των στελεχών της εκπαίδευσης (ενδεχομένως με την συμμετοχή του ΑΣΕΠ). Δηλαδή, τα υποψήφια στελέχη της εκπαίδευσης πρέπει να έχουν ξεκάθαρο πλαίσιο επιλογής (χρονικό ορίζοντα και κριτήρια επιλογής). Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να υπάρξει κοινή αξιολογική περίοδος επιλογής στελεχών στην οποία οι κρίσεις θα γίνουν διαδοχικά και χωρίς αμοιβαίους αποκλεισμούς (Διευθυντές Εκπαίδευσης, Σχολικοί Σύμβουλοι, Διευθυντές Σχολικών Μονάδων).

(2) Το πλαίσιο των καθηκόντων των στελεχών της εκπαίδευσης οφείλει να είναι σαφές και με μετρήσιμα χαρακτηριστικά για κάθε κατηγορία στελέχους.

(3) Δεν είναι ωφέλιμο για το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας να υπάρξει Νόμος που καταργεί τις υφιστάμενες δομές υποστήριξης και αυτές να συνεχίζουν τη λειτουργία τους για μεγάλο χρονικό διάστημα, πέραν του απαιτούμενου για την ολοκλήρωση των διαδικασιών αντικατάστασής τους, για προφανείς λόγους (πρωτίστως γιατί τα στελέχη αισθάνονται ότι το έργο που επιτελούν ίσως να μην έχει συνέχεια και νιώθουν ανασφάλεια για το μέλλον). Αν, ωστόσο, υπάρχει πρόθεση να μην καταργηθούν οι υπάρχουσες δομές στον παρόντα χρόνο είναι καλύτερα η όποια νομοθετική αλλαγή  να υλοποιηθεί λίγο πριν τη λήξη της θητείας των υφιστάμενων στελεχών των δομών (δηλαδή πριν το καλοκαίρι του 2021). Αυτό βέβαια αυτόματα σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει  κοινή αξιολογική περίοδος επιλογής εκτός, αν η θητεία των Διευθυντών Α΄/θμιας και Β΄/θμιας εκπαίδευσης παραταθεί για ακόμα 1, 5 έτος, τη στιγμή που ακόμα και τώρα υπάρχει η εκκρεμότητα της συνέχισης των διαδικασιών επιλογής τους (και φυσικά 1 έτος παράταση και στους Διευθυντές Σχολικών μονάδων).

(4) Η πολιτική ηγεσία του Υ. ΠΑΙ. Θ. δεν δεσμεύεται συνταγματικά για την περάτωση του υπολοίπου της θητείας των στελεχών που σήμερα υπηρετούν στις διάφορες θέσεις των εκπαιδευτικών δομών (όπως π.χ. οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης κ.α.), εφόσον οι δομές αυτές καταργηθούν με Νόμο (π.χ.  ΠΕ. ΚΕ. Σ./Π. Δ. Ε.) ή/ και αντικατασταθούν από άλλες (π.χ. Σχολικοί Σύμβουλοι). Επομένως, τα υφιστάμενα στελέχη ασκούν τα καθήκοντά τους στις υφιστάμενες δομές μόνο και αυτονόητα, έως ότου ολοκληρωθούν οι διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης των νέων στελεχών στις αντίστοιχες θέσεις (Στον δημόσιο τομέα, σε υπηρεσίες που καταργήθηκαν ή/και συγχωνεύτηκαν ή/και αντικαταστάθηκαν πρόσφατα με τον Νόμο 4622/2019-ΦΕΚ 133/Α΄/2019, τα στελέχη που υπηρετούσαν σε αυτές τερμάτισαν τη θητεία τους ταυτόχρονα με την κατάργηση ή/και συγχώνευση ή/και αντικατάσταση των αντίστοιχων υπηρεσιών, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα κατά περίπτωση στον Νόμο).

(5) Ο νέος Νόμος οφείλει να είναι συνολικός και όχι αποσπασματικός. Επομένως,  δεν είναι ορθολογικό ούτε και πρακτικά ωφέλιμο να παραμείνουν ενεργές διατάξεις των προηγούμενων σχετικών Νόμων και να συμπληρωθούν αυτές με νέες διατάξεις ή άρθρα σε ένα νέο Νόμο,  αλλά απαιτείται να γραφτεί σε έναν και μοναδικό νέο Νόμο το σύνολο των προβλεπόμενων διατάξεων των σχετικών με την επιλογή, την τοποθέτηση και τα καθήκοντα των στελεχών ανά κατηγορία στελέχους,  καθώς και το σύνολο του οργανογράμματος των υποστηρικτικών δομών της εκπαίδευσης.

(6) Θεωρώ ότι καλό θα ήταν να επανεξεταστεί η λειτουργία των 13 Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, δηλαδή αν, και σε ποιο βαθμό, είναι λειτουργικά και διοικητικά δόκιμη η λειτουργία τους, ανατρέχοντας και μελετώντας επισταμένα την ιστορική τους διαδρομή αλλά και τον χρόνο στον οποίο τελικά διεκπεραιώνονται υποθέσεις σχετικά απλές, στις οποίες είναι αρμόδιες οι Π.Δ.Ε. και οι οποίες εκτιμώ ότι θα είχαν διεκπεραιωθεί άμεσα και ορθολογικά από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Α/θμιας και Β΄/θμιας Εκπαίδευσης.

(7) Οι διαδοχικές, βιαστικές και, εν μέρει, πρόχειρες νομοθετήσεις είχαν αρνητικά αποτελέσματα για μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας. Έτσι, απαιτείται ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο και μια οργανωμένη βάση ανοικτής δημόσιας συζήτησης για συγκεκριμένα θέματα χωρίς αποκλεισμούς (προσώπων και φορέων), έτσι ώστε να συνταχθούν συνολικά όλα τα άρθρα τα σχετικά με τις δομές υποστήριξης της Α΄/θμιας και Β΄/θμιας εκπαίδευσης.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ