Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Η εξ αποστάσεως υποχρεωτική εκπαίδευση

Δημοσίευση: 20/03/2020
Σχολείο λύκειο
Alt Text: 
Σχολείο λύκειο
Title Text: 
Σχολείο λύκειο
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Πετρίδης Παναγιώτης
Φυσικός ΓΕΛ Χαλάστρας

Με αφορμή όσα ακούγονται τις  τελευταίες ημέρες για τηλεδιασκέψεις με μαθητές και ωράριο μαθημάτων για εξ αποστάσεως εκπαίδευση και λύσεις με webex, meetings, lessons, twinspace, skype, zoom, hangout, myownconference, viber, eclass, e-me, Moodle, Edmodo, Google Classroom, TES Teach with Blendspace, github teacher toolbox, Slack κ.α. θα ήθελα να αναφέρω και εγώ την μικρή μου εμπειρία από μαθήματα εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Έχω παρακολουθήσει επιτυχώς μαθήματα ΜΟΟC (Massive Open Online Courses) από European Schoolnet Academy, Edx MITx, Coursera, Mathesis, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και από άλλα λιγότερο γνωστά εκπαιδευτικά ιδρύματα που παρέχουν εξ  αποστάσεως εκπαίδευση. (Αναζήτηση στο my porfolio)

Όπως μπορεί κάποιος να διαπιστώσει όλα τα μαθήματα πραγματοποιήθηκαν αφού είχα τελειώσει το σχολείο, το στρατιωτικό μου και το πανεπιστήμιο. Η σκέψη να κάνουμε μαθήματα εξ αποστάσεως σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, είναι εντελώς λανθασμένη σχεδόν παράλογη. Και εξηγώ:

Η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση παρέχεται σε  φοιτητές. Δηλαδή σε ανθρώπους που πραγματικά επιθυμούν να μάθουν το αντικείμενο της εκπαίδευσης.

Οι λόγοι που μας οδήγησαν στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση είναι πολλοί.

Κάποιοι θέλαμε να σπουδάσουμε ένα αντικείμενο διαφορετικό του βασικού μας πτυχίου. Κάποιοι θέλαμε ένα επιπλέον χαρτί που θα μας βοηθούσε στην επαγγελματική μας εξέλιξη.

Κάποιοι γνωρίζαμε πολύ καλά ένα αντικείμενο και θέλαμε ένα πτυχίο που να πιστοποιεί αυτή μας την γνώση. Κάποιοι δεν είχαμε χρόνο να σπουδάσουμε συμβατικά σε ένα πανεπιστήμιο εξαιτίας οικογενειακών υποχρεώσεων οπότε η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση ήταν μονόδρομος.

Όποιος και να ήταν ο λόγος που μας οδήγησε στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση ένα είναι σίγουρο, ότι ήμασταν συνειδητοποιημένοι στην επιλογή μας.

Γι αυτό το λόγο και ξοδέψαμε προσωπικό χρόνο και αρκετά χρήματα για να συμμετέχουμε σε αυτή την εκπαίδευση. Δεν υπήρχαν γονείς που μας “ανάγκασαν” να μάθουμε.

Δεν μας υποχρέωσε κανένας καθηγητής να παρακολουθήσουμε το μάθημά του.

Θα πρέπει να ξεχωρίσουμε δυο έννοιες. Την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την υποχρεωτική εκπαίδευση.

Μπορεί να μοιάζουν αλλά είναι τελείως διαφορετικές διαδικασίες.

Η υποχρεωτική εκπαίδευση είναι “υποχρεωτική”. Η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση είναι προαιρετική, δεν μπορεί να είναι υποχρεωτική.

Ο βασικότερος ρόλος του σχολείου ο “κουστωδιακός” καλύπτει μια συγκεκριμένη ανάγκη της σύγχρονης κοινωνίας και αναφέρεται σε συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα μαθητών.

Οι γονείς (με τα παιδιά ως μια κουστωδία) ξεκινάνε το πρωί από το σπίτι, περνούν από το σχολείο, αφήνουν τα παιδιά,  πηγαίνουν στην εργασία τους και το μεσημέρι επιστέφουν, περνούν ξανά από το σχολείο , παίρνουν τα παιδιά και γυρίζουν στο σπίτι.

Και αυτό γίνεται καθημερινά και “υποχρεωτικά”. 

Τώρα εμείς θέλουμε να καθηλώσουμε δεκαπεντάχρονα παιδιά μπροστά σε μια οθόνη υπολογιστή για εφτά ώρες  το πρωί και άλλες εφτά το απόγευμα μιας και τα φροντιστήρια έχουν ήδη ξεκινήσει την εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν πρέπει να καθίσουν και εφτά ώρες να παίξουν ένα διαδικτυακό παιχνίδι; (Fortnite, NBA 2K20, Call of Duty, GTA V, Apex Legends, Brawlhalla).

Όπως καταλαβαίνω κάτι δεν πάει καλά. Προβλέπω ότι από αυτά τα εφτάωρα ένα θα προλάβουν οι μαθητές μας ,μιας και πρέπει να φάνε, να κοιμηθούνε και να μιλήσουν στα κοινωνικά δίκτυα (instagram, facebook, youtube).

Τι μπορούν να κάνουν τα σχολεία την δύσκολη εποχή του Κορονοϊού;

Σε πρώτη φάση να οργανώσουν την ασύγχρονη εκπαίδευση. Υπάρχουν εργαλεία moodle, eclass, blogs γενικά LMS (learning Managment Systems) με την βοήθεια των οποίων μπορούν κάποια μαθήματα να ανέβουν στο διαδίκτυο.

Εξ’ αποστάσεως συναντήσεις μπορούν να ορισθούν κυρίως με μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας (Γ’ Λυκείου) και όχι καθημερινά και σε επτάωρο πλαίσιο.

Ο κάθε καθηγητής μπορεί να ορίσει ο ίδιος εξ αποστάσεως συναντήσεις περισσότερο συμβουλευτικά για επίλυση αποριών, εμβάθυνση σε κάποια θέματα και επανάληψη. Προφανώς δεν μπορεί να γίνει μάθημα, όπως γίνεται στο σχολείο.

Προφανώς δεν μπορεί να γίνει παράδοση νέας ύλης.

Και το σημαντικότερο όλων προφανώς δεν μπορεί αυτό να οργανωθεί κεντρικά από το σχολείο.

Δεν μπορεί να γίνει ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων του σχολείου.

Δεν μπορεί να υποχρεωθεί ο μαθητής συγκεκριμένη ώρα να παρακολουθήσει συγκεκριμένο μάθημα.

Φαντάζομαι ότι αν γίνει αυτό θα παρακολουθούν τελικά την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση οι γονείς. Και κάτι τελευταίο μιας και μαθαίνω ότι σχολεία και καθηγητές ψάχνουν για την υλικοτεχνική υποδομή που απαιτείται για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Δεν είναι απαραίτητη καμία κάμερα για ένα εξ αποστάσεως μάθημα.

Αρκεί η πλατφόρμα να παρέχει την δυνατότητα να διαμοιράζει ο καθηγητής την επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή του, να έχουν δηλαδή οι μαθητές πρόσβαση στα αρχεία που έχει δημιουργήσει ο καθηγητής τους.

Ένα μικρόφωνο δηλαδή και η σύνδεση στο διαδίκτυο είναι αρκετά.

Σχόλια (13)

 
Δημήτρης Κ.
20 Μαρ 2020 17:03

κ. Πετρίδη,
Αναφέρετε πως έχετε συμμετάσχει σε πολλά προγράμματα/σεμινάρια εξΑΕ. Άρα, γνωρίζετε!
Υποστηρίζετε επίσης πως σε καθεστώς ασύγχρονης εκπαίδευσης "προφανώς δεν μπορεί να γίνει παράδοση νέας ύλης" και "το σημαντικότερο όλων ... δεν μπορεί αυτό να οργανωθεί κεντρικά από το σχολείο".
Μήπως σας διαφεύγει το κλασσικό παράδειγμα του school of the air της Αυστραλίας; Των πρωτοπόρων δηλ. της εξΑΕ;

 
Νίκος
20 Μαρ 2020 18:40

Συμφωνώ απόλυτα με τον αρθρογράφο, οτι η σύγχρονη εξ' αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να γίνει μόνο για την Γ' Λυκείου με τις επιφυλάξεις που εκφράζει. Όσοι πιστεύουν ότι μπορεί να γίνει μάθημα σε παιδιά Δημοτικού και Γυμνασίου με ένα μικρόφωνο και μια κάμερα μπροστά σον Υπολογιστή μου φαίνεται οτι δεν μπήκανε ποτέ στην τάξη

 
σωστός.
20 Μαρ 2020 19:52

έχουν απόλυτη βάση οι θέσεις του συναδέλφου. Δεν έχει πιθανότητα εφαρμογής η σύγχρονη εκπαίδευση επειδή είτε θα υπερφορτωθει με streaming data το ήδη υπερφορτωμενο τώρα ελληνικό δίκτυο, είτε οι μαθητές δεν θα συγχρονιζονται, αρα θα γίνεται αδίκως. Ρωτήστε ποσοστά συμμετοχής στις δοκιμαστικές εκπομπές αυτής της εβδομαδας. 5-10%.

 
Πάλι γκρίνια...
20 Μαρ 2020 20:33

Δεν είπε κανένας σε παιδιά Δημοτικού να έχουν υπολογιστή και μκρόφωνο!!! Ο Δάσκαλος της κόρης μου επικοινώνησε τηλεφωνικά και μας ενημέρωσε ότι θα μας στείλει με email κάποια επαναληπτικά κυρίως φυλλάδια, και πως θα τα ανεβάσει στην πλατφόρμα του σχολικού δικτύου.

 
!!!
20 Μαρ 2020 21:27

Δικαιολογιες και μόνο δικαιολογίες. Ξεκινήστε να δουλεύετε...Υπάρχουν άπειροι τρόποι να κινητοποιηθούν οι μαθητές ανεξάρτητα από την ηλικία τους. Η διεθνής πραγματικότητα το έχει απαντήσει...

 
ΣΟΥΛΤΑΝΑ
20 Μαρ 2020 22:15

Ξέρουμε πολύ καλά ότι καμία εξ αποστάσεως εκπαίδευση,ιδιαίτερα σ' αυτή την ηλικία, δεν μπορεί ν’ αντικαταστήσει τη δια ζώσης μάθηση όπως το πιο όμορφο πλαστικό λουλούδι δεν μπορεί να είναι καλύτερο από το φυσικό...

 
Mr Nikos
21 Μαρ 2020 09:51

Το όλο σχόλιο απαντά σε κάτι ανύπαρκτο, αν είχε πει το υπουργείο ότι στο εξής καταργούνται τα σχολεία και τα μαθήματα γίνονται εξ αποστάσεως, θα δεχομουν κάποια από τα επιχειρήματα του συγγραφέα. Δεν το λέει όμως, άρα όλο το άρθρο δεν έχει νόημα.
Καθώς εξ αποστάσεως μαθήματα γίνονται διεθνώς σε όλες τις ηλικίες, καθώς όπως λέτε, οι μαθητές ήδη συμμετέχουν σε αντίστοιχα μαθήματα ιδιωτικών φροντιστηρίων, καθώς όλοι είμαστε κλειδωμένοι μέσα χωρίς να ξέρουμε πότε θα βγούμε, καθώς ως κλάδος αμοιβομαστε κανονικά χωρίς να είμαστε σε άδεια, ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ να προσφέρουμε.

 
ph
21 Μαρ 2020 11:59

Υπάρχει κι ένα ακόμη πρόβλημα κατά τη τη γνώμη μου, ειδικά για τα παιδιά του δημοτικού. Μέχρι πόσες ώρες μπορεί να μείνει μπροστά στον υπολογιστή συνυπολογίζοντας και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και την τηλεόραση (δεν μπορούμε να τα απαγορεύσουμε εντελώς).

 
TassoK
21 Μαρ 2020 13:21

Επιτελους θα μπουμε σε μια νεα εποχη που η ΕΠΙΛΟΓΗ καποιου θα ειναι ελευθερη. Ποιος μπορει να αφαιρεσει το δικαιωμα καποιου να μαθει αν το θελει απο το σπιτι? Αν δεν το θελει, ΔΕΝ θα μαθει σιγουρα ουτε αν τον κουβαλας σε μια ταξη και για να κοιμαται στο τελευταιο θρανίο. Υπαρχουν πολλα εργαλεια που μπορουν να βεβαιώσουν αν ο μαθητης μαθαινει και κανει αυτο που πρεπει ή οχι. Πχ το πιο απλο εργαλειο ειναι οι εξετάσεις με φυσικη παρουσια. Το μεγαλυτερο ¨συν¨ειναι οτι δεν μαθαινεις, φυσικα, απο τον καθηγητη του σχολειου σου αλλα κεντρικα απο τον ΚΑΛΥΤΕΡΟ καθηγητη ή τελος παντων τον καθηγητη και την ύλη που θα ορισει το Υπουργείο. Η προοδος ειναι ατομικη αναλογα με τις δυνατοτητες και τη προσπαθεια καποιου και σιγουρα οι αντιθετες φωνες τυπου "τα παιδια θα απομονωθουν" περι κοινωνικοποιησης κλπ ειναι απλα γελοιες σε μια εποχη που οι εξοσχολικες δραστηριοτητες ειναι απειρες και τα παιδια απο την ηλικια των 9-10 ειναι συνδεδεμενα ΜΟΝΙΜΑ με τους φιλους τους online.
Μπραβο λοιπον, αν γινει αυτη η επιλογη! Τεραστιο ΜΠΡΑΒΟ! Μετα την αμεση αντιδραση στην απειλη του Κορωνοϊου, αμεση αποφαση να μην χαθει χρονος στη μαθηση των παιδιων!!

 
GF
21 Μαρ 2020 14:58

Οι πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης που είναι διαθέσιμες δεν μπορούν να σηκώσουν το φορτίο των συνδέσεων. Επειδή προσωπικά τα δουλεύω χρόνια κάντε μία προσπάθεια να λειτουργήσετε το e-class...."σέρνεται" ή "καταρρέει" δοκιμάστε.....δοκιμάστε και το webex μα δεν είναι δύσκολο...να δούμε πόσες φορές θα σας πετάξει τους μαθητές "έξω" ΔΟΚΙΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΑΦΗΣΤΕ ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ.
Η προσπάθεια του ΥΠΑΙΘ γίνεται βιαστικά με ανεπαρκείς υποδομές αλλά δεν μπορεί να γίνει αλλιώς αυτή τη στιγμή. Τι θα έπρεπε να έχει γίνει;
Υποδομές σε επίπεδο υλικού-λογισμικού-ανθρώπων σε κάθε περιφέρεια που να μπορούν να υποστηρίξουν αποτελεσματικά την εξ-αε
Υποχρεωτική επιμόρφωση για την αξιοποίηση μεθόδων εξαε από εκπαιδευτικούς
Στο προγράμματα σπουδών των μαθημάτων πληροφορικής τα ενταχθεί η εξαε ως γνωστικό αντικείμενο ώστε όλοι οι μαθητές να ευαισθητοποιηθούν για το ρόλο της
Πρέπει να λειτουργεί επικουρικά ως προς την δια ζώσης εκπαίδευση ώστε να μην υπάρχει κοινωνικός αποκλεισμός από το εκπαιδευτικό αγαθό που παρέχεται συντα γματικά με ευθύνη της πολιτείας σε ΟΛΟΥΣ.

 
Σον
24 Μαρ 2020 03:30

Ειπωθηκε "αμεση αποφαση να μην χαθει χρονος στη μαθηση των παιδιων!!".
Και ποιος θα τους διδαξει;
Ποιος εχει κανει τηλεκπαιδευση;
Το υπουργειο για να καλυψει τη δικη του ΑΔΡΑΝΕΙΑ, τη δικη του ΑΝΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ και ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ, εριξε μεγα λιθο!!. Αλλά στους αλλους. Γνωριζει παρα πολυ καλα οτι ολο αυτο ειναι μια "χρηματιστηριακη φουσκα", θελει ομως να ριξει σταχτη στα ματια των γονιων ( και τα καταφερνει βλεπω) οτι δρα αριστα!!.
Το υπουργειο ομως θα ερθει να κανει μαθημα στα παιδια ή οι εκπαιδευτικοι;
Χωρις να τους επιμορφωσει στην εξ αποστασεως, πως νομιζετε οτι θα γινουν μαθηματα;
Ξυνοντας τα νυχια τους;
Το υπουργειο κομπαζει γι'αυτο το καινοτομο διαβημα, αλλα γνωριζει πως λιγοι μπορουν να το κανουν.
Φυσικα δεν το αναφερει, γιατι αφ'ενος θα χαθει η επαρση του και απο την αλλη θα φανει η ΑΝΟΡΓΑΝΩΣΙΑ και η ΠΡΟΧΕΙΡΟΤΗΤΑ του.
Και τα ΜΜΕ δεν αστειευονται, θα του "τα χωσουν" πολυ ασχημα!
Θα μπορουσε Ιανουαριο-Φεβρουαριο να επιμορφωνει και να προετοιμαζει εκπαιδευτικους, αφου ηταν παγκοσμιως γνωστο οτι ο κορονοιος θα περασει και στον υπολοιπο κοσμο μετα την Κινα.
Αυτο σημαινει ΣΕΒΑΣΜΟΣ στον εκπαιδευτικο και στα παιδια.
Αλλά "ΑΓΡΟΝ ΗΓΟΡΑΖΕ".
Αυτο ομως ειναι το ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ για την παιδεια. ΟΧΙ μεγαλα λογια και ουσια ΜΗΔΕΝ!!
Ξερει οτι εχασε πολυτιμο χρονο, οτι "κοιμοταν τον υπνο του δικαιου" και δεν θελει να φανει αυτο, δεν συμφερει βλεπετε. Γιατι θα το λοιδωρησουν!!
Τελευταια στιγμη με το κλεισιμο των σχολειων πανικοβληθηκε που ηταν απροετοιμαστο, και εριξε βαρια μπαλλα στους δασκαλους.
Οτι δεν εκανε -οπως οφειλε το υπουργειο-, κληθηκαν να το κανουν οι δασκαλοι!. Μ'αλλα λογια ΜΕΤΑΚΥΛΙΣΕ τις ΕΥΘΥΝΕΣ του.
Και εγγραφες μαθητων ολης την Ελλαδος στο ΠΣΔ, μεσα σε 2 μερες ειναι αστειο, στα ορια του γελοιου, διοτι ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ. Δεν αντεχει το συστημα. Οποιος εχει ασχοληθει λιγακι με την πληροφορικη το γνωριζει. Εσεις τι λετε, το υπουργειο να το αγνοει αραγε;
Ειπαμε: Εντυπωσιασμοι, κομπασμοι, αυτο θελει να δειχνει προς τα εξω (το ενδιαφερει μονο η εικονα του, για να "τα εχει καλα" με γονεις, ΜΜΕ).
Και δεν δινει σημασια στους δασκαλους του..
Οι εκπαιδευτικοι θελουν να δουλεψουν, αλλα μ'αυτο που γνωριζει ο καθενας, οχι με κατι αγνωστο.
Η τηλεκπαιδευση θελει ΧΡΟΝΟ για να τη μαθει κανεις, αλλα και ΒΟΗΘΕΙΑ, οχι μονος του κλεισμενος στο σπιτι του.
Να δουμε, ποτε θα μπορεσει καποιος να τη μαθει, και ποτε θα προλαβει να κανει μαθηματα.
Γιατι δουλεια τελικα μην περιμενετε να γινει.
Ας αφησει το υπουργειο τον καθε δασκαλο ελευθερο, για να δρασει συμφωνα μ'αυτα που ξερει.
Σημερα εμαθα οτι στη Γερμανια ενημερωσαν τα σχολεια οτι θα τα κλεισουν, και αφησανε 2 μερες στους εκπαιδευτικους να ετοιμασουν τις ασκησεις τους και τις εργασιες, ωστε να τις δωσουν στους μαθητες για να δουλεψουν σ'ολη τη διαρκεια της καραντινας.
Καταλαβατε; Υπαρχουν πολλοι τροποι και απλοι για να γινει πραγματικη δουλεια.
Ουτε "φανφαρες", ουτε "μεγαλοστομιες", ουτε επαρση, ουτε δηθεν!!!
Και κυριως ΟΥΣΙΑ..

 
Μαρία
25 Μαρ 2020 16:12

Αν κάποιος δεν μπορέσει από τα παιδιά του δημοτικού να συμμετάσχει τι γίνεται ξέρει κάποιος;
Κάποιες οικογένειες που δεν έχουν ίντερνετ πως θα συμμετέχουν;

 
Μάριος
26 Μαρ 2020 12:55

Και αν κάποιος μαθητής δεν έχει πρόσβαση σο διαδίκτυο;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean