Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Στην υπεράσπιση των εκπαιδευτικών και του έργου τους

Το εκπαιδευτικό σύστημα είναι το δεύτερο σύστημα (και ίσως το πρώτο σε μέγεθος) που καλείται να λειτουργήσει μέσα σε ένα εντελώς πρωτόγνωρο πλαίσιο κρίσης και μετά το σοκ των πρώτων ημερών
Δημοσίευση: 26/03/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Γράφει ο Βασίλης Δαγδιλέλης (αφυπηρετήσας Καθηγητής Πανεπιστημίου)

Πρόσφατα, “περιπλανώμενος” στο Facebook (αργία μήτηρ πάσης κακίας) παρατήρησα ένα μεγάλο αριθμό σχολίων με αρνητική χροιά για τους εκπαιδευτικούς. Κάνουν τζάμπα διακοπές πάλι, αποδεικνύονται άχρηστοι, γιατί δεν κάνουν μαθήματα από απόσταση ήταν μερικές από τις ήπιες εκφράσεις που συνάντησα. Δεν έλειψαν και τα σχόλια από δημοσιογράφους και άλλους σχολιαστές της δημόσιας σφαίρας που μίλησαν για τις «πληρωμένες διακοπές των εκπαιδευτικών»,  όπως και των άλλων Δημοσίων Υπαλλήλων.

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι εκπαιδευτικοί μπαίνουν στο στόχαστρο. Αλλά αυτήν ειδικά τη φορά οι κατηγορίες που τους αποδίδονται είναι τόσο κατάφωρα άδικες, τόσο σκανδαλωδώς λανθασμένες που μια απάντηση είναι επιβεβλημένη. Μια τέτοια μονόπλευρη κριτική μπορεί να έχει την πηγή της στην άγνοια ή είναι συνειδητή επιλογή. Διαλέγετε και παίρνετε.

Μια απλή περιήγηση στο Διαδίκτυο γύρω από τις εκπαιδευτικές εξελίξεις των τελευταίων ημερών δείχνει ποια είναι η πρώτη και πιο σπουδαία σχετική είδηση. Όλες οι πλατφόρμες που προτείνονται και χρησιμοποιούνται καθώς και οι σχετικοί ψηφιακοί πόροι καταρρέουν από τον υπερβολικό φόρτο εργασίας. Να το ξαναγράψω χωριστά γιατί είναι σημαντικό.

Καταρρέουν από τον υπερβολικό φόρτο εργασίας.

Δηλαδή οι χρήστες είναι τόσοι πολλοί, ζητούν τόσα πολλά πράγματα ταυτόχρονα, που τα συστήματα δεν αντέχουν.

Κανένα.

Ούτε τα δημόσια, ούτε τα ιδιωτικά, ούτε τα εμπορικά, ούτε τα ελεύθερα. Δυσλειτουργούν, «σέρνονται»,  «πετάνε έξω» τους χρήστες. Και οι χρήστες αυτοί είναι για την ώρα κυρίως οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι αναζητούν λύσεις, οργανώνονται και συντεταγμένα αλλά και άτυπα μέσα από τις δικά τους δίκτυα, γνωριμίες και τοπικές σχολικές κοινότητες. Δοκιμάζουν ό,τι υπάρχει σχετικό από πλατφόρμες, δίκτυα και ψηφιακούς πόρους. Μέσα στο γνωστό περιβάλλον στο οποίο ζούμε όλοι, οι εκπαιδευτικοί, όλοι οι εκπαιδευτικοί, κάνουν το καθήκον τους – παραπάνω από το καθήκον τους. Όποιος έχει αμφιβολίες για το έργο των εκπαιδευτικών ας μπει στους ιστοτόπους όπου επικοινωνούν οι εκπαιδευτικοί να δει παραδείγματα – άπειρα παραδείγματα. Κάθε εκπαιδευτικός και μια περίπτωση. Φιλόλογοι που χρησιμοποιούν ταυτόχρονα και webex αλλά και viber και messenger για να επικοινωνήσουν με όλους τους μαθητές και μαθήτριες.  Μαθηματικοί που προσπαθούν να επικοινωνήσουν με e-mails με γονείς, των οποίων οι διευθύνσεις δεν ισχύουν πια,  δάσκαλοι που παλεύουν αξημέρωτα με το γιούσουρι – το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο  εννοώ – που ανταποκρίνεται στην τεράστια ζήτηση με ρυθμούς χελώνας και πάλι χάρη στην αυταπάρνηση των ανθρώπων που εργάζονται νυχθημερόν για τη στήριξή του. Θέλουν να μάθουν τι κάνουν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές; Ας ρίξουν λοιπόν  μια ματιά.

Η αναλογία με μιαν άλλη κατηγορία εργαζομένων είναι προφανής. Οι γιατροί και το νοσηλευτικό προσωπικό είναι οι καθημερινοί μας ήρωες. Διακινδυνεύουν τις ζωές τους και την υγεία τους για να μας κρατήσουν εμάς τους υπόλοιπους υγιείς και τους είμαστε βαθιά ευγνώμονες. Οι εκπαιδευτικοί δε διακινδυνεύουν τη ζωή τους βέβαια. Ωστόσο, προσπαθούν και αυτοί στο δικό τους πόστο να κάνουν το καθήκον τους κι ακόμα παραπάνω, να βρουν λύσεις για να κρατήσουν ζωντανή την εκπαίδευση, τη δημόσια εκπαίδευση, παρ’ όλο που βασικές υποδομές αυτής της εκπαίδευσης χωλαίνουν απίστευτα – ακριβώς όπως η Δημόσια Υγεία. Οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν ένα πρόβλημα πρωτόγνωρο για αυτούς, που απαιτεί όλη την ενέργειά τους. Προσπαθούν να ανταπεξέλθουν χωρίς καμιά πρόσβαση στη συνήθη υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου, χωρίς τα εργαστήρια του σχολείου, τα δίκτυα, την επαφή  με τους πιο πεπειραμένους συναδέλφους. Δεν τα παράτησαν όμως με το αιτιολογικό των ελλείψεων.

Θα μπορούσε κανείς να φέρει δεκάδες τεκμήρια για να αποδείξει το προφανές – ότι οι δάσκαλοι δεν «κάνουν διακοπές», αλλά αγωνίζονται. Αν κανείς «πλησιάσει» και αφουγκραστεί από κοντά  τις δράσεις και τις δραστηριότητες τους, θα μείνει έκπληκτος από την ενέργεια που βάζουν, τη θέλησή τους και την επινοητικότητά τους να παρακάμψουν τα προβλήματα – όπως συχνά κάνει και το υγειονομικό προσωπικό. Μόνο που για να τους «πλησιάσει» και να τους αφουγκραστεί κανείς, πρέπει να μην έχει διαλέξει από την αρχή το αντίπαλο στρατόπεδο.

Το εκπαιδευτικό σύστημα είναι το δεύτερο σύστημα (και ίσως το πρώτο σε μέγεθος) που καλείται να λειτουργήσει μέσα σε ένα εντελώς πρωτόγνωρο πλαίσιο κρίσης και μετά το σοκ των πρώτων ημερών ανορθώνεται και καλεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ξανά στο σχολείο - τραυματισμένο, ψηφιακό, από απόσταση αλλά «σχολείο», γιατί ακριβώς οι δάσκαλοι και καθηγητές είναι εκεί για να κάνουν ό,τι μπορούν. Έτσι, το σχολείο μεταφέρεται σταδιακά στο σπίτι. Κάθε σπίτι και ένα μικρό σχολείο, για να δανειστούμε τη γνωστή ρήση του Αρχιεπισκόπου. Και τι μετατρέπει κάθε σπίτι σε μικρό σχολείο;

Ακριβώς τα τρία του στοιχεία, δηλαδή οι μαθητές, οι δάσκαλοι και η σχολική κουλτούρα. Και οι τρεις αυτοί παράγοντες είναι  παρόντες.  

Η ελληνική κοινωνία είναι λοιπόν εύλογα ανήσυχη για το μέλλον των μαθητών και των μαθητριών. Ωστόσο, μπορεί να είναι βέβαιη πως οι δάσκαλοι και οι καθηγητές θα κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να εξασφαλίσουν αυτό το μέλλον.

Σχόλια (22)

 
Βασίλης προς Βασίλη
26 Μαρ 2020 11:05

Αγαπημένε μας Βασίλη

Για μια ακόμα φορά αποτύπωσες με τον δικό σου, ιδιαίτερο τρόπο, όσα θα ήθελα να εκφράσω εγώ και τόσοι άλλοι συνάδελφοι.
Το ευχαριστώ είναι λίγο ..

Ο άλλος Βασίλης

 
Δήμητρα Ζ.
26 Μαρ 2020 12:56

Κύριε καθηγητά,

εξαιρετικό το κείμενό σας. Με βρίσκετε σύμφωνη στο 100%!

Σας ευχαριστώ.

 
Δημήτρης
26 Μαρ 2020 13:17

Δεν είναι δυνατή η πρόσβαση σε αυτόν τον ιστότοπο
Ο κεντρικός υπολογιστής sch άργησε πολύ να ανταποκριθεί.
Δοκιμάστε να κάνετε τα εξής:

Ελέγξτε τη σύνδεση
Ελέγξτε το διακομιστή μεσολάβησης και το τείχος προστασίας
Να εκτελέσετε τον Διαγνωστικό έλεγχο δικτύου των Windows
ERR_TIMED_OUT

 
Nikoletta
26 Μαρ 2020 13:34

Τόσες μέρες παρακολουθώ τους εκπαιδευτικούς να γίνονται βορά στο στόμα αρκετών, που δυστυχώς επηρεάζουν μεγάλο ποσοστό της κοινωνίας. Μέρες περιμένω να βγει κάποιος δημόσια και να μιλήσει, να υπερασπιστεί όχι τον εκπαιδευτικό, αλλά το σχολείο, το δημόσιο σχολείο που πρέπει να στηρίξει τα παιδιά μας μετά την κρίση. Η αλήθεια είναι ότι την υποστήριξη την περίμενα πρώτα από την υπουργό και μετά από τους εκπροσώπους μας της ΟΛΜΕ.
Το στήριγμα για άλλη μια φορά ήρθε από τους δασκάλους μας.
ΔΑΣΚΑΛΕ, σε ευχαριστούμε και θα κάνουμε αυτό που μας δίδαξες τόσα χρόνια με δύναμη και μεράκι.

 
ΑΣΕΠΙΤΗΣ
26 Μαρ 2020 13:41

Βασίλη ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ.....όσο για τους κριτές πολλοί από αυτούς ως γονείς μαθητών ήδη διαμαρτύρονται για τον καταιγισμό e-mails που δέχονται και έχουν ως στόχο τη διαμόρφωση προγράμματος σύγχρονης επικοινωνίας με τα ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ!!!

 
EΛΠΙΔΑ Μ.
26 Μαρ 2020 15:50

Επιτέλους, κάποιος έπρεπε να τα πει!

Δυστυχώς η ΟΛΜΕ απούσα για άλλη μια φορά!

 
Ζόπτσης Βαγγέλης
26 Μαρ 2020 16:43

ΔΑΣΚΑΛΕ, καλύτερα δεν θα μπορούσες να τα πεις.
Είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να πείσουμε γονείς και μαθητές ότι είμαστε στο πλευρό τους. Δυστυχώς δεν εξαρτώνται όλα από εμάς. Εμείς είμαστε ένα μέρος της λύσης. Το υπόλοιπό έχει να κάνει με την υλικοτεχνική υποδομή του ΠΣΔ και κατά δεύτερο λόγο με τον συντονισμό που είναι επίσης σημαντικό κομμάτι. Όλα όσα έπρεπε να γίνουν σε βάθος χρόνου, γίνονται βίαια μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ενώ θα έπρεπε να αναλύσει κανείς ποιες είναι οι ανάγκες του συστήματος, να προμηθευτεί τον εξοπλισμό, να κάνει δοκιμές σε εργαστηριακό επίπεδο, να δοκιμάσει την λύση σε πραγματικές συνθήκες σε μικρή κλίμακα και στην συνέχεια να λειτουργήσει η πλατφόρμα, εμείς κάνουμε το ανάποδο. Θέτουμε την πλατφόρμα σε λειτουργία και πάμε προς τα πίσω να δούμε τι πρέπει να αναβαθμίσουμε. Υπάρχει κίνδυνος οι μαθητές και οι γονείς να "ξενερώσουν" και φυσικά για μία ακόμη φορά στο στόχαστρο να βρεθούν οι εκπαιδευτικοί. Έχουμε μάθει να ακούμε κατηγορίες. Συνεχίζουμε ανεπηρέαστοι το λειτούργημά μας. Κάποια στιγμή ο κόσμος θα καταλάβει. Και αν δεν καταλάβει δεν πειράζει, εμείς ότι κάνουμε το κάνουμε για τα παιδιά.

 
Μαρια
26 Μαρ 2020 17:07

Κύριε Καθηγητά

Εξαιρετική η απαντήσή σας.Έχετε δίκιο σε όλα όσα γράφετε.Επιτέλους σπουδαίοι άνθρωποι υπερασπίζονται το δημόσιο σχολείο , γιατί βαρεθήκαμε να ακούμε πόσο τέλεια είναι όλα στα ιδιωτικά σχολεία...που χρησιμοποιούν εδώ και χρόνια την ασύγχρονη εκπαίδευση.Λες και δεν ξέρουμε τι κάνουν.

 
Βασιλική
26 Μαρ 2020 17:48

Ευχαριστούμε για τα λόγια που μας δίνουν δύναμη! ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ !!

 
AVGOUSTOS TSINAKOS
26 Μαρ 2020 18:02

Συγχαρητήρια για το άρθρο με το απόλυτο θετικό πρόσημο όσων άοκνα προσπαθούν στο χώρο της εκπαίδευσης

 
Χριστίνα Δημητρ.
26 Μαρ 2020 18:53

Ευχαριστώ, ευχαριστώ, ευχαριστώ. Γιατί έχω χάσει τον ύπνο μου και αγωνίζομαι από το πρωί μέχρι αργά το βράδυ, για να επικοινωνώ με κάθε μαθητή, κάθε γονέα χωριστά, για να δώσω ανατροφοδότηση, για να αναζητήσω λύσεις στην επικοινωνία, για να καθοδηγήσω εκεί που δεν υπάρχουν αυτονόητες γνώσεις πληροφορικής, για να βοηθήσω συναδέλφους και διευθυντές (ακόμα και συντονιστές) ετοιμάζοντας μικρά και αυτοσχέδια εγχειρίδια χρήσης κάποιας πλατφόρμας και να διατηρήσω την επαφή που, νιώθω, αναζητούν και οι ίδιοι οι μαθητές του δημοτικού.

 
Γιαννης εκπαιδευτικός
26 Μαρ 2020 20:08

Ο κ Δαγδιλέλης εκφράζει τις απόψεις και τις σκέψεις όλων μας. Με τον τρόπο που ξέρει εκείνος, σαφής, εύγλωττος και εύστοχος. Και δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά. Πάντα στέκεται στο πλευρό των εκπαιδευτικών, από οποία θέση και αν υπηρετεί (ή αφυπηρετεί).
Μεγάλο ευχαριστώ.

 
ΑΘΗΝΑ ΚΟΛΛΙΑ
26 Μαρ 2020 20:08

Όλη η αλήθεια σε αυτό το άρθρο....
Εξαιρετική τοποθέτηση με αντικειμενική γραφή!
Σας ευχαριστούμε πολύ....

 
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ
27 Μαρ 2020 00:13

ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ,ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΣΑΣ ΜΑΣ ΟΠΛΙΖΟΥΝ ΔΥΝΑΜΗ ,ΥΠΟΜΟΝΗ ΚΑΙ ΠΙΣΤΗ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΜΑΣ, ΠΟΥ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ "ΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ" ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΑΣ ,ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΔΥΣΚΟΛΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ΠΟΥ ΔΙΑΝΥΟΥΜΕ.ΑΣ ΠΑΡΑΜΕΙΝΟΥΜΕ ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΜΑΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ."Ο ΘΕΟΣ ΜΑΖΙ ΜΑΣ"

 
Καμπερίδης Κώστας
27 Μαρ 2020 01:51

Ο κ. Δαγδιλέλης μίλησε εκ μέρους όλων μας!

 
Α
27 Μαρ 2020 03:02

Κύριε καθηγητά , αναδείξατε την αλήθεια. Ευχαριστώ!

 
Παυλίδου Ζωή
27 Μαρ 2020 07:19

Τα συγχαρητήρια είναι λίγα για να εκφράσουν την αμέριστη ευγνωμοσύνη μας για την υπεράσπιση του ανεπηρέαστου καθήκοντος μας να ασκήσουμε το λειτούργημα μας ως εκπαιδευτικοί. Ευχομαι να διαβαστεί από όλους όσους τολμούν να σκεφτούν λαθεμένα προς απάντηση τους...

 
παράξενη χώρα
27 Μαρ 2020 08:36

Τα πράγματα είναι απλά: ο κόσμος χωρίζεται σε καλούς και κακούς.
Εμείς είμαστε οι καλοί.
Μακάρι όταν ξυπνήσω να υποψιαστώ έστω και κάτι από την πολυχρωμία και την πολυπλοκότητα.

 
Εκπαιδευτικός
27 Μαρ 2020 13:48

Ορθότατα τα θέτετε, κύριε Καθηγητά. Αυτά όμως αφορούν όσους ΑΣΧΟΛΗΘΗΚΑΝ αυτές τις ημέρες, εργαζόμενοι όλη την ημέρα (και τη νύχτα) για το καλό του σχολείου και των μαθητών. Γιατί υπάρχουν και εκπαιδευτικοί που όλες αυτές τις ημέρες δεν έκαναν τίποτα, δυστυχώς, και πάσχιζαν λίγοι για όλους.

 
Niki
27 Μαρ 2020 19:41

Χίλια μπράβο σας κε καθηγητά

Διότι οι εκπαιδευτικοί γίνονται "βορά των θηρίων".
Διότι δεν έκανε εντύπωση στην κοινωνία η ανυπαρξία πλάνου και προετοιμασίας του υπ. παιδείας σ'αυτό τον κυκεώνα!!!
Ο πιο πάνω εκπαιδευτικός κάνει λάθος.
Οι εκπαιδευτικοί έκαναν πάρα πολλά αυτές τις μέρες. Δουλεύουν νυχθημερόν για να καταφέρουν άλλοι να πάρουν κωδικούς, και άλλοι να μπούνε στην πλατφόρμα του ΠΣΔ. Και όλοι να οργανώσουν και να προετοιμάσουν το υλικό που θα στείλουν στα παιδιά, να βρούνε ασκήσεις, δραστηριότητες, κλπ, έτσι ώστε ν'ανεβάσουν τα μαθήματά τους σε μια πλατφόρμα που δεν αντέχει και τους "πετάει έξω" συνεχώς. Δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους!!.
Και δεν είναι φυσικό να παλεύουν όλη τη μέρα μέχρι αργά τη νύχτα (κοντά πρωί), και να μην καταφέρνουν την είσοδο!!
Αγώνας με πάρα πολλά εμπόδια..
Ποιός λοιπόν δουλεύει με τέτοιες συνθήκες; Πόσο φυσιολογικό είναι αυτό; Ειναι αυτές καλές συνθήκες εργασίας;
Όλη τη μέρα μπροστά σ'έναν υπολογιστή;
Όσοι τα καταφέρανε, έχουν ανεβάσει ένα σωρό μαθήματα, και ο αριθμός αυτός θα συνεχίσει να αυξάνεται..
Σε κανέναν άλλον τομέα, ιδιωτικό και δημόσιο, δεν δουλεύει κανείς με τέτοιες τριτοκοσμικές συνθήκες!!
Σεβασμός στον κόπο τους, στον χρόνο τους, στην υπομονή τους, και στην επιμονή τους.
Και όλα αυτά για τους μαθητές τους..

 
Γ.Π.
27 Μαρ 2020 20:56

Διακρίνω ολίγη έπαρση!...

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean