Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Η εισαγωγή καινοτομιών και ο ρόλος των διευθυντών σχολικών μονάδων

Tο Υπουργείο Παιδείας μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να εισαγάγει και να αξιοποιήσει μεθοδολογικά εργαλεία τα οποία είτε βρίσκονταν σε αχρηστία είτε ήταν άγνωστα στους εκπαιδευτικούς
Δημοσίευση: 29/03/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Δρ.Καπαχτσή Βενετία
Διευθύντρια Γυμνασίου

H έννοια της καινοτομίας στα σχολεία βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων κυβερνήσεων, επιστημόνων και εκπαιδευτικών. Στόχο εισαγωγής των καινοτομιών αποτελεί ο εκσυγχρονισμός της εκπαίδευσης, η καλλιέργεια δεξιοτήτων στους μαθητές στις ολοένα κυμαινόμενες συνθήκες της οικονομικής και κοινωνικής ζωής, η δημιουργία αποτελεσματικών σχολείων, η βελτίωση της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών της εκπαίδευσης.

Η εισαγωγή οποιουδήποτε νέου θεσμού, μεθοδολογίας, πρακτικής συνεπάγεται αλλαγές σε συμπεριφορά και αντιλήψεις, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αμφιταλαντεύσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών και να παρατηρείται μια κατάσταση αποδοχής και άρνησης των αλλαγών. Ο φόβος του καινούργιου, η έλλειψη κατανόησης της διαδικασίας αλλά και η έλλειψη τεχνογνωσίας αναφέρονται ως οι πιο βασικοί παράγοντες αντίστασης στην ανατροπή του ενός και μοναδικού τρόπου, του ακίνδυνου και σίγουρου.

Σήμερα, σε μια πρωτόγνωρη και δύσκολη συγκυρία για όλους, οι εκπαιδευτικοί καλούνται μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα να ασκήσουν το έργο τους  με μια εντελώς διαφορετική μεθοδολογία, να πειραματιστούν, να καινοτομήσουν αλλά και να πιεστούν.

Αυτή τη στιγμή λοιπόν απαιτείται  η συνύπαρξη της πίεσης με την υποστήριξη, καθώς μόνο έτσι μπορούμε  να οδηγηθούμε σε θετικές καταστάσεις. Αντιθέτως, η πίεση χωρίς υποστήριξη οδηγεί σε αντίσταση και δημιουργία αρνητικών στάσεων.

Αυτό που σίγουρα δε χρειάζεται σε μια ιδιαίτερα φορτισμένη κατάσταση είναι οι οποιεσδήποτε μικροπολιτικές σκοπιμότητες, η εμμονή σε  απαρχαιωμένες ιδέες και οι πελατειακές επιδιώξεις, γιατί δε βοηθάνε την εκπαιδευτική κοινότητα, δεν αρμόζουν στη σοβαρότητα της κατάστασης και οδηγούν στην απαξίωση του κλάδου μας.

Είναι εμφανές πως το Υπουργείο Παιδείας μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να εισαγάγει  και να αξιοποιήσει μεθοδολογικά εργαλεία τα οποία είτε βρίσκονταν σε αχρηστία είτε ήταν άγνωστα στους εκπαιδευτικούς.  Η βοήθεια από μέρους του Υπουργείου για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει δοθεί από πολλές πλευρές, για να εξασφαλιστεί η επαφή των μαθητών με τη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία.

Όμως, πέρα από τη βοήθεια που δίνεται από το Υπουργείο Παιδείας, καταλυτικό ρόλο καλείται να αναλάβει ο/η διευθυντής/τρια της σχολικής μονάδας μέσω της υποστήριξης, της ενδυνάμωσης, της παρακίνησης, της ενεργοποίησης των δυνατοτήτων των εκπαιδευτικών για δημιουργικότητα και για αντιμετώπιση των προκλήσεων. Γιατί οι εκπαιδευτικοί μπορούν να μάθουν, να αλληλεπιδράσουν, να συνεργαστούν, να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες και να δράσουν ως επαγγελματίες.

Η θέση ευθύνης  που κατέχουν οι διευθυντές δημιουργεί υποχρεώσεις απέναντι στους εκπαιδευτικούς, απέναντι στους μαθητές και στην κοινωνία.

Άλλωστε, η ενίσχυση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας δίνει στον  διευθυντή/ντρια τη δυνατότητα, συνεργαζόμενος/η με τον σύλλογο διδασκόντων, να επιλέξουν τις δικές τους προτεραιότητες, να προσαρμόσουν τις δραστηριότητές τους στις τοπικές συνθήκες και ανάγκες και να προχωρήσουν στην υλοποίηση του στόχου. Ο διευθυντής απαιτείται να ενθαρρύνει τις αλλαγές, την υιοθέτηση καινοτομιών και να παροτρύνει τους εκπαιδευτικούς να βρίσκουν καινούριους και αποτελεσματικούς τρόπους επίλυσης των προβλημάτων.

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα σύγχρονα σχολεία, καθιστούν  επιτακτική την ανάγκη προσδιορισμού της ηγεσίας ως μέσο χάραξης στρατηγικής για την αποτελεσματικότητα και τη βελτίωση της μάθησης στα σχολεία.

Σχόλια (8)

 
Μάριος Κοντογιάννης
29 Μαρ 2020 21:04

Μία πολύ καλή και περιεκτική προσέγγιση της σημερινής, ακραίας δυστυχώς, πραγματικότητας. Συμφωνώ απόλυτα ότι πλάι στην πίεση θα πρέπει να υπάρχει και η ανάλογη υποστήριξη. Ας ελπίσουμε ότι η Παιδεία μας θα ανταπεξέλθει στις προκλήσεις, αν και τόσα χρόνια τώρα, ελάχιστη υποστήριξη έχει λάβει από τους ιθύνοντες. Θα βασιστούμε και πάλι στο φιλότιμο των εκπαιδευτικών που νομίζω ότι (ευτυχώς) πλεονάζει...

 
Μάκης
30 Μαρ 2020 23:52

Δυστυχώς τώρα ανακάλυψαν όλοι το δύσκολο ρόλο του διευθυντή. Ο άνθρωπος ο συνάδελφος, ο υποστηρικτής. Και να φανταστεί κανείς ότι η πολιτεία δε μας δίνει την αξία και το σεβασμό όπως στους άλλους εκπαιδευτικούς. Δε θα ξεχάσω σε πρόσφατη προκήρυξη που μας απέκλειε από το δικαίωμα συμμετοχής! Γιατί κάνουμε τα πάντα στο σχολείο χωρίς ωράριο.

 
Παντελης
31 Μαρ 2020 19:30

Από που κι ως που η αυτονομία του σχολείου αποτελεί καινοτομία.... Πολλά χρόνια πίσω πάει έτσι το σχολείο...

 
ΓΕΩΡΓΙΑ
02 Απρ 2020 03:38

Θα πρότεινα οι διευθυντές να κανουν και κάποια μαθήματα ψυχολογίας. Δεν μπορεί να λένε "απαιτείται η συνύπαρξη της πίεσης με την υποστήριξη" το 2020. Η "πίεση" για το σχολείο είναι καταστροφική. Έτσι κι αλλιώς από μόνη της η διδασκαλία έχει μεγάλη πίεση.

 
Κώστας Λαμπρινός
02 Απρ 2020 10:56

"να προσαρμόσουν τις δραστηριότητές τους στις τοπικές συνθήκες και ανάγκες "
Αυτά μου θυμίζουν κλειστοφοβικά σχολεία και τίποτα παραπάνω.

 
ΕΛΕΝΗ ΜΑΥΡΑΚΗ
04 Απρ 2020 14:01

Το σχολείο δεν είναι χώρος για να ικανοποιούμαι την αυταρέσκεια μας, όπως προτείνουν κάποιοι ..με βαρύγδουπες λέξεις. Το σχολείο είναι χώρος ελευθερίας και σαν τέτοιος χώρος πρέπει να ενισχυθεί.

 
Γιώργος Ζυγάς
06 Απρ 2020 13:47

Από την μία τονίζεται η εμμονή στις απαρχαιωμένες ιδέες κι από την άλλη η ηγετική φυσιογνωμία του διευθυντή. Μα η ιδέα της ηγεσίας είναι μία εντελώς απαρχαιωμένη ιδέα.

 
ΕΛΕΝΗ ΣΑΪΤ.
13 Απρ 2020 01:14

Aν έχω το φόβο του καινούριου , και το καινούριο είναι διευθυντές σε αναβαθμισμένες θέσεις, τότε πολύ καλά κάνω κι έχω αυτό το φόβο.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ