«Αιχμές» Σχολικών Συμβούλων για την μη υλοποίηση κυβερνητικών δεσμεύσεων

03/06/2020

Άκουσε το άρθρο

Εκφράζουμε με τον πλέον έντονο τρόπο τη βαθύτατη απορία μας γιατί δεν έχει προχωρήσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης των δομών που είχε εξαγγελθεί προεκλογικά και είχε επαναβεβαιωθεί κατά τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης στη Βουλή τον Ιούλιο 2019.

Αυτό  τονίζει η Πανελλήνια Ενωση Σχολικών Συμβούλων σε Υπόμνημα της προς την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και υπενθυμίζει: « τη  δέσμευση της κυβέρνησης για την επαναφορά του θεσμού των Σχολικών Συμβούλων εκ του οποίου θεσμού  πολλά και άξια στελέχη εκπαραθυρώθηκαν με το νόμο 4547/2018, μέσα από στοχευμένους "κόφτες"  και από απαράδεκτες μεθοδεύσεις  Συμβουλίων επιλογής».

Επιπρόσθετα η ΠΕΣΣ σημειώνει:

•    Η θητεία των Διευθυντών Εκπαίδευσης, οι οποίοι είχαν επιλεγεί με αντισυνταγματικές διαδικασίες,  έχει ήδη λήξει εδώ και περίπου 2 έτη και υπηρετούν με παράταση της θητείας τους.
•    Η θητεία των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων λήγει σε λίγους μήνες και με το νομοσχέδιο (Άρθρο 53) προβλέπεται παράταση της θητείας τους.

Η ΠΕΣΣ θεωρεί ως προτεραιότητα, «την άμεση κατάθεση του νομοσχεδίου για τις νέες δομές, προκειμένου, με αξιοκρατικές και διαφανείς διαδικασίες να αναδειχθούν στελέχη με τα απαραίτητα επιστημονικά και ακαδημαϊκά προσόντα τα οποία θα αναλάβουν την υποστήριξη της επιχειρούμενης αναβάθμισης της εκπαίδευσης, με ανοιχτό ορίζοντα θητείας».

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΥΠΟΜΝΗΜΑ

Κύριε Πρόεδρε της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων
Κα Υπουργέ,
Κυρία Υφυπουργέ
Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές

Το παρόν νομοσχέδιο περιέχει αρκετές αλλαγές σε σχέση με την Α΄ θμια και Β΄ θμια εκπαίδευση σε δύο άξονες: Στο πρόγραμμα των Σχολείων και στην ενίσχυση του Εκπαιδευτικού έργου, με βασικές συνιστώσες την επιμόρφωση την εποπτεία και την καθοδήγηση.

Ειδικότερα και ενδεικτικά :

➢    Τα Άρθρα 1 & 2 αναφέρονται στα πιλοτικά προγράμματα που αφορούν στην εισαγωγή Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και σε Δραστηριότητες στην Αγγλική Γλώσσα στο Νηπιαγωγείο και τα οποία θεωρούμε ως πολύ ενδιαφέροντα.

➢    Το Άρθρο 5 αναφέρεται στην αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών. Λαμβάνοντας υπόψη την επανορθωτική διάσταση των ποινών, το γεγονός ότι ήδη με το νομοσχέδιο αυστηροποιούνται οι ποινές καθώς και ότι η αναγραφή της διαγωγής θα συνοδεύει ένα μαθητή σε ολόκληρη την ενήλικη ζωή του, θεωρούμε ότι δεν θα πρέπει να αναγράφεται ο χαρακτηρισμός της διαγωγής στα αποδεικτικά απολύσεων.

➢    Το Άρθρο 8 &2 αναφέρεται στους χαρακτηρισμούς επίδοσης και προτείνουμε τροποποίηση με την εισαγωγή μιας ακόμα βαθμίδας για καλύτερη απεικόνιση των μαθητικών επιδόσεων  ως εξής:
•    Επαρκώς: 10-12
•    Σχ.Καλώς: 12.1-14
•    Καλώς: 14.1-16
•    Λ.Καλώς: 16.1-18
•    Άριστα: 18.1-20

Επίσης, ο διαχωρισμός των μαθημάτων της ομάδας Β σε μαθήματα γραπτώς εξεταζόμενα και μη κατά τις προαγωγικές εξετάσεις, είναι ατεκμηρίωτος και  δεν μας βρίσκει σύμφωνους.

➢    Το Άρθρο 9 αναφέρεται στην Τράπεζα θεμάτων και η λογική της λειτουργίας της στοχεύει στην εξασφάλιση της κάλυψης του συνόλου της διδακτέας ύλης από όλα τα σχολεία της χώρας και επιπλέον στην αποφυγή μαθησιακών κενών.
Ωστόσο, η κάλυψη της ύλης συναρτάται με την έγκαιρη στελέχωση όλων των σχολικών μονάδων και για την αποφυγή των μαθησιακών κενών απαιτείται επιμόρφωση, καθοδήγηση, εποπτεία από αξιοκρατικά επιλεγμένα στελέχη. Χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις, ο προτεινόμενος στην & 1 ορισμός της εξεταστέας ύλης των μαθημάτων στην Α΄& Β΄ τάξη Λυκείου τον Σεπτέμβριο κάθε έτους είναι αλυσιτελής.

Προτείνουμε την πιλοτική εφαρμογή της προκειμένου να δοθεί χρόνος και να αποκτηθεί εμπειρία για την επίλυση ζητημάτων που, εκτός των άλλων, αφορούν στη σύσταση και στην παρακολούθηση λειτουργίας της τράπεζας θεμάτων.

➢    Το Άρθρο 18 αναφέρεται στην επιλογή μαθητών στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία. Θεωρούμε ότι δεν πρέπει να καθορίζεται η μορφωτική δυνατότητα στην ηλικία των 12 ετών και πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η εξελικτική πορεία και η προσπάθεια που καταβάλλουν οι μαθητές κατά τη διάρκεια της φοίτησης τους όχι μόνο στα Πρότυπα κα Πειραματικά αλλά και στα συμβατικά σχολεία. Γι’ αυτό προτείνουμε την ενσωμάτωση στο άρθρο διάταξης που θα παρέχει δυνατότητας προσαρμογών, με  εσωτερικά ανά Πρότυπο Γυμνάσιο φίλτρα επιδόσεων κατά την μετάβαση από το Γυμνάσιο στο συνδεδεμένο Λύκειο.

➢    Το Άρθρο 19 αναφέρεται στο Διδακτικό προσωπικό των Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ. Η αναγκαία απώλεια της οργανικής θέσης για τους εκπαιδευτικούς  ενός σχολείου το οποίο μετατρέπεται σε Π.Σ. ή σε  ΠΕΙ.Σ., θα αποτελέσει ανασχετικό παράγοντα για τους εκπαιδευτικούς ώστε να συναινέσουν στη μετατροπή αυτή, ιδίως για σχολεία της επαρχίας. Για το λόγο αυτό προτείνουμε να υπάρξει  ρύθμιση για απόδοση ειδικά συνιστώμενης θέσης σε σχολείο επιλογής του εκπαιδευτικού εντός της ίδιας περιφέρειας.

➢    Το Άρθρο 38 αναφέρεται στην λειτουργία του Συμβούλου Σχολικής Ζωής. Συμφωνούμε καταρχήν, αλλά θεωρούμε ότι ανατίθεται ένα μεγάλο εύρος εξειδικευμένων αρμοδιοτήτων και θα είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει ουσιαστική ανταπόκριση και κυρίως αποτελεσματική εφαρμογή του.

➢    Στα περισσότερα άρθρα και ειδικότερα από το 14 και στα επόμενα, ανατίθενται πολλές ουσιαστικές και καθοριστικές αρμοδιότητες σε στελέχη τα οποία πρέπει να επιλέγονται αξιοκρατικά με κριτήρια τις αυξημένες ακαδημαϊκές γνώσεις, την πιστοποιημένη επιστημονική ευρύτητα και δραστηριότητα καθώς και την εμπειρία καθοδήγησης και εποπτείας. Τίποτα από αυτά δεν εξασφαλίζει ο ισχύον νόμος 4547/18 περί επιλογής στελεχών, ο οποίος υποβαθμίζει δραματικά τα επιστημονικά προσόντα και τις Ακαδημαϊκές γνώσεις, αναδεικνύοντας σε υπέρτερο προσόν την μη αξιολογημένη διδακτική εμπειρία. Επί πλέον, με τις από τον νόμο αυτό  υφιστάμενες, απόμακρες από τις σχολικές μονάδες και υδροκεφαλικές δομές, δεν μπορεί να εφαρμοσθεί ένα αποτελεσματικό σύστημα εποπτείας, παιδαγωγικής και επιστημονικής καθοδήγησης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ακυρώνοντας εκ των πραγμάτων κάθε μεταρρυθμιστική αλλαγή.

Καταληκτικά, όλες οι επιχειρούμενες αλλαγές,  προκειμένου να υποστηριχθούν,  απαιτούν την εποπτεία και καθοδήγηση από στελέχη της Εκπαίδευσης με επιστημονικές γνώσεις και ανοιχτό χρονικό ορίζοντα θητείας.

Στο σημείο αυτό υπενθυμίζουμε τη  δέσμευση της κυβέρνησης για την επαναφορά του θεσμού των Σχολικών Συμβούλων εκ του οποίου θεσμού  πολλά και άξια στελέχη εκπαραθυρώθηκαν με το νόμο 4547/2018, μέσα από στοχευμένους "κόφτες"  και από απαράδεκτες μεθοδεύσεις  Συμβουλίων επιλογής. Εκφράζουμε με τον πλέον έντονο τρόπο τη βαθύτατη απορία μας γιατί δεν έχει προχωρήσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης των δομών που είχε εξαγγελθεί προεκλογικά και είχε επαναβεβαιωθεί κατά τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης στη Βουλή τον Ιούλιο 2019.

Επιπρόσθετα:

•    Η θητεία των Διευθυντών Εκπαίδευσης, οι οποίοι είχαν επιλεγεί με αντισυνταγματικές διαδικασίες,  έχει ήδη λήξει εδώ και περίπου 2 έτη και υπηρετούν με παράταση της θητείας τους.
•    Η θητεία των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων λήγει σε λίγους μήνες και με το νομοσχέδιο (Άρθρο 53) προβλέπεται παράταση της θητείας τους.

Η ΠΕΣΣ θεωρεί ως προτεραιότητα, την άμεση κατάθεση του νομοσχεδίου για τις νέες δομές, προκειμένου, με αξιοκρατικές και διαφανείς διαδικασίες να αναδειχθούν στελέχη με τα απαραίτητα επιστημονικά και ακαδημαϊκά προσόντα τα οποία θα αναλάβουν την υποστήριξη της επιχειρούμενης αναβάθμισης της εκπαίδευσης, με ανοιχτό ορίζοντα θητείας.

Το  Δ.Σ. της Π.Ε.Σ.Σ.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ