Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Πανεπιστήμια και πλαίσιο μιας νέας λειτουργικής κανονικότητας

Στην Ελλάδα έχοντας ανταποκριθεί άριστα σαν Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, καλούμαστε να αποφασίσουμε τόσο για την επερχόμενη εξεταστική περίοδο όσο και για την νέα ακαδημαϊκή χρονιά
Δημοσίευση: 26/07/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Καθ. Χαράλαμπος Σκιάνης, Αντιπρύτανης Οικονομικών, Προγραμματισμού και Ανάπτυξης Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Τα ακαδημαϊκά Ιδρύματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό καλούνται να χειριστούν το παγκόσμιο φαινόμενο της πανδημίας αναμορφώνοντας την ακαδημαϊκή τους προσέγγιση. Έχουν προκύψει αρκετές διαφορετικές μεταξύ τους προσεγγίσεις με βάση οικονομοτεχνικά, υγειονομικά αλλά και πολιτικά κριτήρια.

Στην Ελλάδα έχοντας ανταποκριθεί άριστα σαν Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, καλούμαστε να αποφασίσουμε τόσο για την επερχόμενη εξεταστική περίοδο όσο και για την νέα ακαδημαϊκή χρονιά.

Στην παρούσα φάση, διαφαίνονται τρεις διακριτές προσεγγίσεις

1)    Επιστροφή στην προ-κορωνοϊου εποχή με φυσική παρουσία

Σε αυτή την περίπτωση επιβάλλεται η τήρηση αποστάσεων, η χρήση μάσκας και η εντατικοποίηση της καθαριότητας.

Τα Ιδρύματα θα αντιμετωπίσουν αυξημένο κόστος καθαριότητας που θα πρέπει να το αναλάβει η Πολιτεία, αυξημένες ανάγκες σε χώρους διδασκαλίας και ώρες διδασκαλίας από τους διδάσκοντες, που ένα μέρος πρέπει να καλυφθεί με επιπλέον θέσεις διδασκόντων εκεί που οι αριθμοί μελών ΔΕΠ είναι κάτω από 30 σε κάθε τμήμα.


Φαντάζει κατάλληλη περίπτωση με την εμφάνιση των εμβολίων.


2)    Υβριδικό σενάριο με φυσική παρουσία και αξιοποίηση εξ αποστάσεως διδασκαλίας

Μια έκδοση της συγκεκριμένης προσέγγισης θα προέβλεπε

2.α) την φυσική παρουσία σε εκπαιδευτικά εργαστήρια και δράσεις όπου οι διδάσκοντες θεωρούν απαραίτητη την φυσική παρουσία. Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να εφαρμοστούν όσα αναφέρονται στο (1)

2.β) την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (διαλέξεις, εργαστήρια) όπου οι διδάσκοντες το συστήσουν με χρήση των τεχνολογιών και της υποδομής που αναπτύχθηκε στο προηγούμενο εξάμηνο. Σε αυτή την περίπτωση θα χρειαστεί να χρηματοδοτηθεί από την Πολιτεία ο εξοπλισμός και η σύνδεση στο διαδίκτυο των φοιτητών (ιδιαίτερα όσων σπουδάζουν εκτός μόνιμης κατοικίας).


Φαντάζει κατάλληλη περίπτωση για το ακαδημαϊκό εξάμηνο, και τις εξεταστικές περιόδους Ιδρυμάτων με Σχολές όπως Ιατρικής, Μηχανικών κτλ


3)    Εξ αποστάσεως διδασκαλία

Σε αυτή την περίπτωση μορφοποιείται το πρόγραμμα σπουδών για αποκλειστικά εξ αποστάσεως διδασκαλία. Θα χρειαστεί πλέον καθολικά να χρηματοδοτηθεί από την Πολιτεία ο εξοπλισμός και η σύνδεση στο διαδίκτυο των φοιτητών κατά περίπτωση. Επιπλέον θα απαιτηθεί να προσαρμοστεί ο προϋπολογισμός των Ιδρυμάτων κατάλληλα, με ενδεχόμενη οικονομική ενίσχυση από την Πολιτεία. Ιδιαίτερη προσαρμογή απαιτείται στις επιστήμες που τα εκπαιδευτικά εργαστήρια και οι κλινικές είναι απαραίτητα για την ολοκλήρωση των σπουδών, όπου μπορεί να αναζητηθούν ειδικές μορφές τηλε-σεμιναρίων.


Φαντάζει κατάλληλη περίπτωση για εξεταστικές περιόδους όπως του Σεπτεμβρίου, όπου φοιτητές/τριες μετακινούνται μόνο για την εξέτασή τους. Τα Ιδρύματα θα πρέπει να μπορούν να καταφύγουν σε αυτή την επιλογή όταν υποδειχθεί από τις υγειονομικές συνθήκες.


Αντιλαμβάνεται κανείς ότι ενδεχομένως μπορεί να απαιτηθεί κατά την διάρκεια του εξαμήνου ένα Ίδρυμα να περάσει από μια από τις παραπάνω εκδοχές σε μια άλλη, εντείνοντας την πολυπλοκότητα τους εγχειρήματος.

Σαν αποτέλεσμα ο παράγοντας της αξιολόγησης συμπεριλαμβανομένης της όποιας εξέτασης των φοιτητών/τριών απαιτεί αντίστοιχη διαβάθμιση και προσαρμογή της λειτουργίας των Ιδρυμάτων. Είναι σαφές ότι δεν αρκεί πλέον η εξεταστική περίοδος για να αξιολογηθεί η επίδοση και απαιτείται ολοκληρωμένο σύστημα μαθησιακής εμπέδωσης με αξιοποίηση υποστηρικτικών τεχνολογιών e-class.

Ένα νέο δυναμικό σύστημα προκύπτει, που ενδεχομένως καταλύει γεωπολιτικούς φραγμούς και μας οδηγεί σε έναν διάλογο που διαμορφώνει την νέα γενιά των Πανεπιστημίων μας.

Σχόλια (49)

 
Observator
26 Ιουλ 2020 19:17

Πολυ θεωρητικη προσέγγιση χωρίς καμμία ουσιαστική πρόταση. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ειναι λειτουργική σε ομάδες των 30 ατόμων. Οτιδήποτε άλλο είναι υποβάθμιση της διαδικασίας.

 
τηλε διαλεξη
26 Ιουλ 2020 20:27

διαφορετικο απο εξ αποστασεως εκπαίδευση

 
Ελάχιστος αριθμός καθηγητών
26 Ιουλ 2020 21:49

Δεν δικαιολογείται να λειτουργούν τμήματα με λιγότερα από 45-50 μέλη ΔΕΠ. Πρέπει να υπάρχουν αρκετοί μόνιμοι διδάσκοντες ώστε να προσφέρονται προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές, και να διεξάγεται ερευνητική δραστηριότητα.

Πέρα από αυτό, εξ αποστάσεως διδασκαλία σε προπτυχιακό επίπεδο, με 80-100-150 φοιτητές ανά έτος δεν είναι αποδεκτή σε επίπεδο εκπαιδευτικής διαδικασίας, είναι μόνο λύση ανάγκης: η διδασκαλία της θεωρίας μέσα στην τάξη δεν είναι μια διαδικασία που μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά από το σπίτι, το πανεπιστήμιο είναι κάτι παραπάνω από μερικά κτήρια, σε αυτό δημιουργείται ένα ολόκληρο περιβάλλον συνεργασίας με φυσική παρουσία σε όλους τους χώρους (εργαστήρια, βιβλιοθήκη, αμφιθέατρα, ελεύθερους χώρους για δραστηριότητες).

Ειδικά οι πρωτοετείς φοιτητές δεν μπορούν να προσαρμοστούν σε τέτοιες συνθήκες διδασκαλίας. "Διαλέξεις" θα γίνονται, αλλά όχι μάθημα.

 
Ιός
26 Ιουλ 2020 21:50

Δεν είναι καταλύτης της εξελιξης των πανεπιστημίων ένας ιός. Οι φοιτητές πρέπει να επιστρέψουν στις αίθουσές τους, και οι καθηγητές να ενσωματώσουν όσες τεχνολογίες θεωρούν χρήσιμες παράλληλα με την κανονική διδασκαλία.

 
Τηλεσεμινάριο
26 Ιουλ 2020 23:20

Η Πολιτεία πρέπει να χρηματοδοτήσει τα δεκάδες τμήματα σε κάθε πόλη, χωριό και νησί για να κάνουν οι φοιτητές μαθήματα εξ αποστάσεως. Πολύ λογική πρόταση, για ένα νέο και δυναμικό ξεκίνημα. Αντί να βελτιωθούν τα ΑΕΙ να αποδεχτούμε την υφιστάμενη κατάσταση ως φυσιολογική.

Ο κορονοϊός κάποτε θα περάσει, άλλες πιο σοβαρές άρρωστες νοοτροπίες δυστυχώς κρατούν δεκαετίες.

 
ψυχραιμία και ευκαιρία
27 Ιουλ 2020 10:11

αυτά διαβάζω στο κείμενο που προσπαθεί να παρουσιάσει τα βήματα στην επάνοδο.
Στο πίσω μέρος βλέπω μια ευκαιρία για τα ελληνικά ΑΕΙ, να κάνουν catch-up σε μια εκπαίδευση που οι νέοι αξιοποιούν εδώ και χρόνια τα MOOCs χωρίς κανένα πρόβλημα,
Εμείς εδώ ανακαλύπτουμε το εργαλείο αυτό ποιο συστηματικά και αρχίζουμε να αντιλαμβανόμαστε την απελευθέρωση που δημιουργεί.

Από το κείμενο αντιλαμβάνομαι την ανησυχία των Πανεπιστημίων, και φαίνεται ότι η λογική πρόταση είναι 3-2-1...το 3 για την εξεταστική, το 2 για το επόμενο εξάμηνο και το 1 σε βάθος χρόνου.

Εγώ θα εμπιστευόμουν ένα Ίδρυμα που δεν διστάζει να ακολουθήσει την ήπια προσαρμογή και ταυτόχρονα βλέπει μια ευκαιρία για μελλοντική αξιοποίηση της τεχνογνωσίας.

 
@Ιός
27 Ιουλ 2020 10:15

έστω και μια απώλεια δεν είναι επιτρεπτή, αν μπορεί να αποφευχθεί. Σε κάποιους φαντάζει το ίδιο καταπιεστικό να πρέπει να ακολουθούν το πρωτόκολλο με μάσκες, αποστάσεις στα καθίσματα, είσοδο με αποστάσεις βήμα-βήμα, παραμονή στον χώρο με χρονόμετρο, καθαρισμός μετά από το μάθημα, απολύμανση χεριών πριν και μετά κοκ....

 
Kappa Leepo
27 Ιουλ 2020 12:52

Γιατί βγάζετε τόση χολή; Μια χαρά ήταν τα μαθήματα εξαποστασεως. Οι καθηγητές δεν ήταν τόσο έτοιμοι, αλλά δεδομένου του χρόνου που έχουν για το επόμενο εξάμηνο μια χαρά θα μπορέσουν να προετοιμαστούν.

 
Observator
27 Ιουλ 2020 13:06

@ψυχραιμία και ευκαιρία
Tα μαθήματα δεν ειναι netflix. Δεν υπάρχει κάτι καινούργιο για τα πανεπιστήμια. Τα πανεπιστήμια κάνουν αυτό που επιτρέπεται από το νόμο. Ο νόμος δεν επιτρέπει τα μαθήματα εξ αποστάσεως σε προπτυχιακό επίπεδο. Γιαυτό βγήκαν οι ΠΝΠ. Η τελευταία ΠΝΠ λήγει 31/8/2020. Πέρα από όλα αυτά δεν μπορεί το ΕΑΠ να εχει 30 φοιτητές ανά τάξη και τα άλλα πανεπιστήμια 400 ανά τάξη. Αυτό σημαίνει ανάπτυξη περισσότερου προσωπικού. Στο ΕΑΠ με τα δίδακτρα αυτό καλύπτεται. Στα άλλα ΑΕΙ πως θα γίνει? Μήπως όλα αυτά ειναι απλά μια πρόφαση για την επιβολή τέλους εξ αποστάσεως εκπαίδευσης?

 
Εθελοτυφλία και δικαιολογίες
27 Ιουλ 2020 13:16

Τα πανεπιστήμια στο εξωτερικό προχώρησαν σε ΜooCs χωρίς να περιμένουν την απειλή ιού, το ίδιο πρέπει να κάνουν και τα ελληνικά ΑΕΙ. Εξάλλου, άλλο σεμιναριακή εκπαίδευση και άλλο πανεπιστημιακές σπουδές. Δεν έχει γίνει ακόμη ισότιμο ένα πτυχίο με μια συλλογή "εξ αποστάσεως" μαθημάτων, και δεν προβλέπεται κάποια αλλαγή άμεσα.

Πάλι με συνθήματα "η κρίση ως ευκαιρία" αντί να γίνουν ουσιαστικές αλλαγές κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας: η κακή κατανομή των θέσεων προσωπικού και η έλλειψη υποδομών υποδομές δε θα λυθεί με το να "καταργήσουμε" τις διαλέξεις στις αίθουσες ή να κάνουμε εξετάσεις "εξ αποστάσεως".

Πώς ακριβώς εξετάζονται τα μαθήματα Α' και Β' έτους εξ αποστάσεως, όταν εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να δοθούν εργασίες στους φοιτητές επειδή πρέπει να κατανοήσουν τη βασική θεωρία; Πώς εξετάζονται 150 πρωτοετείς φοιτητές σε Ιστορία ή Μαθηματικά χωρίς φυσική παρουσία;

Είναι λογικό οι φοιτητές να είναι στην Αθήνα, να κυκλοφορούν ελεύθερα παντού αλλά να σπουδάζουν "εξ αποστάσεως"; Μόνο στα πανεπιστήμια υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης;

 
@Τηλεσεμινάριο
27 Ιουλ 2020 13:39

ίσως είναι προτιμότερο να γραφτούν όλοι οι φοιτητές σε 2-3 κεντρικά πανεπιστήμια, να τους κάνουν τα μαθήματα οι υποψήφιοι διδάκτορες, να κλείσουμε τα περιφερειακά ιδρύματα, την έρευνα στην περιφέρεια, να πηγαίνουν όλα τα λεφτά στους 10 καθηγητές των κεντρικών ιδρυμάτων, και να λειτουργεί η Ελλάδα με την λογική τους 1960...όλη στην Αθήνα...δείτε λίγο την προοπτική το περιφερειακό πανεπιστήμιο να απευθυνθεί σε φοιτητές παντού. Βέβαια αυτό είναι ανταγωνισμός, το θέλουμε?? Λέω ότι το θέλουμε??

 
Εξεταστική Σεπτεμβρίου
27 Ιουλ 2020 13:42

Δεν μπορεί οι μισοί φοιτητές να εξετάζονται εξ αποστάσεως και οι άλλοι μισοί με φυσική παρουσία (εξεταστική Σεπτεμβρίου). Οι φοιτητές στην Αθήνα ή την Πάτρα ή τη Θεσσαλονίκη δε χρειάζεται να αλλάξουν πόλη για να δώσουν εξετάσεις, σε αντίθεση με τους φοιτητές που σπουδάζουν σε Λέσβο ή Λήμνο ή Χίο ή Σάμο ή Ρόδο ή Σύρο και μάλλον δε μένουν μόνιμα εκεί.

Άλλα είναι τα σημαντικά προβλήματα αλλά, πάλι, η μόνη λύση που προβάλλεται είναι οικονομική ενίσχυση από την Πολιτεία. Καμία καινοτομία, καμία διάθεση βελτίωσης.

Είναι διαφορετικό να γίνουν εκτάκτως μερικές διαλέξεις εξ αποστάσεως, στη μέση του εξαμήνου, από το να προτείνεται να καθιερωθεί ξαφνικά ένας υβριδικός τρόπος διδασκαλίας για το σύνολο των σπουδών. Τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν μείνει πίσω και σε αυτόν τον τομέα, καθώς δεν έχουν οργανωμένα μαθήματα και ψηφιακό υλικό εκπαίδευσης.

Το αδιέξοδο το έχουν δημιουργήσει τα ίδια τα ΑΕΙ, με ανερμάτιστες αποφάσεις επέκτασης, άσχετα από την υγειονομική κρίση.

 
Χρηματοδότηση
27 Ιουλ 2020 14:01

Μην κρύβουμε ένα λάθος πίσω από ένα άλλο, η παρωχημένη συγκεντρωτική λογική του 1960 αντικαταστάθηκε με την χωρίς κριτήρια διεύρυνση μετά το 1980. Λανθασμένες επιλογές και οι δύο, στέρησαν πολύτιμους πόρους από την Ελλάδα χωρίς αποτέλεσμα.

Στα περιφερειακά πανεπιστήμια διδάσκουν συμβασιούχοι, υπότροφοι και διδάκτορες. Τα τμήματα εκεί είναι υποστελεχωμένα επειδή *οι καθηγητές* επιδιώκουν τη μετακίνησή τους σε κεντρικά πανεπιστήμια, όχι μόνο οι φοιτητές, αυτή η κατάσταση δεν άλλαξε στο ελάχιστο εδώ και δεκαετίες.

Για ποια έρευνα και ποια ανάπτυξη στην περιφέρεια μιλάμε; Τα στοιχεία υπάρχουν, και είναι δημόσια. Δε διορθώνονται τα κακώς κείμενα στα κεντρικά ιδρύματα με την ίδρυση κακέτυπων σε όλους τους νομούς της χώρας.

Τα Πανεπιστήμια πρέπει να λειτουργούν με συγκεκριμένη αποστολή, εκπαίδευση και έρευνα, και να σχεδιαστούν ώστε να είναι ισχυρά και βιώσιμα. Όχι με λογική αυτοσχεδιασμού, να μπαλώνουμε διαρκώς τρύπες και να κρύβουμε τα προβλήματα κάτω από το "ψηφιακό" χαλί.

Είναι πια αστείος ο διαχωρισμός κεντρικό-περιφερειακό ΑΕΙ, να δούμε λίγο πιο μπροστά. Δεν είναι οι φοιτητές όμηροι στον ανταγωνισμό για θέσεις καθηγητών.

 
Αντιστοιχίες σχολών
27 Ιουλ 2020 14:28

Το προτιμότερο είναι να λειτουργούν δέκα πανεπιστήμια σε όλη την Ελλάδα, χωρίς πολλαπλά μοναδικά τμήματα που δεν έχουν αντιστοιχίες.

https://www.esos.gr/arthra/68339/meteggrafes-tmimata-dyo-tahytiton-tmima...

Είνα παράλογο να υποστηρίζουν κάποιοι ότι με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση οι φοιτητές θα κάνουν άλλες επιλογές σχολών: ακόμη και στη διαδικτυακή διδασκαλία στο εξωτερικό, πάλι θα προτιμήσουν την Οξφόρδη σε σχέση με ένα τοπικό περιφερειακό κολλέγιο. Δεν αλλάζει το εκπαιδευτικό αποτύπωμα των ΑΕΙ με ψηφιακά σεμινάρια.

 
Οξύμωρο
27 Ιουλ 2020 14:42

Είναι οξύμωρο να θεωρείται προϋπόθεση βελτίωσης των ΑΕΙ η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ένα προσωρινό μέτρο για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Στα επόμενα δέκα χρόνια θα σταματήσουν τα πανεπιστήμια στον κόσμο να δέχονται φοιτητές για να απευθυνθούν στο παγκόσμιο κοινό μέσω ψηφιακών μέσων; Μάλλον όχι, και όσοι τα υποστηρίζουν αυτά δεν έχουν σχέση με την εκπαίδευση.

Οι φοιτητές είναι φοιτητές, αυτή είναι η ιδιότητά τους, δεν είναι προσωπικό μιας επιχείρησης που επιμορφώνεται με ασύγχρονες μεθόδους εκπαίδευσης. Ίσως πρέπει να δούμε λίγο την ουσία για το παρόν, 2020-2025, πέρα από τα οράματα για το μακρινό ψηφιακό μέλλον.

 
Λειτουργική κανονικότητα ΑΕΙ
27 Ιουλ 2020 18:15

Σε ποιο πλαίσιο προβλέπεται τα μαθήματα ξαφνικά να μετατρέπονται σε διαδικτυακά στη μέση του εξαμήνου; Ποιο το όφελος για τους φοιτητές από αυτόν τον τρόπο διδασκαλίας, εαν εφαρμοστεί σε μεγάλη κλίμακα, σε όλα τα προπτυχιακά προγράμματα στην Ελλάδα; Σε όλο τον κόσμο οι σπουδές εξ αποστάσεως είναι αποτέλεσμα ανάγκης όπου υπάρχει η δυνατότητα όλοι επιλέγουν τη φυσική παρουσία. Άρα, δεν είναι μόνο νομοθετικό ή οικονομικό το ζήτημα, είναι κυρίως εκπαιδευτικό.

 
αργούν οι αποφάσεις
27 Ιουλ 2020 21:11

τα Πανεπιστήμια πρέπει να αποφασίσουν γρήγορα, ώστε να προετοιμαστου τα ιδια και οι φοιτητες να μετακινηθούν έγκαιρα και να νοικιάσουν σπίτια. Ποιον περιμένουν να τους πει τι να κανουν?

 
Μετεγγραφές
28 Ιουλ 2020 01:33

Τα χρόνια προβλήματα δε λύνονται με πατέντες τηλεκπαίδευσης, προσπαθώντας μέσα σε ένα εξάμηνο, χωρίς καμία προεργασία, να διεξαχθούν εξ αποστάσεως μαθήματα και εξετάσεις σε ένα σύστημα που είναι διαλυμένο στα θεμέλια του.

Κάθε χρόνο εμφανίζονται πάνω από 10.000 αιτήσεις μετεγγραφών, και σε αυτές πρέπει να προστεθούν τα ποσοστά εγκατάλειψης σπουδών μετά από ν χρόνια.

Αυτό είναι το μονο αποτέλεσμα των αποφάσεων πριν το 2010, ούτε η έρευνα ούτε η εκπαίδευση αναβαθμίζονται σε διάσπαρτες σχολές που υπολειτουργούν, χωρίς να μπορούν να διατηρήσουν φοιτητές και προσωπικό.

Τα μη βιώσιμα περιφερειακά ιδρύματα δεν έπρεπε καν να έχουν ιδρυθεί και κακώς λειτουργούν τόσα χρόνια. Τα κεντρικά ΑΕΙ πρέπει και αυτά να συγχωνευτούν, αλλά αυτό που γίνεται στην περιφέρεια, πχ. να λειτουργούν τρία ξεχωριστά ΑΕΙ στην Κρήτη ή να ιδρύονται πανεπιστήμια με σχολές σε 5 ή 6 περιοχές, είναι πέρα από κάθε ακαδημαϊκή λογική.

@Τηλεσεμινάριο
27 Ιουλ 2020 13:39

Το κύριο θέμα που σας απασχολεί είναι το πώς μοιράζονται οι διάφορες επιδοτήσεις και θέσεις; Αυτό είναι το κριτήριο για την ίδρυση τμημάτων, να πολλαπλασιαστούν οι θέσεις εργασίας και οι συμβάσεις στον ακαδημαϊκό χώρο;

Ακαδημαϊκός πλουραλισμός εύκολα επιτυγχάνεται με τη λειτουργία λιγότερων από 20 ΑΕΙ με σχολές σε κάθε γωνιά της χώρας, ειδικά σε μια χώρα με τον πληθυσμό και την οικονομία της Ελλάδας πάνω από δέκα πανεπιστήμια είναι πλεονασμός. Το πού και πώς θα λειτουργούν δεν μπορεί να προκύπτει από συντεχνιακές ή τοπικιστικές πιέσεις.

 
Ανοικτά Πανεπιστήμια
28 Ιουλ 2020 01:38

Όπως θα ανοίξουν τον Σεπτέμβριο τα σχολεία, έτσι θα λειτουργήσουν και τα πανεπιστήμια. Από τη στιγμή που λειτουργούν τα πάντα σε όλες τις πόλεις (ΜΜΜ, καταστήματα, εστιατόρια, γυμναστήρια κτλ.) δεν έχει κανένα νόημα να συνεχίσουν να παραμένουν οι πανεπιστημιακές αίθουσες κλειστές για τους φοιτητές.

Όλα τα υπόλοιπα είναι ιδέες και θεωρίες για την εκπαίδευση μετά το 2040.

 
Οbservator
28 Ιουλ 2020 21:52

Τα ΑΕΙ είναι έτοιμα για το Σεπτέμβριο. Τα μαθήματα θα γίνουν με φυσική παρουσία εκτός αν το υπουργείο προτείνει κάτι άλλο.

 
νεότερα
29 Ιουλ 2020 09:31

από σήμερα μάσκα σε όλους τους κλειστούς χώρους, πλέον είμαστε έτοιμοι, αρκεί να το εμπεδώσουμε και να προσαρμοστούμε κατάλληλα.
Δεν ξέρω αν μπορεί να ακουστεί ο διδάσκων σε ένα αμφιθέατρο, δεν ξέρω αν μπορεί να ακουστεί ο φοιτητής.
Ο στόχος είναι να περιορίσουμε την επίπτωση στην οικονομία, και να επανέλθουμε καθολικά.

 
Observator
29 Ιουλ 2020 14:00

Ολα τα αμφιθέατρα εχουν μικροφωνική εγκατάσταση και οι φοιτητες θα ακούν.

 
λιγότερες μετεγγραφές ή λιγότεροι φοιτητές
29 Ιουλ 2020 17:45

για ένα περιφερειακό πανεπιστήμιο, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση (γενικά μιλώντας) θα μπορέσει να μειώσει τον όγκο των μετεγγραφών.
Μπορούν να δημιουργηθούν προγράμματα εξειδικευμένα σε εξ αποστάσεως από τα περιφερειακά ώστε να διατηρηθεί ο ρόλος τους στον ακαδημαϊκό χάρτη και να δικαιολογείται το κόστος στο δημόσιο.

 
Λειτουργία ΑΕΙ
29 Ιουλ 2020 19:03

Οι επιπτώσεις στην εκπαίδευση θα περιοριστούν μόνο αν γίνουν συγχωνεύσεις και καταργηθούν τα πλεονάζοντα τμήματα. Η επιδημία είναι κάτι παροδικό, σε 2-3 χρόνια θα έχει περάσει και θα έρθει κάτι άλλο, αυτά δεν επηρεάζουν τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό της κάθε κοινωνίας.

Ζούμε με τις ασθένειες, παλιά είχαμε κρούσματα χολέρας, το 2018 καταγράφηκαν 1,5 εκατομμύριο θάνατοι παγκοσμίως από φυματίωση, που παραμένει η πρώτη αιτία θανάτου από μεταδοτική ασθένεια παρόλο που υπάρχει διαθέσιμο εμβόλιο και αντιβιοτικά για το βακτήριο. Η αναστάτωση προέρχεται επειδή αυτή τη φορά από τον ιό χτυπήθηκαν, εκτός των υπολοίπων χωρών, και οι χώρες της Ευρώπης και οι ΗΠΑ.

 
Όφελος για τους φοιτητές
30 Ιουλ 2020 00:50

Θυμίζει μια παλιότερη πρόταση προέδρου για δημιουργία «παραρτήματος» ενός τμήματος στην Αθήνα και τα χρήματα που θα πλήρωναν οι φοιτητές για να μείνουν στην περιφερειακή πόλη να καταλήγουν στον ίδιο το Τμήμα, με στόχο την αποσυμφόρηση των αιθουσών (έλλειψη διδασκόντων για το πλήθος των φοιτητών).

@λιγότερες μετεγγραφές ή λιγότεροι φοιτητές

Γιατί οι φοιτητές να επιλέξουν «εξ αποστάσεως» προγράμματα αντί να είναι εγγεγραμμένοι σε ένα ΑΕΙ και να σπουδάζουν με φυσική παρουσία, όπως οι υπόλοιποι συμφοιτητές τους; Ποιο το μακροπρόθεσμο όφελος στην εισαγωγή τέτοιων προγραμμάτων σε σχέση με τα κανονικά;

Στόχος είναι πάση θυσία να μην αλλάξει τίποτα για τα επόμενα χρόνια, ούτε τα προφανή λάθη στον ακαδημαϊκό χάρτη; Ποια εκπαιδευτική λογική στηρίζουν αυτές τις προτάσεις; Τις ακαδημαϊκές και δομικές στρεβλώσεις προσπαθούμε να τις εξαλείψουμε, δεν ψάχνουμε τρόπο να τις «δικαιολογήσουμε» ώστε να κληροδοτήσουμε τα προβλήματα που μοιραία ανακύπτουν και στην επόμενη γενιά (πχ. υπερεξειδίκευση σπουδών, πληθώρα ομοειδών τμημάτων ακόμα και στην ίδια περιοχή, υποστελεχωμένα τμήματα και τεχνητές ελλείψεις κοκ.)

Τα περιφερειακά Πανεπιστήμια μπορούν να είναι βιώσιμα και να προσφέρουν στην κοινωνία χωρίς να υστερούν σε σχέση με τα κεντρικά, σε ερευνητικό και εκπαιδευτικό επίπεδο, αρκεί να γίνουν οι αναγκαίες αλλαγές στον αριθμό και την χωροταξία όλων των ΑΕΙ - να σταματήσει η άναρχη ανάπτυξη και διασπορά σχολών, να δημιουργηθούν 4-5 ΑΕΙ εκτός των κεντρικών και να στελεχωθούν με προσωπικό που θα έχει κίνητρα να παραμείνει σε αυτά.

29 Ιουλ 2020 17:45

για ένα περιφερειακό πανεπιστήμιο, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση (γενικά μιλώντας) θα μπορέσει να μειώσει τον όγκο των μετεγγραφών.

Μπορούν να δημιουργηθούν προγράμματα εξειδικευμένα σε εξ αποστάσεως από τα περιφερειακά ώστε να διατηρηθεί ο ρόλος τους στον ακαδημαϊκό χάρτη και να δικαιολογείται το κόστος στο δημόσιο.

 
Απορρόφηση των σχολών ΑΕΙ
30 Ιουλ 2020 00:57

Οι συνενώσεις και συγχωνεύσεις ΑΕΙ είναι το μόνο βιώσιμο μέλλον, που θα εξασφαλίσει τις σπουδές χιλιάδων φοιτητών την επόμενη δεκαετία: αν πχ. γίνουν συγχωνεύσεις μεταξύ σχολών (πχ. σχολές πρώην ΤΕΙ με αντίστοιχες πανεπιστημιακές σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Κρήτη κ.α.), και τα περιφερειακά πανεπιστήμια διατηρήσουν τμήματα σε 2 ή 3 πόλεις το πολύ, θα μπορούν να ανακατανεμηθούν τουλάχιστον 800 θέσεις μελών ΔΕΠ που τώρα είναι δεσμευμένες σε τμήματα χωρίς προοπτική σε όλη την επικράτεια.

Οι εισακτέοι σε κεντρικά τμήματα πρέπει να είναι περίπου 150-180, ενώ στα περιφερειακά περίπου 120-140, ανάλογα με το είδος σπουδών, και οι μετεγγραφές θα είναι λιγότερες από το 10% στο τμήμα προέλευσης. Αντί να λειτουργούν πχ. τρία τμήματα με 20 μέλη ΔΕΠ θα έχουμε ένα ενιαίο με 50 μέλη ΔΕΠ και οι επιπλέον θέσεις και χρηματοδότηση θα πρέπενα ι δοθούν κατα προτεραιότητα σε σχολές στην περιφέρεια ώστε να είναι ελκυστικές για φοιτητές και προσωπικό.

 
Αμφιθέατρα
30 Ιουλ 2020 01:01

Υπάρχουν και σχολές ΑΕΙ που δεν έχουν αμφιθέατρα ή επαρκείς αίθουσες διδασκαλίας. Ούτε οι χώροι των εργαστηρίων και των βιβλιοθηκών έχουν φτιαχτεί για να υποδέχονται ανθρώπους με 1-2 μέτρα απόσταση.

Τα μέτρα προστασίας εκτός από την απολύμανση των χεριών είναι λιγο πολύ τυπικά, αλλά σίγουρα δεν μπορούν να μείνουν οι φοιτητές κλεισμένοι στα σπίτια τους για ένα χρόνο μέχρι να βρεθεί εμβόλιο. Όπως μετακινούνται καθημερινά χιλιάδες εργαζόμενοι, όπως πήγαινουν στο σχολείο χιλιάδες μαθητές, έτσι και οι φοιτητές και οι καθηγητές θα επιστρέψουν στα πανεπιστήμια που πρέπει να είναι ανοιχτά.

Observator
29 Ιουλ 2020 14:00

Ολα τα αμφιθέατρα εχουν μικροφωνική εγκατάσταση και οι φοιτητες θα ακούν.

 
Σπουδές β' κατηγορίας
30 Ιουλ 2020 01:09

Αυτό συνιστά καθιέρωση ΑΕΙ δύο ταχυτήτων. Γιατί να χρηματοδοτούμε ένα πανεπιστημιακό πρόγραμμα εξ αποστάσεως με έδρα πχ. στην Εύβοια ή τη Λαμία, με τους καθηγητές και τους φοιτητές να μένουν στην Αθήνα ή άλλες πόλεις; Ας δημιουργηθούν 5-6 αντίστοιχα προγράμματα με φυσική παρουσία στα υπόλοιπα ΑΕΙ (όπως Πάτρα, Ιωάννινα, Θεσσαλία, Κρήτη, Θράκη), ώστε να στηριχθούν εκεί οι θέσεις εργασίας και οι θέσεις εισακτέων. Απλή λογική χρειάζεται.

Τα εξ αποστάσεως προγράμματα μπορούν να δημιουργηθούν σαν μια παράλληλη δραστηριότητα (πχ. σεμινάρια), δε χρειάζεται να υποκαθιστούν τα πτυχία.

Προς:

Μπορούν να δημιουργηθούν προγράμματα εξειδικευμένα σε εξ αποστάσεως από τα περιφερειακά ώστε να διατηρηθεί ο ρόλος τους στον ακαδημαϊκό χάρτη και να δικαιολογείται το κόστος στο δημόσιο.

 
Αρθούρος
30 Ιουλ 2020 12:05

Προφανώς και το νέο σύστημα με διδασκαλία από απόσταση είναι πολύ τολμηρό ακόμα και γιά εκείνους που είναι τάχα υπέρ της συγκρατημένης και συνετής λειτουργίας των πανεπιστημίων.Δηλαδή όλοι εκείνοι που έχουν έτοιμες τις συνταγές γιά συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολών και τμημάτων που δήθεν είναι δεύτερης κατηγορίας και απομακρυσμένα,θα εκπλαγούν.
Μα με το νέο σύστημα λειτουργεί εδώ και 25 έτη το ΕΑΠ με χιλιάδες φοιτητές εντελώς αποκεντρωμένα σε όλες τις περιφέρειες της χώρας και έχει πετύχει σε κάποιους τομείς.Έτσι,κάποιο περιφερειακό πανεπιστήμιο δε θα χρειάζεται την έγκριση του υπουργείου ή του περιφερειάρχη του ή οποιουδήποτε άλλου φορέα γιά τη δημιουργία κάποιου προγράμματος σπουδών,αφού δε θα είναι η εδαφικότητα ή η διασπορά των τμημάτων που θα καθορίζει τις σπουδές,αλλά η δυνατότητα προσαρμογής των προγραμμάτων σε ένα ολοένα μεταβαλλόμενο εκπαιδευτικό περιβάλλον.Έτσι,δε θα χρειάζεται π.χ το Πανεπιστήμιο Πατρών την έγκριση του εκάστοτε υπουργού να λειτουργήσει τμήμα Νομικής,ούτε αντίστοιχα το ίδιο Πανεπιστήμιο θα θέλει να έρθει το τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος από το Αγρίνιο στην Πάτρα,αφού θα υπάρχει και η τηλεεκπαίδευση. Ο κορωνοϊός μας έφερε πιό γρήγορα αυτό που θα χρειαζόταν δεκαετίες αντεγκλήσεων και διαμαχών να γίνει.Λέμε τώρα.

 
Επιτυχία ΕΑΠ
30 Ιουλ 2020 13:41

Οι φοιτητές που σπουδάζουν εξ αποστάσεως και οι καθηγητές που τους διδάσκουν θα παραμείνουν για εργασία στα μεγάλα αστικά κέντρα. Δηλαδή, δεν υπάρχει πλέον ούτε το πρόσχημα της δήθεν μετακίνησης ανθρώπων στην περιφέρεια ώστε να ζήσουν, να σπουδάσουν και να εργαστούν εκεί, απλώς να δοθούν θέσεις και συμβάσεις εργασίας για να σχηματιστούν νέα προγράμματα σπουδών και πιστοποιήσεων, ενδεχομένες και με εισαγωγή διδάκτρων (βλ. ΕΑΠ).

Στο ΕΑΠ εισάγονται φοιτητές με κλήρωση, δεν έχει μόνιμο προσωπικό ούτε εκλεγμένη διοικηση, δεν υπάρχει οργανωμένο διδακτορικό πρόγραμμα και συνεχώς προκύπτουν προβλήματα. Αυτή είναι η επιτυχία της ανοικτής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης;

@ Αρθούρος

Με τηλεκπαίδευση θα πάρει πτυχίο ο Μηχανικός; Για ποιο λόγο να λειτουργεί μια σχολή στο Αγρίνιο αν δεν έχει φοιτητές και καθηγητές - αυτός είναι ο λόγος που τοποθετείται μια σχολή στην περιφέρεια: για να δημιουργηθεί εκεί ένα ακαδημαϊκό κέντρο, που σε βάθος χρόνου να βοηθήσει και στην παραγωγική ανάπτυξη της περιοχής.

Τα τμήματα μιας σχολής υποτίθεται ότι είναι στην ίδια έδρα για να συνεργάζονται τα μέλη τους. Αν είναι τα μέλη να είναι διασκορπισμένα σε διαφορετικές πόλεις διαλύεται εντελώς το Πανεπιστήμιο σαν οργανισμός.

Σελίδες

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ