Μάσκα στα σχολεία

Επειδή οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας καλό είναι εκτός από την πλήρη εμπιστοσύνη στους ειδικούς γιατρούς και τις υποδείξεις τους, να γίνουν προς αυτούς και μερικές επισημάνσεις για τις μεγάλες δυσχέρειες εφαρμογής

09/08/2020

Ενημερώθηκε: 10/08/2020, 16:12

Άκουσε το άρθρο

Καθώς όλοι ετοιμάζονται για το άνοιγμα των σχολείων στις 7 Σεπτεμβρίου, το ερώτημα που συχνά τίθεται στα ηγετικά στελέχη του υπουργείου Παιδείας κυρίως από δημοσιογράφους αφορά στον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσουν τα σχολεία.

Η ηγεσία του υπουργείου δηλώνει έτοιμη να εφαρμόσει τις υποδείξεις των ειδικών, που θα γίνουν στο τέλος Αυγούστου με βάση τα στοιχεία που τότε θα επικρατούν. Ένα σενάριο θέλει τη λειτουργία των σχολείων με υποχρεωτική τη χρήση μάσκας από εκπαιδευτικούς και μαθητές.

Κάτι τέτοιο μπορεί να υποδειχθεί από τους γιατρούς, όμως πριν την τελική απόφαση του το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να λάβει υπόψη του και πολλές άλλες παραμέτρους.

Επισημαίνω μερικά ζητήματα της υποχρεωτικής μάσκας στα σχολεία:

1.    Είναι δυνατόν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί να φορούν μάσκα από τις 8 έως τις 2 και επιπλέον τις ώρες μετακίνησής τους από και προς το σχολείο, οι οποίες για πολλούς είναι τουλάχιστον δύο ακόμη;

2.    Το κόστος της χρήσης μάσκας ποιος θα το επωμιστεί; Αν με μια μεγάλη στρογγυλοποίηση προς τα κάτω υπολογίσουμε τους μαθητές σε 1 εκατομμύριο και με δεδομένο ότι απαιτούνται τουλάχιστον τρεις μάσκες για τον καθένα καθημερινά (θα πρέπει να αφαιρέσει μία όταν τρώει, επειδή υγράνθηκε κ.α.) μπορεί κανείς να υπολογίσει το καθημερινό κόστος. Η υπόδειξη για χρήση υφασμάτινης μάσκας που θα πλένεται προσκρούει στην αμφίβολη αποτελεσματικότητά της και στο γεγονός ότι αυτή προκαλεί μεγαλύτερη δυσκολία στην αναπνοή.

3.    Η ορθή χρήση μάσκας. Αυτή είναι πολύ δύσκολη να εφαρμοστεί όταν χρησιμοποιούμε τη μάσκα για πολλές ώρες, μάλιστα δε από μαθητές. Πόσοι από εμάς δεν ακουμπούμε με τα χέρια το μπροστινό μέρος της μάσκας για να την θέσουμε στη σωστή θέση, επειδή μας ενοχλεί, από αμηχανία κ.α.; Μπορούν οι μαθητές να πλένουν τα χέρια τους πριν και μετά τη χρήση μάσκας; Έχουν μαζί τους σακουλάκι για την αποθήκευσή της; Μήπως τελικά η κακή χρήση μάσκας γίνει αιτία μεγαλύτερης διασποράς του ιού από την καθόλου χρήση της;

4.    Είναι βέβαιο ότι η υποχρεωτική χρήση μάσκας δεν θα επιβληθεί σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα χωρίς αντιδράσεις και αντιστάσεις. Εάν ένας μαθητής αρνείται να βάλει μάσκα, θα τιμωρείται; Ποιος θα επιβάλλει την τιμωρία; Εάν ένας εκπαιδευτικός αρνείται τη χρήση μάσκας, θα επιβάλλεται ποινή; Από ποιον; Από τον Διευθυντή του σχολείου; Δεν νομίζω να θεωρεί κανείς ότι οι έλεγχοι στα σχολεία θα διενεργούνται από πρόσωπα που δεν ανήκουν στην κοινότητα του σχολείου.

5.    Η υποχρεωτικότητα στη χρήση μάσκας θα δημιουργήσει «χάσμα» μεταξύ όσων την υποστηρίζουν και όσων την θεωρούν περιττή, μαθητών και εκπαιδευτικών. Ένταση στην εκπαιδευτική κοινότητα που έχει τόσα άλλα να διαχειριστεί.

6.    Είναι σαφές ότι αν αποφασιστεί η υποχρεωτική χρήση μάσκας στα σχολεία, αυτή θα εκπέσει στην πράξη ήδη από την πρώτη μέρα εφαρμογής του μέτρου. Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν μπορεί να γίνει με τη χρήση τόσο αυστηρού περιοριστικού μέτρου στην επικοινωνία. Πώς θα διδάσκει ο εκπαιδευτικός ή θα συμμετέχουν οι μαθητές με τα στόματα περιφραγμένα με μάσκες; Έχετε κάνει διάλογο με μάσκα με άλλους ανθρώπους; Γνωρίζετε τις δυσκολίες. Σκεφθείτε αυτό να γίνεται σε όλη τη διάρκεια των μαθημάτων.

Επειδή οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας καλό είναι εκτός από την πλήρη εμπιστοσύνη στους ειδικούς γιατρούς και τις υποδείξεις τους, να γίνουν προς αυτούς και μερικές επισημάνσεις για τις μεγάλες δυσχέρειες εφαρμογής ενός τέτοιου μέτρου στην καθημερινή ζωή των σχολείων. Τα σχολεία έχουν μαθητές και εκπαιδευτικούς, μια ζωντανή κοινότητα νέων ανθρώπων, και δεν είναι μια απλή επιχείρηση παραγωγής προϊόντος ώστε να εφαρμόζονται τα ίδια μέτρα παντού.

Αφήνω κατά μέρος κάθε ανάλυση για τους παιδαγωγικούς λόγους που καθιστούν τη μάσκα εμπόδιο στην εφαρμογή οποιασδήποτε αποτελεσματικής εκπαιδευτικής πρακτικής (π.χ. αντίθετη με την ομαδοσυνεργατικότητα).

Στράτος

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ