Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Β. Διγαλάκης: Στόχος μας το «Study in Crete» - Τηλεδιάσκεψη με τις Πρυτανικές Αρχές των ΑΕΙ του νησιού

Δημοσίευση: 22/02/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τηλεδιάσκεψη με τις πρυτανικές αρχές των τριών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ) της Κρήτης, τους πρυτάνεις Ευάγγελο Διαμαντόπουλο (Πολυτεχνείο Κρήτης) και Νικόλαο Κατσαράκη (Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο - ΕΛΜΕΠΑ), και τον αντιπρύτανη Έρευνας και Ανάπτυξης Μιχάλη Παυλίδη (Πανεπιστήμιο Κρήτης), είχε   ο βουλευτής Χανίων της ΝΔ και πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, Βασίλης Διγαλάκης.

Η συνάντηση εργασίας έγινε με πρωτοβουλία του βουλευτή Χανίων και είχε ως θέμα την ανάδειξη της Κρήτης ως εκπαιδευτικού και ερευνητικού προορισμού, μέσω της ανάπτυξης της συνεργασίας των τριών ΑΕΙ καθώς και με το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας και τα υπόλοιπα ιδρύματα του νησιού.

Βασικός πυλώνας της πρότασης που συζητήθηκε με τους Πρυτάνεις και τον Αντιπρύτανη, είναι η κοινή προώθηση (branding) εκπαιδευτικών προγραμμάτων με αποδέκτες ξένους φοιτητές, προσφέροντας τόσο θερινά και μεταπτυχιακά προγράμματα, όσο πλέον και προπτυχιακά προγράμματα.

Όπως επισήμανε ο κ. Διγαλάκης, το νομοθετικό πλαίσιο (ν. 4692/2020) για την ίδρυση ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών πρώτου κύκλου υπάρχει, και μάλιστα ενθαρρύνει τη δημιουργία προγραμμάτων σπουδών διπλής ειδίκευσης (joint degrees) και διπλά προγράμματα σπουδών (double degrees) από περισσότερα τμήματα του ίδιου ή άλλου ΑΕΙ, μια δυνατότητα η οποία είναι πλήρως αξιοποιήσιμη και από τα τρία ΑΕΙ της Κρήτης. Σε αυτή την κατεύθυνση ο κ. Διγαλάκης πρότεινε τη σύσταση μιας κοινής επιτροπής και από τα τρία ΑΕΙ για την ανάδειξη της πρωτοβουλίας «Study in Crete», πρόταση με την οποία συμφώνησαν και οι τρεις εκπρόσωποι των διοικήσεών τους.  

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης έγινε ιδιαίτερη αναφορά στην αξιοποίηση των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, τόσο των Τομεακών όσο και του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Κρήτης, καθώς επίσης και των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Σκοπός είναι η ενίσχυση των υποδομών των Ιδρυμάτων, η απόκτηση και αναβάθμισή τους σε τεχνολογικό και επιστημονικό εξοπλισμό, αλλά και η υποστήριξη της φοιτητικής μέριμνας μέσω της αύξησης της δυναμικότητας των φοιτητικών εστιών.

Σημαντικό μέρος της ιδιαίτερα εποικοδομητικής ανταλλαγής απόψεων που υπήρξε, αφιερώθηκε στην ανάπτυξη των Γραφείων Μεταφοράς Τεχνολογίας, για τα οποία ο κ. Διγαλάκης υπογράμμισε ότι η γεωγραφική γειτνίαση των τριών ιδρυμάτων ευνοεί τη δημιουργία συνεργατικών σχημάτων.

Όπως τόνισε, είναι άκρως απαραίτητο να διευκολυνθεί ο μετασχηματισμός της έντασης γνώσης και της καινοτομίας που παράγεται στα ακαδημαϊκά ιδρύματα και να αξιοποιηθεί ο πλούτος των ερευνητικών αποτελεσμάτων, μέσω της οργανωμένης ανάπτυξης υπηρεσιών και διαδικασιών «επώασης», επιχειρηματικής επιτάχυνσης και υποστήριξης ανάληψης επιχειρηματικών πρωτοβουλιών.

Στο πλαίσιο της ευρύτερης συζήτησης οι τρεις εκπρόσωποι των ΑΕΙ έθεσαν και άλλα ζητήματα που αφορούν τα Ιδρύματα της Κρήτης, ζητήματα τα οποία όπως είπε ο κ. Διγαλάκης θα παρακολουθεί και θα είναι σε διαρκή επικοινωνία με τις διοικήσεις των πανεπιστημίων.

Σε δήλωσή του, ο κ. Διγαλάκης σημειώνει: «Και τα τρία ΑΕΙ της Κρήτης έχουν αναπτύξει εδώ και δεκαετίες διεθνείς συνεργασίες και η κουλτούρα τους είναι εξωστρεφής. Η ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ τους θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη, τόσο για την ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα, όσο και για την ίδια την Κρήτη, την τοπική κοινωνία, την παραγωγή και την οικονομία. Χρειάζεται όλοι, ακαδημαϊκοί και ερευνητικοί φορείς, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, επιχειρήσεις, Επιμελητήρια, φορείς της Δημόσιας Διοίκησης, Δήμοι και Περιφέρεια, να σταθούμε αρωγοί στην προσπάθεια αυτή, ώστε να γίνει πράξη το “Study in Crete”. Εμβληματικό παράδειγμα το Ταμείο Ανάκαμψης, μια μεγάλη ευκαιρία για όλη τη χώρα. Γι’ αυτό πρέπει και η Κρήτη να διεκδικήσει το μερίδιο που της ανήκει και ν’ αποτελέσει τον 4ο πόλο πανελλαδικά στην ανάπτυξη της Έρευνας και της Καινοτομίας, με βάση τον σχεδιασμό για την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Αυτή είναι μια διαρκής προσπάθεια στην οποία συμμετέχω ενεργά καθώς η Κρήτη έχει επιτύχει να είναι πρώτη σε ερευνητική χρηματοδότηση σε σχέση με τον πληθυσμό του ερευνητικού της δυναμικού».

Σχόλια (13)

 
Οbservator
24 Φεβ 2021 16:09

@@ ΕΔΙΠ - όχι διπλά τμήματα ανά περιφέρεια στο μηχανογραφικό
Ήδη οι φοιτητές έχουν πρόβλημα διαμονής στα Χανιά. Δυσκολία εύρεσης στέγης και πολύ υψηλά ενοίκια. Είναι φανερό και απολύτως λογικό ότι, για πάρα πολλές πόλεις, ο τουρισμός μπορεί να στηρίξει οικονομικά τις τοπικές κοινωνίες και όχι τόσο η παρουσία φοιτητών. Επομένως η μετάβαση σε μια άλλη πόλη είτε είναι εντός περιφέρειας είτε εκτός προκαλεί το ίδιο κόστος για ένα φοιτητή εκτός μόνο από το κόστος μετάβασης. Το πρόβλημα με το Πολυτεχνείο Κρήτης ιστορικά ήταν ότι ιδρύθηκε με ειδικότητες που δεν ήταν συμβατικές. Μέχρι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και αμιγές Τμήμα Μηχανολόγων.

 
@@ ΕΔΙΠ - όχι διπλά τμήματα ανά περιφέρεια στο μηχανογραφικό
24 Φεβ 2021 00:59

Σπατάλη πόρων είναι η λειτουργία δεύτερου τμήματος ΗΜΜΥ στην Κρήτη όταν ήδη υπάρχει ταυτόσημη σχολή στο Πολυτεχνείο Κρήτης. Λειτουργία πολυτεχνικών τμημάτων στο Ηράκλειο θα αποτελέσει τροχοπέδη για όλες τις σχολές του Πολυτεχνείου Κρήτης στα Χανιά καθώς θα τους στερήσει σημαντικό αριθμό εισακτέων από τη μεγαλύτερη πόλη της Κρήτης αποκλειστικά και μόνο λόγο της οικονομικής συγκυρίας, πόσο μάλλον η "πολυτεχνοποίηση" διπλού ταυτόσημου τμήματος με υπάρχουσα σχολή!
Ο νέος ακαδημαϊκός χάρτης δεν πρέπει να περιλαμβάνει διπλά τμήματα ανά περιφέρεια, και τα διπλά τμήματα δεν πρέπει να συμπεριληφθούν από φέτος στο μηχανογραφικό των πανελληνίων εξετάσεων.

 
@ ΕΔΙΠ
23 Φεβ 2021 17:00

Ναι, το ΕΛΜΕΠΑ έχει περισσότερα μέλη ΔΕΠ από το πολυτεχνείο Κρήτης, αλλά έχει το μεγάλο μειονέκτημα της διασποράς των 11 υφιστάμενων τμημάτων του σε 5 πόλεις, κάτι που αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξή του. Αν δεν αλλάξει αυτό, με οποιονδήποτε τρόπο, τα απομονωμένα τμήματα σε Ρέθυμνο, Χανιά, Σητεία και Άγιο Νικόλαο θα αποτελούν πάντα εμπόδιο, αποροφώντας πόρους.

 
Άμεση συνένωση και αναβάθμιση
23 Φεβ 2021 15:51

Γιατί να διατηρούμε μια δεύτερη Σχολή Μηχανικών αντί να ενισχύσουμε την ήδη υπάρχουσα Πολυτεχνική Σχολή στην Κρήτη (Πολυτεχνείο Κρήτης); Το ίδιο και με τα υπόλοιπα τμήματα, που μπορούν να ενταχθούν στις αντίστοιχες σχολές στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Συγχωνεύσεις πρέπει να γίνουν σε κάθε ΑΕΙ, με ακαδημαϊκά και γεωγραφικά κριτήρια. Αν υπάρχει τμήμα Μαθηματικών στην Κρήτη, δεν έχει νόημα να "διαμορφωθεί" αυτόνομο τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών.

@ Observator
23 Φεβ 2021 13:26

@ ΕΔΙΠ
23 Φεβ 2021 15:19

Γιατί όμως χρειάζονται τρία ιδρύματα στην Κρήτη με γενικό πληθυσμό 500.000 κατοίκων; Στη Θεσσαλία και τη Θράκη ένα πανεπιστήμιο παρέμεινε, τα ΤΕΙ απορροφήθηκαν.

Πολύ πιο εύκολα μπορούν να ενισχυθούν την επόμενη δεκαετία τα τμήματα στο Πανεπιστήμιο και Πολυτεχνείο Κρήτης, ως ένα ενιαίο ΑΕΙ σε Ηράκλειο, Χανιά και Ρέθυμνο, αντί να προσπαθούμε να μετεξελίξουμε ξεχωριστές σχολές στο πρώην ΤΕΙ που θα λειτουργούν στις ίδιες πόλεις.

Οι συνταξιοδοτήσεις δε λύνουν το δομικό πρόβλημα:

Αν η κάθε ομάδα καθηγητών δημιουργεί ξεχωριστά ΠΠΣ και Εργαστήρια απλώς επειδή επιθυμεί πρωταγωνιστικό ρόλο τότε φτάνουμε στην άναρχη κατάσταση, με επικαλύψεις γνωστικών αντικειμένων και πολλαπλά υποστελεχωμένα τμήματα.

Ομοίως και σε άλλες περιοχές, η διάσπαση και εξάπλωση των ΑΕΙ μόνο προβλήματα προκαλεί και πρέπει να περιοριστεί (βλ. Πανεπιστήμιο σε Πελοπόννησο και ΝΔ Ελλάδα)

https://www.esos.gr/arthra/71739/perifereiarhis-dyt-elladas-opoios-syrri...

 
ΕΔΙΠ
23 Φεβ 2021 15:19

Περί ΕΛΜΕΠΑ
Πλέον το ΕΛΜΕΠΑ δεν είναι ο φτωχός συγγενής. Εχεί περισσότερα ΔΕΠ από το Πολυτεχνείο δεν υστερεί από πλευράς έρευνας αλλά και προσώντων των ΔΕΠ του. Αν δε φύγουν με σύνταξη αρκετοί καθηγητές του τέως ΤΕΙ και έρθουν νέοι και καλύτεροι (γιατί να πάνε κάπου που θα είναι στην ουρά και όχι κάπου που θα είναι μπροστά) δε νομίζω να είναι καλύτερο το Πολ/νειο.
Τα 3 ιδρύματα μαζί μπορούν να κάνουν το Παν/μιο καλύτερο του ΕΚΠΑ, ΑΠΘ & ΕΜΠ.

 
Observator
23 Φεβ 2021 13:26

Aυτη τη στιγμή το ΕΛΜΕΠΑ είναι υπό διαμόρφωση. Μόνο όταν οι 5-ετεις σχολές μηχανικών που υπάρχουν πιστοποιηθούν θα είναι εφικτή η ανάπτυξή του. Στην παρούσα συγκυρία δεν είναι πρώτη επιλογή.

 
Πολυτεχνείο Κρήτης και Αττικής
23 Φεβ 2021 02:20

Η βάση εισαγωγής στη Σχολή ΗΜΜΥ του Πολυτεχνείου Κρήτης είναι ιδιαίτερα υψηλή για περιφερειακό τμήμα, περίπου 15000 μόρια, και επίσης οι πρώτοι εισακτέοι πάντοτε έχουν βαθμολογία 18+ άρα υπάρχει ποιότητα αριστούχων.

Πολλοί απόφοιτοι μάλιστα έχουν συνεχίσει για μεταπτυχιακό ή διδακτορικό σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Αντιθέτως, το πρώην ΤΕΙ Κρήτης δεν έχει αντίστοιχη ακαδημαϊκή παράδοση, με βαθμολογίες εισακτέων που κυμαίνονται από 8.000 (βάση) μέχρι 15.000 μόρια (ο πρώτος) και ούτε μπορεί να προσφέρει την ίδια ποιότητα σπουδών.

Προφανώς, τα πανεπιστήμια της χώρας θα ευνοηθούν συνολικά αν αναδιοργανωθούν και τα δύο Πολυτεχνεία (Αττικής και Κρήτης) ως Πολυτεχνικές Σχολές: Στην Κρήτη η ένωση με το Πανεπιστήμιο είναι διορθωτική κίνηση που έπρεπε να είχε γίνει από τη δεκαετία του '90.

Στην Αττική, η κατάσταση είναι πιο σύνθετη:

Εκεί πρέπει το Πολυτεχνείο να επιδιώξει διοικητική ένωση και συνέργειες σε έρευνα και μεταπτυχιακά με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο στο πρότυπο των Ολλανδικών ΑΕΙ (4TU Federation - Delft, Eindhoven, Twente, Wageningen είναι τα τέσσερα τεχνολογικά πανεπιστήμια της χώρας)

Σε αυτά τα δύο ιδρύματα της Αττικής, ΕΜΠ και ΓΠΑ, μπορούν να ενταχθούν όλες οι μη οικονομικές σχολές των ΤΕΙ Αττικής (Αθήνας, Πειραιά, ΑΣΠΑΙΤΕ) και να λυθεί το πρόβλημα με την πολυδιάσπαση των τεχνολογικών σπουδών.

 
Observator
22 Φεβ 2021 23:59

To Study in Crete είναι μια ουτοπία με τις παρούσες συνθήκες.

 
βαθιά το μαχαίρι στο ΕΛΜΕΠΑ
22 Φεβ 2021 22:01

Ο νέος ακαδημαϊκός χάρτης θα πρέπει να προετοιμάσει το έδαφος σε επίπεδο τμημάτων για τη δημιουργία ενός ομόσπονδου πανεπιστημίου στην Κρήτη.
Η ίδρυση πολυτεχνικής σχολής στο ΕΛΜΕΠΑ με τμήματα στο Ηράκλειο θα είναι τεράστια πληγή για το πολυτεχνείο Κρήτης, ειδικά στην περίπτωση αναβάθμισης του ταυτόσημου τμήματος ΗΜΜΥ του ΕΛΜΕΠΑ στο Ηράκλειο σε πολυτεχνικό. Η συνύπαρξη δύο τμημάτων ΗΜΜΥ στην Κρήτη θα αποβεί εις βάρος της σχολής ΗΜΜΥ του Πολυτεχνείου Κρήτης στα Χανιά τόσο σε αριθμό εισακτέων όσο και σε επίπεδο λόγω αναμενόμενης σημαντικής μείωση της βάσης εισαγωγής.
Το ομόσπονδο πανεπιστήμιο θα πρέπει να έχει τμήματα/σχολές χωρίς επικαλύψεις και διπλά ταυτόσημα τμήματα. Η κατανομή των τμημάτων είναι ουσιαστικά η ισχύουσα, πολυτεχνική σχολή στα Χανιά, θεωρητικές σπουδές στο Ρέθυμνο και τα υπόλοιπα αντικείμενα στο Ηράκλειο.
Το ΕΛΜΕΠΑ επηρεάζεται περισσότερο αλλά είναι το νεότερο πανεπιστήμιο από τα τρία ΑΕΙ της Κρήτης.

 
Δομή ΑΕΙ Κρήτης
22 Φεβ 2021 15:47

Ενιαίο ΑΕΙ με 25 έως 30 τμήματα με συγκεντρωμένες σχολές σε Ηράκλειο, Χανιά και Ρέθυμνο είναι η μόνη ορθολογική λύση για την Κρήτη.

Το Πανεπιστήμιο Κρήτης έχει 17 τμήματα, το Πολυτεχνείο Κρήτης έχει 5 μονοτμηματικές Σχολές - όταν ενοποιηθούν αυτά τα δύο ιδρύματα, στις νέες σχολές που θα προκύψουν μπορούν να ενταχθούν τα τμήματα του πρώην ΤΕΙ Κρήτης.

@ Observator
22 Φεβ 2021 15:11

Προφανή οφέλη: Ενιαία διοίκηση για χάραξη στρατηγικής, συντονισμός διδασκαλίας και έρευνας, εξάλειψη παραπλήσιων προγραμμάτων. Ισχυρά τμήματα με 50+ μόνιμα μέλη ΔΕΠ και επαρκές προσωπικό. Μείωση μετακινήσεων από τμήματα που τώρα θεωρούνται μη ελκυστικά για καθηγητές και φοιτητές.

Μέχρι σήμερα λειτουργούν ξεχωριστές Σχολές ΗΜΜΥ (Χανιά, Πολυτεχνείο) και Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Τ.Ε. / Μηχανικών Πληροφορικής Τ.Ε. / Ηλεκτρονικών Μηχανικών (Ηράκλειο και Χανιά, ΤΕΙ)

Οι Μηχ. Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος Τ.Ε. μπορούν να απορροφηθούν από τους Μηχ. Περιβάλλοντος, οι Μηχ. Μηχανικοί με τους Μηχ. Παραγωγής και Διοίκησης.

Το τμήμα Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής θυμίζει κατεύθυνση μεταπτυχιακού και μπορεί επίσης να απορροφηθεί.

Επίσης, τα διπλά τμήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων, και διπλά τμήματα Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών.

 
@ Observator
22 Φεβ 2021 15:40

πολύ σωστά!
Το μόν που θα μπορούσε να γίνει, μία πολυτεχνική σχολή σε Χανιά και από ένα campus σε Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Τίποτε άλλο!
Μόνον υπό αυτές τις συνθήκες θα είναι βιώσιμα.
Το πρόβλημα το έχει το ΕΛΜΕΠΑ με τη διασπορά του σε 5 πόλεις, αλλά ταυτόχρονα έχει και μία μεγάλη δυναμική στην έδρα του που δε θα πρέπει να πάει χαμένη. Τα υπόλοιπα τμήματα να απορροφηθούν ή να καταργηθούν.

 
Observator
22 Φεβ 2021 15:11

Tι θα αλλάξει από αυτό που ισχύει σήμερα ένα ενιαίο ΑΕΙ. Aυτό που έχει νόημα είναι το ενιαίο campus.

 
Ένα ενιαίο Πανεπιστήμιο στην Κρήτη
22 Φεβ 2021 13:01

Η γεωγραφική γειτνίαση των τριών ιδρυμάτων ευνοεί τη δημιουργία ΕΝΟΣ ενιαίου ΑΕΙ για σπουδές και έρευνα στην Κρήτη.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.