ΒΟΥΛΗ

Αλ. Τσίπρας: Όλοι διαφωνούν με το νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση, μόνο ο Κ. Μητσοτάκης και η Ν. Κεραμέως συμφωνούν

"Πανεπιστημιακοί από όλη την Ελλάδα υπογράφουν κείμενα για την απόσυρση του νομοσχεδίου. Η αντιπολίτευση, και όχι μόνο η αξιωματική, διαφωνεί και αυτή".
Δημοσίευση: 04/07/2022
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

" H κυβέρνηση επιλέγει σε έναν, θα έλεγε κανείς, νεκρό χρόνο με όρους μπασκετικούς, στο 93’ με όρους ποδοσφαιρικούς, επιλέγει να εισαγάγει στη Βουλή ένα νομοσχέδιο το οποίο αλλάζει εκ νέου όλη τη δομή και όλο το πλαίσιο του δημόσιου πανεπιστημίου. Και το επιλέγει σε μια περίοδο όπου πράγματι η ελληνική κοινωνία έχει πάρα μα πάρα πολλά κρίσιμα θέματα να ασχοληθεί. Κρίσιμα θέματα που την ταλανίζουν".

Τα παραπάνω τόνισε  ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας στην παρέμβασή του κατά τη δημόσια διαβούλευση που διοργάνωσε σήμερα Δευτέρα η ΕΠΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για το Σχέδιο Νόμου για τα ΑΕΙ, και υπογράμμισε τα εξής:

  • Βρισκόμαστε σε μια περίοδο που είμαστε εν μέσω της ενεργειακής και της πληθωριστικής κρίσης. Η ακρίβεια, με δυο λόγια, είναι το μεγαλύτερο ζήτημα που απασχολεί νοικοκυριά και επιχειρήσεις, σε μια περίοδο έντονων γεωπολιτικών κρίσεων και εντάσεων στην περιοχή, σε μια περίοδο που όλοι γνωρίζουν. Είναι κοινό μυστικό, θα έλεγε κανείς, ότι ο πρωθυπουργός ο κ. Μητσοτάκης ψάχνει να βρει την ημερομηνία των εκλογών αμέσως μετά το τέλος του καλοκαιριού.
  • Θα είναι στις 11 Σεπτέμβρη, θα είναι στις 18 Σεπτέμβρη, θα είναι στις 25 Σεπτέμβρη; Είναι, όμως, ένα κοινό μυστικό αυτό το οποίο έχουνε διαψεύσει. Άλλωστε, οι ίδιοι από το Μέγαρο Μαξίμου είναι αυτοί που διακινούν τις αντίστοιχες διαρροές.
  • Και προφανώς έρχεται να επισπεύσει την εκλογική διαδικασία όχι διότι ανταποκρίνεται στο αίτημα που εμείς θέσαμε εδώ και 6 μήνες. Αλλά διότι βρίσκεται μπροστά στα μεγάλα συσσωρευμένα αδιέξοδα που η ίδια του η πολιτική έχει μεγεθύνει και έχει δημιουργήσει.
  • Σε αυτή τη συγκυρία ακριβώς στο 93’ του αγώνα και από θέση οφσάιντ, και θα εξηγήσω γιατί, επιχειρεί να θέσει επί τάπητος ένα πλαίσιο συνολικής αποδόμησης και αλλαγής των κανόνων που διέπουν τη λειτουργία του δημόσιου πανεπιστημίου.
  • Κατά την άποψή μας, λοιπόν, αυτή η προσπάθεια είναι μια προσπάθεια η οποία πρέπει να αντιμετωπιστεί με τη σθεναρή αντίδραση της κοινότητας της ακαδημαϊκής. Και βεβαίως σε ό,τι αφορά τα πολιτικά κόμματα, οφείλουμε να αντιπαραθέσουμε τις θέσεις και τις προτάσεις μας, οφείλουμε όμως να αναδείξουμε το κρίσιμο αυτό ζήτημα της διαδικασίας, που είναι ζήτημα ουσίας.
  • Δεν είναι όμως μόνο η χρονική στιγμή ύποπτη. Είναι και το γεγονός ότι για άλλη μια φορά επιχειρείται μια δομική αλλαγή στο πλαίσιο λειτουργίας του δημόσιου πανεπιστήμιου, χωρίς να υπάρχει η ελάχιστη διαβούλευση και η ελάχιστη συναίνεση όλων όσων φορέων και ανθρώπων αποτελούν τους λειτουργούς του δημόσιου πανεπιστημίου. Και οφείλουμε να έχουμε τουλάχιστον την εικόνα και τις θέσεις τους, τις απόψεις τους στο τραπέζι, όταν επιχειρούμε μεταρρυθμίσεις τόσο κρίσιμες, τόσο ζωτικής σημασίας.
  • Εξ όσων γνωρίζω, λοιπόν, και θα τα πείτε καλύτερα εσείς, σχεδόν όλοι διαφωνούν. Οι Σύγκλητοι διαφωνούν, η Σύνοδος των Πρυτάνεων διαφωνεί, οι Σύλλογοι Καθηγητών διαφωνούν, οι φοιτητές διαφωνούν. Γνωστοί, γνωστότατοι ξένοι επιστήμονες από πολλές χώρες υπογράφουν επιστολή διαμαρτυρίας για τις απειλές που δέχεται το δημόσιο πανεπιστήμιο από αυτό το νομοσχέδιο και την επιχειρούμενη μεταρρύθμιση της κυρίας Κεραμέως. 1.000 υπογραφές μαζεύτηκαν.
  • Πανεπιστημιακοί από όλη την Ελλάδα υπογράφουν κείμενα για την απόσυρση του νομοσχεδίου. Η αντιπολίτευση, και όχι μόνο η αξιωματική, διαφωνεί και αυτή. Μόνο ο κ. Μητσοτάκης και η κ. Κεραμέως συμφωνεί. Και μόνο αυτοί βλέπουν ότι όλα είναι καλά.
  • Νομίζω ότι είναι κρίσιμο σήμερα να ακουστεί η φωνή των ανθρώπων που λειτουργούν το δημόσιο πανεπιστήμιο. Η δική μας εκτίμηση, η δική μας άποψη, είπε πιο πριν ο τομεάρχης Παιδείας ο Νίκος Φίλης, η δική μας η άποψη είναι κατηγορηματικά σε αντίθεση με το νομοσχέδιο αυτό.
  • Εκτιμούμε ότι επιχειρείται μια επίθεση απέναντι στο δημόσιο πανεπιστήμιο, που έχει ως βασικό όχημα την κατάργηση των δημοκρατικών δομών του δημόσιου πανεπιστημίου. Και τη μετάλλαξη του ακαδημαϊκού και αντιπροσωπευτικού πανεπιστημίου σε ένα πανεπιστήμιο που προσομοιάζει περισσότερο σε ιδιωτική εταιρεία.
  • Και πιστεύουμε ότι αυτή η επίθεση δυστυχώς έρχεται μετά από τις δυο μεγάλες πληγές που ήδη έχουν ανοίξει στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Η μία έχει να κάνει με την εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, η οποία πέρα από το γεγονός ότι άφησε δεκάδες χιλιάδες υποψήφιους εκτός πανεπιστημίων, που σε διαφορετικές βάση της προηγούμενης συνθήκης θα ήταν σήμερα φοιτητές και θα είχαν τη δυνατότητα να προχωρήσουν μέσα στα δημόσια πανεπιστήμια και όχι να αναζητούν την ακαδημαϊκή τους τύχη σε κάποια αμφιβόλου ποιότητας ιδιωτικά ιδρύματα εντός ή εκτός της χώρας.
  • Πέραν όμως από αυτό, στην πραγματικότητα αποτελεί μια πολύ μεγάλη πληγή ιδιαίτερα για τα περιφερειακά πανεπιστήμια της χώρας, τα οποία αρχίζουν να φυλλορροούν. Και όταν φυλλορροούν από φοιτητές, είναι βέβαιο ότι θα φυλλορροούν και από την αναγκαία χρηματοδότηση και πολύ σύντομα θα βρεθούν μπροστά σε υπαρξιακά διλήμματα.
  • Η πρώτη πληγή είναι αυτή. Η δεύτερη πληγή, κατά την άποψή μας, είναι ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση επικοινωνιακά επιχείρησε να αντιμετωπίσει κάποια υπαρκτά προβλήματα σε σχέση με τη λειτουργία, ιδίως ορισμένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στο κέντρο της Αθήνας, όπου αντί να τα αντιμετωπίσει μέσα από μια συνεργασία με τους ανθρώπους μέσα στο πανεπιστήμιο, με τους φοιτητές, ενισχύοντας τις δομές και με προσλήψεις υπαλλήλων για τη φύλαξη των χώρων, τι έκανε; Προχώρησε στη λογική της ίδρυσης πανεπιστημιακής αστυνομίας.
  • Αυτό που χρειάζονται όμως σήμερα τα πανεπιστήμιά μας είναι πανεπιστημιακούς δασκάλους, όχι πανεπιστημιακούς αστυνόμους και αυτή είναι μια βασική αντίθεση, εάν θέλετε, στην ίδια την αντίληψη που έχουμε και πρέπει να έχουμε για την εκπαίδευση στη χώρα μας.
  • Σε αυτές τις δυο λοιπόν πληγές, έρχεται να προστεθεί και μια ακόμα πληγή, το νομοσχέδιο αυτό. Πιστεύω ακράδαντα ότι αυτό που χρειάζεται είναι να υπάρξει η ευρύτατη δυνατή συσπείρωση κοινωνικών φορέων και πολιτικών δυνάμεων. Η ευρύτατη δυνατή συσπείρωση, γιατί; Για να υπερασπιστούμε το δημόσιο πανεπιστήμιο. Και μας κάνει εντύπωση αυτή η διαρκής επίθεση στο δημόσιο πανεπιστήμιο και η διαρκής απαξίωση του δημόσιου πανεπιστημίου. Και εγώ δεν θα κουραστώ να λέω κάθε φορά που μου δίνεται η ευκαιρία ότι τα δημόσια πανεπιστήμια στη χώρα μας, παρά το γεγονός ότι έχουν συκοφαντηθεί, παρά το γεγονός ότι έχουν υποστεί τεράστια πλήγματα όλη την περίοδο των χρόνων της λιτότητας των μνημονιακών χρόνων από έλλειψη χρηματοδότησης, υποστελέχωσης, είναι πανεπιστήμια που βρίσκονται πάρα πολύ ψηλά. Πάρα πολύ ψηλά στις διεθνείς κατατάξεις. Κάποια είναι στο 3% και πολλά περισσότερα στο 8% παγκοσμίως.
  • Άρα λοιπόν εμείς θεωρούμε ότι πρώτον πρέπει να σταματήσει η κατασυκοφάντηση, δεύτερο η στοχοποίηση, τρίτο η αποδόμηση του δημόσιου πανεπιστημίου. Και καθοριστικός παράγοντας αυτής της επιτυχίας και της σημαντικής παρουσίας των ελληνικών ιδρυμάτων στην παγκόσμια κατάταξη σε σύγκριση και σε σχέση με την ποιότητα παρεχόμενων σπουδών, κατά την άποψή μας, είναι και η δημοκρατική δομή της διοίκησης και βεβαίως οι εξαιρετικές ερευνητικές επιδόσεις καθηγητών και νέων επιστημόνων.
  • Δεν θέλω να επεκταθώ παραπάνω σε σχέση με τις βασικές μας αντιρρήσεις για το νομοσχέδιο αυτό. Θέλω να σας ακούσω. Όμως, θα μου επιτρέψετε να πω ένα πράγμα. Αυτό που χρειάζεται, κατά την άποψή μου, όχι μόνο το δημόσιο πανεπιστήμιο, η χώρα συνολικά και η οικονομία είναι η ανάγκη αλλαγής αναπτυξιακού υποδείγματος. Παραγωγικού μοντέλου. Το τι πανεπιστήμιο θέλουμε έχει να κάνει και με το τι παραγωγικό μοντέλο θέλουμε στη χώρα.
  • Αν η αντίληψή μας είναι ότι θα πρέπει, να το πω σχηματικά, να έχουμε ένα μοντέλο έντασης εργασίας και όχι ένα μοντέλο παραγωγικό που θα βασίζεται στην οικονομία της γνώσης, λέμε εμείς. Αν θέλουμε να έχουμε ένα παραγωγικό μοντέλο το οποίο θα επενδύει στη διαρκή ανάπτυξη του τριτογενούς τομέα, του τουρισμού και όχι στο να παράγει, στο να έχουμε υψηλά εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, μορφωμένα νέα παιδιά, ανεξάρτητα από το τι θα γίνει στην αγορά εργασίας και το αν θα έχουν... -αυτό είναι ένα ζήτημα που έχει να κάνει με μια σειρά από κρίσιμα θέματα που αφορούν την οικονομία και τη συγκυρία- αλλά εάν θέλουμε να έχουμε ένα παραγωγικό μοντέλο που θα βασίζεται στην οικονομία της γνώσης, αν θέλουμε να επενδύσουμε στο σημαντικότερο κεφάλαιο της ελληνικής κοινωνίας που είναι το ανθρώπινο κεφάλαιο, το ανθρώπινο δυναμικό. Αν θέλουμε σιγά σιγά να δημιουργήσουμε τους όρους εκείνους που οι νέοι υψηλά εξειδικευμένοι και καταρτισμένοι επιστήμονες θα βρίσκουν τη δυνατότητα να στελεχώνουν την ελληνική παραγωγική δομή και όχι να φεύγουν με το brain drain στο εξωτερικό.
  • Αν αυτό θέλουμε, τότε θέλουμε ένα ισχυρό δημόσιο πανεπιστήμιο. Θέλουμε ένα δημόσιο, δημοκρατικό, αξιοκρατικό, ποιοτικό πανεπιστήμιο. Και αυτό το πανεπιστήμιο δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς δημοκρατική δομή διοίκησης και λειτουργίας, χωρίς διασφάλιση της αντιπροσωπευτικότητας στην εκλογική διαδικασία ανάδειξης των συλλογικών οργάνων διοίκησης και του πρύτανη που επί ένα αιώνα εκλέγεται, είναι αιρετός στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια. Αυτό το πανεπιστήμιο το δημοκρατικό, το αξιοκρατικό, το δημόσιο, το δημοκρατικό δεν μπορεί να λειτουργήσει, κακά τα ψέματα, χωρίς ενίσχυση της χρηματοδότησής του. Γι’ αυτό και εμείς δεσμευόμαστε, τώρα είμαστε εκτός μνημονίου, τώρα δεν έχουμε την τρόικα πάνω από το κεφάλι μας. Τώρα έχουμε κάποιες δημοσιονομικές ανάσες, όχι απεριόριστες, αλλά υπάρχουν αυτές οι ανάσες, αυτές οι δυνατότητες.
  • Αντί λοιπόν να δαπανάει κανείς, όπως η σημερινή κυβέρνηση 7,5 δισεκατομμύρια σε κλειστούς διαγωνισμούς και απευθείας αναθέσεις σε ημετέρους, θα έπρεπε να δώσει μια προτεραιότητα για την αύξηση της χρηματοδότησης στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Εμείς λέμε ότι σε βάθος τετραετίας πρέπει να διπλασιαστούν οι χρηματοδοτικοί πόροι των ΑΕΙ στη χώρα μας και να διπλασιαστεί ο αριθμός των μελών ΔΕΠ.
  • Γι’ αυτό μιλάμε για την ανάγκη ενός μεγάλου αριθμού διορισμών ανά έτος και αυστηρή τήρηση του νόμου, που σε δύσκολες δημοσιονομικά συνθήκες και με την τρόικα στο κεφάλι μας εμείς θεσμοθετήσαμε, αλλά δεν εφαρμόζεται τώρα που δεν υπάρχει η τρόικα. Ποιος είναι ο νόμος; Για κάθε αποχώρηση, να υπάρχει αυτομάτως η προκήρυξη θέσης και η κάλυψη των μελών ΔΕΠ για κάθε συνταξιοδότηση μέλους ΔΕΠ.
  • Χρειάζεται να ενισχύσουμε τη δημόσια εκπαίδευση, χρειάζεται να ενισχύσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο. Σε πρώτη φάση, όμως, αυτό που χρειάζεται είναι να αντικρούσουμε αποτελεσματικά αυτή την επίθεση που δεχόμαστε εκ νέου για άλλη μια φορά. Να αποκρούσουμε το γκολ οφσάιντ στο 93’, αλλά ακόμα και εάν αυτό μπει, να δεσμευτούμε ότι ο διαιτητής που θα προκύψει από τη λαϊκή ετυμηγορία στις εκλογές, που σύντομα έρχονται, θα ακυρώσει αυτό το οφσάιντ γκολ και θα επαναφέρει τον ουσιαστικό διάλογο, την ουσιαστική διαβούλευση για τις αναγκαίες αλλαγές που χρειάζεται το δημόσιο πανεπιστήμιο για να γίνει ξανά ισχυρό, ποιοτικό, ανταγωνιστικό.

Σχόλια (13)

 
THOMAS
05 Ιουλ 2022 18:08

Γιατί διαφωνούν όλοι,,,, Εγώ συμφωνώ

 
@Ας μου θυμίσει καποιος
05 Ιουλ 2022 06:43

Συγχαρητήρια για τα επιχειρήματα σας! Γεμάτα λογική και επίκαιρα!

 
Αναρωτιέμαι
05 Ιουλ 2022 05:59

Για τις καταλήψεις, τους αιώνιους φοιτητές, τους βανδαλισμούς και προπηλακισμούς δε θα συζητήσετε;

 
με περίεργες μεθοδεύσεις
04 Ιουλ 2022 21:08

άι γεια σου !! σε όλα , παντού, άθλιες θα τις πω τις μεθοδεύσεις

 
Οπισθοδρομική κομπανία
04 Ιουλ 2022 20:54

Η αλλάζουμε η βουλιάζουμε. Τα ΑΕΙ (όχι ΤΕΙ πια) πρέπει να αλλάξουν ριζικά. Όχι οπισθοδρομιση .

 
Θα παίξετε τα "μηλάκια"?
04 Ιουλ 2022 19:59

Η υπουργός έκανε προπόνηση στα σχολεία που επισκεπτόταν παίζοντας τα "μηλάκια". Στις προηγούμενες εκλογές εσείς πετάξατε το "τόπι-Γαβρόγλου" και η Νίκη το έπιασε σαν "μήλο", και δεν το πέταξε όπως μας υποσχόταν. Τώρα σας πετά η Νίκη το τόπι-Κεραμέως. Για να δούμε τι θα συμβεί: α) θα το πιάσετε ως "μήλο" και θα το κρατήσετε, β) θα σας χτυπήσει και θα βγείτε εκτός, αφήνοντας το τόπι στην Νίκη, γ) θα το αποφύγετε και θα συνεχίσει η Νίκη να πετά το τόπι μέχρι να το πιάσει κάποιος ως "μήλο"?
Σας βλέπω να διεκδικείτε το (α) ριψοκινδυνεύοντας για το (β), ενώ υπάρχει και άλλος ανταγωνιστής για σενάριο (γ). Όσο ΄καλύτερα παίζετε εσείς, τόσο περισσότερο "χαζεύει" το ακροατήριο σας.
"Μηλάκια" έξω λοιπόν
στο χάος που μας ενώνει
Ρωτώ και ξαναρωτώ
αυτόν τον λογαριασμό
στο τέλος ποιος τον πληρώνει
Δεν είναι για διακοπές
είναι ένα σήμα S.O.S.
στο χάος που μας ενώνει

 
Αναμόρφωση των Πανεπιστημίων
04 Ιουλ 2022 19:03

Διαφωνίες υπάρχουν, όμως η κατάσταση ως έχει στις πανεπιστημιακές σχολές αδύνατον να συνεχιστεί - πρέπει το υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει σε τομές και οι ακαδημαϊκοί να αναλάβουν τις ευθύνες τους για τα τμήματα και τα προγράμματα σπουδών που έχουν ιδρυθεί και λειτουργούν εδώ και τόσα χρόνια.

Οι εκλογές μικρή σημασία έχουν για τα παιδιά της Α' Γυμνασίου, που σε 5 ή 6 χρόνια θα είναι φοιτητές ενώ σε 10-15 χρόνια θα είναι πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, άρα θα πρέπει να προετοιμαστούν για την εργασία στο μέλλον.

 
ΠΕ10
04 Ιουλ 2022 19:01

Αν και δεν είμαι του χώρου (το αντίθετο) δεν λέει και ψέματα.

 
Σας αντιγράφουν ...
04 Ιουλ 2022 17:38

τα ίδια που κάνατε και εσείς με τον νόμο Γαβρόγλου. "Κρίνε εξ ιδίων τα αλλότρια", τις ίδιες τακτικές με τα μνημόνια, τα λόγια λόγια λόγια, ... και δεν συμμαζεύεται.
Γεμίσατε όλη την ύπαιθρο πανεπιστήμια και τώρα σας μάρανε όλους πως θα τα διοικήσετε. Πολιτικάντηδες της πλατείας.

 
ΔΕΠ
04 Ιουλ 2022 15:55

Προτείνω Αλέξη να χρησιμοποιήσουμε VAR για αυτό το νομοσχέδιο ή να πάμε στην UEFA.

 
Watchdog
04 Ιουλ 2022 15:45

Είναι πραγματικά απογοητευτικό το γεγονός ότι την εκδήλωση αυτή οργάνωσε η αντιπολίτευση, και όχι το ΥΠΑΙΘ.

Το Υπουργείο ως θεσμικός θεματοφύλακας του χώρου της Παιδείας, είχε το καθήκον να διοργανώσει όχι μόνο μία, αλλά πολλές ανοικτές συμβουλευτικές διαδικασίες, και να προσκαλέσει να συμμετέχουν σε αυτές άτομα και απόψεις από όλους τους χώρους.

Ακόμα πιο ντροπιαστικό είναι ότι η Υπουργός, ή έστω ο Υφυπουργός, δεν παρέστη για να ακούσει όσα ειπώθηκαν σήμερα. Ας μη συμφωνεί. Ας τα θεωρεί λάθος. Έπρεπε να παρίσταται, για να ακούσει.

Απεναντίας το Υπουργείο αποφάσισε εν κρυπτώ να παρασκευάσει το νόμο, με περίεργες μεθοδεύσεις να περιορίσει τις δυνατότητες σχολιασμού, να μην κάνει διάλογο με κανένα, να συνομιλεί με δημοσιογράφους σε εκπομπές χωρίς αντίλογο, να διαστρέψει και να μειώσει τις αντιδράσεις, και να προχωρήσει σε ένα νομοθετικό χρονοπρογραμματισμό που φωνάζει φάουλ.

Καθαρός ουρανός αστραπές δε φοβάται. Εδώ, όσο και να θέλει να συμφωνήσει μαζί με το Υπουργείο κανείς, δε μπορεί παρά να παραδεχτεί ότι δεν είναι αυτή η διαδικασία μιας σωστής νομοθέτησης, και δεν είναι αυτή η διαδικασία της ορθής, δημοκρατικής διακυβέρνησης.

 
Ας μου θυμίσει καποιος
04 Ιουλ 2022 15:39

Διαφωνούν συνήθως αυτοί που θίγονται! Αν θυμάμαι καλά υποσχέθηκαν να μπαίνουν όλοι στα πανεπιστήμια, όλοι σε εστίες και κατάργηση ελάχιστης βάσης;

 
Πιτσιφλής
04 Ιουλ 2022 15:33

Ο Λαός είναι βασανισμένος, κουρασμένος και απογοητευμένος από τη σαραντάχρονη αδυναμία του πολιτικού συστήματος να δράσει συλλογικά για τα θεμελιώδη. Ακόμη και για την Πρωτοβάθμια αδυνατείτε να διατυπώσετε κοινή πρόταση. Ελπίζω στην ιερή οργή του, όπως τότε που πήρε ένα τεράστιο ποσοστό και το πάτησε, το 'χωσε μέσα στη γη κι άφησε έξω λίγες μονάδες...

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.