Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Προβληματισμός υπουργού για τη σύνδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης με την ‘αγορά εργασίας’

Δημοσίευση: 09/03/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τον   προβληματισμό του σχετικά με τη σύνδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης με   την ‘αγορά εργασίας’, διατύπωσε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, μιλώντας στο Συνέδριο  του Economist με τίτλο: ‘A world in transition: The new jobs, The new skills’ , σημειώνοντας τα εξής:

Εμμονές: Σε αυτό το θέμα υπάρχουν εμμονές από πολλές πλευρές. Εμμονές που έχουν απομονώσει, πολλές φορές, τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα από αυτό που γίνεται γύρω τους και εμμονές που θεωρούν ότι μόνο η μονοσήμαντη σχέση της Ανώτατης Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας θα λύσει τα προβλήματα, χωρίς να είναι σαφές ποια είναι αυτά τα προβλήματα.

Πολιτικά παιχνίδια: Αυτό που μελετήσαμε και αρχίζει να ξεδιπλώνεται το σχέδιο μας, είναι να πάρουμε στα σοβαρά της αναβάθμιση ενός τμήματος της Ανώτατης Εκπαίδευσης για το οποίο παίχτηκαν τα πιο απαράδεκτα πολιτικά παιχνίδια. Και αυτό είναι το κομμάτι των ΤΕΙ. Μόνο στα χαρτιά ισχύει ότι τα ΤΕΙ έχουν πολύ πιο άμεση σχέση με την αγορά εργασίας από τα Πανεπιστήμια. Δυστυχώς δημιουργήθηκαν πάρα πολλά τμήματα χωρίς κανένα προγραμματισμό, σχεδόν με αποκλειστικό κριτήριο τα τοπικά συμφέροντα. Αυτό, λοιπόν, που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να δούμε ποια τμήματα των ΤΕΙ έχουν στο μεταξύ γίνει de facto πανεπιστημιακά, να αρχίσουν συνέργειες αυτών των τμημάτων με τα Πανεπιστήμια και τα υπόλοιπα τμήματα να θεωρηθούν, μέσα από διαδικασίες αξιολόγησης, ότι έχουν κλείσει τον ιστορικό τους κύκλο. Κανείς βεβαίως κανείς να χάσει τη δουλειά του και να μην ακυρωθούν επαγγελματικά δικαιώματα.

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής: Αυτό έχει προσδώσει μία δυναμική στα δύο ΤΕΙ  που είναι στην Αθήνα και στον Πειραιά με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και στο ΤΕΙ Ηπείρου, στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και στο ΤΕΙ Θεσσαλίας μαζί με το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας. Είμαστε λοιπόν σε μία διαδικασία συγκλίσεων, κυρίως όμως είμαστε σε μια διαδικασία διαμόρφωσης  προτάσεων και αναζήτησης διαφορετικού τρόπου συνεργειών ανάμεσα στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ ώστε όλοι να βγουν κερδισμένοι από αυτήν την διαδικασία.

Τρεις νέοι θεσμοί

Ο Κώστας Γαβρόγλου αναφέρθηκε στους   τρεις  νέους θεσμούς που όπως είπε    σ’ ένα  βάθος τριετίας θα αρχίσουν να κανονικοποιούν το χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας & Ανθρώπινου Δυναμικού: Ο πρώτος θεσμός είναι το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας & Ανθρώπινου Δυναμικού. Είναι ένας θεσμός στον οποίο συνυπάρχουν εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών δομών αλλά και εκπρόσωποι των παραγωγικών δομών. Δεν είναι ένας θεσμός στον οποίον συμμετέχουν 50 άτομα ή 80 άτομα, όπως γινότανε παλιά, για να βγαίνουν πανηγυρικές ανακοινώσεις, αλλά ένας θεσμός που μπορεί να λειτουργεί, κυρίως, για να βλέπει δύο πράγματα: Να προσπαθεί να διερευνήσει το μέλλον συγκεκριμένων επαγγελμάτων και να μπορεί να προβλέψει τις δυνατότητες ανάδειξης νέων επαγγελμάτων. Αυτό δεν είναι τόσο απλό γιατί θέλει έναν προγραμματισμό μακροπρόθεσμο, αλλά σίγουρα -όπως είπαν και οι προηγούμενοι ομιλητές-  θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν τα προγράμματα σπουδών  ανάλογα με νέα επαγγέλματα και ανάλογα με την αλλαγή του χαρακτήρα των υπαρχόντων επαγγελμάτων. Αυτός λοιπόν είναι ένας θεσμός.

Ακαδημαϊκά Περιφερειακά Συμβούλια: Ένας δεύτερος θεσμός είναι τα Ακαδημαϊκά Περιφερειακά Συμβούλια.  Είναι Συμβούλια στα οποία θα συνυπάρχουν εκπρόσωποι των Πανεπιστημίων, εκπρόσωποι των ΤΕΙ κι εκπρόσωποι των Ερευνητικών Κέντρων της κάθε Περιφέρειας, ώστε να δούμε με ποιο τρόπο αυτοί οι θεσμοί -τα Πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα- μπορούν να συμβάλουν στις τοπικές αναπτυξιακές ανάγκες και προοπτικές. Νομίζουμε ότι η παρουσία της Ανώτατης Εκπαίδευσης και των Ερευνητικών Κέντρων θα πρέπει να έχει πολύ συγκεκριμένες συμβολές ως προς την ανάπτυξη των Περιφερειών και αυτό θα το καταφέρουμε μέσα από αυτούς τους θεσμούς.

Διετή προγράμματα σπουδών: Το τρίτο είναι κάτι που γίνεται για πρώτη φορά. Και αυτό είναι η δυνατότητα τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ να καθιερώσουν διετή προγράμματα σπουδών –όχι τα 4ετή και τα 5ετή που έχουν- τα οποία να δίνουν επαγγελματικά πιστοποιητικά ευρωπαϊκών προσόντων. Όπως γνωρίζετε είμαστε μια χώρα που εξάγει γιατρούς και έχουμε τεράστιο πρόβλημα σε διάφορα τεχνικά επαγγέλματα. Τα διάφορα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης θα μπορούν να ιδρύσουν σε συνεργασία με τοπικούς φορείς τέτοιου είδους διετή προγράμματα σπουδών, και θα είναι διετή προγράμματα σπουδών όπου η ακαδημαϊκή εγκυρότητα των πτυχίων θα εξασφαλίζεται από τα ίδια τα ΤΕΙ και τα Πανεπιστήμια.

Δύο επισημάνσεις

Τελειώνοντας ο υπουργός Παιδείας έκανε τις ακόλουθες    επισημάνσεις:

Α. Η μία έχει σχέση με τον χαρακτήρα της εργασίας. Ζούμε, όντως, σε μια περίοδο που ο καθένας μας και η καθεμιά μας καταλαβαίνει ότι έχει πολλά καινούργια χαρακτηριστικά. Μην ξεχνάμε όμως την ιστορία, διότι τέτοιες περίοδοι υπήρξαν και στο παρελθόν. Και υπήρχαν διαφορετικές προσεγγίσεις, υπήρχαν διαφορετικοί θεσμοί που εξυπηρέτησαν αυτές τις αλλαγές.  Η έμφαση στη κοινωνία της γνώσης και την οικονομία της γνώσης είναι σημαντική, αλλά είναι επίσης σαφές ότι στην ιστορία της ανθρωπότητας δεν είναι η πρώτη φορά που η οικονομία και η κοινωνία είναι τόσο πολύ ταυτισμένες με τη νέα γνώση που παράγεται. Εκείνο, όμως, που έχει πολύ μεγάλη σημασία είναι να κατανοήσουμε την αλλαγή του χαρακτήρα της εργασίας και τι σημαίνει αυτό για τα ΑΕΙ και για τα σχολεία μας. Ένα απλό παράδειγμα είναι ο τρισδιάστατος εκτυπωτής. Η δυνατότητα παραγωγής ad hoc προϊόντων ή η τεχνητή νοημοσύνη, όπως ειπώθηκε πριν. Πώς θα αντιμετωπίσουμε κοινωνικά την τάση όπου οι μηχανές αντικαθιστούν τους ανθρώπους; Η απάντηση δεν είναι οι άνθρωποι να μπορούν να μαθαίνουν τα πράγματα έτσι ώστε να μπορούν να βρουν νέες δουλειές ή να προσαρμοστούν σε νέες πραγματικότητες. Αυτό πάντα ισχύει. Το θέμα είναι τι γίνεται με αυτή την τάση της αντικατάστασης.

Β. Και αυτό με φέρνει στο τελευταίο σημείο που έχει σχέση με τις ανθρωπιστικές σπουδές. Μην ξεχνάμε μέσα σε αυτό το άγχος να προσαρμοστούμε στην τεχνολογία, την τεράστια σημασία που έχουν οι ανθρωπιστικές και κοινωνικές σπουδές και ιστορικά αλλά και στις μέρες μας. Πάντα η τεχνολογία εδώ και έξι αιώνες πάει μαζί με την ανάδειξη νέων κοινωνικών προβλημάτων χωρίς αυτό να σημαίνει ότι κάποιος πρέπει να τη δαιμονοποιήσει. Όμως η αντιμετώπιση αυτών των νέων κοινωνικών προβλημάτων είναι αποτελεσματική μόνο αν πάρουν οι ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες το ρόλο που πρέπει αλλά και τη νομιμοποίηση που πρέπει να έχουν σε μία κοινωνία.

Νίκη Κεραμέως

Την άποψη ότι η μεγαλύτερη παθογένεια που αντιμετωπίζει σήμερα η ανώτατη εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι η αδυναμία ουσιαστικής σύνδεσης με την αγορά εργασίας εξέφρασε από το βήμα του συνεδρίου του Economist με θέμα “The New Jobs-The New Skills” η βουλευτής Επικρατείας και τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας Νίκη Κεραμέως.

Στο πλαίσιο αυτό, επικαλέστηκε το εξής παράδοξο: «Από τη μία έχουμε εξαιρετικά υψηλά ποσοστά ανεργίας και δη όσον αφορά τους νέους ηλικίας 15 με 24 η ανεργία σκαρφαλώνει στο 45%, και από την άλλη ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων σήμερα δυσκολεύεται να βρει και να προσλάβει εξειδικευμένο προσωπικό που χρειάζεται».

Όπως είπε η κ. Κεραμέως, οι προσφερόμενες θέσεις στα Ανώτατα Ιδρύματα αλλά και οι επιλογές των νέων δεν έχουν επί της ουσίας αλλάξει. Επίσης, στα ΑΕΙ σχεδόν ένας στους δυο φοιτητές φοιτούν σε τρεις βασικές γενικές κατευθύνσεις: ανθρωπιστικές επιστήμες, κοινωνικές επιστήμες και επιστήμες εκπαίδευσης. Την ίδια ώρα, στον τομέα της πληροφορικής κατευθύνεται μόλις το 4% των φοιτητών, παρά την ιδιαίτερα υψηλή ζήτηση στην Ελλάδα και την πρόβλεψη για 750.000 κενές θέσεις εργασίας στην Ευρώπη έως το 2020.

Η ίδια παρατήρησε ότι οι απόφοιτοι, οι οποίοι συχνά αποφοιτούν από σχολές με ισχυρό θεωρητικό υπόβαθρο, συχνά δεν έχουν έρθει σε επαφή με την πρακτική εφαρμογή της επιστήμης τους. Προέτρεψε δε «να σκεφτούμε όλοι φεύγοντας από εδώ σήμερα ποια επαγγέλματα θα έχουν ζήτηση το έτος 2033». Γιατί το έτος 2033; «Επειδή τότε είναι που θα αποφοιτούν από το πανεπιστήμιο τα παιδιά τα οποία είναι σήμερα στην Α’ Δημοτικού».

 

Σχόλια (6)

 
Γιάννης
09 Μαρ 2018 14:51

Είπε ο κ. Υπουργός σε ένα σημείο της ομιλίας του: Δυστυχώς δημιουργήθηκαν πάρα πολλά τμήματα χωρίς κανένα προγραμματισμό, σχεδόν με αποκλειστικό κριτήριο τα τοπικά συμφέροντα.
Η πρόθεση ίδρυσης Γεωπονικής Σχολής στην Άρτα και στο Αγρίνιο, που απέχουν 70 χιλιόμετρα, γίνεται με προγραμματισμό ή όχι ;

 
Νίκος
09 Μαρ 2018 19:52

Ολα αυτά που περιγράφονται παραπάνω σαν "παράδοξα" "εμμονές" "πολιτικά παιχνίδια" κτλ...... είναι στοιχεία του καπιταλισμού.

Δεν μπορούν να μην υπάρχουν όσο έχουμε αυτό το κοινωνικό σύστημα.

Τόσο απλά.

 
Λανθάνετε Υπουργέ
09 Μαρ 2018 21:40

Στην Φιλανδία που διαφημίζουν όλοι για το εκπαιδευτικό της σύστημα Υπουργέ οι δυο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης ανήκουν στους Δήμους .Κάθε πέντε χρόνια συναντιούνται οι εκπρόσωποι των Δήμων που σημειωτέον δεν είναι αιρετοί αλλά με πρόσληψη προσόντων κατόπιν προκήρυξης διαγωνισμού,των τοπικών Πανεπιστημίων και των βιομηχανιών της κάθε περιοχής .Οι βιομηχανίες ή οι άλλες επιχειρήσεις τους λένε τι ειδικότητες θα χρειαστούν για την επόμενη 5ετία και γίνεται ο σχετικός προγραμματισμός εκπαίδευσης.Αποτέλεσμα η ανεργία να κυμαίνεται στο 1,5%.Όποιος δεν πιστεύει ας αλληλογραφίσει με τον Δήμο πχ της Κοκκόλα για να ρωτήσει.Εσείς που τα απεχθάνεστε Υπουργέ φτάσατε την ανεργία στο 27%,μαύρη,αδήλωτη με την γενιά των 360 ευρώ.Εσείς οι αριστεροί το καταφέρατε και αυτό.Αναρωτιέμαι κύριε πόσο ακόμη αυτός ο λαός μπορεί να αντέξει τις προσωπικές ιδεοληψίες της κυβέρνησης σας και κατά δεύτερον αν δεν ήσασταν καθηγητής του δημοσίου πανεπιστημίου αλλά να προέρχοσασταν από τον ιδιωτικό τομέα και εκεί να γυρίζατε με την λήξη της θητείας σας αν μας τα λέγατε.Να σας υπενθυμίσω ότι οι συνάδερφοι σας Υπουργοί στην Ευρώπη με την λήξη της θητείας τους γυρίζουν στις δουλιές τους που είναι στον ιδιωτικό τομέα;Ο συνάδερφος σας Ολλανδός πρώην Υπουργός δικαιοσύνης εργάζεται τώρα σαν οδηγός λεωφορείου και σίγουρα είδατε και την σχετική φωτογραφία.Για αυτό ούτε σε χίλια χρόνια δεν θα τους φτάσουμε.Δεν τα γράφω για να σας θίξω αλλά δεν πρέπει όλα αυτά να αλλάξουν κάποια στιγμή;

 
ΓΙΩΡΓΟΣ
10 Μαρ 2018 19:48

Στην Φιλανδία το 70% των μαθητων πηγαινει στο Τεχνικο Λυκειο.

 
@Γιωργος
11 Μαρ 2018 21:22

Οπου και να σπουδαζουν το θεμα ειναι οτι υπαρχει ενημερωση για το τι θελουν για μελλοντικες θεσεις εργασιας και προγραμματισμος.Εδω οι ιδεοληπτικοι τα θεωρουν καταρα.Θα μου πεις οτι βιομηχανιες δεν υπαρχουν πια γιατι πηγαν αλλου λογω της ληστρικης φορολογιας και φυσικα γλυτωσαν.
Αν στον σημερινο κοσμο των ανοιχτων συνορων ,της παγκοσμιοποιησης και του ελευθερου εμποριου η χωρα κυβερναται και διακατεχεται απο τετοιες αναχρονιστικες ιδεοληψιες
και ιδεολογιες ειναι αξια της τυχης της.Αν και επαψε να ειναι χωρα και εγινε χωρος που τον κανει οτι θελει ο καθε ισχυρος.

 
Πέτρος Καρκαλούσος
13 Μαρ 2018 11:47

Η συγχώνευση του τμήματος Ιατρικών Εργαστηρίων του ΤΕΙ Αθήνας με τέσσερα τμήματα που δεν έχει καμία σχέση (Οπτικής και Οπτομετρίας, Αισθητικής και Κοσμετολογίας, Ακτινολογίας και Ακτινοθεραπείας, Οδοντικής Τεχνολογίας) σε ένα και μόνο τμήμα έχει σχέση με την αγορά εργασίας;

Kαι τα πέντε τμήματα έχουν διακριτά επαγγέλματα με μεγάλη απορρόφηση. Σε τι βοηθά η συγχώνευση αυτή πέρα από το να δημιουργηθεί ένα τμήμα που δεν θα οδηγεί πουθενά;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ