Άποψη: Λαθεμένη η πρόθεση για τροπολογία κατάργησης του 4ου Ε.Π. μεμονωμένα και χωρίς συνολική αναθεώρηση
Δημοσίευση: 03/07/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Καραγιάννης Ιωάννης Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών Ν. Δωδεκανήσου και Κυκλάδων
Από τις ανακοινώσεις ή τις διαρροές που γίνονται βλέπουμε ότι το ΥΠ.Π.Ε.Θ. προσανατολίζεται σε τροπολογία σχετικά με τις αλλαγές στα Επιστημονικά Πεδία και συγκεκριμένα στην αλλαγή του τρόπου πρόσβασης στα τμήματα επιστημών της αγωγής με την κατάργηση του 4ου Ε.Π. και την "συγχώνευσή" του στα ήδη υπάρχοντα.
Α. Ανακαθορίζονται τα επιστημονικά πεδία στα οποία κατατάσσονται, από το διδακτικό έτος 2017-2018, τα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο μηχανογραφικό δελτίο των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων.
Β. Ειδικότερα, καταργείται το 4ο Επιστημονικό Πεδίο «Επιστήμες της εκπαίδευσης» και στο εξής, τα τμήματα που κατατάσσονταν στο πεδίο αυτό θα εντάσσονται σε όλα τα υπόλοιπα πεδία, γεγονός που θα διευκολύνει την προσέλκυση υποψηφίων υψηλού επιπέδου στις επιστήμες της αγωγής.
Το σύστημα αυτό στην ουσία του έχει ξανά-εφαρμοστεί (Δέσμες) και τα αποτελέσματα δεν ήταν ενθαρρυντικά (ενδεικτικά η φοίτηση των υποψηφίων στα παιδαγωγικά τμήματα χωρίς μαθηματική προ-παιδεία δημιούργησε προβλήματα τόσο κατά την φοίτησή τους όσο και κατά την αποφοίτησή τους).
Στην παρούσα χρονική στιγμή αυτό θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που σκοπεύει να λύσει, δηλαδή την εξυπηρέτηση του στόχου "να διευκολύνει την προσέλκυση υποψηφίων υψηλού επιπέδου στις επιστήμες της αγωγής".
Αυτό γιατί:
1ο) Η μειωμένη προσέλκυση των υποψηφίων στα παιδαγωγικά τμήματα (και γενικότερα στα τμήματα επιστημών της αγωγής-4ο Επιστημονικό Πεδίο) γίνεται κυρίως για την μειωμένη επαγγελματική προοπτική τους (όπως και άλλων σχολών). Αυτό αφού οι υποψήφιοι των Ομάδων Προσανατολισμού μπορούν να δηλώσουν τα τμήματα του 4ου Ε.Π.(οι υποψήφιοι της 1ης Ομάδας προσανατολισμού με μάθημα επιλογής τα μαθηματικά γενικής παιδείας και οι υποψήφιοι της 2ης και 3ης ομάδας προσανατολισμού την Ιστορία γενικής παιδείας). Επομένως αυτό που πρακτικά θα γίνει, αν ψηφιστεί η εν΄ λόγω τροπολογία, θα είναι να μην υπάρχει 5ο μάθημα που "ανοίγει τα ΕΠ με αποτέλεσμα να καταργείται η εξέταση των μαθητών της 1ης Ομάδας Προσανατολισμού στα μαθηματικά και των υποψηφίων της 2ης και 4ης στην ιστορία Γενικής παιδείας. Δηλαδή ουσιαστικά θα εισάγονται στα παιδαγωγικά τμήματα οι υποψήφιοι του 1ου Ε.Π. κυρίως λόγω υψηλών μορίων (ανεβασμένες βάσεις χωρίς ωστόσο να είναι υποψήφιοι "υψηλού επιπέδου" αλλά μάλλον μειωμένου επιπέδου και χωρίς στοιχειώδεις μαθηματικές γνώσεις με ότι αυτό συνεπάγεται) που συγκεντρώνουν συγκριτικά με τους υποψήφιους των άλλων ομάδων προσανατολισμού. Τούτο εδώ δημιουργεί 2 μεθοδολογικά και εκπαιδευτικά προβλήματα:
Α) Η πρόσβαση στα παιδαγωγικά τμήματα γίνεται περισσότερο ανισότιμη, αφού η μη εξέταση στα μαθηματικά γενικής παιδείας από τους υποψηφίους της 1ης ομάδας προσανατολισμού (και άρα την εξέταση στα 4 άλλα μαθήματα ) θα έχει ως βέβαιο αποτέλεσμα την συγκέντρωση μεγάλου αριθμού συνολικών μορίων συγκριτικά με τους υποψήφιους της 2ης και 3ης ομάδας προσανατολισμού. Η ανακατάταξη των σχολών και τμημάτων ή/και η κατάργηση-συγχώνευση ΕΠ είναι μεμονωμένες επιλογές και δεν εντάσσονται σε μια συνολική ευρύτερη ανακατανομή που θα είναι ορθολογική με την οποία θα αρθούν στρεβλώσεις που δομικά έχει το υπάρχον σύστημα.
Β) Την είσοδο σε ποσοστό περίπου 90% (από περίπου 70% που είναι σήμερα) των υποψηφίων της 1ης ομάδας προσανατολισμού χωρίς εξέταση στα στοιχειώδη μαθηματικά που , όπως προκύπτει και από τα προγράμματα σπουδών των παιδαγωγικών τμημάτων, αποτελούν, μεταξύ των άλλων, τον κορμό των σπουδών τους. Επίσης, ένα πρόβλημα που ήδη αναγνωρίζεται και από τους ίδιους τους φοιτητές των παιδαγωγικών τμημάτων, δηλαδή την ελλιπή μαθηματική παιδεία που έχουν κατά την εισαγωγή τους, επιδεινώνεται χωρίς την εξέταση στα μαθηματικά γενικής παιδείας.
2ο) Η εξαγγελθείσα αλλαγή της δομής του Γενικού Λυκείου από το ερχόμενο σχολικό έτος καθώς και η προσαρμογή των ΑΠ και των ωρολογίων προγραμμάτων και των τριών τάξεων του Γενικού Λυκείου παραπέμπουν στην προσωρινότητα του ισχύοντος πλαισίου (οι μαθητές που θα εισαχθούν στην Α΄ Λυκείου θα ακολουθήσουν νέο ΠΣ). Επομένως κάθε αλλαγή στα ΕΠ δεν εξυπηρετεί κανέναν ουσιαστικό σκοπό. Άλλωστε, στην κατανομή των σχολών και τμημάτων στα ΕΠ υπάρχει ανορθολογισμός στην κινητικότητα μεταξύ σχολών , πεδίων και μαθημάτων (π.χ. κινητικότητα μεταξύ 5ου και 2ου ΕΠ). Σίγουρα πάντως δεν αποτελεί το μείζον θέμα η επανακατάταξη των τμημάτων της αγωγής σε Ε.Π.
Σχόλια (16)
Μπράβο κύριε Καραγιάννη !!!!! Τα μαθηματικά ειναι τρόπος σκέψης και δεν μπορώ να διανοηθώ ότι θα υπαρχουν δάσκαλοι χωρίς τις στοιχειώδεις γνώσεις στα μαθηματικα;;;;;Πώς θα διδάσκουν γεωμετρία που είναι κίνηση όταν δεν εχουν καταλάβει την σκέψη της συνεπαγωγης;;;;Φυσικά πρέπει να γίνει πρόταση τα μαθηματικά στο δημοτικό σχολείο να διδάσκονται από μαθηματικούς...Έχω 3 παιδιά και είδα στην πράξη οχι Μόνο στην θεωρία..
Γερμανιά: 1ο μάθημα μαθηματικά, Αγγλία: 1ο μάθημα μαθηματικά, Σουηδία: Υποχρεωτικό μάθημα μαθηματικά, Φινλανδία: Υποχρεωτικό μάθημα μαθηματικά, Βέλγιο:Υποχρεωτικό μάθημα μαθηματικά: Αυυστρία: Υποχρεωτικό μάθημα μαθηματικά και δασκάλους 2 ταχυτήτων (θεωρητικό και θετικών).Ελλάδα: Δεν χρειάζονται να ξέρεις μαθηματικά για να μπεις στο παιδαγωγικό.Εκεί όμως τίποτα δεν θα μάθεις αφού στοιχειωδώς αγνωείς τις πράξεις ακεραίων.ΤΙΑ ΝΑΠΟΥΜΕ.ΠΑΡΤΟ ΠΙΣΩ ΥΠΟΥΡΓΕ
συμφωνώ με τον κο Καραγιάννη. Η μαθηματικοφοβία ξεκινάει απο μικρότερα χρόνια, αλλά δε συμφωνώ με το οτι ο δάσκαλος/α (όχι η νηπιαγωγός) βγαίνουν απο τη σχολή χωρίς να ξέρουν τα απαραίτητα. ΔΕΝ πρέπει να είναι μαθήματα επιλογής, κυρίως εντός των σχολών. Όλη η απαραίτητη γνώση σίγουρα μπορεί να βρεθεί εκεί και να εξεταστεί . . αλλά πρέπει να μπει και η βάση του 10 και αν δεν το θέλουμε να γυρισουμε στο παλιότερο σύστημα που οι σχολές διεξάγουν τις εξετάσεις και επιλέγουν βαθμολογικά. Προφανώς με τα θέματα τους. Ισονομία και ισοτιμία δε σημαίνει απαξίωση. Και προφανώς δεν περιμένω απο τους δασκάλους να λύνουν διαφορικές εξισώσεις αλλά να ξέρουν το ρόλο τους καιτη χρήση τους στην επιστήμη. Όχι δεν απαιτώ να είναι ειδικοί αλλά να μπορεί ένας καθηγητής δευτεροβάθμιας ή άλλος να κάνει ένα σεμινάριο για το αντικείμενο του παρουσία του δασκάλου/ας. Και φυσικά επαγγελματικός προσανατολισμός σε βάθος, όχι δουλειές του ποδαριού. μάλλον πρέπει να ξεχάσουμε τη λιτότητα, και ναι θέλει 2 δασκάλους ή καθηγητές η τάξη, θέλει και το βιντεάκι, και τον υπολογιστή, θέλει διάφορα για να πλησιάσουμε τη σκανδιναβία
Μηπως το προβλημα σας είναι ότι δε θα εξεταζονται τα μαθηματικά γενικής
κι εσεις ως μαθηματικος θιγεστε; Λέω, μήπως;
Δάσκαλοι χωρίς υποδομή στα μαθηματικά.Που να τοπεις στο εξωτερικό και σε πιστέψουν!Κοιτάξτε το τώρα πριν γίνει το εκπαιδευτικό έγκλημα.Ακούστε τις παρατηρήσεις του Συμβούλου
Ειναι γνωστό από δεκάδες έρευνες που έχουν γίνει το πρόβλημα του μαθηματικου αλφαβητισμού των υποψηφίων δασκάλων, ας ερωτηθούν οι έδρες ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ και φυσικών των παιδαγωγικων τμημάτων θα ακούσετε τραγικές εκμυστηρεύσεις από τους διδαςκοντες, για το επίπεδο σε αυτά τα δυο μαθήματα των υποψηφίων δασκάλων ειδικότερα αυτών που προέρχονται από μαθητές της ονομαζόμενης θεωρητικής κατεύθυνσης. Ίσως ειναι καιρός να δούμε το πρόβλημα από μια καινούργια οπτική και να τύχη ευρύτερου διαλόγου. Οι συνάδελφοι μας που καλούνται να εισαγάγουν τα μικρά παιδιά στις γνώσεις των ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ και της Φυσικής πρέπει αν μη τι άλλο να έχουν ικανό και σε βάθος επίπεδο τέτοιων γνώσεων
Την αλλαγή αυτή τη ζήτησαν τα ίδια τα Παιδαγωγικά Τμήματα από του Υπουργείο. Συνεπώς, η γνώμη σας περισσεύει.
στη θετική δίνουν έκθεση, φυσική, χημεια, ιστορία γενικής
αν θεωρείτε τη φυσική ή τη χημεια "το ίδιο" με τα μαθηματικα τότε
τα μαθηματικα είναι περιττά στις πανελλήνιες
αλλιώς "κάποιο λάθος συλλογισμου εγινε"
Η διδασκαλία στο δημοτικό έχει γίνει απαιτητική .Τα προβλήματα που περιέχονται στα σχολικά βιβλία είναι δύσκολα .Λίγοι είναι οι δάσκαλοι που θα ψαξουν σε βάθος τις έννοιες και τις διαδικασίες . Πρόσφατα ο ανηψιος μου έμαθε τη δοκιμή του Πολ/μου .Του έδωσα τον Πολ/μο 101χ11=3001 που είναι λάθος αλλά η δοκιμή το βγάζει σωστό .Όταν ρώτησε τη δασκάλα του δεν ήξερε να απαντήσει. Δε κατηγορώ τους συναδέλφους που είναι επιφορτισμένοι με βαρύ έργο ,αλλά ίσως ήρθε η ώρα να περάσει η διδασκαλία μαθηματικών δημοτικού σε μαθηματικούς ;
Στην θετική δίνουν μαθηματικά ή/και φυσική -χημεία το ίδιο είναι;
απο θετική οι μαθητές εισέρχονται στα παιδαγωγικά τμήματα χωρίς μαθηματικά εδώ και 2 έτη
απο την άλλη πλευρά τα μαθηματικά γενικης παραμένουν διδασκόμενο και όχι εξεταζόμενο
πως είπατε; υποβαθμίζονται γνωστικά αντικείμενα;
Κύριε Καραγιάννη ούτε και οικονομικό όφελος έχουν με αυτό. Φέτος ας πούμε τα πράγματα θα είναι καλύτερα από άποψη επιδόσεων στα μαθηματικά γενικής και τα παιδαγωγικά θα έχουν ανεβασμένες βάσεις. Τα θέματα πλέον είναι λογικά
Εύστοχος και τεκμηριωμένος πάντα.
Συμφωνώ και προσυπογράφω το παραπάνω άρθρο. Το υπουργείο πρέπει να ξαναδεί το όλο ζήτημα.
Να αγιάσει το στόμα σου.΄"ελεος πια με την μαθηματικά α-παιδεία. Πονάει κεφάλι κόβει κεφάλι.Αν και φέτος γράψανε καλά στα μαθηματικά γενικής
Συγχαρητήρια κύριε Καραγιάννη για τις πάντα εύστοχες και τεκμηριωμένες απόψεις σας. Το να προχωράμε στη δημιουργία νέων δασκάλων που θα αγνοούν ακόμη και τα στοιχειώδη μαθηματικά είναι τραγικό λάθοςκαι θα το πληρώσουν οι γενιές που έρχονται. Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν πέραν των ανακοινώσεων, των δελτίων τύπου και όλων όσων καταχωρούνται στο διαδίκτυο υπάρχει τρόπος να φτάσουν όλα αυτά δια ζώσης στα αυτιά του υπουργού; Προγραμματίζονται ίσως κάποιες ενέργειες; Προλάβετε σας παρακαλώ τέτοια ανήκουστα πράγματα. Θα περιμένω τοποθέτηση σας.