Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Η ανάγκη μετονομασίας των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια και οι συγχωνεύσεις Τμημάτων ως ανάγκη και ευκαιρία

Όποιος αποφοιτά από μία ειδίκευση, να μπορεί παρακολουθήσει, όποτε θελήσει, έστω υπό προϋποθέσεις, μια άλλη ειδίκευση της ευρύτερης γνωσιολογικής ομπρέλας που έχει αρχικώς παρακολουθήσει.
Δημοσίευση: 09/11/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Νικήτας Χιωτίνης, Διευθυντής ΣΓΤΚΣ ΤΕΙ Αθήνας

Το παρόν -δίκην Ανοικτής Επιστολής προς όλους, συμπεριλαμβανομένων των φοιτητών-   απευθύνεται προς όλους όσους  με  προσχήματα ή άκριτα συνθήματα, επιδιώκουν τη συντήρηση της φαυλότητας και τη μη σύμπλευση της χώρας μας με τα διεθνώς τεκταινόμενα. 

Ακόμα   χειρότερα, διάφορες κομματικές παρατάξεις προτείνουν  την άμεση λειτουργία ιδιωτικών Πανεπιστημίων, που θα χειροτερεύσουν την υφιστάμενη κατάσταση,  ρίχνοντας   στον καιάδα μεγάλο μέρος των νέων της χώρας. 

Δεν κρίνω το ορθόν των εξαγγελιών   περί ίδρυσης ιδιωτικών Πανεπιστημίων, είναι ζήτημα άλλης συζήτησης αυτό,  αλλά η υφιστάμενη άδικη -και διεθνώς παράτυπη-  θεώρηση και μεταχείριση των   ΤΕΙ και των αποφοίτων τους ,  πρέπει να διορθωθεί  πριν από κάθε τι άλλο.

Εκτός και αν θέλουμε, ενσυνειδήτως, να δημιουργήσουμε πελάτες για τα μελλοντικά ιδιωτικά Πανεπιστήμια,  εμποδίζοντας την ύπαρξη ανταγωνιστών από πλευράς Δημοσίων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.

Δεν μπορεί από τη μια να αναγνωρίζουμε ως Πανεπιστημιακά τα   πτυχία ιδιωτικών κολλεγίων που βρίσκονται σε franchise με ξένα Πανεπιστήμια και από την άλλη να επικαλούμαστε διαδικασίες που θα καθυστερήσουν τα  ΤΕΙ, έως   ολοκληρωτικού αφανισμού τους,  να μετονομαστούν δοκίμως  σε Πανεπιστήμια.

Όλα τα τετραετή Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, του κόσμου όλου, έχουν την ονομασία Πανεπιστήμια.

Που σημαίνει ότι οι απόφοιτοί τους έχουν ομοειδή επαγγελματικά δικαιώματα, γιατί ως ομοειδούς επιπέδου κρίνονται από όλα τα κατά τόπους Επιστημονικά Επιμελητήρια και Συλλόγους.

Που έχουν επίσης  ομοειδή δικαιώματα μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών.

Τούτο όμως δεν συμβαίνει στην Ελλάδα με τα ΤΕΙ και την εμμονή των κατά τα άλλα   ευρωπαϊστών (ή δήθεν ευρωπαϊστών, θεωρώντας την ύπαρξη της χώρας μας εντός αυτής με ιδιόμορφο τρόπο) να διατηρήσουν την υβριδική αυτή   ονομασία τους.

Γιατί αυτό κάνουν, είτε   ευθέως είτε εμμέσως,  όταν καθυστερούν, έως ακυρώσεώς της, κάθε προσπάθεια περί του αντιθέτου.

Διατηρώντας   την ονομασία ΤΕΙ, τα Επιστημονικά και Επαγγελματικά Επιμελητήρια της χώρας τα αντιμετωπίζουν ως ασαφούς επιπέδου εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Ομοίως τα αντιμετωπίζουν και τα Πανεπιστήμια,  όταν οι απόφοιτοι αιτηθούν μεταπτυχιακές ή διδακτορικές σπουδές (με ελάχιστες εξαιρέσεις).

Τον ίδιο γρίφο από αυτήν την υβριδική τους ονομασία, αντιμετωπίζουν και τα Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Αφήνω το κύρος που έχουν οι απόφοιτοί τους στο εσωτερικό της χώρας μας.

Η αδιαφορία της Πολιτείας  εγγίζει τις ανοχές του κοινού ποινικού δικαίου.

Η Πολιτεία εξαπατά, κυριολεκτικώς,  χιλιάδες νέους της χώρας, όταν   έχει νομοθετικώς εντάξει τα ΤΕΙ στην Ανώτατη Εκπαίδευση, πρακτικώς όμως στερεί από τους αποφοίτους τους τις αντίστοιχες ακαδημαϊκές ελευθερίες, το αντίστοιχο  κοινωνικό κύρος  και την αντίστοιχη παρουσία τους στα Επαγγελματικά και Επιστημονικά Επιμελητήρια και Συλλόγους της χώρας .

Πολλοί πανεπιστημιακοί καθηγητές –μάλιστα σε επίπεδο Συλλόγων και πρυτάνεων- διερωτώνται γιατί τα  πρώην διετή ΚΑΤΕ έγιναν τριετή ΚΑΤΕΕ και μετά τετραετή ΤΕΙ.

Προφανώς τους διαφεύγει πως και η προέλευση του ΕΜΠ είναι η σχολή πετράδων των αρχών του 20ου αιώνα που σταδιακώς μεταλλάχτηκαν σε σχολές μηχανικών πενταετούς φοιτήσεως, γιατί αυτό απαιτούσε η εξέλιξη των επιστημών.

Τα ΚΑΤΕΕ λοιπόν και αυτά, έπρεπε να εξελιχθούν σε ΤΕΙ, γιατί έπαψε ο ηλεκτρονικός να επιδιορθώνει τρανζιστοράκια και ο συντηρητής των αρχαίων ευρημάτων και τα πλένει με σαπούνι για να ασπρίσουν (έτσι κατεστράφη η πολυχρωμία των ελληνικών αγαλμάτων). 

Όπως οι πετράδες εξελίχθησαν σε Μηχανικούς πενταετούς εκπαίδευσης, έτσι και οι μαίες και οι ηλεκτρονικοί και οι λογιστές και πολλοί άλλοι, χρειάζονται πλέον τέσσερα έτη σπουδών.

Όπως και το Πανεπιστήμιο του  Harvard ξεκίνησε από κολλέγιο, φαντάζομαι για κάποιες εβδομάδες ή μήνες σπουδών –τόσο καιρό σπούδαζαν τότε- και σταδιακά έγινε αυτό που έγινε.

Οι επιστήμες εξελίσσονται και η εκπαίδευση οφείλει να παρακολουθήσει και να προβλέψει αυτήν την εξέλιξη, δηλαδή να την δημιουργήσει.

Το Υπουργείο Παιδείας σήμερα δείχνει επί τέλους να κατανοεί το πρόβλημα και να προσπαθεί να το διορθώσει.

Οι δυνατότητες που έχει είναι δύο:  ή να ονομάσει Πανεπιστημιακά συλλήβδην όλα τα Τμήματα των ΤΕΙ ή να προσπαθήσει να θέσει το ζήτημα επί υγιούς ακαδημαϊκής βάσεως, με συνενώσεις ήδη υπαρχόντων ΤΕΙ –π.χ. ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιώς σε Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής- είτε με συνένωση ΤΕΙ και Πανεπιστημίων –π.χ. προσπάθειες συνένωσης ΤΕΙ Ιονίων με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο.

Κάνει το δεύτερο,   καίτοι έχει εκ της κείμενης νομοθεσίας τη δυνατότητα να κάνει το πρώτο.

Δηλαδή αντί να ονομάσει εν μια νυκτί, π.χ., μία σχολή οικιακής οικονομίας σε Πανεπιστήμιο με άλλο περιεχόμενο (δες Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο), όπως αποφάσισε παλαιότερη ηγεσία του  Υπουργείο Παιδείας,  όλα τα Τμήματα των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια, η σημερινή διοίκηση του Υπουργείου προσπαθεί να δεί το ζήτημα με ακαδημαϊκά κριτήρια, κάτι που ουδείς δύναται να αμφισβητήσει (ιδιαιτέρως αν ευθύνεται για τη σημερινή φαυλότητα).  

Επιτροπές έγκριτων επιστημόνων –που μάλιστα, εξ όσων γνωρίζω, δεν είναι κομματικά στελέχη, τουλάχιστον στην πλειονότητά τους- προσπαθούν να δούν τα πράγματα σύμφωνα με τα διεθνή επιστημονικά δεδομένα.

Εδώ   είναι που προκύπτουν αμείλικτα  ερωτήματα, που αφορούν στην ίδια την ύπαρξη μερικών Τμημάτων που καταφανώς δεν είναι πανεπιστημιακά, δηλαδή που θεραπεύουν ειδικότητες που δεν απαιτούν τέσσερα έτη σπουδών.

Ειδικότητες δηλαδή για τις οποίες οι γονείς, οι νέοι και η Πολιτεία δεν χρειάζεται να δαπανούν χρήματα και χρόνο για τέσσερα έτη σπουδών.  Η εύκολη λύση θα ήταν αυτά τα Τμήματα να μετατραπούν σε διετή.

Ορθώς όμως επελέγη η καλλίτερη λύση, να μετατραπούν σε εξειδικεύσεις μιας ευρύτερης γνωσιολογικής ομπρέλας, που και θα διατηρεί τις υφιστάμενες ειδικότητες, αλλά και θα προσδίδει στους πτυχιούχους τίτλο που θα περιλαμβάνει ευρύτερη γνωσιολογία.   

Προτείνω προς την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και κάτι ακόμα καλλίτερο, που θα συνεισφέρει στον εκσυγχρονισμό της Παιδείας στη χώρα μας: με τις συγχωνεύσεις αυτές,  να δοθούν  και περαιτέρω δυνατότητες στους αποφοίτους, με τρόπο που μπορεί να εφαρμοστεί σε όλα τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας. 

Όποιος αποφοιτά από μία ειδίκευση,   να μπορεί παρακολουθήσει, όποτε θελήσει, έστω υπό προϋποθέσεις, μια άλλη ειδίκευση της ευρύτερης γνωσιολογικής ομπρέλας που έχει αρχικώς παρακολουθήσει. Αλλά και κάτι ακόμα: με την εξέλιξη των επιστημών να μπορεί κάποια εξειδίκευση να απαιτήσει έναν ακόμα χρόνο σπουδών.

Έτσι, αυτή η εξειδίκευση θα μετατραπεί σε master,  είτε master intergraded, όπως το ΕΜΠ και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, είτε ανεξάρτητο. Βεβαίως όλα αυτά υπό καθεστώς Δημόσιας Παιδείας, δηλαδή με τους όρους που τώρα αυτή λειτουργεί.

Ελπίζω τα παραπάνω να τύχουν προσοχής  από τους αρμόδιους και τους εμπλεκόμενους –δηλαδή από τους φοιτητές και τους εκπαιδευτικούς- με την ελπίδα   να συμβάλλουν θετικά στην εξέλιξη της Δημόσιας Εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Σχόλια (10)

 
Θωμάς Πασχάλης
09 Νοε 2017 12:52

Συμφωνώ και επαυξάνω με τα περισσότερα αλλά δεν έχουμε ακούσει ακόμα τίποτα για τις διαδικασίες ισοτίμησης των παλαιών πτυχιούχων των ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιώς με αυτούς του πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

 
Σοφία
09 Νοε 2017 13:15

Κύριε Χιωτίνη,
Ορθώς αναφέρατε πως " Όλα τα τετραετή Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, του κόσμου όλου, έχουν την ονομασία Πανεπιστήμια", ακόμα και τα Τεχνολογικά ινστιτούτα του εξωτερικού ή Institute of technology επί της ουσίας Πανεπιστήμια είναι και χρησιμοποιούνε τον όρο αυτό για λόγους που επιλέγει το κάθε Ίδρυμα.

Η χαροκοπειος σχολή, η ανώτατη βιομηχανική, οι ακαδημίες σωματικής αγωγής , οι 2ετεις παιδαγωγικές , όχι απλώς γίνανε Πανεπιστήμια αλλά και οι απόφοιτοι πήραν πανεπιστημιακούς τίτλους,δικαιώματα κ.α. , υπάρχουν Τεχνολογικά ιδρύματα με πολύ μεγαλύτερο ακαδημαϊκό έργο απο αρκετά Πανεπιστήμια που ελπίζουμε Επιτέλους να αναγνωριστεί από αυτήν την Κυβέρνηση.

 
newton
09 Νοε 2017 13:49

@Σοφια
Εχετε απολυτο δικιο.

 
MANOS
09 Νοε 2017 14:39

Απλουστευτική ανάλυση... Δεν ονομάζονται όλα τα τριτοβάθμια ιδρύματα στο εξωτερικό πανεπιστήμια. Ούτε καν στο εσωτερικό (βλ. στρατιωτικές σχολές, πολυτεχνεία, εκκλησιαστικές ακαδημίες κ.λπ.). Εντάξει, ας τα ονομάσουμε συλλήβδην πανεπιστήμια, για να ονομάζεται και ο συντάκτης του άρθρου καθηγητής Πανεπιστημίου... Καλό είναι να μην τα απλουστεύουμε και να μην τα ισοπεδώνουμε όλα... Δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα...

 
ΓΙΑΝΝΑ-BSc-MSc
09 Νοε 2017 16:01

Κύριε Χιωτίνη,
Αρχικά, θα ήθελα να αναφέρω ότι παρακολουθώ τα άρθρα σας στο esos και εκτιμώ τις προσπάθειές σας και τις ιδέες σας για τη δημιουργία καλύτερων συνθηκών στον χώρο της παιδείας.
Όσον αφορά στη δημιουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΔΑ), ο κύριος Μπρατάκος ανέφερε ότι ένας από τους κατευθυντήριους άξονες της συγκλήτου του ΤΕΙ Αθήνας είναι η ύπαρξη διαδικασίας ισοτίμησης των παλαιών αποφοίτων με τα νέα Πανεπιστημιακά πτυχία (https://www.esos.gr/arthra/52287/i-apofasi-tis-sygklitoy-toy-tei-athinas...). Ο υπουργός, όμως, στην πρόσφατη συνέντευξή του, δεν ανέφερε τίποτα για τους παλαιούς απόφοιτους. Μήπως γνωρίζετε αν τελικά θα υπάρξουν διαδικασίες ισοτίμησης και ποιες θα είναι;
Επίσης, όσον αφορά στην πρότασή σας: «Όποιος αποφοιτά από μία ειδίκευση, να μπορεί παρακολουθήσει, όποτε θελήσει, έστω υπό προϋποθέσεις, μια άλλη ειδίκευση της ευρύτερης γνωσιολογικής ομπρέλας που έχει αρχικώς παρακολουθήσει», είναι κάτι με το οποίο πιστεύω ότι πολλοί απόφοιτοι θα συμφωνήσουν μαζί σας και αν υλοποιηθεί θα σας ευχαριστούν.
Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας.

 
Αποστόλης
09 Νοε 2017 16:34

Συμφωνώ με τον αρθρογράφο.Πιστευω ότι η πολιτεία πρέπει να εργάζεται προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης της ποιότητας της παιδείας και να αφουγκραζεται τα κελεύσματα των καιρών.Χωρις παραταξιακες ιδεοληψίες και με γνώμονα τα κέρδη που θα αποκτήσει από αυτήν την στοχοθεσια μακροπρόθεσμα.

 
Solwn
09 Νοε 2017 18:22

@MANOS

Τμήματα με 4ετή φοίτηση στο εξωτερικό, απολαμβάνουν δικαιώματα των δικών μας Πανεπιστημίων. Μόνο στην Ελλάδα εν ετει 2017 δεν συμβαίνει αυτό, ακόμα και όταν αξιολογήσεις τμημάτων ΤΕΙ δείχνουν καλύτερες από ορισμένων πανεπιστημίων.

Μην κάνεις τα στραβά μάτια στο πρόβλημα με τα ΤΕΙ γιατί γνωρίζεις πως η λέξη ΤΕΙ χρησιμοποιείται περισσότερο απαξιωτικά μεταξύ της ακαδημαϊκής κοινότητας παρά σαν ονομασία Ιδρύματος.

 
Pavlos
01 Δεκ 2017 10:59

Κε Χιωτίνη,

περιμένετε με τέτοιες ιδέες και απόψεις η παιδεία να πάει μπροστά; Νομίζω ότι είναι απόλυτα εμφανές από το περιεχόμενο και το ύφος του άρθρου σας ότι αυτό που ενδιαφέρει είναι πως θα μετεξελιχθούν οι καθηγητές του ΤΕΙ σε καθηγητές Πανεπιστημίου. Παράλληλα, με όσα γράφετε για τα πανεπιστήμια του εξωτερικού, καλό θα ήταν να τα αποσύρετε γιατί εκτίθεστε ανεπανόρθωτα! Σαφώς και υπάρχουν εκπαιδευτικά ιδρύματα στο εξωτερικό που δε χρησιμοποιούν τον όρο πανεπιστήμιο. Απλώς στην Ελλάδα το μόνο που ενδιαφέρει είναι ο τίτλος! Για την ουσία των πραγμάτων δε σας ενδιαφέρει καθόλου! Ας ρημάξουν όλα αρκεί εγώ να λέγομαι "καθηγητής πανεπιστημίου".
Επίσης, πραγματικά, είναι απαράδεκτο εσείς να δηλώνετε άνθρωπος των επιστημών και να έχετε παγιωμένες αντιλήψεις ότι οι απόφοιτοι των ΤΕΙ είναι κατώτεροι και μάλιστα να προσπαθείτε να πείσετε τους αναγνώστες του άρθρου σας ότι αυτή είναι η άποψη της Ελληνικής κοινωνίας. Αυτή κε Χιωτίνη δεν είναι η άποψη της Ελληνικής κοινωνίας, αλλά του Τεχνικού Επιμελητηρίου (στο οποίο ανήκετε) και της "θείας" από το χωριό σας! Απόδειξη ότι η άποψη σας δεν ευσταθεί αποτελούν οι χιλιάδες των αποφοίτων των ΤΕΙ που διαπρέπουν στον επαγγελματικό στίβο, προσφέρουν στην Ελληνική κοινωνία και οικονομία και το έργο τους αναγνωρίζεται και ακαδημαϊκά, αφού γίνονται δεκτοί και σε μεταπτυχιακά προγράμματα ενώ κάποιοι από αυτούς έχουν εκπονήσει και διδακτορικές διατριβές. Ίσως, τα πράγματα στο τμήμα το οποίο διδάσκετε να μην έτσι και εκεί οι απόφοιτοι του τμήματος σας να μην αναγνωρίζονται, να μην έχουν επαγγελματικά δικαιώματα και να θεωρούνται όντως κάτι "κατώτερο". Αυτό όμως δεν είμαι σε θέση να το γνωρίζω, αλλά να το πιθανολογώ κρίνοντας από το άρθρο αυτό. Σε καμία όμως περίπτωση δεν πρέπει να γενικεύετε!
Τέλος, πραγματικά δε μπορώ να κατανοήσω τις απόψεις σας περί "εκπαιδευτικής ομπρέλας"! Ουσιαστικά αυτό που λέτε είναι όλοι οι φοιτητές να σπουδάζουν λίγο από όλα! Για παράδειγμα ο φοιτητής της τοπογραφίας να σπουδάσει και λίγο ναυπηγός και λίγο ηλεκτρονικός, και λίγο ενεργειακή τεχνολογία, άλλωστε όλα αυτά τα αντικείμενα μπορεί να θεωρηθούν συναφή αφού ανήκουν στη ΣΤΕΦ... "Όλα τα σφάζω, όλα τα μαχαιρώνω" δηλαδή όπως αναφέρει σοφά και ο Ελληνικός λαός. Θα έπρεπε όμως κε Χιωτίνη, να γνωρίζετε ότι ο Ελληνικός λαός λέει και ότι "η ημιμάθεια είναι χειρότερη της αμάθειας". Η τριτοβάθμια εκπαίδευση κε Χιωτίνη δεν είναι super market να μπαίνει όποιος θέλει και να ψωνίζει λίγο από το ένα και λίγο από το άλλο...

 
Νιόβη
01 Δεκ 2017 19:56

"Τον ίδιο γρίφο από αυτήν την υβριδική τους ονομασία, αντιμετωπίζουν και τα Πανεπιστήμια του εξωτερικού."

Κανένα γρίφο δεν αντιμετωπίζουν. Στη Βρετανία όπου έμενα, τα πανεπιστήμια δέχονται κανονικά τα πτυχία ΤΕΙ ως Bachelor of Arts/Science, ανάλογα με τον κλάδο. Κάποιοι προχωράνε σε διδακτορικά και ακαδημαϊκή καριέρα.

 
Dimitris K.
03 Δεκ 2017 22:09

Προσωπικά θεωρώ ότι η αλλαγή ονόματος δεν είναι τόσο μεγάλο ζήτημα όσο η ουσιαστική άρση εμποδίων στα επαγγελματικά και ακαδημαϊκά δικαιώματα των αποφοίτων τουλάχιστον των ΤΕΙ. Υπάρχουν και άλλα ανώτατα ιδρύματα εις το εξωτερικό τα οποία και βεβαίως δεν ονοματίζονται πανεπιστήμια αλλά Institutes of Technology τουτέστιν Τεχνολογικά Ιδρύματα ή Ιδρύματα της Τεχνολογία κοκ και τυγχάνουν θεσμικής, ακαδημαϊκής και πρωτίστως κοινωνικής αναγνώρισης. Ένα από αυτά τα ιδρύματα είναι το γνωστό σε όλους MIT (δεύτερο σε αναγνώριση παγκοσμίως μετά το Harvard) και το Τεχνολογικό Ίδρυμα της Καλιφόρνιας. Συνεπώς η αλλαγή ονόματος δεν είναι πρωτευούσης σημασίας μιας που το ανώτατο ίδρυμα μπορεί να ονομάζεται όπως θέλει το ίδιο. Το θέμα είναι ότι τα Ελληνικά ΤΕΙ πληρούν όλα τα ακαδημαϊκά κριτήρια, αναγνωρίζονται διεθνώς ως πανεπιστημιακά, αποδίδουν το προβλεπόμενο ποσό ECTS από την UNESCO, κατατάσσονται στην ανώτατη βαθμίδα από πλευράς εθνικού πλαισίου προσόντων αλλά όταν όλα αυτά πρόκειται να τα δούμε στην πράξη εισπράττουμε το απόλυτο μηδέν από την Ελληνική κοινωνία που επιμένει να βάζει στο περιθώριο τους επιστήμονες από τα ΤΕΙ και να μην τους αποδίδει τα όσα τους αξίζουν. Είμαστε η μοναδική χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που κατά τους διαγωνισμούς του δημοσίου η απόφοιτη της ανώτατης βαθμίδας σπάζουν σε ΠΕ και ΤΕ δημιουργώντας δύο ταχυτήτων πτυχιούχους. Η πρόκληση είναι μια, θεσμική ολοκλήρωση των ΤΕΙ χωρίς αλλαγή ονόματος, χωρίς απεμπόλιση της ιστορίας τους, χωρίς να ξεχνάμε τον άθλο που έχουν φέρει εις πέρας όλα αυτά τα χρόνια κάτω από πολιτικές που τα θέτουν στο περιθώριο. Η μετονομασία δεν θα λύσει απολύτως κανένα πρόβλημα ούτε για τον ακαδημαϊκό κόσμο ούτε για τους φοιτητές, αντιθέτως θα εντείνει το κλίμα εφησυχασμού που παρατηρείται σε ολάκερη την τριτοβάθμια παιδεία.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ