Νέες Δομές Στήριξης του Εκπαιδευτικού Έργου: Γενική Κριτική

Δημοσίευση: 12/01/2018

Τελευταία Ενημέρωση: 12/01/2018, 20:19

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Νέες Δομές Στήριξης του Εκπαιδευτικού Έργου: Γενική Κριτική

Γιάννης Κατσαρός, Σχολικός  Σύμβουλος ΠΕ, μέλος «ΠΡΩ.ΠΑΙΔΕΙ.Α.», μέλος Δ.Σ.  της Ε.Ο.Δ.Ε.

Στις μέρες μας οι παρακάτω θέσεις έχουν λάβει ισχύ «αξιωμάτων» για την οργάνωση των εκπαιδευτικών συστημάτων:

Τα διαφοροποιημένα // ιδιαίτερα προβλήματα και οι ιδιαίτερες ανάγκες των τοπικών κοινωνιών και των μαθητών απαιτούν διαφοροποιημένες προσεγγίσεις.

Οι διαφοροποιημένες προσεγγίσεις  απαιτούν αυτονομία.

Η αυτονομία συνδέεται με την ανάπτυξη:

- των δυνατοτήτων της σχολικής μονάδας να λειτουργεί ως αυτορυθμιζόμενη κοινότητα μάθησης (κουλούρα αυτοβελτίωσης).

- ικανής σχολικής ηγεσίας και χειραφετημένων εκπαιδευτικών με κουλτούρα θεσμικής ευθύνης, ικανών για κριτική θεώρηση της σχολικής πραγματικότητας και έλεγχο των διαδικασιών μάθησης και για την άρθρωση συγκροτημένου επιστημονικού λόγου και προτάσεων βελτίωσής της.

- σύγχρονων  θεσμών, μηχανισμών, διαδικασιών  εποπτείας και συντονισμού.

- θεσμών και μηχανισμών στήριξης και συνεχούς βελτίωσης του εκπαιδευτικού έργου (του σχεδιασμού, της υλοποίησης και της αυτοαξιολόγησής του).

Επίσης, σε σχέση με τον τρόπο ενεργοποίησης των μηχανισμών στήριξης – προσαρμογής - βελτίωσης (π.χ. αυτορρύθμιση, επιμόρφωση, στήριξη εφαρμογής, συμβουλευτική καθοδήγηση) έχει αναγνωριστεί επιστημονικά, ερευνητικά, εμπειρικά ότι συμβάλλουν:

- διαδικασίες και μηχανισμοί αυτοελέγχου, αυτοαξιολόγησης (εσωτερικής)

- διαδικασίες και μηχανισμοί εποπτείας και  αξιολόγησης (εσωτερικής ιεραρχικής και εξωτερικής).

Έχει τέτοιες ανάγκες το εκπαιδευτικό μας σύστημα;

Καταφατικά απαντούν μέχρι σήμερα στο ερώτημα σειρά επιστημονικών και ερευνητικών αναλύσεων και εκθέσεων και όλες οι πολιτικές ηγεσίες που έχουν εισηγηθεί προτάσεις αναδιάρθρωσης των δομών διοίκησης της εκπαίδευσης. Αυτό γίνεται σαφές και στο κείμενο του σχεδίου «Νέες Δομές» και στις ομιλίες των εισηγητών κατά την παρουσίασή του στις 15/10/2017, (Video:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3970&v=mAF7eTst4bk).

Η προσπάθεια λοιπόν θα έπρεπε να είναι:

- μέσα από την ανάπτυξη μιας στρατηγικής για την εκπαίδευση και ενός συνεκτικού και ρεαλιστικού οράματος σχετικά με το «τι σημαίνει «καλό» σχολείο» για την Ελλάδα του 21ου αιώνα και αντίστοιχου στρατηγικού σχεδίου,

- μέσα από την κατανόηση των στόχων και των αναγκών του εκπαιδευτικού συστήματος,

- εφαρμόζοντας τις βασικές αρχές της Οργάνωσης (κατάλληλο: οργανωτικό πρότυπο, καταμερισμό εργασίας και τμηματοποίηση, βαθμό αποκέντρωσης, εύρος εποπτείας),

- να οδηγηθούμε σε ενιαίες, ολοκληρωμένες προτάσεις σχετικά με τη δομή του συστήματος οργάνωσης διοίκησης της εκπαίδευσης,
στο πλαίσιο των οποίων πρέπει να εντάσσεται κάθε πρόταση για τη δομή της στήριξης του εκπαιδευτικού έργου.

Ο άλλος δρόμος;

Προτάσσουμε τη ρητορική/ πολιτική επικοινωνία και ακολουθούμε την παλιά «κακή» συνταγή για την εισαγωγή μεταρρυθμίσεων: Φορτώνουμε τα προβλήματα και την ανάγκη αλλαγής σε αυτούς που θα κληθούν να υλοποιήσουν τη νέα πολιτική. Άλλοτε φορτώνουμε την κακοδαιμονία στους εκπαιδευτικούς ή στα στελέχη που «δεν δουλεύουν», άλλοτε στα μονοπρόσωπα όργανα που είναι αυτοαναφορικά και ρέπουν στον αυταρχισμό ή στα συλλογικά όργανα που είναι δυσλειτουργικά κλπ.

Και θεωρώντας ότι  «Αφού «δούλευε» το άλλο, θα «δουλέψει» κι αυτό. Και βλέπουμε…», καταλήγουμε σε ένα πρόχειρο σχέδιο (αυτό που έχουμε δει επισήμως - διότι ανεπισήμως κυκλοφορούν κι άλλα- και ενώ παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται σε επεξεργασία νέο ΠΔ για τον οργανισμό του ΥΠΠΕΘ και των περιφερειακών υπηρεσιών του) που:

- δημιουργεί ένα τεράστιο κενό και είναι «τηλεματικό» και σε συγκεντρωτική κατεύθυνση ως προς τη στήριξη του εκπαιδευτικού έργου στα σχολεία,

- θολώνει αντί να ξεκαθαρίζει το τοπίο ως προς την επιμόρφωση και την παιδαγωγική καθοδήγηση,

- διαλύει τους θεσμούς προώθησης της εκπαιδευτικής πολιτικής,

- υποβαθμίζει ακόμα περισσότερο την εποπτεία και την αυτοαξιολόγηση,

- υπεραντιδρά στις ανάγκες εντάσσοντας την γενική αγωγή στην ειδική,

- παραγνωρίζει βασικές αρχές οργάνωσης και λειτουργίας των σύγχρονων εκπαιδευτικών συστημάτων,

- υπονομεύει την αυτονομία των σχολείων και διαπνέεται από λογική συγκέντρωσης.

Το κείμενο είναι εξαιρετικά γενικόλογο και αποσιωπά πολλές κρίσιμες παραμέτρους. Μοιάζει σαν όλη η πρόταση να γράφτηκε για να μας εντυπωθεί καλά η φράση: «Οι εκπαιδευτικοί της τάξης δεν αξιολογούνται.».

Και όπως είχε γράψει ο Άγγελος Τερζάκης στο Βήμα «Όταν προσπαθείς να κερδίσεις τις εντυπώσεις, χάνεις τις υποθέσεις» (Βήμα, 1955).

ΥΓ: Πιο αναλυτική κριτική σε επιμέρους σημεία του σχεδίου θα γίνει σε κείμενα που θα ακολουθήσουν τις επόμενες μέρες.

 

Σχόλια (14)

Ιωάννα
|

Κ. Θανάση χάρηκα που έχετε πρωτάκια και αγαπάτε τη δουλειά σας, μπράβο. Όμως και τα σεμινάρια χρειάζονται να τα παρακολουθείτε, και να απαιτείτε τα καλύτερα. Καλή χρονιά σας εύχομαι με δύναμη στο σπουδαίο έργο σας.

θανάσης
|

κυρία Ιωάννα,
από λάθος δικό μου και του δαίμονα του πληκτρολογίου αναρτήθηκε ένα μόνον κομμάτι τού άρθρου μου. Ίσως γιαυτό δεν κατέστη δυνατό να δείτε όλο μου τον συλλογισμό. Διδάσκω κι εφέτος σε πρώτη τάξη, μου αρέσει να δουλεύω με πρωτάκια (και, εν συνεχεία, με δευτεράκια), περισσότερο επειδή μου αφαιρεί τη δυνατότητα να ρίξω τα λάθη μου στους προηγούμενους. Γνωρίζω, όμως, συμβούλους που δεν μπήκαν ποτέ σε πρώτη τάξη, δεν δοκιμάστηκαν με παρουσίαση απτών αποτελεσμάτων κι έρχονται μετά με σεμινάρια επί σεμιναρίων για ανούσιες λεπτομέρειες.
Σύμβουλος, δεν θα γίνω ποτέ. Δεν το θέλω. Θα παραμείνω δάσκαλος βάσης. Χαιρετισμούς...

Georgios SALAMOURAS, Επίτ. Σχολ.Σύμβουλος Δημ.Εκπαίδευσης
|

Αρχίζω με μία γενική παρατήρηση που έχει να κάνει με την ανωνυμία κάποιων σχολιαστών απέναντι στην επωνυμία του αρθρογράφου και κάποιων άλλων σχολιαστών οι οποίοι με καταγγελτικό "επιστημονικό" ή εμπειρικό λόγο επιχειρούν να δείξουν ότι μπορούν με άνεση να κατέχουν την απόλυτη αλήθεια.
Στέκομαι σε ένα σημείο για λόγους οικονομίας της συζήτησης.
Αλήθεια κ.Ντίνο η επιστροφή ενός Σχολικού Συμβούλου στην ταξη θα τον κάνει καλύτερο ή/και αποτελεσματικότερο; Από οού προκύπτει κάτι τέτοιο; Καμία βιβλιογραφία δεν το τεκμηριώνει. Το έργο του Σ.Σ. δεν μπορεί να συνδεθεί με μαθητεία άλλων επαγγελμάτων. Αν ήταν έτσι τότε την εκπαίδευση των Σ.Σ. θα την είχαν αναλάβει σχολές ανάλογες αυτών του ΟΑΕΔ!
Επομένως τα πράγματα δεν αποδίδονται με την ευκολία που θέλουν κάποιοι κρύβοντας, με αδέξιο κατά τα λοιπά τρόπο, την παθολογία σε ατομικό ή/και συλλογικό επίπεδο.

katia
|

Αγαπητέ κύριε Ντίνο, πόσο δίκιο έχετε σε πολλά από όσα περιγράφετε, αλλά η τελευταία παράγραφό σας πέρα από απελπισία, ηττοπάθεια βγάζει και απωθημένα. Από ό,τι τουλάχιστον γνωρίζω, κάποιος επικαιροποιεί τις γνώσεις του με την επαφή του με την επιστήμη του, τα πανεπιστήμια, τις επιμορφώσης, την παρακολούθηση της έρευνας και εντέλει μέσω της "δια βίου μαθησης".
Η επιστροφή των ΣΣ στην τάξη σε τι θα μας σώσει, το ζητούμενο είναι να αυξηθούν οι "σερβιτόροι" εκπαιδευτικοί, να καλυφτούν τα κενά, ώστε να μη γίνουν προσλήψεις αναπληρωτών, αίτημα των μνημονίων; Θα διευκολύνουν δηλ οι ΣΣ, ως προς την ποσότητα; Γιατί ως προς την ποιότητα, τα πράγματα θα γίνουν ακόμη χειρότητα. Πως θα αλλάξουμε τα πράγματα μπορείτε να μας πείτε; Οι νέες δομές, θα βοηθήσουν στο έργο μας, θα βοηθήσουν στην υποστήριξη της σχολικής μονάδας; Εμείς τουλάχιστον στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση έχουμε μια πιο στενή επαφή με τον ΣΣ και κάποιον έστω, να ακούει τα προβλήματά μας.
Γενικά, αυτό που πρέπει να μας προβληματίζει είναι αν οι κυβερνώντες πέρα από τις αοριστίες τους και τα "μεγαλόπνοα" σχέδια τους θα κατεβάσουν μία ολοκληρωμένη και σοβαρή πρόταση, προτού ανακατέψουν το σύμπαν. Οψόμεθα...

Ιωάννα
|

Κ. Θανάση θεωρείτε τιμωρία να διδάσκετε τα παιδιά μας και μάλιστα τα μικρότερα; Λυπάμαι πολύ η δασκάλα της κόρης μου λατρεύει τα παιδιά και την τάξη. Αν δεν σας αρέσει η δουλειά σας πάτε σε άλλη ή γίνετε κι εσείς σύμβουλος. Αυτό μου βγάζει η άποψή σας, μακάρι μα κάνω λάθος.

Γιάννης Κατσαρός
|

@Κύριε Ντίνο. Ευχαριστώ για τον κόπο που κάνατε να το διαβάσετε. Θα συμφωνήσω σε πολλά μαζί σας. Όχι όμως στην απογοήτευση και την ηττοπάθεια. Αγώνα θέλει η ανατροπή αυτής της κατάστασης και η ανάταξη της Παιδείας. Και αυτόν τον αγώνα επιχειρώ και στα σχολεία που υπηρετώ και στον δημόσιο λόγο. Όσο για τη στελεχιακή "αμειψισπορά" θα σας παραπέμψω στο άρθρο της κας Μπούντα.

θανάσης
|

Με αφορμή το σχόλιο του Ντίνου, που προσυπογράφω, θα ήθελα να προσθέσω: όχι μόνον να επιστρέψουν οι κκ. σύμβουλοι στις τάξεις, αλλά και, σε ότι αφορά στην α/θμια εκπαίδευση, να μην "πάρουν" μεγάλες τάξεις, αλλά να αναλάβουν μια πρώτη τάξη, να τη συνεχίσουν και στη δευτέρα ...

Ντίνος
|

@Κύριε Κατσαρέ.Χωρίς διάθεση υποτίμησης του άρθρου και του προσώπου σας, είστε εκτός σχολικής πραγματικότητας .Τα γραφόμενα σας απηχούν απόψεις του περασμένου αιώνα,είναι εκτός της ελληνικής σχολικής πραγματικότητας και αποδεικνύουν ότι είστε πάρα πολλά χρόνια εκτός της σχολικής τάξης .Καλές οι θεωρίες αλλά να τις γράφετε όταν διδάσκετε χρόνια μέσα στην τάξη και ζείτε την πραγματικότητα της σχολικής μονάδας γιατί αν συνέβαινε αυτό δεν θα γράφατε αυτά που γράφετε.Ποιος κύριε Κατσαρέ ακούει άλλον στα σχολεία;Οι μαθητές τους εκπαιδευτικούς;Οι γονείς μήπως;Οι εκπαιδευτικοί τον Διευθυντή;Το Υπουργείο ακούει κανέναν όπως πχ με την εφημερία ή την συνοδεία μέχρι την αυλή στα διαλείμματα;Ή για το ότι την τελευταία ώρα οι δάσκαλοι μοιράζουν,όπως οι σερβιτόροι το φαγητό;Λίγες μέρες αν καθόσασταν και βλέπατε την διανομή των γευμάτων από δασκάλους και τον πλήρη εξευτελισμό τους σαν σερβιτόρων,τραπεζοκόμων δοκιμαστών κλπ δεν θα γράφατε τίποτε από αυτά που γράφετε.Τα γραφόμενα σας απαιτούν συντεταγμένη και πειθαρχημένη με κουλτούρα κοινωνία.Την βλέπετε γύρω σας που η χώρα έχει βαρέσει διάλυση και που ο καθένας κάνει ότι του αρέσει χωρίς πιθανότητα τιμωρίας;Για αυτό είναι επιτακτική η ανάγκη όλοι οι σχολικοί σύμβουλοι να γυρίσετε στις τάξεις για να επικαιροποιήσετε τις γνώσεις σας.Το σχολείο αλλάζει χρόνο με το χρόνο ραγδαία .Για αυτό και δεν νομίζω ,χωρίς να θέλω να σας προσβάλλω,να σας ακούει και κανείς.Η επί δεκαετία και βάλε παραμονή στην ίδια θέση δημιουργεί φθορά,κόπωση στους εκπαιδευτικούς και αισθήματα αδιαφορίας ή αντιπάθειας.Αυτό μπορείτε κάποια στιγμή να το καταλάβετε; Στις τάξεις όλοι σας λοιπόν για ανανέωση των γνώσεων σας και μετά αν θέλετε ξαναεπανέρχεστε.

νικος
|

Ιωαννα+φωτεινη+kmap+βασιλης μαζι ρε συμβουλε?
Ασε και ενα χρονικο περιθωριο πριν ποσταρεις την επομενη φορα!
Το πιο αστειο ειναι οτι για να γραψει την "κατακλειδα" σαν "βασιλης" του πηρε 20 λεπτα!

Γιώργος Μπαλαμώτης
|

Κοινότητα μάθησης, αυτοδιαχείριση, κουλτούρα θεσμικής ευθύνης, σύγχρονο οργανωτικό πλαίσιο, κριτική θεώρηση, απροκατάληπτο ερευνητικό πνεύμα, επιστημονικός λόγος… «Στάση αεικίνητη». Αξίζουμε το σχολείο του νου και της καρδιάς μας.

Βασίλης
|

Οι νέες δομές είναι το περιτύλιγμα των μνημονίων.
1. Θέλουν να καταργήσουν θέσεις.
2. Οι σχολικοί σύμβουλοι, σχετικώς ανεξάρτητο από κυβερνήσεις σώμα, δεν το θέλουν, γιατί θέλουν απολύτως υποταγμένους.
3. Τα επίχαιρα αυτής της πολιτικής, σχεδιασμοί στο πόδι, ότι θέλει ο "λαός", θολούρα παντού θα τα πληρώσουμε αργότερα.
4. Άμα ήθελαν, έφτιαχναν καινούριο καθηκοντολόγιο για όλους και μάλιστα αυστηρό.

kmap
|

Αν καταργήσουν τον θεσμό του σχολικού συμβούλου τα πράγματα θα χειροτερέψουν στα σχολεία μας.

Φωτεινή
|

Τα σχολεία μας χρειάζονται υποστήριξη και εποπτεία . Οι σχολικοί σύμβουλοι συμβάλλουν στην ποιότητα. Οι γονείς τους υποστηρίζουμε. Η πολιτεία δεν πρέπει να αποδυναμώσει κι άλλο το δημόσιο σχολείο.

Ιωάννα
|

Ως μητέρα θέλω να πω ότι ο σύμβουλος του σχολείου μας λύνει προβλήματα. Συμμετέχει και είνα παρών στην καθημερινή πράξη. Εύχομαι να ενδυναμωθεί περισσότερο ο θεσμός. Έχουμε ανάγκη για υποστήριξη.


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/54991/nees-domes-stirixis-toy-ekpaideytikoy-ergoy-geniki-kritiki