28 υπουργοί Παιδείας σε 44 χρόνια
Δημοσίευση: 12/11/2018
Τελευταία Ενημέρωση: 13/11/2018, 13:08
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Εννιά φορές άλλαξε ονομασία το υπουργείο Παιδείας
Σαν τα «πουκάμισα» αλλάζουν οι υπουργοί Παιδείας, παρατηρεί κανείς ,κοιτάζοντας τον πίνακα με τις φωτογραφίες των διατελεσάντων υπουργών (η φωτό που κατέγραψε ο φακός του esos), που βρίσκεται αναρτημένος στην αίθουσα συσκέψεων , δίπλα στο γραφείο του υπουργού Παιδείας.
Οι υπουργοί με τη μεγαλύτερη θητεία ήταν ο Γεράσιμος Αρσένης από 25 Σεπτεμβρίου 1996 έως 13 Απριλίου 2000 και ο Πέτρος Ευθυμίου, από 13 Απριλίου 2000 έως 10 Μαρτίου 2004.
Όσον αφορά τα επαγγέλματα των υπουργών Παιδείας, κυριαρχεί η κατηγορία των καθηγητών ΑΕΙ.
Δείτε παρακάτω όλα τα πρόσωπα που διετέλεσαν υπουργοί από τη μεταπολίτευση μέχρι και σήμερα, καθώς και το χρονικό διάστημα που κράτησαν στα χέρια τους το "τιμόνι" του υπουργείου:
Από Εως
Νικόλαος Λούρος 24 Ιουλίου 1974 21 Νοεμβρίου 1974
Παναγιώτης Ζέπος 21 Νοεμβρίου 1974 5 Ιανουαρίου 1976
Γεώργιος Ράλλης 5 Ιανουαρίου 1976 28 Νοεμβρίου 1977
Ιωάννης Βαρβιτσιώτης 28 Νοεμβρίου 1977 10 Μαΐου 1980
Αθανάσιος Ταλιαδούρος 10 Μαΐου 1980 21 Οκτωβρίου 1981
Ελευθέριος Βερυβάκης 21 Οκτωβρίου 1981 5 Ιουλίου 1982
Απόστολος Κακλαμάνης 5 Ιουλίου 1982 25 Απριλίου 1986
Αντώνης Τρίτσης 25 Απριλίου 1986 9 Μαΐου 1988
Απόστολος Κακλαμάνης 9 Μαΐου 1988 22 Ιουνίου 1988
Γιώργος Παπανδρέου 22 Ιουνίου 1988 2 Ιουλίου 1989
Βασίλης Κοντογιαννόπουλος 2 Ιουλίου 1989 12 Οκτωβρίου 1989
Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος 12 Οκτωβρίου 1989 23 Νοεμβρίου 1989
Κώστας Σημίτης 23 Νοεμβρίου 1989 13 Φεβρουαρίου 1990
Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος 13 Φεβρουαρίου 1990 11 Απριλίου 1990
Βασίλης Κοντογιαννόπουλος 11 Απριλίου 1990 10 Ιανουαρίου 1991
Γιώργος Σουφλιάς 10 Ιανουαρίου 1991 13 Οκτωβρίου 1993
Δημήτρης Φατούρος 13 Οκτωβρίου 1993 8 Ιουλίου 1994
Γιώργος Παπανδρέου 8 Ιουλίου 1994 25 Σεπτεμβρίου 1996
Γεράσιμος Αρσένης 25 Σεπτεμβρίου 1996 13 Απριλίου 2000
Πέτρος Ευθυμίου 13 Απριλίου 2000 10 Μαρτίου 2004
Μαριέττα Γιαννάκου 10 Μαρτίου 2004 19 Σεπτεμβρίου 2007
Ευριπίδης Στυλιανίδης 19 Σεπτεμβρίου 2007 8 Ιανουαρίου 2009
Άρης Σπηλιωτόπουλος 8 Ιανουαρίου 2009 7 Οκτωβρίου 2009
Άννα Διαμαντοπούλου 7 Οκτωβρίου 2009 7 Μαρτίου 2012 [5]
Γεώργιος Μπαμπινιώτης 7 Μαρτίου 2012 17 Μαΐου 2012
Αγγελική - Ευφροσύνη Κιάου 17 Μαΐου 2012 21 Ιουνίου 2012
Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος 21 Ιουνίου 2012 9 Ιουνίου 2014
Ανδρέας Λοβέρδος 9 Ιουνίου 2014 25 Ιανουαρίου 2015
Αριστείδης Μπαλτάς 27 Ιανουαρίου 2015 28-8-2015
Φρόσω Κιάου 28-8-2015 22-9-2015
Νικόλαος Φίλης 23 Σεπτεμβρίου 2015 5 Νοεμβρίου 2016
Κώστας Γαβρόγλου 5 Νοεμβρίου 2016
Ονομασία του υπ. Παιδείας
Το υπουργείο Παιδείας “βαφτίστηκε” εννιά φορές, παίρνοντας τις ακόλουθες ονομασίες:
,,,,,, – 1926 Υπουργείο Εκκλησιαστικών και Δημοσίου Εκπαιδεύσεως
1926 – 1949 Υπουργείο Θρησκευμάτων και Παιδείας
1949 – 1955 Υπουργείο Θρησκευμάτων και Εθνικής Παιδείας
1955 – 2009 Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
2009 – 2012 Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
2012 – 2013 Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού
2013 – 2015 Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
2015/1 - 2015/9 Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων
2015/9 – μέχρι και σήμερα Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΤΕΣ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Ο Γιώργος Ράλλης εισηγήθηκε την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση για την υποχρεωτική εννιάχρονη εκπαίδευση και την καθιέρωση της δημοτικής σε όλες της βαθμίδες της εκπαίδευσης .
Ο Απόστολος Κακλαμάνης ίδρυσε τα ΤΕΙ, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.[5]
Ο Γιώργος Παπανδρέου πήγε να καθιερώσει το Εθνικό Απολυτήριο σε αντικατάσταση του Απολυτηρίου του Λυκείου, αλλά ο διάδοχός του Γεράσιμος Αρσένης, ανέστειλε την εφαρμογή αυτού του θεσμού .
Ο Βασίλης Κοντογιαννόπουλος ως υπουργός Παιδείας στην Κυβέρνηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη κατέθεσε πολυνομοσχέδιο που αφορούσε όλες τις βαθμίδες τις εκπαίδευσης. Το περιεχόμενό του χαρακτηρίστηκε αναχρονιστικό και συντηρητικό , προκαλώντας τις μεγαλύτερες μαθητικές και φοιτητικές κινητοποιήσεις . Ο κ. Κοντογιαννόπουλος παραιτήθηκε από υπουργός Παιδείας όταν μέσα σε κατειλημένο σχολείο δολοφονήθηκε ο καθηγητής Νίκος Τεμπονέρας .
Η μεταρρύθμιση του Γεράσιμου Αρσένη που στη συνέχεια υιοθετήθηκε στο μεγάλο μέρος της , προκάλεσε κύμα καταλήψεων από μαθητές Λυκείου.
Η Μαριέττα Γιαννάκου έφερε τη μεταρρύθμιση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση η οποία προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις.
Η Αννα Διαμαντοπούλου έφερε το νέο νόμο πλαίσιο, ο οποίος για πρώτη φορά , ψηφίζεται με συντριπτική πλειοψηφία στη βουλή και από κόμματα της αντιπολίτευσης ενώ επί θητείας της ξεκίνησε η εφαρμογή του Νέου Σχολείου
Σχόλια (10)
Νομοθεσία για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (1997-2016)
https://www.esos.gr/arthra/42066/nomothesia-gia-tin-tritovathmia-ekpaid…
Έπρεπε να έχει ιδρυθεί η Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας το 1980 και να αξιολογηθούν όλα τα τότε ΑΕΙ (Πανεπιστήμια και Σχολές). Να υπάρχει μακροπρόθεσμος σχεδιασμός για κάθε δεκαετία (1980-1990-2000) και να οριστούν απαιτήσεις για την ίδρυση νέων ιδρυμάτων και σχολών.
Το γεγονός ειναι ότι κάποιοι τότε ήθελαν να αναβαθμίσουν τις θέσεις τους και η πολιτική ηγεσία ποτέ δεν ενδιαφέρθηκε να θέσει αυστηρά κριτήρια για σύγχρονη ακαδημαϊκή εκπαίδευση.
Η ΑΔΙΠ λειτούργησε μόλις το 2005, και οι πρώτες αξιολογήσεις έγιναν πριν λίγα χρόνια. Πολύ αργά για να μπορέσουν να διορθωθούν τα λάθη τεσσάρων δεκαετιών, όταν το κάθε πανεπιστήμιο και το κάθε ΤΕΙ μονίμως ζητούσε έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας για περισσότερα τμήματα.
Η ρίζα του προβλήματος είναι εκείνη την εποχή, όταν ορισμένοι πίστεψαν ότι με τα πολυάριθμα τμήματα ΤΕΙ (11 ΤΕΙ, με τρεις-τέσσερις σχολές το καθένα) θα αυξηθεί εύκολα και χωρίς κόστος ο φοιτητικός πληθυσμός στην Ελλάδα και θα πάρουν όλοι από ένα "χαρτί".
Το ίδιο μοτίβο ακολούθησαν και τα Πανεπιστήμια, χωρίς συνεργασίες μεταξύ των σχολών μιας και τα ΤΕΙ δεν ήταν μέρος της Ανώτατης Εκπαίδευσης ούτε σχεδιάστηκαν για να γίνουν (σπουδες, επιλογή καθηγητών, έρευνα κτλ.)
Ακόμα και σήμερα, έχουμε ρυθμίσεις μέχρι το 2022 για καθηγητές Εφαρμογών χωρίς διδακτορικό...
https://www.esos.gr/arthra/54969/diataxi-gia-toys-kathigites-efarmogon-…
Ποτέ κανένα ΑΕΙ στην Ελλάδα δεν προχώρησε με δική του απόφαση σε συγχώνευση σχολών και τμημάτων. Καμία μελέτη για τις πραγματικές ανάγκες της χώρας.
@Ίδρυση ΤΕΙ και Πανεπιστημίων
Η μετεξέλιξη ΚΑΤΕΕ σε ΤΕΙ έγινε την ίδια εποχή και με την ίδια πολιτική ηγεσία με την οποία καταργήθηκαν οι παιδαγωγικές ακαδημίες και ιδρύθηκαν τα ΠΤΔΕ στα πανεπιστήμια. Κατά την γνώμη μου αυτή η διαφοροποίηση χρήζει εξήγησης. Και η εξήγηση δεν μπορεί να είναι τα οράματα και οι παραισθήσεις αλλά κάτι ποιο πεζό. Σίγουρα θα έπαιξε ρόλο η ύπαρξη στην μία περίπτωση ενός εγκατεστημένου κλάδου με πανεπιστημιακές περγαμηνές και συνεπώς διαθέτοντος συμβολικό κεφάλαιο, αρκετά πολυπληθούς και στην άλλη περίπτωση η ανυπαρξία του. Οι δάσκαλοι διέτρεχαν μία 2ετή εκπαίδευση και με την αλλαγή πήραν την υποσχετική για δυνατότητα αναβάθμισης με διαδικασίες εξομοίωσης. Τους είχε δοθεί δυνατότητα σύγκλισης και έτσι δεν αντιδράσανε. Αντίθετα στους χώρους των ΤΕΙ ακόμα θεωρείται από ορισμένους αδιανόητο να γίνουν διαδικασίες εξομοίωσης και η όλη προσπάθεια αποβλέπει στην διατήρηση του χάσματος ΠΕ - ΤΕ. Είναι εξόφθαλμος ο χαρακτήρας της προσπάθειας αυτής και η επιτυχία του ολοκληρωτική.
" Προς ABC13 Νοε 2018 11:19
Ήξερα κάποτε ένα μοναχό που βάφτιζε το κρέας-ψάρι και το καταβρόχθιζε. Στο δικό σου μυαλό θα ήταν σίγουρα μέγας μεταρρυθμιστής"
Τι εννοείτε Κύριε? Είναι ντροπή σας να αναφέρεστε υποτιμητικά σε ιδρύματα τα οποία ξεπέρασαν τον ιστορικό τους ρόλο και έχουν ( Ένα μεγαλο μέρος από αυτά) πανεπιστημιακές υποδομές, σπουδαίο ακαδημαϊκό προσωπικό, υψηλό επίπεδο φοιτητών , και δικαίωμα για διδακτορικά από φέτος. Φυσικά και είναι επόμενο να φτάσουν εκεί ως ιδρύματα. Ποιο κρέας να βαφτίσει ψάρι ακριβώς και μπούρδες?
Πολύ ωραίο άρθρο/επισήμανση. Είναι γελοίο - συνεχείς αλλαγές, όλοι με δήθεν μεταρυθμίσεις,ο καθένας ότι του κατέβει ή ότι του ψυθιρίζουν ο ένας και ο άλλος. Ολοι λειτουργούν αποσπασματικά, να διορθώνουμε την προηγούμενη χαζομάρα με μια νέα, την οποία θα διορθώσει ο επόμενος. Καληνύχτα.
Η μετεξέλιξη των πρώην ΚΑΤΕΕ σε ΤΕΙ, που προτιμήθηκε αντί της ενσωμάτωσής τους στα Πανεπιστήμια, όπως συνέβη την ίδια εποχή με τις Παιδαγωγικές Ακαδημίες, ήταν από τα ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΛΑΘΗ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ότι ακόμα και σήμερα, σχεδόν 40 χρόνια μετά, προσπαθούμε να διαχειριστούμε αυτή την άναρχη διασπορά τμημάτων και σχολών -σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ- δείχνει την απουσία οράματος για τη δημιουργία μιας σύγχρονης ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα, από όλα τα κόμματα.
Φτάσαμε 2020, όλες οι ευρωπαϊκές χώρες αναπτύσσονται με υψηλές ταχύτητες και εμείς μένουμε όλο και πιο πίσω από τις εξελίξεις εξαιτίας των βαριδίων που συσσωρεύσαμε.
Ήξερα κάποτε ένα μοναχό που βάφτιζε το κρέας-ψάρι και το καταβρόχθιζε. Στο δικό σου μυαλό θα ήταν σίγουρα μέγας μεταρρυθμιστής
Τρεις είναι οι σημαντικότεροι μεταρρυθμιστές: Α. Κακλαμάνης ίδρυσε τα ΤΕΙ, Π. Ευθυμίου αναβάθμισε τα ΤΕΙ σε ΑΕΙ, Κ. Γαβρόγλου συνένωσε τα ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια.
Ποτέ τα τελευταία 40 χρόνια δεν υπήρχε σοβαρός στρατηγικός σχεδιασμός για την εκπαίδευση, σε όλες τις βαθμίδες.
Μέχρι σήμερα παραμένει το αίτημα για καθιέρωση Υποχρεωτικής Ενιαίας 14χρονη εκπαίδευση, για τις ηλικίες 4 έως18 ετών:
2 έτη Προσχολική Αγωγή + 4 έτη Δημοτικό + 6 έτη Γυμνάσιο + 2 έτη Λύκειο
Οι μισοι γκρεμισαν και οι αλλοι μισοι κατεδαφισαν..... Στη παιδεια εκαναν τα πειραματα τους ,ολοι οι ασχετοι, πλην 2-3 με αποκορυφωμα το σημερινο μπουμπουκι.....