Στα "κάγκελα" οι Κοσμήτορες των Φιλοσοφικών Σχολών ΕΚΠΑ και ΑΠΘ για το νέο ακαδημαϊκό χάρτη
Δημοσίευση: 12/04/2022
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
"Οι σπουδές και η έρευνα στις ξένες Γλώσσες και Φιλολογίες δεν δικαιολογούν τη διαφοροποίησή τους από τα υπόλοιπα Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής ή την ίδρυση ξεχωριστής «Σχολής ξένων Γλωσσών"
Πιθανές σκέψεις για συγχώνευση ή κατάργηση αυτών των Τμημάτων θα προσκρούσουν στη σθεναρή αντίδραση της πανεπιστημιακής κοινότητας και θα οδηγήσουν σε αλλοίωση του χαρακτήρα δύο σημαντικών Σχολών ανθρωπιστικών σπουδών.
Το μήνυμα αυτό έστειλαν προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, με κοινό ανακοινωθέν,οι Κοσμήτορες των Φιλοσοφικών Σχολών ΕΚΠΑ Αχιλλέας Χαλδαιάκης και ΑΠΘ Κωνσταντίνος Μπίκος.
Οι Κοσμητείες αμφοτέρων των Φιλοσοφικών Σχολών, τόσο του ΕΚΠΑ όσο και του ΑΠΘ, θεωρούν ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού της αυτονομίας των ανωτάτων Ιδρυμάτων την υιοθέτηση της ομόφωνης απόφασης όλων των εμπλεκομένων Τμημάτων να συνεχίσουν να λειτουργούν ως αυτόνομα Τμήματα, ενταγμένα στις Φιλοσοφικές Σχολές.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΚΟΙΝΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΩΝ ΚΟΣΜΗΤΟΡΩΝ
Στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ και του ΑΠΘ λειτουργούν Τμήματα ξένων Γλωσσών και Φιλολογιών, τα οποία προσφέρουν προπτυχιακές, μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές υψηλότατου επιπέδου, όπως αποδεικνύεται από τις διακρίσεις των αποφοίτων τους, τη διεθνή αναγνώριση του διδακτικού και ερευνητικού έργου του προσωπικού τους, αλλά και την πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών τους από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ).
Τα Τμήματα ξένων Γλωσσών και Φιλολογιών συμβάλλουν καθοριστικά στη διασύνδεση της Ελλάδας με σημαντικές χώρες-εταίρους της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αναδεικνύονται ως διαμεσολαβητές των ξένων πολιτισμών και ως πηγές διαπολιτισμικής γνώσης μέσω των γλωσσών και των γνωστικών αντικειμένων που καλλιεργούν με τα προγράμματα σπουδών τους.
Οι Κοσμητείες αμφοτέρων των Φιλοσοφικών Σχολών, τόσο του ΕΚΠΑ όσο και του ΑΠΘ, θεωρούν ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού της αυτονομίας των ανωτάτων Ιδρυμάτων την υιοθέτηση της ομόφωνης απόφασης όλων των εμπλεκομένων Τμημάτων να συνεχίσουν να λειτουργούν ως αυτόνομα Τμήματα, ενταγμένα στις Φιλοσοφικές Σχολές.
Πιθανές σκέψεις για συγχώνευση ή κατάργηση αυτών των Τμημάτων θα προσκρούσουν στη σθεναρή αντίδραση της πανεπιστημιακής κοινότητας και θα οδηγήσουν σε αλλοίωση του χαρακτήρα δύο σημαντικών Σχολών ανθρωπιστικών σπουδών.
Άλλωστε, με βάση και τη διεθνή ακαδημαϊκή πρακτική, οι σπουδές και η έρευνα στις ξένες Γλώσσες και Φιλολογίες δεν δικαιολογούν τη διαφοροποίησή τους από τα υπόλοιπα Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής ή την ίδρυση ξεχωριστής «Σχολής ξένων Γλωσσών». Παρόμοια κίνηση δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα εξασφάλιζε την ενίσχυσή τους. Αντίθετα, η ενίσχυση θα μπορούσε να επιτευχθεί με άλλους τρόπους, όπως:
- η προκήρυξη θέσεων, που θα αντιστάθμιζαν τις απώλειες προσωπικού όλων των κατηγοριών
- ο σεβασμός των προτάσεων των Τμημάτων σχετικά με τον αριθμό των φοιτητών που μπορούν να εκπαιδεύσουν
- η καλύτερη προσαρμογή ή η κατάργηση νομοθετικών ρυθμίσεων, όπως τα ζητήματα της ΕΒΕ και των ξενόγλωσσων συγγραμμάτων, που δυσχεραίνουν την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία τους.
- η γενικότερη απεμπλοκή από τη διαρκή υποχρηματοδότηση και η επένδυση σε υποδομές.
Ο Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ Ο Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ
Αχιλλέας Χαλδαιάκης Κωνσταντίνος Μπίκος
Σχόλια (8)
Συμφωνούμε απολύτως:
"
υπάρχουν διεσπαρμένα ανά την επικράτεια δεκάδες πανομοιότυπα τμήματα λογιστικής, διοίκησης επιχειρήσεων, πληροφορικής και παραλλαγών της γεωπονίας, καθώς και τμήματα με γνωστικά αντικείμενα που κανονικά αντιστοιχούν σε μεταπτυχιακά .
"
Πρέπει να αλλάξουμε το μοντέλο της ανώτατης εκπαίδευσης ώστε να υπάρχει ευελιξία. Τα Τμηματα να συννενωθούν σε μια μονοτμηματικη σχολη και να συνεχίζουν να υπάρχουν ως τομεις στη σχολη, με το προτυπο του Ν4009΄/2011. Η σχολή να υποστηριζει οσα ΠΜΣ θέλει. Οταν υπάρχει αντιστοιχια ομαδας διδασκόντων και ΠΠΣ, τοτε δημιουργουνται προβλήματα.
Τα τμήματα αυτά δεν είναι κέντρα εκμάθησης ξένων γλωσσών. Είναι ξεχωριστά πεδία με δικά τους μοναδικά στοιχεία και πιστεύω με βάση τα ελληνικά δεδομένα θα ήταν δύσκολη η συνεργασία. Επίσης μεταξύ άλλων αν γίνοταν ένα τμήμα θα υπήρχαν πολύ λίγοι εισακτέοι (που θα έμπαιναν στο αγγλικό/γαλλικό/γερμανικό/ιταλικό). Αγνοούν την ιστορία που έχουν αυτά τα τμήματα (πχ το γαλλικό υπάρχει από το 1954 και το ιταλικό από το 1960 πολύ πιο πριν από πολλά άλλα δημοφιλή τμήματα) και το γεγόνος ότι συνεισφέρουν όχι μόνο στο να υπάρξουν μελλοντικόι καθηγητές ξένων γλωσσών αλλά και διαφόρων άλλων ειδικοτ΄ητων όπως μεταφραστές/διερμηνείς, ή κλάδοι που έχουν να κάνουν με τον τουρισμό και την συνεργασία της Ελλάδας με τις ΄χώρες αυτές.
γιατι δεν τα στέλνουν στις Σερρες να αναβαθμίσουν κι αλλο την περιοχή? Εχει το ΑΠΘ ενα Τμήμα ΤΕΕΦΑ εκεί, ας εχει και δυο φιλολογικά τμήματα. Εκτος και αν καποια πανεπιστήμια (βλέπε ΔΙΠΑΕ) είναι πιο ίσα απο καποια αλλα στα ματια της ηγεσίας του Υπουργείου.
Το υπουργείο θα πρέπει να προχωρήσει στην μεταρρύθμιση των πανεπιστημιακών σχολών σύμφωνα με τις ανάγκες στην σύγχρονη αγορά εργασίας. Οι γονείς ξοδεύουν μεγάλα χρηματικά ποσά επενδύοντας στην μόρφωση των παιδιών τους και η επένδυση αυτή τις πιο πολλές φορές ειναι αδιέξοδη. Οι σπουδές αυτή την στιγμη δεν προσφέρουν επαγγελματική αποκατάσταση. Πανεπιστημιακή κοινότητα και κοινωνία θα πρέπει να κάνουν ένα βήμα μπροστά και να φύγουν από το παραδοσιακό μοντέλο και να στραφούν σε σύγχρονες σπουδές με αποκατάσταση στην σύγχρονη αγορά εργασίας.
Το να συγχωνευθούν π.χ. τα Τμήματα Γαλλικής, Ιταλικής και Γερμανικής Φιλολογίας σε ένα Τμήμα Ξένων Γλωσσών θα ήταν σαν να συγχωνεύονταν το Φυσικό, το Χημικό και το Γεωλογικό σε ένα Τμήμα Φυσικών Επιστημών. Προφανώς κάθε επιστήμη και κάθε φιλολογία αξίζει ένα ξεχωριστό, αυτόνομο και διακριτό τετραετές ΠΠΣ, και προφανώς η συγχώνευση των λιγοστών τμημάτων Φιλοσοφικών Σχολών δεν θα έπρεπε να αποτελεί προτεραιότητα όταν αυτή τη στιγμή υπάρχουν διεσπαρμένα ανά την επικράτεια δεκάδες πανομοιότυπα τμήματα λογιστικής, διοίκησης επιχειρήσεων, πληροφορικής και παραλλαγών της γεωπονίας, καθώς και τμήματα με γνωστικά αντικείμενα που κανονικά αντιστοιχούν σε μεταπτυχιακά (π.χ. Ωκεανογραφία).
Στόχος δεν είναι απλώς να παράγουμε εκατοντάδες πτυχιούχους που απλώς θα έχουν έναν «μοντέρνο» τίτλο πτυχίου! Τι θα γίνει με όλα τα τμήματα σχετικά με το αντικειμένο της Πληροφορικής ή της Διοίκησης Επιχειρήσεων, τα οποία ιδρύθηκαν σε όλα τα ΑΕΙ;
Αναφορικά με τα Τμήματα Ξένης Φιλολογίας, μια συνέργεια είναι δυνατή αλλά ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για ελάχιστα τμήματα - λιγότερα από 10 πανελλαδικά, όταν έχουμε δεκάδες τμήματα πανεπιστημίων και πρώην ΤΕΙ σε αντικείμενα Πληροφορικής, Οικονομικών, Μηχανικής που έχουν ιδρυθεί χωρίς κανένα κεντρικό σχεδιασμό και παρουσιάζουν ανομοιογένεια ως προς την ποιότητα σπουδών και έρευνας.
Για παρα΄δειγμα, υπάρχει ανάγκη για «Πολιτισμική Πληροφορική και Επικοινωνία» σε προπτυχιακό επίπεδο με 3 ή 4 πλήρη έτη σπουδών (8 εξάμηνα) όταν ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα 2 ή 3 εξαμήνων καλύπτει πλήρως ένα τέτοιο πολύ εξειδικευμένο αντικείμενο.
Στη Λέσβο ιδρύθηκε Τμήμα «Επιστημών της Θάλασσας» το 1998 (μετονομασία: Τμήμα «Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών») παρόλο που προϋπήρχε Τμήμα «Περιβάλλοντος» -στην ίδια σχολή και νησί- το οποίο είχε ιδρυθεί το 1985.
Η εξωτερική αξιολόγηση της ΑΔΙΠ (ΕΘΑΑΕ) είχε αναφερθεί ήδη από το 2013τ στη συγχώνευση των δύο τμημάτων αλλά ούτε το υπουργείο ούτε το πανεπιστήμιο Αιγαίου προχώρησαν σε σχετική πρωτοβουλία και δεν κατέθεσαν σχετική πρόταση
Φτάσαμε στο 2022, οι ειδήσεις για τα ελληνικά ΑΕΙ μοιάζουν με επανάληψη επεισοδίων στην ελληνική τηλεόραση:
https://www.esos.gr/arthra/77542/neos-akadimaikos-hartis-kamia-metavoli…
https://www.esos.gr/arthra/77574/n-kerameos-tha-meiosoyme-toys-eisakteo…