Σοσιαλδημοκρατία και Παιδεία στις νέες εποχές

Δημοσίευση: 14/05/2022

Τελευταία Ενημέρωση: 14/05/2022, 14:15

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Σοσιαλδημοκρατία και Παιδεία στις νέες εποχές

Του Νίκου Τσούλια, Γραμματέα του Τομέα Παιδείας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – ΚΙΝ.ΑΛ.

Α. Γενική θεώρηση

Η Παιδεία και ο Πολιτισμός αποτελούν μια θαυμαστή ενότητα αλληλοτροφοδότησης, συνύπαρξης και συνεξέλιξηςˑ και ως εκ τούτου είναι αναγκαία η συνδιαμόρφωση κοινής πολιτικής τους. Το όλο σύμπαν τους είναι το πιο σταθερό νήμα της διαχρονικής πορείας του λαού μας και της χώρας μας. Διαμορφώνει την εθνική ταυτότητά μας, τις προσωπικές και συλλογικές συνειδήσεις μας, το κοινό φαντασιακό μας. Προβάλλει στο μέλλον τους οραματισμούς μας και τους σχεδιασμούς μας.

Η εκπαίδευση μπορεί να συστέλλει σχηματοποιώντας αυτό το σύμπαν αλλά είναι ο κύριος κοινωνικός και πολιτικός θεσμός που το υποστασιοποιεί και το πραγματώνει. Εδώ δοκιμάζεται και μορφοποιείται το πεδίο της εφαρμοσμένης πολιτικής.

Για τη Σοσιαλδημοκρατία, η εκπαίδευση και η παιδεία δεν αποτελούν μόνο βασικά συστατικά στοιχεία του κοινωνικού κράτους – με το οποίο είναι ιστορικά και πολιτικά συνδεδεμένη – αλλά και προνομιακό πεδίο ανάπτυξης της ιδεολογικής της πρότασης για: ανοιχτή κοινωνία, για δημοκρατία, για ελευθερία, για αυτοπραγμάτωση των πολιτών.     

Ανανεώνουμε συνεχώς την πολιτική μας πρόταση με βάση τις εθνικές και κοινωνικές προτεραιότητες και τα «σημεία των καιρών». Συνδιαλεγόμαστε με τις προκλητικά απαιτητικές εποχές μας. Προσπαθούμε να αναπτύξουμε τη νέα εκπαιδευτική μας πολιτική με πνεύμα διαρκούς αναζήτησης και με ανοιχτή σκέψη, με αυτοκριτική διάθεση και με μετριοπάθεια. Δεν υπάρχει αυθεντία στην Παιδεία και στα Γράμματα.

Β. Τα δεδομένα που δίνουν πνοή στην πολιτική μας

  1. Οι δημιουργικές εκπαιδευτικές και κοινωνικές δυνάμεις μας.
  2. Η μεταρρυθμιστική πολιτική κουλτούρα μας για συνεχείς παρεμβάσεις εκδημοκρατισμού και εκσυγχρονισμού στην εκπαίδευση. (Παράδειγμα, ο Ν. 1566/1985 και ο Ν. 1268/1982 είναι οι πιο προοδευτικοί και οι πιο μακρόβιοι εκπαιδευτικοί νόμοι στην πορεία του ελληνικού κράτους)!
  3. Οι διαχρονικές και ιστορικές καταβολές της πολιτικής Παράταξής μας στην παιδεία για μόρφωση όλων των πολιτών.

Γ. Πεδία που προκρίνουμε ως βασικές πολιτικές, ιδεολογικές και κοινωνικές επιλογές

  1. Ανθρωπιστική, δημοκρατική παιδεία με διαρκείς μεταρρυθμιστικές και εκσυγχρονιστικές πολιτικές, με συστηματική καλλιέργεια ουμανιστικών αξιών (ορθολογισμού, αλληλεγγύης, ειρήνης, ελευθερίας, δικαιοσύνης, ισότητας, δημοκρατίας, ανεκτικότητας, διαφορετικότητας, κοινωνικής δράσης, συλλογικότητας κλπ).
  2. Μετασχηματισμός της σημερινής «Οικονομίας της Πληροφορίας» σε «Κοινωνία της Γνώσης και της Μάθησης».
  3. Ανάδειξη της παιδείας ως βασικού κοινωνικού αγαθού.
  4. Συστηματική ενίσχυση της εξωστρέφειας του εκπαιδευτικού μας συστήματος. 
  5. Εισαγωγή στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση. Ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης. Καλλιέργεια ενός Ψηφιακού Διαφωτισμού.
  6. Προαγωγή Μορφωτικού Ρεύματος ως αναγκαία προϋπόθεση για αλλαγές στην εκπαίδευση και στην κοινωνία.
  7. Διαμόρφωση ενός σχολείου του Πολιτισμού και της Τέχνης, για τη διαπαιδαγώγηση χειραφετημένου πολίτη και  πνεύματος ελευθερίας.  
  8. Ενίσχυση του πανεπιστημίου μας για διαρκή παραγωγή γνώσης και έρευνας – συνδεδεμένης με την κοινωνία και την οικονομία της χώρας.
  9. Εκλογίκευση του Ακαδημαϊκού Χάρτη, έτσι ώστε να διασφαλίζονται η λειτουργικότητα και οι πανεπιστημιακές προϋποθέσεις.
  10. Εκπαίδευση με «περισσότερη Ευρώπη».
  11. Συνεχής αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και άμβλυνση των ανισοτήτων.
  12. Συμπεριληπτική εκπαίδευση. Ένα σχολείο για όλα τα παιδιά.
  13. Αντιμετώπιση της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης όχι ως οικονομικό κόστος αλλά ως η πιο παραγωγική επένδυση με πολλαπλασιαστικά οφέλη για το μέλλον της Ελλάδας.
  14. Θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου για το Γενικό και το Επαγγελματικό Λύκειο, και οριστική επίλυση του διαρκώς εκκρεμούς προβλήματος του Συστήματος Πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
  15. Εκσυγχρονιστικές πολιτικές για την Επαγγελματική εκπαίδευση, την Κατάρτιση, τη Δια Βίου Μάθηση.
  16. Ανάδειξη του παιδαγωγικού και μορφωτικού ρόλου του Εκπαιδευτικού και του Πανεπιστημιακού Καθηγητή με ολόπλευρη στήριξη στο έργο τους. Προαγωγή του εκπαιδευτικού και του πανεπιστημιακού καθηγητή ως «οργανικού διανοούμενου», που διαπαιδαγωγεί με το ανθρωπιστικό αξιακό φορτίο, που σμιλεύει προσωπικότητες, που καλλιεργεί τον εξανθρωπισμό και την ελευθερία.     

Σχόλια (13)

νικοσ
|

Η κοινωνιολογία μας μάρανε!

@εξαετές @ΠΕ04
|

όπως τα λέτε : δημοτικό πιο σοβαρό με παιχνίδι μεν (και βιωματικά και για το θεαθήναι ΄όπως τώρα , αν και έχουν ξεφύγει) αλλά και βασικε΄ς δεξιότητες (χωρίς συναίνεση γονέων καθήλωση στην ίδια τάξη , αν δεν έχουν βοήθεια και εξέλιξη σε ΑΝΑΓΝΩΣΗ, ΓΡΑΦΗ - όχι άλλοι λειτουργικά αναλφάβητοι στο γυμνάσιο), γυμνάσιο από 5η ή 6η δημοτικού , ενίσχυση γλώσσας , μαθηματικών , φυσικω΄ν με σοβαρά εγχειρίδια, ζώνη απόγευμα με γλώσσες και δεξιότητες άλλες , μουσικε΄ς κλπ. λύκειο διετές φροντιστηριακό για πανελλαδικε΄ς . κατάργηση μουσικών, καλλιτεχνικών κλπ με ενισχυμε΄να απογευματινά μαθήματα και πιστοποιήσεις. απλά πράγματα ! οργανωμένα , χωρίς σπατάλη πόρων και για ΟΛΟΥΣ επιλογές , όχι αυτό το μπάχαλο. μειωωμένο ωράριο πρωινό (6 ώρες με ελάχιστα αγγλικά, γυμναστική , εικαστικά για διάλειμμα) . ΠΑΙΔΟΦΥΛΑΞΗ ΟΧΙ από εκπαιδευτικούς ! να προσληφθούν άλλοι ή να αποσπώνται με τέτοια καθήκοντα εκπαιδευτικοί ειδικά και να αναλαμβάνουν μεσημέρι , όχι για συμπλήρωση ωραρίου ! άλλα πρόσωπα για παιδοφύλαξη για παιδιά μέχρι τα 12 , άντε 13 . ένα συμμάζεμα εκ των ενόντων χωρίς πολλά λεφτά . εξορθολογισμό θα δούμε ;;;;;

@Εξαετές Γυμνάσιο για παιδιά 10 έως 16
|

Κύριε καθηγητά σου διαφεύγει ο κομβικός ρόλος της γλώσσας όχι μόνο ως διδασκόμενου μαθήματος αλλά κυρίως ως μέσου σκέψης και μάθησης και ως προϋπόθεσης της ανθρωπιστικής Παιδείας. Κύριο γνώρισμα και σημαντική άγνοια του ακαδημαϊσμού που διέπει τις ειδικότητες που αναφέρεις. Είναι όντως σημαντικές, όταν όμως διδάσκονται από την εκπαιδευτική οπτική.

Εξαετές Γυμνάσιο για παιδιά 10 έως 16
|

Η σημερινή Α'Λυκείου να ενταχθεί στην υποχρεωτική εκπαίδευση ώστε, μαζί με τις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού, να δημιουργηθεί εξαετές Γυμνάσιο.

Μόνο έτσι θα αναβαθμιστεί η γενική Παιδεία - χρειάζεται επιπλέον χρόνος για εμβάθυνση στη διδασκαλία Μαθηματικών, Φυσικής, Ιστορίας, Λογοτεχνίας, Βιολογίας, Ξένων Γλωσσών και των άλλων μαθημάτων.

ΠΕ04
|

Απλά είναι τα πράγματα για αυτό και δεν εφαρμόζονται. Τετραετές Γυμνάσιο και Λύκειο δύο χρόνων με βασικά μαθήματα κορμού πολλές ειδικότητες, άρα και αρκετές επιλογές. 30 ώρες μάθημα την εβδομάδα οι μαθητές σε όλες τις τάξεις. 6ωρες Χ 45 λεπτά κάθε μέρα (5 μέρες μην γίνει παρανόηση).

εκπαιδευτικοs
|

Μιλατε κ. Τσουλια για ανθρωπιστικη παιδεια με διαρκεις μεταρρυθμιστικες και εκσυγχρονιστικες πολιτικες.Απο την εμπειρια σας βλεπετε να υπαρχει διαθεση εκ μερους των συνδικαλιστικων ηγεσιων και των εκπαιδευτικων να συναινεσουν σε οποιοιες αλλαγες προτεινει η πολιτικη ηγεσια;θυμαστε τις αντιδρασεις επι Αρσενη,Γιαννακου,Διαμαντοπουλου και Κεραμεως;Δεν ειχαν τιποτα το θετικο;Δυστυχως στην χωρα μας επικρατει ημικροπολιτικη ,η παραταξιακη λογικη και συνδικαλιστικη αντιδραση.

ρομαντικά ανούσια φληναφήματα !
|

πρακτικά 10 πράγματα να γ'ινουν να π΄ρει μπροστά η εκπαιδευση πέρα από ψέματα και φιοριτούρες ! ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΟΥΤΕ ΕΣΕΙΣ ! φτιάξτε πλατφόρμα να τα γράψουνε οι μάχιμοι σοβαροί !

Σώστης
|

Σωστό το 14. Δεν χρειάζονται όλοι την Γ λυκείου. Η τόση εξειδίκευση αφορά μόνο όσους θέλουν να περάσουν στο πανεπιστήμιο. Οι περισσότεροι που έχουν άλλες καριέρες στο μυαλό τους απαιτείται να έχουν ολοκληρωμένη μόρφωση, εγκύκλιο παιδεία. Υποχρεωτική εκπαίδευση 11ετή, εξετάσεις για το εθνικό απολυτήριο και όσοι πετυχαίνουν βαθμό από 13 και πάνω, θα συνεχίζουν για ένα ή δύο έτη προετοιμασίας για το πανεπιστήμιο. Μόνο με μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν για την πρόσβαση στο πανεπιστήμιο. Αδήριτη ανάγκη και η Αναμόρφωση προγράμματος: ιστορία μόνο νεότερη στο λύκειο, κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες συν οικονομία, μαθηματικά, γλώσσα, λογοτεχνία, φυσικές επιστήμες, πληροφορική και ξένες γλώσσες. Άλλες προτάσεις; Πολύ σωστές οι προτάσεις του κιναλ, αλλά αναμένουμε συγκεκριμενοποίηση.

Χρήστος Κωτσόπ.
|

Αγαπητέ κύριε Τσούλια,
θεωρώ ότι η προσέγγισή σας σχετικά με τη σοσιαλδημοκρατική παιδεία απέχει πάρα πολύ από την ουσία της. Η σοσιαλδημοκρατική παιδεία από την εμφάνισή της στις δράσεις των βιομηχανικών εργατών είναι κατά βάση προσανατολισμένη κοινωνικά. Σήμερα καλείται να σταθεί απέναντι στον ατομικισμό ως επικρατούσα αντίληψη και συμπεριφορά. Για να το κάνει αυτό η σοσιαλδημοκρατική παιδεία στηρίζεται σε κάποιους βασικούς πυλώνες όπως:
α) η κατανόηση της πηγής του πλούτου και η συνειδητοποίηση της κοινωνικής τάξης,
β) ο αγώνας ενάντια στο ρατσισμό και στο φανατισμό,
γ) ο φιλειρηνισμός και η καταδίκη του πολέμου,
δ) η συμμετοχικότητα και η ενδυνάμωση της συλλογικής συνείδησης,
ε) ο σεβασμός στο περιβάλλον
στ) η κοινωνική αλληλεγγύη και η κοινωνική αλληλεπίδραση.
Στηριγμένος σε αυτούς τους πυλώνες ο στρατηγικός σχεδιασμός για την παιδεία και την εκπαίδευση οραματίζεται τον κοινωνικό πολίτη που θα δώσει απαντήσεις στα προβλήματα της εποχής μας.

OPISΤΗODROMHSH
|

Πάνε οι παλιές καλές εποχές που το ΠΑΣΟΚ ήταν πρωτοπόρο. Τώρα δεν έχει να επιδείξει τίποτα. Κρίμα.

1566/1985
|

Πάντα μεστός, ενδιαφέρον και επίκαιρος ο εκπαιδευτικός λόγος του Νίκου Τσούλια. Για τον όντως προοδευτικό για την εποχή του νόμο 1566/1985 λίγοι ξέρουν ότι πέρασε δύσκολα στο τέλος της πρώτης 4ετίας του ΠΑΣΟΚ σε θερινό τμήμα της Βουλής. Όσο για τη μακροβιότητά του, που είναι γεγονός, οφείλεται σε μεγάλο μέρος στο ότι για τα δύσκολα και συχνά σημαντικά παραπέμπει στην έκδοση δεκάδων Προεδρικών Διαταγμάτων. Αυτό έδωσε τη δυνατότητα στις επόμενες κυβερνήσεις να ασκούν την πολιτική τους μέσω έκδοσης ΠΔ, χωρίς να μπαίνουν στον κόπο να αλλάξουν το γενικότερο πλαίσιο.
Πάντως, καμιά δεκαριά Προεδρικά Διατάγματα που ετοιμάστηκαν από επιτροπές Φράγκου και Ξωχέλλη ποτέ δεν εκδόθηκαν. Ήταν όντως προοδευτικά ΠΔ, αλλά το γενικότερο κλίμα του κόμματος δεν τα σήκωνε.
Όλα αυτά βέβαια δεν τα χρεώνεται ο Ν. Τσούλιας και δεν αναιρούν την προοδευτικότητα του 1566/1985.

Πιτσιφλής
|

- Ο ήλιος ο πράσινος, ο ήλιος π' αν...
- Πάλι τα ίδια;
- Όοοϊ, δεε...
- Άαα!...
Βρε, τι πάθαμε!

Εκπαιδευτικός λυκείου
|

Να προσθέσω και την αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, και κυρίως στο λύκειο! Για να αποκατασταθούν οι τερατώδεις "μεταρρυθμίσεις" και να επανέλθει η λογική αναλογία ωρών και θεμελιωδών επιστημονικών αντικειμένων (βλ. μαθήματα κοινωνικών, νομικών, πολιτικών, οικονομικών πεδίων της γνώσης, και της τέχνης φυσικά) που αφανίστηκαν άνευ λόγου και τεκμηρίωσης από τη σημερινή υπουργό της Παιδείας (;).


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/78146/sosialdimokratia-kai-paideia-stis-nees-epohes