Πολλαπλό βιβλίο: Οι εκδότες προσφεύγουν στο ΣτΕ για ακύρωση της διαδικασίας συγγραφής των νέων σχολικών βιβλίων
Δημοσίευση: 26/05/2023
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Μετά την "άκαρπη" συνάντηση με τον πρόεδρο του ΙΕΠ Γ. Αντωνίου
Την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας:
1. Την ακύρωση της όλης διαδικασία που θα ενταχθούν στον θεσμό του Πολλαπλού Σχολικού Βιβλίου , και .
2. Την αναστολή της διαδικασίας ώστε να μην ισχύει μέχρι να εκδοθεί η απόφαση από το Ανώτατο Δικαστήριο,
αποφάσισαν σήμερα από κοινού ο Σύλλογος Εκδοτών Επιστημονικών Βιβλίων (ΣΕΕΒΙΟ) και η Ένωση Ελληνικού Βιβλίου (ΕΝΕΛΒΙ), μετά τη χθεσινή συνάντηση με τον πρόεδρο του ΙΕΠ Γ. Αντωνίου.
Σύμφωνα με κοινή ανακοίνωση της ΕΝΕΛΒΙ και του ΣΕΕΒΙΟ ο κ. Αντωνίου θεωρεί ότι "ο μόνος τρόπος να εισακουστούν τα αιτήματά τους είναι να συναντήσουμε τη μελλοντική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, αλλά και έτσι θα πρέπει να ξανασυσταθεί η επιτροπή κοστολόγησης, να εξετάσει απ’ την αρχή τα αιτήματά μας και να εισηγηθεί εκ νέου στη νέα ηγεσία".
Η διαδικασία αυτή, τονίζεται το ανακοινωθέν, εκ των πραγμάτων, θα ξεκινήσει μετά τις εκλογές, επομένως όχι πριν από αρχές Ιουλίου, και με άγνωστη χρονική λήξη, ενώ η λήξη υποβολής προτάσεων έχει οριστεί για το τέλος Ιουνίου.
Υπενθυμίζεται ότι χθες Σύλλογος Εκδοτών Επιστημονικών Βιβλίων και η Ένωση Ελληνικού Βιβλίου απέστειλαν επιστολή προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και τη διοίκηση του ΙΕΠ, με την οποία προειδοποιούν ότι θα απέχουν από την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής στη διαδικασία συγγραφής των νέων βιβλίων , εάν δεν ικανοποιηθούν τα εξής 6 αιτήματα:
1) Να δοθεί παράταση και για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής και για την υποβολή των Διδακτικών Πακέτων, προκειμένου να υπάρξει χρόνος συνεννοήσεων και βελτιώσεων των όρων της Πρόσκλησης, ώστε η όλη διαδικασία να εξορθολογιστεί.
2) Να αλλάξει ο τρόπος έγκρισης των Διδακτικών Πακέτων. Ζητούμε η έγκριση ή η απόρριψη να γίνει εξαρχής. Πιο συγκεκριμένα, προτείνουμε να οριστεί ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για να υποβάλει κάθε ενδιαφερόμενος ένα μικρό τμήμα του Διδακτικού Πακέτου που προτίθεται να δημιουργήσει και, εφόσον αυτό εγκριθεί, να υπάρχει δέσμευση εκατέρωθεν και για την ολοκλήρωση του έργου και για μία συμφωνημένη αμοιβή. Επίσης, καλό θα είναι εξαρχής να υπάρχει συνεργασία των συγγραφικών ομάδων και των επιτροπών αξιολόγησης, ώστε οποιεσδήποτε παρατηρήσεις από την επιτροπή αξιολόγησης να λαμβάνονται υπόψη από τους συγγραφείς για τη βελτίωση του Διδακτικού Πακέτου.
3) Η αμοιβή να είναι συμφωνημένη και να μην εξαρτάται από το ποσοστό επιλογής κάθε Διδακτικού Πακέτου από τα σχολεία. Να οριστεί δε συγκεκριμένος χρόνος
καταβολής της αμοιβής μετά την τελική έγκριση του Διδακτικού Πακέτου.
4) Η διατύπωση της Πρόσκλησης «Παραιτούμαι από κάθε δικαίωμα αποζημίωσής μου που απορρέει από οποιαδήποτε απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, ιδίως λόγω αναβολής, ματαίωσης ή ακύρωσης της διαδικασίας δημιουργίας Μητρώου βάσει της υπ’ αριθμ. 46978/ΓΔ4 Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος» και όποια αντίστοιχη υπάρχει στις υπουργικές αποφάσεις να αφαιρεθεί κατά το γράμμα και το πνεύμα της. Να εξεταστεί εκ νέου ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής των αμοιβών-αποζημιώσεων.
5) Να γίνει επανακοστολόγηση των Διδακτικών Πακέτων, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, και ιδιαίτερα να κοστολογηθούν οι απαιτήσεις των τεχνικών προδιαγραφών. Ορισμένες από τις προδιαγραφές αυτές απαιτούν υψηλό κόστος, δυσανάλογο με το λειτουργικό αποτέλεσμα (π.χ. τα βιβλία πρέπει να υποβληθούν και σε μορφή responsive epub, ενώ τα ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα πρέπει να
πληρούν ειδικές προδιαγραφές προσβασιμότητας).
6) Να υπάρχει πλήρης σεβασμός των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και ρητοί όροι παραχώρησης του περιουσιακού δικαιώματος.
Σχόλια (8)
ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ.
ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΔΟΥΛΕΥΤΕΤΑΙ.
ΣΤΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΧΡΗΣΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΤΟΥ ΕΝΟΣ.
ΣΤΗ ΒΑΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΕΝΑ ΚΑΙ ΚΑΛΟ......ΚΑΛΟ....ΚΑΛΟ...!!!
ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΚΑΘΕ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΟΜΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΙ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ.
ΕΠΙΣΗΣ Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΣΕ ΜΙΑ ΕΝΟΤΗΤΑ ΝΑ ΑΝΤΛΗΣΕΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ.....ΚΑΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ.
ΤΩΡΑ ΝΑ ΕΓΚΡΙΝΟΥΜΕ ΤΡΙΑ ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΕΝΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ......ΚΑΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ......ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΟΙΑ ΣΗΜΕΡΑ.......ΤΙ ΘΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΑΡΑΓΕ;
ΜΟΝΟ ΔΑΠΑΝΗ ΧΡΗΜΑΤΩΝ......!!!
Λογικά τα αιτήματα των εκδοτών, μου φαίνεται πολύ καθυστερημένη η αντίδρασή τους, καθώς και πολύ αόριστη και ασαφής η άποψή τους για το πώς θα προχωρήσει η εικοσιπεντάχρονη συζήτηση για το πολλαπλό βιβλίο!
Νομικά προβληματική όλη η διαδικασία οπότε το ΣΤΕ έχει το λόγο!
Ακριβώς!Αλλά τότε αν 5 π.χ. συγγραφείς συμφωνήσουν και γράψει ο καθένας κάτι από το βιβλίο, τι "πολλαπλό" βιβλίο είναι αυτό;
Να'χαμε να λέγαμε. Αν με "πολλαπλό" εννοούμε να συνθέσουμε κομμάτια από διαφορετικά βιβλία, αυτό κατά τη γνώμη μου είναι μόνο για πολύ συγκεκριμένα μαθήματα (π.χ. γλώσσα, ή ιστορία - και κυρίως σε ανώτερες τάξεις).
Στο Δημοτικό/Γυμνάσιο/Λύκειο δεν έχει κανένα νόημα να διαβάζουν τα παιδιά κομμάτια από 3 διαφορετικά βιβλία μαθηματικών, φυσικής, χημείας π.χ.
Θέλεις να μάθουν 5 πράματα, τα οποία είναι γνωστά εδώ και 100άδες ή 1000άδες χρόνια. Βάλτα τα ρημάδια σε ένα κατανοητό και παιδαγωγικά μελετημένο βιβλίο να τελειώνουμε.
Το πολλαπλό βιβλίο έχει μεγάλη αξία όταν συμφωνήσουν όλοι οι συγγραφείς στην πλήρη ταύτιση κεφαλαίων, παραγράφων κλπ. Από εκεί και πέρα στο περιεχόμενο ας το επιλέξουν οι ίδιοι. Θα κερδίσει εκείνος που αντιμετωπίζει τις έννοιες με τον καλύτερο παιδαγωγικό -κατανοητικό τρόπο και όχι με τις επιστημονικές αντιπαιδαγωγικές εξυπνάδες.
Έχετε 100% δίκιο. Και στις περισσότερες χώρες του κόσμου αυτό συμβα΄νει. Αλλά εδώ προσκρούουμε στην Ελληνική "λογική". Κάθε υπουργός και ένα μεγαλόπνοο σχέδιο για τα αυτονόητα. Ξοδεύεται χρόνος και χρήμα και καταλήγουμε σε κάτι μέτριο.
Παρακολουθώ τα σχολικά βιβλία για Μαθηματικά και Γλώσσα κυρίως, τα τελευταία 30 χρόνια. Είναι να τραβάς τα μαλλιά σου. Κλασσικό παράδειγμα "design by committee" για όσους ξέρουν τι σημαίνει, και εστίαση στην ανθυπολεπτομέρεια φροντιστηριακού τύπου, χάνοντας το δάσος.
Δεν περιμένω να αλλάξει, είναι στο DNA του υπουργείου διαχρονικά αυτό το χάλι.
Tα βιβλία πρέπει να γράφονται από εκπαιδευτικούς με εμπειρία στη συγγραφή και να κατέχουν καλά το αντικείμενο, καθώς τη διδακτική του αντικειμένου σε σύγχρονες διδακτικε΄ς προσεγγίσεις, λαμβάνοντας υπόψη και ψυχοπαιδαγωγικά θέματα. Αν θέλουμε τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο, απαιτείται αρκετή προσοχή στη δομή τους και στο περιεχόμενο (μαθητοκεντρική προσέγγιση).
Πες τα πες τα πες τα. Διδάσκω Μαθηματικά, δεν μπορώ να φανταστώ τι σόι πράμα θα μπορούσε να είναι το "πολλαπλό βιβλίο". Πως ξεκίνησε αυτή η σαπουνόφουσκα, που το είδαν αυτό να γίνεται αλλού;