Περί του πρώιμου σχολιασμού θεμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων
Δημοσίευση: 04/06/2023
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Η σιωπή είναι χρυσός τέτοιες ώρες
Ευαγγελία Καλούδη, Φιλόλογος στο Μουσικό Σχολείο Αλίμου, Δρ Παιδαγωγικής
Συνέβη και πέρυσι. Και πρόπερσι. Και όλα τα χρόνια τέτοια εποχή ευλαβικά ακονίζουμε τα ξίφη μας. Τα θέματα των Πανελλαδικών εξετάσεων - και οι ίδιες οι εξετάσεις άλλωστε - είναι εξόχως ερεθιστικές ως θέμα αντιλογίας. Συμβαίνει στα καλύτερα και στα χειρότερα σπίτια, συμβαίνει στους καλύτερους και στους χειρότερους ανθρώπους. Συμβαίνει στους πιο σχετικούς αλλά και στους πιο άσχετους. Ως θύματα πανδημικής νόσου στήνουμε αγώνα για το μικρόφωνο: ποιος θα σχολιάσει πρώτος, την ώρα που οι φροντιστές παράλληλα διάγουν αγώνα ταχύτητας: ποιος θα τα απαντήσει πρώτος.
Διότι, με ένα μαγικό τρόπο τα θέματα δια της δημοσίευσής τους μας καθιστούν αυτοδικαίως άπαντες ειδικούς, διδάσκοντες και μη, εξεταζόμενους και μη, γονείς, συγγενείς, γείτονες, εραστές και μη. Και του δίνουμε να καταλάβει. Επιστρατεύονται επιστημονικά και προ- ή αντι -επιστημονικά επιχειρήματα, πολιτικές και ιδεολογικές θέσεις, καλλιτεχνικές ανησυχίες, παιδικά βιώματα και τραύματα, προσωπικές εμμονές, φιλοδοξίες ή ματαιώσεις, ευσεβείς πόθοι. Άπατη η δεξαμενή των κριτηρίων, ατελείωτα του κόσμου τα παράπονα. Μετρημένα τα εύσημα.
Μόνο που τώρα είναι ώρα να σωπάσουμε. Τα παιδιά μας, οι μαθητές μας, τα ξαδέλφια, τα ανίψια, οι φίλοι μας θα ήθελαν να φοράνε ωτοασπίδες στην ασυγκράτητη γλώσσα μας. Αν κωδικοποιηθεί κάποτε ένα "Δίκαιο Εξετάσεων", το πρώτο άρθρο θα έπρεπε να προβλέπει τη σιωπή ως απαράβατο όρο την ώρα του αγώνα. Είμαστε πρόθυμοι να σεβαστούμε τη συγκέντρωση του τενίστα και της τενίστριας, αλλά δείχνει σαν να μην περνά από το μυαλό μας η ανάγκη του μαθητή και της μαθήτριας να απολαμβάνουν την υποστήριξή μας δια της σιωπής στο δύσκολο άθλημά τους.
Ας γίνουμε φανατικοί οπαδοί της υπομονής. Και προγράμματα νέα χρειάζονται και βιβλία και μέθοδοι και κείμενα και σύστημα εισαγωγικών και όλα θα τα φτιάξουμε, αλλά όχι τώρα και όχι με τα λόγια την ώρα του Match Point. Αλλιώς θα μοιάζουμε με φαιδροί διαιτητές και θεατές που την ώρα της πρόκρισης διαπραγματευόμαστε αδιακρίτως τους κανόνες του ίδιου του παιχνιδιού.
Ας μείνουμε, λοιπόν, στην άκρη και ας σωπάσουμε. Και αν παρόλα αυτά επιμένουμε να μιλάμε, ας μιλάμε αποκλειστικά για τα θετικά που κομίζουν τα φετινά θέματα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Και ας μιλάμε μόνο οι ειδικοί μετά λόγου γνώσεως, ενημερώσεως και ευθύνης. Και για να το κάνω πιο συγκεκριμένο,
συντονιστές και βαθμολογητές της περιοχής μου, κατά γενική ομολογία κρίνουμε ότι
-φέτος τα θέματα διατυπώθηκαν με σαφήνεια θέτοντας τις βάσεις για μια κατά το δυνατόν ευχερή και αντικειμενική διόρθωση, και
-ήταν άκρως επίκαιρα και περισσότερο τολμηρά συγκριτικά με ότι έχει προηγηθεί.
Αυτά τα ολίγα για πρόγευμα. Τα άλλα ας ακολουθήσουν μετά το τέλος των εξετάσεων. Και οι λαγοί ας δώσουν τη θέση τους - για άλλη μια φορά - στις σοφές χελώνες.
Παιδιά βαδίστε με αισιοδοξία και ησυχία!
Σχόλια (14)
Να διατυπώσω απλώς την απορία μου: γιατί δεν καλούνται καθηγητές των δημοσίων σχολείων να σχολιάσουν τα θέματα στα τηλεοπτικά πάνελ παρά μόνο φροντιστές; Οι δεύτεροι δεν έχουν ποτέ αξιολογήσει/ βαθμολογήσει γραπτό κριτήριο πανελληνίων. Κι αυτό έχει σημασία! Οι καθηγητές/ τριες του δημοσίου ΜΟΝΟ είναι αξιόπιστοι και δύνανται να κατευθύνουν σωστά τους μαθητές/τριες για τις εξετάσεις. Για λόγους διαφήμισης θα μου πείτε! Ναι, οκ, υπάρχει όμως ένα «αλλά». Εδραιώνεται η απαξίωση του δημοσίου σχολείου. Ιδιαίτερα στην Ερτ θα έπρεπε να εμφανίζονται ΜΟΝΟ εκπαιδευτικοί από τα δημόσια σχολεία.
Χαίρομαι που η φωνή σας κ. Καλούδη είναι πρωτίστως φωνή παιδαγωγικής ευθύνης και σεβασμού προς τα παιδιά. Αυτό ας είναι το πρώτο (ίσως και το μόνο;) κριτήριο εκπαιδευτικών, γονέων, αλλά και δημοσιολογουντων
Κατά τα άλλα, ας αφήσουμε την κριτική (ειδικά οι μη... επαΐοντες!) σε ειδικότερους όπως η γραφουσα. Κάτι θα ξέρει, δεν νομίζετε;
Συγχαρητήρια !!!
Σωστές , ανθρώπινες και παιδαγωγικές απόψεις !!!
Κάπου τα έχεις μπερδέψει κ. Χουρδάκη. Η ζήτηση μικρότερη από την προσφορά;
Αγαπητή συναδελφισσα,
τη μεθεπόμενη μέρα ξεκινά η βαθμολόγηση των γραπτών, όχι όταν τελειώσουν οι εξετάσεις. Οδηγίες και διευκρινήσεις για τη βαθμολόγηση δίνονται την ίδια και την επόμενη μέρα. Άρα είναι απολύτως αναγκαίο να σχολιαστούν άμεσα σε βάθος τα θέματα και να εντοπιστούν τυχόν προβλήματα ώστε να δοθούν οι κατάλληλες οδηγίες στους βαθμολογητές.
Σε ένα κείμενο που η βασική ιδέα είναι "μην σχολιάζετε τα θέματα", τα σχολιάζεις η ίδια.
Τα θέματα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας ΓΕΛ απευθύνεται στα
παιδιά όλης της χώρας .
Και στα παιδιά των μεγάλων αστικών κέντρων , αλλά και των μικρών επαρχιακών πόλεων και χωριών.
Σε κάθε περιοχή έχουμε υποψηφίους [ 17-18 χρονών ] , αγόρια και κορίτσια ,
με διαφορετικά βιώματα και παραστάσεις .
Διαφορετικά αντιλαμβάνεται το θέμα ένα αγόρι και ένα κορίτσι .
Στην ηλικία που βρίσκεται ο υποψήφιος δεν έχει συνήθως ολοκληρώσει τις αντιλήψεις του ,
πολλές φορές οι εμπειρίες του περιορίζονται στο στενό μικρόκοσμο
της οικογένειας ,της κλειστής κοινωνίας που ζει και του σχολικού περιβάλλοντος.
Αναγκαστικά πολλά παιδιά για να επιβιώσουν στον ανταγωνισμό
της συλλογής βαθμών θα παπαγαλίσουν έτοιμα κείμενα -συνταγές
των εκπαιδευτικών των σχολείων και των φροντιστηρίων
και όσα διασωθούν ......
Η επιλογή των θεμάτων δεν πρέπει να γίνεται με ότι μας αρέσει ,
ακόμα και αν σαν ιδέα φαίνεται καλή , αλλά σε ποιους απευθύνεται .
Η υποστήριξη στο υπουργείο δεν πηγαίνει ποτέ χαμένη.
Συμφωνώ απόλυτα. Το σύστημα στο σύνολό του έχει τόσες αστοχίες και ασυμμετρίες και οι τελευταίοι που ευθύνονται για αυτά είναι οι υποψήφιοι.
Απολαυστικό, διδακτικό και παιδαγωγικά ορθό το "παιχνίδι" σας αγαπητή κυρία Καλούδη. Οι Πανελλαδικές εξετάσεις(σκληρός διαγωνισμός) όμως δυστυχώς, δεν μοιάζουν με αγώνα τένις αλλά μάλλον με αγώνα πυγμαχίας.
- Οι θεατές στην αρένα είναι ανυπόμονοι και συμμετέχουν με πάθος.
- Ο/η πυγμάχος έχει φροντιστές και προπονητές πάνω από το κεφάλι του στη γωνία του ρινγκ.
- Ποτέ δεν θα ακούσετε το διαιτητή να ζητά από το κοινό "Silence s'il vous plaît".
- Όσο για το "Match Point", οι αθλητές στο τέλος είναι πάντα πονεμένοι και ματωμένοι, αν όχι KO (Knock Out).
Ας ευχηθούμε λοιπόν οι Πανελλαδικές να γίνουν κάποτε Wimbledon και Roland Garros κι όχι το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Πυγμαχίας για τα ανήλικα παιδιά-μαθητές.
Η σιωπή και η ενσυναίσθηση αυτές τις ώρες είναι απαραίτητη. Ωστόσο, οι νουθεσίες της γράφουσας αφορούν και την ίδια (σχολιάζει και η ίδια τα θέματα με τα δικά της μέτρα), ή στη δημοκρατία της η σιωπή αφορά μόνο τους άλλους;
Κατ' αρχάς στην ενίοτε ασυγκράτητη γλώσσα μου δεν μπορεί κάποιος να ''φορέσει ωτοασπίδες'', θα βρεθεί σε σύγχυση, μια θα κοιτά εμένα και μια τις ασπίδες!...
Μετά, επί της ουσίας, είναι φανερό ότι υπερβάλλετε, τα παιδιά έχουν πάρει όλες τις αναγκαίες συμβουλές από τους καθηγητές τους σχετικά με τα διάφορα σχόλια που διατυπώνονται κάθε χρόνο στα ΜΜΕ μετά από τέτοιες εξετάσεις. Γνωρίζουν, όχι μόνο ότι δεν έχει πλέον νόημα, αυτή τη συγκεκριμένη περίοδο, να ασχοληθούν με ό,τι έχει ήδη γραφεί αλλά και ότι αυτή η άκαιρη ασχολία μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ψυχολογική τους διάθεση και την απόδοσή τους στις επόμενες δοκιμασίες. Αυτά προέχουν τώρα, τέτοιες συμβουλές πρέπει να τους υπενθυμίζουμε μέχρι να ολοκληρωθούν με το καλό όλες οι δοκιμασίες. Ο απολογισμός στο τέλος, όταν θα έχει κάποιο νόημα και θα υπάρχει η αναγκαία διάθεση. Αυτά μας έλεγαν εμφατικά το 1974 στην ΣΤ Γυμνασίου ο φιλόλογός μου και ο μαθηματικός μου .
Από τη στιγμή που οι πανελλήνιες είναι διαγωνισμός ελευθερης αγοράς (και την ξέρεις την άποψη μου για αυτό), όλοι οι κανόνες θα υπακοουν σε αυτή.
Σε αυτό συμπεριλαμβανεται και η ψευδαίσθηση ότι τα θέματα ήταν δύσκολα και θα πέσουν οι βάσεις (για να κάνουν κλικ οι αδιάβαστοι), η στοχευμενη διαφήμιση ότι δεν κρίνεται το μέλλον σου γιατί έχεις το (επί πληρωμή) κολέγιο, ΙΕΚ και σύντομα ιδιωτικο πανεπιστήμιο, η κριτικη θετική ή αρνητική επί των θεμάτων, ο διαγωνισμός για το ποιος θα δώσει τις καλύτερες απαντήσεις και ποιο φροντιστήριο είναι το καλύτερο, κλπ.
Αυτοί είναι οι νόμοι της ελεύθερης αγοράς και από τη στιγμή που η ζήτηση (υποψήφιοι) είναι πολύ μικρότερη από την προσφορά (θεσεις εργασίας) αυτό δεν θα αλλάξει. Αντιθετα θα δυναμώνει και θα γίνεται ολοένα και πιο πολύπλοκο και ενδεχομένως πιο βρώμικο. Σύντομα μάλιστα δεν θα υπάρχει λόγος να γράφουν τα παιδιά έκθεση αφού θα κάνει τη δουλειά δωρεάν η Τεχνητή Νοημοσύνη.
Σας συγχαίρω @Ευαγγελία Καλούδη για την άριστη τοποθέτησή σας !Καλή συνέχεια και καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά μας που δίνουν τον αγώνα τους . Καλή φώτιση για σωστή διόρθωση στους βαθμολογητές ! Εύχομαι φέτος να υπάρξουν ελάχιστα γραπτά για αναβαθμολόγηση ,λόγω σωστής διατύπωσης των θεμάτων.
@Σώστης
Συμφωνώ απολύτως, χωρίς να χρειάζεται ούτε λέξη να προσθέσω...