"Βροχή" ερωτήσεων για τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια δέχθηκε στο "μπρίφινγκ" ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος
Δημοσίευση: 01/03/2024
Τελευταία Ενημέρωση: 01/03/2024, 18:03
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
"Το πόσους εισακτέους θα έχουν τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια, το ποια θα είναι η διαδικασία εισαγωγής, αν έχουν πάρει την άδεια και είναι όλα αυτά σύννομα, το επιλέγουν τα ίδια"
Μεγάλο ήταν το ενδιαφέρον των πολιτικών συντακτών για τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια, στη σημερινή καθιερωμένη τακτική ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, οι οποίοι απηύθυναν σειρά σχετικών ερωτήσεων προς τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη.
Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, απαντώντας στις ερωτήσεις των πολιτικών συντακτών, μεταξύ άλλων, είπε τα εξής:
- Από την πιο επιεική δημοσκόπηση υπέρ των μη κρατικών, μέχρι την πιο αυστηρή, ας πούμε, μέτρηση σε σχέση με τα μη κρατικά, δείχνουν ότι η συντριπτική πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας είναι υπέρ αυτής της μεταρρύθμισης.
- Κορυφαίοι συνταγματολόγοι ή πολιτικές προσωπικότητες του ευρύτερου χώρου στο οποίο ανήκει το ΠΑΣΟΚ, ο κ. Βενιζέλος, ο κ. Καμίνης, ο κ. Λοβέρδος, η κυρία Διαμαντοπούλου, ο κ. Αλιβιζάτος, έχουν τοποθετηθεί, με τις δικές τους αποχρώσεις, υπέρ του νομοσχεδίου της Κυβέρνησης.
- Η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων είναι μια από τις πιο διαχρονικές, σταθερές προτάσεις της Ν.Δ., του δικού μας ιδεολογικού χώρου.
- Ο κ. Ανδρουλάκης, νομίζω ότι είναι καλύτερο να αφήσει αόριστες κατηγορίες, όπως μας κατηγορεί για «τσιτάτα». Αυτός λέει «τσιτάτα» και μάλιστα και προσβλητικές εκφράσεις που δεν αποδεικνύονται από κανένα στοιχείο περί συμφερόντων, διευθετήσεων. Να δει την πραγματικότητα, το έχουμε πει πολλές φορές. Να έρθει στο 2024, να δει τι γίνεται στις υπόλοιπες χώρες. Να δει τα κριτήρια. Να δει τι λέει το νομοσχέδιο.
- Άμα θέλει να πάει κάποιος να σπουδάσει Νομική στην Κύπρο πρέπει να περάσει κάποια βάση; Σε ποιο μη κρατικό πανεπιστήμιο κάποιος πρέπει να περάσει κάποια βάση; Για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων υπάρχουν προϋποθέσεις αυστηρές, για να υπάρχουν, να λειτουργούν, να μπορούν να λειτουργούν σε όλα τα κράτη. Η χώρα μας θα έχει τις πιο αυστηρές προϋποθέσεις. Από εκεί και πέρα, το πόσους εισακτέους θα έχουν, το ποια θα είναι η διαδικασία εισαγωγής, αν έχουν πάρει την άδεια και είναι όλα αυτά σύννομα, το επιλέγουν τα πανεπιστήμια. Αυτό είναι μια διαδικασία για μη κρατικό.
Δημοσιογράφος: Καλημέρα και καλό μήνα. Σε πρόσφατη δημοσκόπηση διαπιστώθηκε το εξής: Οι πολίτες μέχρι 45 ετών τάσσονται στην πλειοψηφία τους κατά της ίδρυσης μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων στη χώρα μας, ενώ οι πολίτες από 45 και άνω τάσσονται υπέρ. Θα ήθελα το σχόλιό σας για αυτό το εύρημα και κατά πόσο ανταποκρίνεται στις προσδοκίες της Κυβέρνησης όσον αφορά στην πρωτοβουλία αυτή.
Π. Μαρινάκης : Καταρχάς, να πούμε ότι η επικεφαλίδα όλων των μετρήσεων, από την πιο επιεική υπέρ των μη κρατικών, μέχρι την πιο αυστηρή, ας πούμε, μέτρηση σε σχέση με τα μη κρατικά, δείχνουν ότι η συντριπτική πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας είναι υπέρ αυτής της μεταρρύθμισης. Και να σημειώσω, όπως συμβαίνει σε κάθε μεταρρύθμιση, το σημείο αποδοχής της είθισται να είναι το χαμηλότερο δυνατό όταν ξεκινάει η συζήτηση μιας μεταρρύθμισης, γιατί είναι λογικό πολλοί συμπολίτες μας να έχουν καχυποψία και να θέλουν να δουν στην πράξη αυτά τα οποία τους λέμε. Από εκεί και πέρα, εμείς τι θέλουμε; Εμείς θέλουμε να εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας. Η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων είναι μια από τις πιο διαχρονικές, σταθερές προτάσεις της Ν.Δ., του δικού μας ιδεολογικού χώρου. Είναι κάτι που συμβαίνει σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο και ερχόμαστε να κάνουμε μία μεταρρύθμιση με τα πιο αυστηρά κριτήρια από οποιαδήποτε άλλη χώρα στην Ευρώπη. Το κυριότερο είναι, όμως, ότι το νομοσχέδιο που επίκειται να ψηφιστεί σε λίγες ημέρες στο ελληνικό Κοινοβούλιο -την επόμενη εβδομάδα θα αποτελεί νόμο του Κράτους- κυρίως αναφέρεται στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Σε χρηματοδότηση πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ από διάφορους πόρους, που μνημονεύονται συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο, στη στήριξη του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, στη στήριξη και την ενίσχυση του Ανοιχτού Πανεπιστημίου, σε δύναμη που δίνεται συνολικά στα δημόσια πανεπιστήμια, δυνατότητες για αγγλόφωνα τμήματα, συμπράξεις με ξένα πανεπιστήμια, συμμετοχή ξένων φοιτητών. Τα έχουμε πει πάρα πολλές φορές. Εμείς πιστεύουμε πολύ σε αυτή τη μεταρρύθμιση. Έχουμε καθήκον συνεχώς να εξηγούμε γιατί είναι μια μεταρρύθμιση που στηρίζει το δημόσιο πανεπιστήμιο, σε συνέχεια όσων κάνουμε και θα συνεχίσουμε να κάνουμε για το δημόσιο πανεπιστήμιο και, βέβαια, ναι, να στηρίξουμε απολύτως μια μεταρρύθμιση για τα μη κρατικά, που άργησε πολλές δεκαετίες στην Ελλάδα.
Δημοσιογράφος: Θέλω να σας γυρίσω πίσω στο θέμα των μη κρατικών Α.Ε.Ι.. Μετά την κυρία Γιαννακοπούλου από το ΠΑΣΟΚ, ακούσαμε σήμερα το πρωί και τον κ. Κωνσταντινόπουλο να αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να ψηφίσει το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια. Υπό προϋποθέσεις, είπε, θα το ψήφιζα. Πώς το σχολιάζει η Κυβέρνηση αυτό;
Π. Μαρινάκης : Για τα εσωκομματικά ζητήματα που έχουν προκύψει για το συγκεκριμένο θέμα στο ΠΑΣΟΚ από κάποιους βουλευτές, εγώ δεν θέλω να κάνω κάποιο σχόλιο. Είναι ζητήματα που αφορούν ένα άλλο κόμμα και είναι θέμα του κ. Ανδρουλάκη και των βουλευτών του. Από εκεί και πέρα, δεν είναι μόνο αυτοί ίσως στους οποίους αναφερθήκατε, είναι και κορυφαίοι συνταγματολόγοι ή πολιτικές προσωπικότητες του ευρύτερου χώρου στο οποίο ανήκει το ΠΑΣΟΚ, ο κ. Βενιζέλος, ο κ. Καμίνης, ο κ. Λοβέρδος, η κυρία Διαμαντοπούλου, ο κ. Αλιβιζάτος, που έχουν τοποθετηθεί, με τις δικές τους αποχρώσεις, υπέρ του νομοσχεδίου της Κυβέρνησης. Δεν νομίζω ότι έχουν και κάποια κομματική ιδιοτέλεια οι συγκεκριμένοι για να τοποθετηθούν υπέρ του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Ο κ. Ανδρουλάκης, νομίζω ότι είναι καλύτερο να αφήσει αόριστες κατηγορίες, όπως μας κατηγορεί για «τσιτάτα». Αυτός λέει «τσιτάτα» και μάλιστα και προσβλητικές εκφράσεις που δεν αποδεικνύονται από κανένα στοιχείο περί συμφερόντων, διευθετήσεων. Να δει την πραγματικότητα, το έχουμε πει πολλές φορές. Να έρθει στο 2024, να δει τι γίνεται στις υπόλοιπες χώρες. Να δει τα κριτήρια. Να δει τι λέει το νομοσχέδιο. Να το ξαναδιαβάσει, να το συγκρίνει με το πρόγραμμά του, τι λέει για το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο το πρόγραμμά του, τι λέει γενικότερα για τα μη κρατικά και τι έχει πει στο παρελθόν. Και βέβαια, η πρόταση του κ. Ανδρουλάκη ουσιαστικά είναι να αποκλείσουμε αυθαίρετα κάποια παραρτήματα ξένων Πανεπιστημίων και να προκρίνουμε άλλα, αντί για ένα αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο που θα ισχύει για όλους, όπως νομοθετεί η Κυβέρνηση. Η θέση, λοιπόν, αυτή του κ. Ανδρουλάκη, ο οποίος μας κατηγορεί για διευθετήσεις και για εξυπηρέτηση συμφερόντων, εκτός από νομικά έωλη, είναι και ιδιαίτερα παρεξηγήσιμη.
Δημοσιογράφος: Θέλω να σας επαναφέρω στο ζήτημα των μη κρατικών πανεπιστημίων. Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι το 2025 το παράρτημα του Πανεπιστημίου YALE στη Σιγκαπούρη θα κλείσει. Επίσης, το 2028 κλείνει και το παράρτημα του Πανεπιστημίου TEXAS A&M στο Κατάρ. Δύο μεγάλα αμερικανικά πανεπιστήμια, που είχαν δημιουργήσει τέτοια παραρτήματα στο εξωτερικό και μεγάλα και γνωστά και ισχυρά αποχωρούν μετά από περίπου 20-25 χρόνια το καθένα. Η Κυβέρνηση προβληματίζεται από αυτές τις πρωτοβουλίες που παίρνουν τα πανεπιστήμια αυτά, ενόψει της ίδρυσης μη κρατικών ιδρυμάτων και στη χώρα μας;
Π. Μαρινάκης : Η Κυβέρνηση προσπαθεί να βάλει μία τάξη σε ένα αρρύθμιστο τοπίο. Και όταν θέλεις να βάλεις τάξη, βάζεις κανόνες. Και βάζουμε τους πιο αυστηρούς κανόνες. Και προβλέπουμε και διαδικασίες ελέγχων από την ΕΘΑΑΕ και από τον ΕΟΠΠΕΠ, οι οποίοι θα γίνονται διαρκώς. Δηλαδή, και αν πληρούνται όλες οι προδιαγραφές, οι πιο αυστηρές από οποιαδήποτε άλλη χώρα στην Ευρώπη για την ίδρυση των συγκεκριμένων μη κρατικών παραρτημάτων, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, αλλά και αν συνεχίζουν να πληρούνται. Είναι προφανές ότι αυτό είναι μια διαδικασία η οποία δεν θα γίνει άπαξ. Και προφανώς είναι μια διαδικασία που θα γίνεται και κάθε χρόνο για να βλέπουμε ποιο είναι το ενδιαφέρον και πόσα καλύτερα πανεπιστήμια και περισσότερα μπορούν να έρθουν στη χώρα μας να ιδρύσουν παραρτήματα, όπως προβλέπει ο νόμος, αλλά και αν συνεχίζουν να πληρούν τις προδιαγραφές σε ακαδημαϊκό επίπεδο, εργαστηριακό επίπεδο, επίπεδο προσωπικού, κτιριακό, όλα όσα περιγράφει ο νόμος ο οποίος θα ψηφιστεί την επόμενη εβδομάδα από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα που άλλαξε η κατάσταση σε χώρες, όπως στην Κύπρο, όπως στην Τσεχία με την ίδρυση μη κρατικών, με την πρόβλεψη λειτουργίας τους. Εμείς τι θέλουμε; Να μην απαγορεύεται. Εμείς θέλουμε να μπορεί να συμβαίνει με αυστηρούς κανόνες. Δεν σημαίνει ότι αυτό μπορεί να επιβληθεί. Είμαστε αισιόδοξοι μετά την ψήφιση του νόμου ότι θα υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον. Φτιάχνουμε ένα συμπαγές πλαίσιο για τη λειτουργία και ταυτόχρονα ενδυναμώνουμε, όχι μόνο τώρα, το έχουμε ξεκινήσει πολλά χρόνια πίσω με παραπάνω χρηματοδότηση, με παραπάνω δυνατότητες για τα δημόσια πανεπιστήμια. Αυτός είναι ο στόχος μας. Να μην απαγορεύεται σε κάποιον αν θέλει και μπορεί να ιδρύσει και να μην απαγορεύεται στο τέλος της ημέρας σε κάποιον αν θέλει να φοιτήσει. Γιατί δεν υπάρχει τίποτα πιο υποκριτικό από αυτό που λένε κάποιοι, κυρίως από την Αριστερά και την Κεντροαριστερά, «αφού υπάρχει η Σορβόννη, γιατί δεν πάει εκεί;». «Αφού μπορεί να πάει στην Κύπρο, γιατί δεν πάει εκεί;». Δεν έχουν σκεφτεί αυτοί ότι μπορεί αυτό να απαιτεί δαπάνη περισσότερων χρημάτων. Ίσως γιατί τα έχουν λυμένα αυτά τα προβλήματα. Εμείς θέλουμε αυτή τη δυνατότητα να την έχουν όλα τα παιδιά.
Δημοσιογράφος: Να κάνω μία συμπληρωματική ερώτηση για το ζήτημα των ιδιωτικών ΑΕΙ. Θέλω το σχόλιό σας σε διάφορες τοποθετήσεις που έχουν γίνει και από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, αλλά και από εκπαιδευτικούς, ότι το σύστημα εισαγωγής το οποίο προβλέπεται στον νόμο για τα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, δημιουργεί συνθήκες ανισότητας σε σχέση με τους υποψηφίους για τα δημόσια πανεπιστήμια. Μάλιστα υπάρχουν και κάποια παραδείγματα ότι τη στιγμή που κάποιος υποψήφιος για την Ιατρική στην Αθήνα πρέπει να γράψει 19, για να μπει σε μία αντίστοιχη ιατρική σχολή σε μη κρατικό πανεπιστήμιο θα χρειάζεται 9.
Π. Μαρινάκης : Αρχικά λέγανε ότι έφτιαξε η Κεραμέως την ελάχιστη βάση εισαγωγής την προηγούμενη 4ετία και ολοκλήρωσε το «έγκλημα» ο Πιερρακάκης τώρα για να στείλει «πελατεία» η Κυβέρνηση Μητσοτάκη –αυτός είναι ο ισχυρισμός– στα μη κρατικά πανεπιστήμια, ιδιωτικά, όπως τέλος πάντων τα λέγανε. Ήρθε ο Υπουργός Παιδείας, ο Κυριάκος Πιερρακάκης, και απάντησε σε αυτό το ερώτημα με τον νόμο ο οποίος βάζει την ελάχιστη βάση εισαγωγής και στα μη κρατικά.
Από εκεί και πέρα, όπως αντιλαμβάνεστε, συγκρίνετε δύο ανόμοια πράγματα ως προς τον τρόπο εισαγωγής. Στη μία περίπτωση έχουμε δημόσια πανεπιστήμια στα οποία υπάρχει η διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων με την ελάχιστη βάση εισαγωγής και υπάρχει η προτεραιότητα που ορίζεται με τις βάσεις. Παράδειγμα, αν έχει 350 εισακτέους η Νομική Αθηνών περνάνε οι 350 πρώτοι -όλα τα χρόνια αυτό συνέβαινε- που έγραφαν τον μεγαλύτερο βαθμό. Αυτό συμβαίνει στα μη κρατικά μέχρι το όριο της ελάχιστης βάσης εισαγωγής. Δεν θα μπορούσε να συμβαίνει με τον ίδιο τρόπο. Ποιος θα ήταν αυτός ο τρόπος που λέτε; Άρα, συγκρίνουν αυτοί που το λένε αυτό ανόμοια πράγματα. Άμα θέλει να πάει κάποιος να σπουδάσει Νομική στην Κύπρο πρέπει να περάσει κάποια βάση; Σε ποιο μη κρατικό πανεπιστήμιο κάποιος πρέπει να περάσει κάποια βάση; Για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων υπάρχουν προϋποθέσεις αυστηρές, για να υπάρχουν, να λειτουργούν, να μπορούν να λειτουργούν σε όλα τα κράτη. Η χώρα μας θα έχει τις πιο αυστηρές προϋποθέσεις. Από εκεί και πέρα, το πόσους εισακτέους θα έχουν, το ποια θα είναι η διαδικασία εισαγωγής, αν έχουν πάρει την άδεια και είναι όλα αυτά σύννομα, το επιλέγουν τα πανεπιστήμια. Αυτό είναι μια διαδικασία για μη κρατικό. Συγκρίνουμε, δηλαδή, τον τρόπο εισαγωγής σε ένα δημόσιο πανεπιστήμιο με ένα μη κρατικό πανεπιστήμιο. Τι είναι το οριζόντιο που έχουμε βάλει; Η ελάχιστη βάση εισαγωγής. Γιατί το βάζουμε αυτό; Για να υπάρχει ένα ελάχιστο όριο απόδοσης των μαθητών, κάτω από το οποίο αν περάσει κάποιος, να μην μπορεί να περάσει σε κανένα ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Σχόλια (3)
@Επιλέγουν τα ίδια
Γενικά οι απαντήσεις τους δεν θα περνούσαν ούτε καν την ΕΒΕ του πεδίου στις πανελλαδικές.... και μόνο σε κανένα "παράρτημα" εξ ανατολών και νοτίως θα έπιαναν τη βάση.
Όσο για το εάν "Εγγυάται η κυβέρνηση την αξιοκρατία"?..... λίγο έλειψε να με πνίξετε....
https://www.esos.gr/arthra/86772/o-k-pierrakakis-sto-esos-gia-endehomen…
Σαν πολλά θέματα θέλει ο κ. Μαρινάκης να επιλέγουν τα ίδια τα ιδιωτικά και μάλλον ξεφεύγει από το πνεύμα του νόμου, που μιλάει για αξιοκρατία κλπ. και το "αυστηρό πλαίσιο" που προσπαθεί να πείσει ο κ. Πιερρακάκης.
Εγγυάται η κυβέρνηση την αξιοκρατία? Ότι δεν θα μπορεί να γίνει δεκτός μαθητής με 12.000 μόρια ενώ απορρίπτεται μαθητής με 16.000 μόρια? Πως εξασφαλίζεται αυτό με τις διατάξεις?
Το ίδιο αφορά στο αριθμό εισακτέων. Υπάρχει έστω δέσμευση ότι με τον ιδιο τρόπο θα καθορίζεται στο μητρικό και το παράρτημα? Θα είναι ίδιος ο λόγος διδασκόντων/διδασκομένων? Θα περιγραφούν αυτά με δεσμευτικό τρόπο στο κατασταστικό?
Δυστυχώς δεν γίνονται καλές ερωτήσεις και αποφεύγουν τις αποκαλυπτικές απαντήσεις.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Κυριακή 17 Ιουνίου 2007
Ζητούμενο η προσέλκυση των καλύτερων φοιτητών
ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΕΛΓΟΥΝΤ
Πρύτανης «John F. Kennedy School of Government» του Χάρβαρντ
Ο καθηγητής κ. Ντέιβιντ Eλγουντ είναι κορυφαίος οικονομολόγος, ειδικός στα θέματα του κοινωνικού κράτους και της καταπολέμησης της φτώχειας. Eκανε το διδα- κτορικό του στο Χάρβαρντ, όπου διδάσκει από το 1980. Επί προεδρίας Μπιλ Κλίντον υπήρξε πρόεδρος της επιτροπής για τη μεταρρύθμιση του Ασφαλιστικού και της Δημόσιας Υγείας. Θεωρεί πως υπάρχει παρανόηση για το ρόλο των «ιδιωτικών» πανεπιστημίων, τα οποία «εστιάζoυν στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης»
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΥΒΑΡΑ
«Η Σχολή John F. Kennedy υπάρχει γι’ αυτούς που θέλουν να κάνουν τον κόσμο καλύτερο. Οπως ακριβώς ένας φοιτητής της Νομικής για το συμφέρον του πελάτη του, έτσι κι ένας φοιτητής της δικής μας σχολής διδάσκεται πώς να υπηρετεί το δη- μόσιο συμφέρον. Είναι σχεδόν βέ- βαιο πως σε κάθε χρονιά αποφοίτων υπάρχει κάποιος που στο μέλλον θα γίνει αρχηγός κράτους». Ο κ. Ντέι- βιντ Eλγουντ, πρύτανης του John F. Kennedy School of Government του αμερικανικού Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, αναφέρεται σε ορισμένους από τους αποφοίτους της σχολής που κατέχουν σήμερα ηγετικές θέσεις σ’ όλο τον κόσμο: Μπαν Κι Μουν, γ.γ. του ΟΗΕ, Λι Χσιέν Λουνγκ, πρόεδρος της Σιγκαπούρης, Φελίπε Καλντερόν, πρόεδρος του Μεξικού, Eλεν Τζόνσον Σίρλιφ, πρόεδρος της Λιβερίας. Εκτός απ’ αυτούς υπάρχουν πολλοί ακόμη εν ενερ- γεία υπουργοί, ανώτατα στελέχη της δημόσιας διοίκησης στις ΗΠΑ, στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο. Aλλωστε στη συγκεκριμένη σχολή, που είναι μια από τις πιο φημισμένες του Χάρβαρντ, το 44% των φοιτητών είναι ξένοι.
Πού οφείλεται το γεγονός ότι πολλά αμερικανικά πανεπιστήμια θεωρούνται καλύτερα από τα περισσότερα ευρωπαϊκά;
Κάθε πανεπιστήμιο έχει δυο συστατικά στοιχεία, το διδακτικό προσωπικό και τους φοιτητές του. Πρώτα απ’ όλα, λοιπόν, πρέπει να προσελκύσεις τους καλύτερους κα- θηγητές, να διαλέξεις ανθρώπους με σημαντικές ιδέες και να φτιάξεις ένα περιβάλλον που θα επιτρέπει την ανάπτυξη αυτών των ιδεών, θα επιβραβεύει την έρευνα και βεβαίως θα τους παρέχει τα μέσα που χρειάζονται. Από την άλλη πλευρά έχει τεράστια σημασία να προσφέρεις ένα πρόγραμμα σπουδών που θα προσελκύσει τους καλύτερους φοιτητές. Και βέβαια ένα βασικό χαρακτηριστικό των καλύτερων αμερικανικών πανεπιστημίων είναι η υποστήριξη για τους οικονομικά ασθενέστερους φοιτητές.
Ποιο ρόλο παίζει στην ποιότητα των πανεπιστημίων η συμμετοχή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας;
Υπάρχει μια παρανόηση σχετικά με τα «ιδιωτικά» πανεπιστήμια. Ορισμένοι νομίζουν ότι πρόκειται κατά κάποιο τρόπο περί ιδιωτικών εταιριών που προσπαθούν να προσφέρουν εκπαίδευση φτηνά και αποτελεσματικά, σαν να επρόκειτο για εμπορικό προϊόν. Αυτή η προσέγγιση δεν έχει καμιά σχέση με την πραγματικότητα. Τα σημαντικά αμερικανικά πανεπιστήμια είναι εκείνα που διαθέτουν ένα σύστημα αξιών το οποίο όχι απλώς δεν αμφισβητείται αλλά ενισχύεται από τη συμμετοχή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Πρώτα απ’ όλα είναι αυτόνομα, γεγονός που προκύπτει από την οικονομική ανεξαρτησία τους, που τους επιτρέπει να μην ανησυχούν για το αν η κυβέρνηση θα εγκρίνει τον προϋπολογισμό τους. Δεύτερον λειτουργούν σε καθεστώς ανταγωνισμού για την προσέλκυση φοιτητών και διδακτικού προσωπικού. Μπορεί αυτό να ακούγεται σε κάποιους ως νόμος της αγοράς, αλλά αυτό που πραγματικά σημαίνει είναι ότι διευκολύνει τα πανεπιστήμια να εστιάζουν στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και στην ακαδημαϊκή διάκριση.
Ενα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των αμερικανικών πανεπιστημίων είναι ότι συνεργάζονται με ανθρώπους εκτός της πανεπιστημιακής κοινότητας αξιοποιώντας δημιουργικά τη βοήθειά τους.
Σε μεγάλο βαθμό τα ιδιωτικά πανεπιστήμια οφείλουν την ύπαρξή τους στο γεγονός ότι γενναιόδωρα άτομα απ’ όλο τον κόσμο παρέχουν οικονομικούς πόρους αλλά και εξαι- ρετικές ιδέες, έμπνευση, ενέργεια και καινοτόμες προτάσεις. Θα σας δώσω το παράδειγμα της οικογέ- νειας Αγγελοπούλου. Η κ. Γιάννα Αγγελοπούλου είναι αντιπρόεδρος του Πρυτανικού Συμβουλίου, που αποτελείται από σημαντικές διεθνείς προσωπικότητες από τον κόσμο των επιχειρήσεων και όχι μόνο. Με τη διορατικότητα που τη χαρακτηρίζει μας πρότεινε μια έδρα που θα συνδέει τη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης με τη Σχολή Δημόσιας Υγείας και θα έχει ως αντικείμενο τη σχέση μεταξύ υγείας και διεθνούς ανάπτυξης.