Κ. Μητσοτάκης: Δεν θέλουμε Πανεπιστήμια της αρπαχτής
Δημοσίευση: 12/03/2024
Τελευταία Ενημέρωση: 12/03/2024, 15:31
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
"Δεν σκεπτόμαστε να βάλουμε δίδακτρα στα δημόσια. Είναι δωρεάν και θέλουμε να τα αναβαθμίσουμε".
"Δεν θέλουμε Πανεπιστήμια της αρπαχτής. Έχουμε θέσει αυστηρό πλαίσιο", τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας σήμερα στον ΣΚΑΪ και στην εκπομπή «Αταίριαστοι», για τα υπό ίδρυση Μη Κρατικά Πανεπιστήμια.
«Είναι μια επιλογή ελευθερίας και μπορέσαμε να την υλοποιήσουμε και θα προχωρήσουμε και στην αλλαγή του άρθρου 16» είπε ο πρωθυπουργός και σημείωσε ότι περίμενε «τουλάχιστον με το ΠΑΣΟΚ να είχαμε γέφυρες συναίνεσης για τα πανεπιστήμια».
Σχετικά με ποια ξένα Πανεπιστήμια ενδιαφέρονται να ιδρύσουν παραρτήματα στη χώρας μας ο Κ. Μητσοτάκης είπε ότι θα πρέπει να περιμένουμε να εκδηλωθεί το ενδιαφέρον ποιοι θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα.
"Εμείς θέλουμε την Ελλάδα περιφερειακό εκπαιδευτικό κέντρο. Το 2025 θα δούμε τα πρώτα απτά αποτελέσματα» τόνισε και επισήμανε ότι το 85% του νόμου αφορούσε τα δημόσια Πανεπιστήμια", υπογράμμισε.
Ο Κ. Μητσοτάκης διαβεβαίωσε: "Δεν σκεπτόμαστε να βάλουμε δίδακτρα στα δημόσια. Είναι δωρεάν και θέλουμε να τα αναβαθμίσουμε".
Δημοσιογράφος: Λοιπόν, πάμε στα πανεπιστήμια. Υπήρχε μία έντονη συζήτηση στη Βουλή. Η αλήθεια είναι ότι εγώ δεν περίμενα τέτοια αντιπαράθεση στη Βουλή -οφείλω να σας ομολογήσω.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Ούτε εγώ.
Δημοσιογράφος: Ούτε και εσείς, λέτε.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι. Δηλαδή, περίμενα ότι θα μπορούσαμε τουλάχιστον με ένα κόμμα, με το ΠΑΣΟΚ, να οικοδομήσουμε γέφυρες συναίνεσης.
Δημοσιογράφος: Είδα έντονη αντιπαράθεση με τον κ. Ανδρουλάκη αλλά και με τον κ. Κουτσούμπα και με τον κ. Φάμελλο και τον κ. Κασσελάκη, θα τα πούμε και αυτά με τον κ. Κασσελάκη. Είστε απέναντι σε όλους.
Το ερώτημα τώρα -γιατί πέρασε το νομοσχέδιο, η αλήθεια είναι, χωρίς τις ψήφους της αντιπολίτευσης- είναι: ποια πανεπιστήμια θα έρθουν εδώ στη χώρα; Γιατί υπάρχει μία πολύ μεγάλη συζήτηση. Θα έρθουν πανεπιστήμια τα οποία θα έρθουν να κάνουν «αρπαχτή» ή θα έρθουν πανεπιστήμια τα οποία θα έρθουν να επενδύσουν εδώ και όντως να αποκτήσουμε μη κερδοσκοπικά, μη κρατικά πανεπιστήμια;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, να δούμε την μεγάλη εικόνα. Στο βασικό επιχείρημα, γιατί η Ελλάδα να είναι η μόνη χώρα, μαζί με την Κούβα, που να έχει μονοπώλιο στην ανώτατη κρατική εκπαίδευση, δεν υπάρχει καμία απάντηση. Καμία. Αν ρωτήσετε όποιον θέλετε εδώ, εκπρόσωπο άλλου κόμματος, δεν μπορεί να σας απαντήσει τίποτα σε αυτό το βασικό επιχείρημα.
Γιατί, δηλαδή, ο φοιτητής να μην έχει περισσότερες δυνατότητες -και η οικογένειά του- επιλογής; Μιλάμε για ελεύθερη επιλογή. Είναι επιλογή σήμερα να πας να σπουδάσεις στην Κύπρο, στη Γαλλία, στις ΗΠΑ, να πληρώσεις δίδακτρα. Γιατί να μην έχει αυτή την επιλογή και στην Ελλάδα;
Είναι μία επιλογή ελευθερίας, την υπερασπιζόμαστε ως παράταξη εδώ και 30 χρόνια και μπορέσαμε επιτέλους να την υλοποιήσουμε.
Δημοσιογράφος: Και θα προχωρήσετε για την αλλαγή στο άρθρο 16, φαντάζομαι.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα προχωρήσουμε και την αλλαγή στο άρθρο 16. Αυτή τη στιγμή κινούμαστε εντός των δυνατοτήτων που μας δίνει το άρθρο 16, επιτρέπουμε δηλαδή εγκατάσταση παραρτημάτων. Αν εσείς και εγώ θέλουμε να ιδρύσουμε εξαρχής ένα πανεπιστήμιο μη κρατικό, μη κερδοσκοπικό, δεν μπορούμε να το κάνουμε. Αλλά μπορεί ένα ξένο πανεπιστήμιο να έρθει και να φτιάξει ένα παράρτημα με πολύ αυστηρές προδιαγραφές. Δεν θέλουμε πανεπιστήμια της «αρπαχτής» -είναι πολύ σαφές αυτό, νομίζω- και το πλαίσιο το οποίο έχουμε θέσει είναι ένα πλαίσιο πολύ αυστηρό.
Αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σήμερα στην Ελλάδα λειτουργεί, ήδη, μία αγορά κολεγίων, η οποία δίνει στους αποφοίτους επαγγελματικά δικαιώματα, απολύτως νομικά κατοχυρωμένα σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι απόφοιτοι αυτοί μέχρι και στο Δημόσιο μπορούν να διοριστούν ως απόφοιτοι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Άρα, το μόνο ζήτημα το οποίο λείπει τελικά είναι η ακαδημαϊκή ισοτιμία.
Με άλλα λόγια, είχαμε βάλει το κεφάλι μας βαθιά μέσα στην άμμο, προσποιούμασταν ότι τίποτα δεν συνέβαινε, και τώρα που έχουμε την ευκαιρία να διαμορφώσουμε μία ευρύτερη συναίνεση για να κερδίσουμε επιτέλους αυτή την επείγουσα μάχη του αυτονόητου, το ΠΑΣΟΚ λες και μπήκε στη μηχανή του χρόνου…
Δημοσιογράφος: Σας είπε «αλλάξτε το άρθρο 16» να συμφωνήσει.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Αφού δεν υπάρχει ανάγκη αυτή τη στιγμή να αλλάξουμε το άρθρο 16 για να κάνουμε αυτό το οποίο κάναμε. Προφανώς όταν αλλάξουμε το άρθρο 16 θα μπορούμε να κάνουμε περισσότερα, αλλά ας αναζητήσει ο κ. Ανδρουλάκης και το ΠΑΣΟΚ τις γνωμοδοτήσεις των έγκριτων συνταγματολόγων που προέρχονται από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ. Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα συνταγματικότητας. Θα κριθεί αυτό τελικά.
Δημοσιογράφος: Εννοείτε τον κ. Βενιζέλο και τον κ. Αλιβιζάτο.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Προφανώς. Θα κριθεί τελικά το ζήτημα αυτό προφανώς και στο ανώτατο δικαστήριο, στο ΣτΕ. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι τελικά θα υπάρξουν προσφυγές και το δικαστήριο πιστεύω ότι θα υποστηρίξει τη θέση την οποία η κυβέρνηση υποστηρίζει. Κατά συνέπεια, θα υπάρξει ενδιαφέρον για ποιοτικά…
Δημοσιογράφος: Έχετε να μας πείτε κάποιο πανεπιστήμιο; Δηλαδή, διαβάζω ότι ενδιαφέρεται η Σορβόννη. Έγραψε ο Απόστολος Λακασάς στην «Καθημερινή» ότι «θα έρθει η Σορβόννη». Υπάρχει και κάποιο άλλο πανεπιστήμιο το οποίο είναι από τα εγνωσμένου κύρους πανεπιστήμια;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Ας περιμένουμε να εκδηλωθεί το ενδιαφέρον όσων θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα βλέποντάς την και ως ένα περιφερειακό κέντρο. Διότι ακούω και αυτή τη συζήτηση: «μα γιατί να έρθει κάποιος να επενδύσει σε ένα μη κρατικό, μη κερδοσκοπικό;». Διότι μπορούν να υπάρχουν προφανείς συνέργειες με άλλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που μπορεί κάποιος να έχει. Εμείς θέλουμε την Ελλάδα περιφερειακό εκπαιδευτικό κέντρο και προσέξτε…
Δημοσιογράφος: Το 2025 θα λειτουργεί τέτοιο παράρτημα;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Πιστεύω πως το 2025 θα δούμε τα πρώτα απτά αποτελέσματα του νόμου, αλλά να πω και κάτι ακόμα: ο νόμος δεν αφορούσε μόνο τα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά, το 85% των άρθρων αφορούσε τα δημόσια πανεπιστήμια.
Εγώ χαίρομαι που τα δημόσια πανεπιστήμια προχωρούν σε συμπράξεις με ξένα πανεπιστήμια, προσφέρουν ξενόγλωσσα προγράμματα. Τώρα θα μπορούν να προσφέρουν προγράμματα και στα ελληνικά για ξένους φοιτητές, οι οποίοι πληρώνουν δίδακτρα.
Θέλω να θυμίσω ότι δίδακτρα υπάρχουν στα δημόσια πανεπιστήμια σήμερα, για μεταπτυχιακά. Δεν είναι κάτι καινούριο αυτό. Δεν το είδα πουθενά στο Σύνταγμα να επιτρέπεται ρητά αυτό. Για δημόσια δωρεάν παιδεία μιλάει το Σύνταγμα. Όμως, τα δημόσια πανεπιστήμια προσφέρουν μεταπτυχιακά προγράμματα.
Δημοσιογράφος: Δεν σκέφτεστε να βάλετε δίδακτρα στα δημόσια.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι.
Δημοσιογράφος: Το ρωτάω.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι βέβαια. Αυτή είναι και η διαχωριστική γραμμή. Το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι δημόσιο, είναι δωρεάν και θέλουμε να το αναβαθμίσουμε.
Αλλά, ξέρετε, πιστεύω ότι και πολλοί από αυτούς οι οποίοι έχτισαν καριέρες πάνω στο «ρωμαλέο» φοιτητικό κίνημα των καταλήψεων, της βίας στα πανεπιστήμια, αισθάνονται κάπως άβολα τώρα. Διότι ξέρουν πολύ καλά ότι η σύγκριση μεταξύ της εικόνας κάποιων πανεπιστημίων που εξακολουθούν ενδεχομένως να έχουν τέτοια βιώματα και των καινούριων πανεπιστημίων που θα δημιουργηθούν -όπως τα βλέπουμε και στο εξωτερικό, καθαρά, με καλά εργαστήρια-, θα δημιουργήσει μεγαλύτερες απαιτήσεις και προσδοκίες και από το δημόσιο πανεπιστήμιο.
Και όλοι αυτοί που έχτισαν την καριέρα τους ξαφνικά μπορεί να βρεθούν «χωρίς δουλειά». Και αυτό νομίζω ότι είναι μία κατάκτηση συνολικά για τη Μεταπολίτευση, μιας και συμπληρώνουμε 50 χρόνια. Διότι και η Μεταπολίτευση ήταν ταυτισμένη με αυτή την έννοια. Ξεκίνησε μία εξέγερση τόσο σημαντική όπως το Πολυτεχνείο και δυστυχώς ένα κομμάτι της μετεξελίχθηκε σε κάτι πολύ διαφορετικό.
Σχόλια (12)
έχετε απόλυτο δίκιο.
Μόνο το Πανεπιστήμιο Πατρών έχει προχωρήσει σε αναδιάρθρωση και μεταφορές τμημάτων. Μόνο ένα πανεπιστήμιο δηλαδή έχει αναγνωρίσει ότι υπάρχει πρόβλημα.
Κάτι έγινε και το με ακριτικό Δημοκρίτειο με το νέο νόμο. και μιλάμε για ένα πανεπιστήμιο που πρέπει να προστατευτεί για εθνικούς λόγους.
Κατά τα άλλα, με μια απλή περιήγηση στα δεδομένα των μηχανογραφικών βλέπουμε ότι το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο έχει τρία τμήματα απομονωμένα σε μικρές πόλεις (Καρπενήσι, Άμφισσα και Θήβα). Το ΕΛΜΕΠΑ έχει δύο τμήματα μόνα τους, ένα σε Σητεία και ένα σε Αγ. Νικόλαο. Το Ιωαννίνων ένα τμήμα μόνο του στην Πρέβεζα. Το Ιόνιο έχει ένα μοναχικό τμήμα στη Ζάκυνθο. Υπάρχουν 7 (τουλάχιστον) πόλεις της χώρας που έχουν μονο ένα τμήμα. Ποιά η παιδαγωγική ή/και ακαδημαϊκή λογική σε αυτό;
Κάποια από αυτά τα τμήμα είναι άδεια, γεμίζει κάτω από το 50% των διαθέσιμων θέσεων.
Κι όμως απορροφούν μεγάλο κομμάτι της πίτας της χρηματοδότησης των ΑΕΙ στα οποία ανήκουν. Συντηρούν διοικητικό προσωπικό, σίτιση, αποκομμένα από τη βάση των ΑΕΙ. Χρειάζονται έξοδα συντήρησης, λειτουργίας εργαστηρίων, δικτύων. Το βάρος είναι τεράστιο.
Γιατί; Για να περηφανεύονται οι ντόπιοι βουλευτές και δήμαρχοι?
Ας παρθούν πολιτικές πρωτοβουλίες και ένα σχέδιο και λίγη πυγμή. Μόνο θετικά θα λειτουργήσουν.
Ελπίζω πραγματικά να μην έχει χαθεί αυτό το τρένο. Κρίνεται το μέλλον της έρευνας και την ανάπτυξης σε πολλές περιφέρειες. Ο υπουργός, οφείλουμε να ομολογήσουμε, έκανε γενναίες μεταρρυθμίσεις με το νέο νόμο (ανεξάρτητα από συμφωνία ή διαφωνία).
Οφείλει να συνεχίσει με την ίδια δυναμική. Ο μόνος τρόπος να σωθούν τα περιφερειακά πανεπιστήμια είναι να συμμαζευτούν (όχι αποκομμένα τμήματα, συγχωνεύσεις, μεταφορές, κλπ).
Αν δεν το κάνει, σημαίνει ότι είναι κι αυτός έρμαιο των μικροπολιτικών συμφερόντων και του επαρχιωτισμού.
Όταν λέμε ότι ενδιαφέρεται η Σορβόννη, εννοεί ότι ενδιαφέρεται να στείλει τους καθηγητές της και τις εγκαταστάσεις της εδώ στην Ελλάδα ; Ενδιαφέρεται να αξιολογηθεί η Σορβοννη για το μητρικό ίδρυμα μαζί με το παράρτημα της στην Ελλάδα ή το παράρτημα στην Ελλάδα θα είναι άλλη ιστορία ; Σωστές απόψεις διατυπώθηκαν και από τον ΔΕΠ Περιφερειακού. Λίγα πανεπιστήμια και καλά.
Τη μαθηματική σχολή µόλις είδε ο βασιλιάς
προς το πλοίο να βαδίζει για ταξίδι μακρινό,
αναστενάζει, το κεφάλι γυρίζει από την άλλη,
µε το ιµάτιο τα µάτια του σκεπάζει και δακρύζει.
Εκείνη τότε στάθηκε κοντά του
και µίλησε: «Βασιλιά, χαιρετώ σε!»
"επισήμανε ότι το 85% του νόμου αφορούσε τα δημόσια Πανεπιστήμια"
Ξέχασε βέβαια να πει (και οι δημοσιογράφοι εννοείται ότι ασχολήθηκαν καν) πως η συντριπτική πλειοψηφία του 85 τακατό αφορούσε διορθώσεις στον άθλιο ( αλλά καλυτερότερο κατά την Πλατάρειο ορολογία) νόμο της Παρακμέως.
Αυτά που λέτε είναι σωστά, αλλά αυτό το τρένο έχει φύγει ήδη. Πόσες "αναδιαρθώσεις" υπήρξαν... πολλές. Σχέδιο Αθηνά, πανεπιστημιοποίηση ΤΕΙ, και άλλα. Κάθε φορά η κατεύθυνση ήταν η ίδια: διατήρηση η και ακόμα μεγαλύτερη διασπορά, σχεδόν "κάθε χωριό και τμήμα". Κανένας δεν ήθελε να συμμαζέψει, κανένας δεν ήθελε να πει "όχι" στην περίφημη "τοπική κοινωνία" που θέλει να νοικιάσει σπίτια και να πουλήσει ντελίβερι και καφέδες. Κι έτσι φτάσαμε εδώ. Θα έρθουν τα ιδιωτικά, οι οικογένειες θα "ψηφίσουν με το πορτοφόλι" τους, οι σπουδές στα μεγάλα αστικά κέντρα θα είναι οικονομικότερες με δίδακτρα απ'ότι οι δωρεάν σπουδές στην άκρη της χώρας, και κάποια τμήματα θα ερημώσουν ή (ελπίζω) και θα συμμαζευτούν/συγχωνευτούν/κλείσουν. Δεν υπάρχει άλλη χώρα με αυτή τη διασπορά και αυτό το χάλι.
Ένας απλός τρόπος ενίσχυσης των δημόσιων πανεπιστημίων είναι πραγματική αναμόρφωση και εξορθολογισμός του ακαδημαικού χάρτη. Τα περιφερειακά πανεπιστήμια έχουν μικρή χρηματοδότηση και λίγα μέλη ΔΕΠ. Έχουν όμως μια σειρά από τμήματα τα οποία είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα, καθώς για να λειτουργήσουν συντηρούνται αυτόνομες εγκαταστάσεις, μόνο για ένα τμήμα, σε μικρές πόλεις. Υπάρχουν πόλεις με 1 ή 2 μόνο τμήματα. Αυτό πρέπει να αλλάξει.
Φέρτε τα απομονωμένα τμήματα στις έδρες των πανεπιστημίων. Ιδιάιτερα αυτά που έχουν λίγους φοιτητές (πολλές κενές θέσεις) και μικρό ποσοστό αποφοίτησης. Δείτε λίγο και το dropdown κατά τη διάρκεια των σπουδών. Πόσοι είναι αυτόι που εγγράφονται στο δεύτερο ή τρίτο έτος; Το 60% των εισαχθέντων. Πόσοι είναι αυτοί που συμμετέχουν στις εξετάσεις; Έχετε το σύστημα για να το δείτε. Δείτε τη ζήτηση για το τμήμα στις πανελλαδικές και τη βάση του.
Φτιάξτε έναν αλγόριθμο, με καίριους δείκτες οι οποίοι να σχετίζονται με τη φοίτηση. Κανείς δεν πρόκειται να πει κουβέντα για τα τμήματα αυτά, τα οποία είναι αυταπόδεικτο ότι θα πρέπει να κλείσουν.
"Δεν θέλουμε πανεπιστήμια της αρπαχτής. " ... " Αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι..."...
Όταν έχεις στο νου σου να πεις το "αλλά" αμέσως μετά...
2024 έχουμε πλέον! Γνωριζόμαστε...
Έχεις δίκιο. Έπρεπε να κυβερνάνε αυτοί που πήραν το 8% του εκλογικού σώματος ή αυτοί που πήραν 5% ή 3%. Οι οποίοι μάλιστα δεν μπορούσαν καν να τα βρουν μεταξύ τους.
Όλες οι δημοσκοπήσεις όλων των εταιριών δείχνουν ότι η πλειονότητα των πολιτών είναι υπέρ του νόμου για τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Χωνέψτε το.
"επισήμανε ότι το 85% του νόμου αφορούσε τα δημόσια Πανεπιστήμια"...
Πολυπαιγμένη καραμέλα! Δηλαδή, επειδή το 85% του κειμένου δεν αναφερόταν στα ιδιωτικά, αυτό σημαίνει ότι αναφέρεται σε ποιοτικά και σωστά κριτήρια ίδρυσης ιδιωτικών! Τι ακούμε πλέον?
θα φερει πανεπιστημια του κατηχητικου και οχι της αρπαχτης.. τι λεει ανθρωπος... με 20% επι του εκλογικου σωματος κυβερναει..
Εκτός από τις πολεις που είπατε, προσθέστε Διδυμότειχο, Ορεστιάδα, Καστοριά, Γρεβενά, Λήμνο, Σάμο, και αρκετά άλλα που σίγουρα μου διαφεύγουν. Ποιός θέλει να πάει εκεί; Κανένας φοιτητής. Ούτε καν αυτοί που είναι ντοπιοι, αν αντέχουν να ζήσουν σε μεγάλη πόλη (οικονομικά).
Συμμάζεμα τέτοιο που λέτε ΔΕΝ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΚΑΜΙΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ. Πολύ απλά γιατί δεν έχει να κερδίσει κάτι "κόβοντας" και "κλείνοντας".
Απεναντίας, σπέρνοντας τμήματα όπως έγινε ως τώρα κερδίζει ψήφους από τις τοπικές κοινωνίες ενώ οι υπόλοιποι δεν υπάρχει περίπτωση να καταψηφίσουν ένα κόμμα γιατί ίδρυσε τμήμα "στο πουθενά", έχουν πιο σοβαρά να σκεφτούν. Είναι η μικροπολιτική των "μαυρογυαλούρων" που ακολουθείται εδώ και 40 χρόνια. Δεν αλλάζει εύκολα.
Απεναντίας, όταν ερημώσουν κάποια από αυτά τα τμήματα (και) ελέω ιδιωτικών ΑΕΙ, θα αναγκαστούν κάποιοι να κάνουν κάτι. Το τί... κρατάω μικρό καλάθι, αλλά μάλλον θα είναι καλύτερα από το τώρα όπου πετάμε λεφτά σε ένα βαρέλι δίχως πάτο.