Live/Βουλή: Συζήτηση και ψήφιση του Σχεδίου Νόμου για τη Σύμβαση της Λισαβόνας
Δημοσίευση: 27/06/2024
Τελευταία Ενημέρωση: 27/06/2024, 15:42
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Υπ. Παιδείας: Τι σημαίνει η Σύμβαση της Λισαβόνας για την Ακαδημαϊκή Αναγνώριση
Ξεκίνησε σήμερα , στις 10 το πρωί, στην Ολομέλεια της Βουλής, η συζήτηση επί του Σχεδίου Νόμου Νόμου του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού «Κύρωση της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την αναγνώριση των τίτλων σπουδών σχετικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην ευρωπαϊκή περιφέρεια».
Μετά την ολοκλήρωση της τοποθέτησης των Βουλευτών και του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακακη, επί των διατάξεων, θα ακολουθήσει η ψήφιση του Σχεδίου Νόμου.
Το esos συνδέθηκε με τη Βουλή για να παρακολουθήσετε ζωντανά τη συζήτηση.
Στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, το Σχέδιο Νόμου ψηφίστηκε, κατά πλειοψηφία .
Ο Εισηγητής της Πλειοψηφίας εισηγήθηκε την ψήφιση του ανωτέρω σχεδίου νόμου, η Ειδική Αγορήτρια της Κ.Ο. «ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ», η Ειδική Αγορήτρια της Κ.Ο. «ΝΕΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ» και ο Ειδικός Αγορητής της Κ.Ο. «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΠΑΤΡΙΩΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ “ΝΙΚΗ”» το καταψήφισαν, ενώ η Εισηγήτρια της Μειοψηφίας, ο Ειδικός Αγορητής της Κ.Ο. «ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ», η Ειδική Αγορήτρια της Κ.Ο. «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ – ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ», ο Ειδικός Αγορητής της Κ.Ο. «ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ» και ο Ειδικός Αγορητής της Κ.Ο. «ΠΛΕΥΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ – ΖΩΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ» επιφυλάχθηκαν για την τελική τοποθέτησή τους κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου στη Βουλή.
- Πατήστε εδώ για να ανοίξετε το Σχέδιο Νόμου
Υπ. Παιδείας: Τι σημαίνει η Σύμβαση της Λισαβόνας για την Ακαδημαϊκή Αναγνώριση
Ιστορία της Σύμβασης της Λισαβόνας για την Ακαδημαϊκή Αναγνώριση
Η Σύμβαση της Λισαβόνας για την Ακαδημαϊκή Αναγνώριση τέθηκε σε ισχύ το 1997 ως μια Σύμβαση των κρατών – μελών της γεωγραφικής «περιοχής» της Ευρώπης/Βόρειας Αμερικής της UNESCO. Ανάλογες συνθήκες έχουν τεθεί σε ισχύ για άλλες γεωγραφικές «περιοχές» της UNESCO, όπως Αφρική, Λατινική Αμερική/Καραϊβική, Ασία/Ειρηνικός, Αραβικές Χώρες.
Ο βασικός σκοπός της Σύμβασης της Λισαβόνας για την Αναγνώριση είναι να διευκολύνει την κινητικότητα των πολιτών μεταξύ κρατών για συνέχιση των σπουδών τους μέσω της αναγνώρισης των ακαδημαϊκών προσόντων και της βελτίωσης παροχής πληροφόρησης για τα εκπαιδευτικά συστήματα των κρατών μελών.
Στην πράξη πρόκειται για μια δυναμική Σύμβαση η οποία αναπτύχθηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης (ΣτΕ) και την UNESCO για τον εξορθολογισμό του νομικού πλαισίου της αναγνώρισης προσόντων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ποιοι την έχουν κυρώσει
46 από τις 47 χώρες μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης έχουν κυρώσει τη Σύμβαση. Η προτελευταία χώρα του Συμβουλίου της Ευρώπης, το Μονακό, προσχώρησε στις 06.03.2023 και την έθεσε σε ισχύ την 01.05.2023. Σημειώνεται ότι το Μονακό δεν έχει πανεπιστήμιο. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα του Συμβουλίου της Ευρώπης που δεν έχει κυρώσει τη σύμβαση.
Επιπλέον, 13 χώρες που δεν είναι μέλη του Συμβουλίου, αλλά ανήκουν στη γεωγραφική περιοχή Ευρώπη/Βόρεια Αμερική της UNESCO, έχουν κυρώσει τη Σύμβαση ή προσχωρήσει σε αυτήν και την έχουν θέσει σε ισχύ (Αυστραλία, Καναδάς, Νέα Ζηλανδία, Βατικανό, Ισραήλ, Λευκορωσία, Καζακστάν, Κιργιστάν, Τατζικιστάν, Τουρκμεκιστάν) ενώ μία (ΗΠΑ) την έχει υπογράψει αλλά δεν την έχει κυρώσει.
Τι προβλέπει αναλυτικά η σύμβαση
Αποτελεί το θεσμικό πλαίσιο για την αναγνώριση ακαδημαϊκών προσόντων στην Ευρωπαϊκή περιοχή της UNESCO. Ο πλήρης τίτλος της είναι «Σύμβαση για την Αναγνώριση των Προσόντων σχετικών με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ευρωπαϊκή Περιοχή», αλλά είναι περισσότερο γνωστή ως «Σύμβαση της Λισαβόνας για την Αναγνώριση».
Σκοπός της Σύμβασης είναι να διασφαλίσει ότι οι κάτοχοι ακαδημαϊκών προσόντων από ένα κράτος μέλος έχουν το δικαίωμα της αναγνώρισης αυτών των προσόντων σε άλλο κράτος μέλος. Με άλλα λόγια, να διευκολύνει την κινητικότητα των νέων ανθρώπων μεταξύ κρατών για τις ακαδημαϊκές σπουδές τους, μεριμνώντας να καταστήσει τα πρότυπα των ακαδημαϊκών τίτλων και της διασφάλισης ποιότητας πιο συγκρίσιμα και πιο συμβατά σε όλον τον Ευρωπαϊκό χώρο (όπως ακριβώς κάνει και η διαδικασία της Μπολόνια).
Βασικές πρόνοιες της Σύμβασης της Λισαβόνας για την Αναγνώριση είναι:
- Οι κάτοχοι ακαδημαϊκών προσόντων που αποκτήθηκαν σε ένα κράτος μέλος θα έχουν επαρκή πρόσβαση για την αξιολόγηση αυτών των προσόντων σε κάθε άλλο κράτος μέλος.
- Για τον σκοπό αυτό δεν θα υπάρχει καμία διάκριση των ενδιαφερομένων με βάση το φύλο, τη φυλή, το χρώμα, την αναπηρία, τη γλώσσα, τη θρησκεία, τις πολιτικές απόψεις, την εθνική, εθνοτική ή κοινωνική προέλευση.
- Η ευθύνη της απόδειξης ότι ένας ενδιαφερόμενος δεν πληροί τις σχετικές προϋποθέσεις βαρύνει το μέρος που δέχεται την αίτηση προς αξιολόγηση.
- Κάθε χώρα θα αναγνωρίζει προσόντα, είτε πρόκειται για πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είτε για περιόδους σπουδών, είτε για συνέχιση σπουδών προς απόκτηση μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου, ως αντίστοιχα των προσόντων στο δικό της εκπαιδευτικό σύστημα, εκτός αν μπορεί να αποδείξει ότι υπάρχουν ουσιώδεις διαφορές ανάμεσα στα δικά της προσόντα και στα προσόντα όσων αιτούνται αναγνώρισης.
- Η αναγνώριση προσόντων ανώτατης εκπαίδευσης που έχουν αποκτηθεί σε ένα κράτος μέλος θα έχει μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες συνέπειες:
• Πρόσβαση σε περαιτέρω σπουδές ανώτατης εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των διδακτορικών σπουδών, με τις ίδιες απαιτήσεις που ισχύουν για υποψήφιους του κράτους μέλους στην οποία ζητείται η αναγνώριση.
• Χρήση ακαδημαϊκών τίτλων που υπόκεινται σε νόμους και κανόνες του κράτους μέλους στην οποία ζητείται η αναγνώριση.
• Διευκόλυνση στην πρόσβαση στην αγορά εργασίας.
Τι έχει ήδη νομοθετηθεί
Με τον ιδρυτικό νόμο του ΔΟΑΤΑΠ - Ν. 3328/2005 και τον Ν. 4957/2022, η Ελλάδα ενσωμάτωσε στην εσωτερική έννομη τάξη μεγάλος μέρος των προβλέψεων που αφορούν στη Σύμβαση της Λισαβόνας.
Ο τελευταίος νόμος 5094/2024 για την τριτοβάθμια εκπαίδευση προσφέρει ένα πλήρες και συμπαγές πλαίσιο για την περαιτέρω διεθνοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας ρυθμίζοντας σειρά θεμάτων που την κρατούσαν στην απομόνωση. Στην κατεύθυνση της Σύμβασης της Λισαβόνας είναι και η ρύθμιση για την αναγνώριση περιόδων σπουδών για αλλοδαπούς φοιτητές, προκειμένου να καταστεί εφικτή η συνέχιση της φοίτησής τους σε ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών στη χώρα μας.
Η κύρωση της Σύμβασης της Λισαβόνας αποτελεί ένα ακόμα βήμα προκειμένου η Ελλάδα να καταστεί κέντρο εξωστρέφειας και κινητικότητας της γνώσης. Με βάση τον Ν. 5094/2024 και τη Σύμβαση της Λισαβόνας, τόσο τα δημόσια πανεπιστήμια όσο και τα μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων θα αποτελέσουν χώρους συνέχισης σπουδών για φοιτητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ποια η σκοπιμότητα της κύρωσης
Η Σύμβαση της Λισαβόνας για την Αναγνώριση μπορούσε και έπρεπε να έχει κυρωθεί από την Ελλάδα εδώ και πολλά χρόνια. Το αποτέλεσμα της καθυστέρησης είναι η εξαίρεση της χώρας σε ένα από τα σημαντικότερα πεδία που απασχολούν τον πλανήτη, όπως είναι η ακαδημαϊκή κινητικότητα. Επί 25 χρόνια η Ελλάδα είχε την ιδιότητα του «Παρατηρητή» στις διεθνείς συναντήσεις και φόρα των χωρών της Σύμβασης της Λισαβόνας. Αυτό την τοποθετούσε σε μειονεκτική θέση σε θέματα ακαδημαϊκής κινητικότητας.
Από αυτήν την καθυστέρηση η Ελλάδα έχασε πολιτικό και διπλωματικό κεφάλαιο, το οποίο τώρα ανακτά και αυξάνει. Σήμερα, στην 31η σύνοδο των οργανισμών ακαδημαϊκής αναγνώρισης των χωρών της Λισαβόνας, στη Νάπολη, η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στα συμπεράσματα, ανέφερε ως σημαντικότερο νέο της συνόδου την προσχώρηση της Ελλάδας. Πρόσθεσε, δε, ότι τώρα ανοίγει ο δρόμος να κυρώσει τη Σύμβαση και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως διεθνής οντότητα.
Οφέλη για την Ελλάδα από την προσχώρηση και επικύρωση της Σύμβασης
Καθώς ο βασικός σκοπός της Σύμβασης της Λισαβόνας για την Αναγνώριση είναι να διευκολύνει την κινητικότητα των πολιτών μεταξύ κρατών για συνέχιση των σπουδών τους μέσω της αναγνώρισης των ακαδημαϊκών προσόντων και της βελτίωσης παροχής πληροφόρησης για τα εκπαιδευτικά συστήματα, επικεντρωνόμαστε στα οφέλη που αυτή αποφέρει και στην Ελλάδα.
Το βασικότερο ίσως όφελος είναι ότι η Ελλάδα (δηλαδή, οι απόφοιτοι των Ελληνικών ΑΕΙ που θέλουν να συνεχίσουν σπουδές σε οποιαδήποτε χώρα της Σύμβασης της Λισαβόνας) θα μπορέσει να συμμετάσχει στη διαδικασία της «αυτόματης αναγνώρισης» που προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τη σύσταση (recommendation) που εγκρίθηκε τον Νοέμβριο του 2018.
Επιπλέον οφέλη από την κύρωση της Σύμβασης είναι η:
• προώθηση του δικαιώματος στην εκπαίδευση και, ιδιαίτερα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση η οποία αποτελεί ένα εξαιρετικά πλούσιο πολιτιστικό και επιστημονικό αγαθό τόσο για τα άτομα όσο και για την κοινωνία
• αυξημένη παραγωγή και διακίνηση γνώσης
• η βελτίωση της θέσης της Ελλάδα ανάμεσα στους κύριους προορισμούς για τους διεθνώς μετακινούμενους φοιτητές με πολιτικά, οικονομικά και πολιτιστικά οφέλη
• περαιτέρω διεθνοποίηση των πανεπιστημίων μας
• αποκατάσταση/αύξηση του διεθνούς κύρους της χώρας
• επέκταση της διεθνούς συνεργασίας σε ευρύ φάσμα θεμάτων σχετικών με την ενδυνάμωση της ακαδημαϊκής και επαγγελματικής κινητικότητας
• προώθηση της ειρήνης, της αμοιβαίας κατανόησης και της ανεκτικότητας, και δημιουργία αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ των λαών και των εθνών
Σχόλια (14)
Που ακριβώς έγραψα πως τα 4ετη ΑΤΕΙ αναγνωρίζουν μεταπτυχιακό στο εξωτερικό? Αναφορά κάνω , πως στο εξωτερικό έχουν ισότιμα επαγγελματικά δικαιώματα χωρίς κανένα περιορισμό. Έχω συμφητητες που έφυγαν και ξέρω ότι ισχυει
Προς όσους λένε ότι το bachelor είναι παντού 3ετές έχω να πω ότι παραπληροφορούν τον κόσμο. Αν μπείτε στην ιστοσελίδα του MIT θα δείτε ότι τα πτυχία Bachelor που απονέμει είναι κατά κανόνα 4ετή (4-year bachelor degree full-time) και ότι απονέμει 5ετή Integrated Master. Για όσους δεν ξέρουν, το MIT είναι το Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης και βρίσκεται στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Σε όλον τον κόσμο, το Bachelor είναι είτε 3ετές είτε 4ετές με ελάχιστες εξαιρέσεις. Εξαίρεση αποτελούν τα 6ετή Bachelor ιατρικής (π.χ. Imperial College London).
Το ολλανδικό εφαρμοσμένων που αναφέρεις είναι το αντίστοιχο δικό μας ΤΕΙ και έχει άλλη μορφή. Τα αντίστοιχα ΑΕΙ ( Eindhoven, Delft, κα. είναι τριετή όπως σε όλη την Ευρώπη.
Στη Σκωτία τα Bachelor είναι τετραετή γιατί έχουν ένα χρόνο λιγότερο σχολείο (δηλαδή 12 όπως στην Ελλάδα) απ' ότι στην Αγγλία και την Ουαλία (δηλ 13 χρόνια σχολείο). Στην Αγγλία και την Ουαλία τα Bachelor είναι εν γένει τριετή. Καθώς έχω διδάξει χρόνια σε πανεπιστήμιο της Σκωτίας, το πρώτο έτος έχει μαθήματα επιπέδου πανελληνίων.
Έχεις δίκιο σε αυτά που γράφεις, αλλά η σύμβαση της Λισαβώνας δεν έχει καμία σχέση με τα επαγγελματικά δικαιώματα. Η σύμβαση της Λισαβώνας αφορά τις σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο βασικός λόγος που την ψηφίσανε τώρα είναι για να έχουν τη δυνατότητα οι πτυχιούχοι των κολλεγίων και των παραρτημάτων μη κρατικών πανεπιστημίων της αλλοδαπής στην Ελλάδα να μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας, χωρίς ακαδημαϊκή ή άλλη αναγνώριση των πτυχίων τους. Επίσης οι προπτυχιακοί φοιτητές των κολλεγίων και των μη κρατικών πανεπιστημίων θα μπορούν μέρος των σπουδών τους να το ολοκληρώσουν στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας, χωρίς πανελλαδικές/εισαγωγικές/κατατακτήριες ή άλλες εξετάσεις.
Μάλλον δεν έχει ψάξει καλά. Άλλο παράδειγμα είναι το πανεπιστήμιο εφαρμοσμένων επιστημών Inholland στην Ολλανδία, το οποίο απονέμει 4ετή bachelor.
Ούτε στο εξωτερικό αναγνωρίζονται τα 4ετη για μεταπτυχιακό αφού ήταν ΤΕΙ και ισότιμα με τα αντίστοιχα applied universities. Δεν έχει να κάνει με τα χρόνια αλλά με την διδασκόμενη ύλη που δεν ήταν αντίστοιχη των ΑΕΙ.
Η παράνοια δεν έχει τέλος. Ζούμε σε μία χώρα, που τόσα δεν αναγνωρίζει τους πτυχιούχους μηχανικούς ΑΤΕΙ 4ετούς φοίτησης, ενώ σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη αναγνωρίζονται ισότιμα με τους μηχανικούς της εκάστοτε χώρας.
Δεκαετίες τώρα με τις ευλογίες του Επιμελητηρίου δεν έλυσαν το πρόβλημα και τώρα ψηφίζουν την συνθήκη της Λισαβώνας. Για ποιο λόγο όμως; Οι υπόλοιποι αναγνωρίζουν τα πτυχία μας και δεν μας τα αναγνωρίζει η χώρα που μας τα έδωσε. Αν δεν είναι παράλογο αυτό τότε τι είναι; Θα είχε απίστευτο ενδιαφέρον το esos να κάνει ένα ρεπορτάζ πάνω στο συγκεκριμένο θέμα που απασχολεί χιλιάδες άτομα
Οι απόφοιτοι των ελληνικών ΑΕΙ δεν ειχαν ποτέ προβλημα κινητικότητας. Η κυρωση γίνεται για όσους έχουν σπουδάσει στο εξωτερικό και θέλουν να ερθουν στην Ελλάδα.
η Σκωτία είναι η εξαίρεση. Όλες οι υπόλοιπες χώρες έχουν υιοθετήσει τη συνθήκη της Μπολόνια με 3ετή μπάτσελορ.
Έχω ψάξει και ξέρω τι λέω γιατί με ενδιαφέρει.....
@υποκρισια της ταχα δεξιας κυβερνησης
Από το 1997 μέχρι σήμερα η ΝΔ κυβέρνησε στα διαστήματα 2004-2009, 2012-2014, 2019-2024. Συνολικά 13 χρόνια και όχι 20 χρόνια. Δε νομίζω ότι είναι αριστεροί οι πρώην υπουργοί παιδείας της ΝΔ, καθώς κατοχύρωσαν στους πτυχιούχους κολλεγίων το δικαίωμα διορισμού στο δημόσιο στην κατηγορία ΠΕ και το δικαίωμα άσκησης νομοθετικά κατοχυρωμένων επαγγελμάτων με βάση το πτυχίο τους. Απλά τα νομοσχέδια ακραίας απελευθέρωσης των εκπαιδευτικών υπηρεσιών και των επαγγελμάτων τα φέρνουν σιγά σιγά για να μην εισπράξουν απότομα μεγάλο πολιτικό κόστος.
@Κ
Δεν έχουν όλες οι χώρες 3ετή Bachelor. Για παράδειγμα το Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης στη Σκωτία παρέχει 4ετή Bachelor και 5ετή Integrated Master. Υπάρχουν πολλά ακόμη παραδείγματα στην Ευρώπη. Καλό είναι αν δεν ξέρουμε να ψάχνουμε και να ρωτάμε. Η συνθήκη της Λισαβώνας δεν απαγορεύει την υποχρεωτική αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοδυναμίας, σε περίπτωση που διαπιστωθούν μεγάλες διαφορές στα προγράμματα σπουδών ΑΕΙ της αλλοδαπής με τα αντίστοιχα των ΑΕΙ της ημεδαπής.
με αριστερους υπουργους... επι 20 χρονια η ΝΔ δεν εφερνε την συνθηκη προς ψηφιση
Πως θα γίνεται όμως η συνέχιση σπουδών σε πανεπιστήμιο άλλης χώρας, όταν όλες οι χώρες έχουν 3ετη bachelor εκτός από την Ελλάδα με 4ετη και 5ετη integrated master?
Θα μπορουν δηλαδη οσοι σπουδασαν φυσιοθεραπεια στα κολλεγια στη ελλαδα να εγγραφονται πχ στο συλλογο φυσιοθεραπευτων για να παρουν αδεια ασκησης επαγγελματος στην Ελλαδα?