24 μόνιμοι εκπαιδευτικοί κατέθεσαν αίτηση μετακίνησης σε άλλη σχολική μονάδα εν όψει μετατροπής του σχολείου τους σε Πειραματικό
Δημοσίευση: 30/10/2024
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Σε απάντηση της δημοσιοποίησης των θέσεων της Δ/ντριας ΔΔΕ Ξάνθης σχετικά με τη μετατροπή του σχολείου τους σε Πειραματικό, ο Σύλλογος Διδασκόντων του 1ου Γυμνασίου Ξάνθης επισημαίνει τα εξής:
Α) Θεωρούμε στο σύνολό τους τα επιχειρήματα της Δ/ντριας ΔΔΕ Ξάνθης παντελώς αίολα. Άλλωστε, έχουν αντικρουστεί ένα προς ένα (υποτιθέμενη κοινωνική πίεση, μέγεθος και τοποθεσία της σχολικής μονάδας, αριθμός οργανικών θέσεων) στο Δελτίο Τύπου (27/9/2024) όπου εκθέσαμε αναλυτικά τις θέσεις μας για το συγκεκριμένο θέμα.
Β) Με ειλικρινή έκπληξη διαβάσαμε ότι το επιχείρημά μας για την προστασία του «σχολείου της γειτονιάς» είναι ελιτίστικο (!!!), ενώ κατά την αντίληψη της Δ/ντριας ΔΔΕ Ξάνθης δεν είναι ελιτίστικο ένα Πειραματικό σχολείο που οδηγεί εξ ορισμού στην κατηγοριοποίηση των σχολείων. Παραθέτουμε από τη σχετική ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Ξάνθης (13/10/2024): «… το πειραματικό θα έχει μειωμένο αριθμό παιδιών στην τάξη, γεγονός που θα έχει ως συνέπεια την επιβάρυνση σε μαθητικό πληθυσμό των άλλων σχολείων, τα οποία ήδη «βουλιάζουν» από μαθήτριες/τές. Επιπλέον, τυχόν πόροι που θα διατίθενται για την εκπαίδευση θα κατευθύνονται προς το Πειραματικό, αφήνοντας τα υπόλοιπα σχολεία σε ακόμη μεγαλύτερη ένδεια υποδομών. Θα δημιουργηθεί έτσι ένα ελιτίστικο σχολείο όπου θα γίνεται προσπάθεια να έχει τις δυνατόν καλύτερες συνθήκες, ενώ τα υπόλοιπα σχολεία θα γίνονται όλο και φτωχότερα, με σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό, υλικοτεχνικές υποδομές και αίθουσες. Καμία εκπαιδευτική πολιτική δεν μπορεί να δοκιμαστεί με αξιοπιστία σε σχολεία με τόσο τεράστιες διαφορές από τις πραγματικές συνθήκες των υπόλοιπων σχολείων.»
Γ) Η Δ/ντρια ΔΔΕ Ξάνθης αναφέρεται στην ηθική της υποχρέωση «να κοιτάξει το καλύτερο και το ποιοτικότερο για τα παιδιά μας» και μάλιστα προσθέτει (παραθέτουμε αυτολεξεί) ότι η πίεση είναι μεγάλη «… από οικογένειες μορφωμένων ανθρώπων (!!!) που θέλουν για τα παιδιά τους μία καλύτερη ποιότητα στην εκπαίδευση.» Να υποθέσουμε, επομένως, ότι σύμφωνα με την κα Σιδηροπούλου οι λιγότερο μορφωμένοι γονείς δε θέλουν για τα παιδιά τους μία καλύτερη ποιότητα στην εκπαίδευση;;;
Εμείς από την πλευρά μας θα ευχόμασταν η Δ/ντρια ΔΔΕ Ξάνθης να αντιληφθεί ως ηθικά επιβεβλημένη την υποχρέωσή της να αγκαλιάσει, να διαφυλάξει και να υποστηρίξει την ομαλή λειτουργία μιας αξιόλογης σχολικής μονάδας που και η ίδια αναγνωρίζει ότι επελέγη για την επάρκεια και τα προσόντα των εκπαιδευτικών, τις διακρίσεις της σε δράσεις/διαγωνισμούς, τις εξαιρετικές εκθέσεις αξιολόγησης του σχολείου. Άλλωστε, η κοινή λογική υπαγορεύει ότι προστατεύουμε αυτό που θεωρούμε πως λειτουργεί εξαιρετικά και δε διακινδυνεύουμε την αποσάρθρωσή του.
Τέλος:
- Συγχωρήστε την αδυναμία μας να κατανοήσουμε ότι «απλά θα αλλάξουν κάποια πράγματα προς το καλό όλων. Των εκπαιδευτικών, των μαθητών και της ίδιας της πόλης της Ξάνθης» και να εκλάβουμε ως «δώρο προσφερόμενο από το Υπουργείο» την απώλεια των οργανικών μας θέσεων. Συγχωρήστε την «ανεξήγητη οπισθοδρομικότητα» και «την αντίστασή μας στις αλλαγές». (Ας μη λησμονούμε, βέβαια, ότι είμαστε οι ίδιοι εκπαιδευτικοί που εν μία νυκτί και χωρίς καμιά απολύτως επιμόρφωση στηρίξαμε την τηλεκπαίδευση κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού…). Θεωρούμε πως για την επιτυχία των μεταρρυθμίσεων απαιτείται ορθότερη πολιτική/διοικητική διαχείριση από αυτούς που τις αποφασίζουν αλλά και η ελάχιστη έστω συναίνεση όσων καλούνται να τις υλοποιήσουν.
- Σας διαβεβαιώνουμε πως έχουμε πλήρη συναίσθηση του λειτουργήματος που επιτελούμε -προτάσσοντας πάντα την πρόοδο των μαθητών μας- και γι αυτό ακριβώς καταθέσαμε στη συντριπτική μας πλειοψηφία αιτήσεις βελτίωσης/μετακίνησής μας σε έτερη σχολική μονάδα.
- Ευχόμαστε κάθε επιτυχία στους αναπληρωτές συναδέλφους που κατά βάση στελεχώνουν τα Πειραματικά σχολεία μετά την αποχώρηση του μόνιμου προσωπικού τους.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ 1ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΞΑΝΘΗΣ
Σχόλια (18)
@Δήμος | 1 Νοε 2024 11:11
Δεν καταλαβαίνω τι προσπαθείτε να δείξετε με αυτά τα άσχετα με το θέμα μας παραδείγματα. Εδώ μιλάμε για συγκεκριμένο χονδροειδές εκφραστικό λάθος, όπου από απλή και μόνο άγνοια χρησιμοποιείται η έκφραση "αίολο επιχείρημα" αντί της μόνης ορθής "έωλο επιχείρημα". Επίθετο "αίολος" δεν υπάρχει στην ελληνική γλώσσα!
Και τέλος πάντων, δεν οδηγεί πουθενά η προσπάθεια να νομιμοποιούμε κάθε γνωσσικό ολίσθημα, έτσι που τελικά να έχει κανείς την ψευδαίσθηση πως ό,τι και να ξεστομίζει, είναι ορθό με κάποιο τρόπο! Ε, δεν είναι. Θα ακούσατε ίσως πόσο κυρίαρχο είναι πια στην καθημερινότητα το βάρβαρο "άνηκε", αντί "ανήκε". Αυτό δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να το επισημαίνουμε ως λάθος. Ούτε κάτι αδιανόητες διαστρεβλώσεις στη χρήση μετοχών, όπως "των υπαρχόντων συνθηκών", τα οποία τα βρίσκουμε ακόμη και σε επίσημα νομοθετήματα δημοσιευμένα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως!
Δε νομίζω τελικά ότι η γλώσσα μας πρέπει να αντιμετωπίζεται ως κουρελού που μπορεί να τη μπαλώνει πρόχειρα όποιος τύχει, όταν η διαχρονική της λάμψη έχει αποδώσει αμέτρητα αριστουργηματικά κείμενα γραμμένα από δημιουργούς που πάνω απ' όλα γνώριζαν άριστα τη γλώσσα και τη σέβονταν απόλυτα...
Ειλικρινά, διαβάζω και ΔΕΝ πιστεύω στα μάτια μου ότι κάποιες/οι (ας αυτοχαρακτηριστούν) στέκονται και σχολιάζουν ΜΙΑ ΛΕΞΗ του υπέροχου κειμένου, αδιαφορώντας για τη "στάση" και τη γενναία απόφαση των εκπαιδευτικών, που μόνο περηφάνια προσδίδουν στον εκπαιδευτικό κλάδο και σε κάθε εκπαιδευτικό χωριστά.
Το παράδειγμά τους είναι αξιέπαινο και συν+κινητικό!!
Σωστά, ὁ «Αἴολος» εἶναι ὄντως οὐσιαστικό καὶ ὄνομα θεοῦ τῆς Ἀρχαίας Ἑλλάδος, ποὺ συμβολίζει τὸν ἄνεμο. Στὴ συγκεκριμένη ὅμως φράση, ἡ λέξη «αἴολος» λειτουργεῖ ὡς ἐπίθετο. Στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα, ἡ λέξη «αἴολος» μπορεῖ νὰ χρησιμοποιηθεῖ καὶ ὡς ἐπίθετο, σημαίνοντας ἀσταθής, ἄστατος, ἢ ἐλαφρῶς ψευδής, καὶ ἐτσι τὸ «ἀίολο ἐπιχείρημα» ὑποδηλώνει ἕνα ἐπιχείρημα ποὺ στερεῖται σταθερότητας ἢ ἀξιοπιστίας.
Συνήθως τὰ οὐσιαστικὰ καὶ τὰ ἐπίθετα ἔχουν διακριτὸ ρόλο στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα, ἀλλὰ ὑπάρχουν περιπτώσεις ὅπου ἕνα οὐσιαστικὸ μπορεῖ νὰ χρησιμοποιηθεῖ μεταφορικὰ ὡς ἐπίθετο, δίνοντας ἕννοια χαρακτηρισμοῦ σὲ κάποιο ἄλλο οὐσιαστικό.
Παράδειγμα ἐνὸς τέτοιου φαινομένου εἶναι ὅταν λέμε «ὁ ἄνθρωπος ἄγγελος» (ἤτοι ὁ ἄνθρωπος ποὺ ἔχει τὰ χαρακτηριστικὰ ἑνὸς ἀγγέλου), ὅπου τὸ οὐσιαστικὸ «ἄγγελος» λειτουργεῖ περιγραφικὰ ὡς ἐπίθετο. Σὲ ἄλλες περιπτώσεις, ὅπως μὲ τὸ «αἴολο ἐπιχείρημα», ἡ λέξη «αἴολος» εἶναι ἤδη ἐπίθετο, ἄρα λειτουργεῖ κανονικὰ ὡς χαρακτηριστικὸ τοῦ ἐπιχειρήματος.
Ἐν κατακλείδι, μὲν, τὰ οὐσιαστικὰ σπανίως ἐκτελοῦν τὸν ρόλο ἐπιθέτων, ἀλλὰ στὴν ποιητικὴ καὶ μεταφορικὴ χρήση τῆς γλώσσας μποροῦν νὰ προσλάβουν τέτοια λειτουργία.
Σκεφτείτε τι μήνυμα περνάνε στους μαθητές με τις ενέργειες τους.
Δεν πειράζει μόνο αναπληρωτες θα έχουν τα πειραματικά
Προσπαθείτε κάποιοι να γίνετε γλωσσολόγοι Ανοίξτε ένα λεξικό του Μπαμπινιώτη!!!
Φυσικά υπάρχει το επίθετο "αίολος", αλλά δεν είναι αυτό το θέμα του άρθρου. Είναι η μετατροπή του 1ου Γυμνασίου Ξάνθης σε Πειραματικό. Έχετε άποψη γι΄ αυτό;
Τελικά αντί να ασχοληθείτε με αυτό το τόσο σοβαρό θέμα, τα σχόλια κατά πλειοψηφία αφορούν στην ορθότητα γραφής μιας λέξης. Και όχι δεν είμαι εκπαιδευτικός. Είμαι απλά γονιός.
@Πλατάρος Γιάννης | 30 Οκτ 2024 10:47
Κακώς που συνεχίζεις να μπαίνεις σε "ξένα χωράφια", έστω κι αν δε διαφωνώ με τις επισημάνσεις της τελευταίας παραγράφου. Το θέμα το κάλυψε πολύ σωστά ο σχολιαστής Dimitri | 30 Οκτ 2024 14:16 . Σημειώνω λοιπόν:
α) Δεν υφίσταται επίθετο "αίολος", επομένως επ' ουδενί δεν ευσταθεί το παράδειγμα "αίολο επιχείρημα" με την έννοια "επιχείρημα του αέρα"! Αυτά είναι απλώς αέρας κοπανιστός. Το δόκιμο επίθετο είναι "αιολικός", π.χ. αιολική ενέργεια, αιολική γη (Ηλίας Βενέζης).
β) Αρχαιοελληνικό επίθετο "αιόλος" υπάρχει κι έχει την έννοια "ευκίνητος", "ορμητικός", άρα δε θα μπορούσε να συνδυαστεί με το ουσιαστικό "επιχείρημα".
γ) Το επίθετο "έωλος" που ορθά συνδυάζεται με τη λέξη "επιχείρημα", δεν είναι βεβαίως "ρωμαϊκό μπαγιάτικο" (με ό,τι θα μπορούσε να σημαίνει αυτό), αλλά αυθεντικό αρχαίο ελληνικό επίθετο παραγόμενο από τη λέξη "έως" (ηώς) που σημαίνει "αυγή" κι έχει την κυριολοκτική σημασία "πρωινό" και τη μεταφορική "μπαγιάτικο".
δ) Λέξη "έολο" (με όμικρον) δεν υφίσταται.
Dimitri@ ισως μιλάει για αιολικα παρκα..
το αίολα τους έμεινε από το σκούξιμο σε όμορους νομούς για τα....αιολικά πάρκα!!!!
Δυο πολύ ενδιαφερουσες αναρτησεις στο facebook του 2018.
«Τα επιχειρήματα χαρακτηρίζονται ως έωλα, Αίολος είναι ο θεός των ανέμων. Επίθετο αίολος δεν υπάρχει στα νέα ελληνικά. Υπήρχε στα αρχαία (απαντά κυρίως στον Όμηρο και σε τραγικούς και λυρικούς ποιητές), αλλά ήταν παροξύτονο (αιόλος) και σήμαινε ταχύς/ευμετάβλητος».
«Μπαγιάτικος ήταν η αρχική σημασία του έωλος, ήδη από την αρχαιότητα υπάρχει η χρήση του με τη σημασία αστήρικτος. Το αίολος ως επίθετο είναι κατασκευή, δε νομίζω να βρείτε νεοελληνικό λεξικό που να το συμπεριλαμβάνει».
Είναι πολύ σωστά αυτα που γραφετε. Πραγματι, υπαρχει συζητηση για το συγκεκριμενο θεμα. Υπαρχουν και φιλολογοι που υποστηρίζουν το "αίολο", δηλ. "του αέρα".
Επιχειρήματα υπέρ του "έωλος":
1. Το "αίολος", θα πρεπει να ηταν "αιόλος" σαν επίθετο. Δεν μπορουμε να το τονίσουμε στην προπαραλήγουσα.
2. Η λέξη "αίολος" ως επίθετο ΔΕΝ υπαρχει στην Ελληνική Γραμματεία. Υπαρχει ΜΟΝΟ το ουσιαστικό-κύριο όνομα "Αίολος", ο θεών των ανεμων.
Αυτά....
Τζάμπα τα γράφω.....
https://www.esos.gr/sites/default/files/articles-2023/eidika_themata_le…
σοβαρευτείτε μερικοί, αυτό είναι φιλολογούμενο θέμα (είναι σωστό το αίολα από μία άποψη και το έωλα από τη χρήση παλαιόθεν ) , δεν είναι τραγικό και υπάρχουν απόψεις και από τις δύο πλευρές, ασχοληθείτε με άλλα που βγάζουν μάτι , αυτό είναι στη γκρίζα επιστημονικά περιοχή, διορθώστε άλλα ξεκάθαρα για να μην καταλήξουν και αυτά στο γκρίζο.
επί της ουσίας : αν όλα αυτά (έτσι φαίνεται) τα είπε οι δδε , πολύ φαιδρότητα για την αύξηση στο επίδομα... έχουν δίκιο σε όλα και χειρότερα , αν τα έγραφαν οι εκπαιδευτικοί... σάπια / σαθρά επιχειρήματα εκτός τόπου και χρόνου της ιδεοληπτικής ηγεσίας , εκφυλισμός και των προτύπων-πειραματικών (προτάσεις έχουν υπάρξει πολλές)
"έωλα", όχι "αίολα"...
...στο αίολα.
Αίολο επιχείρημα,= του αέρα, ανήκον στον αρμόδιο επί των ανέμων θεό Αίολο.
Υπάρχει το "αιόλο" με τον τόνο εκεί.
Βεβαίως το έωλο ως μπαγιάτικο ρωμαϊκο και μετά έολο με όμικρον, για το ότι η Λατινική καταγωγή δεν το εξηγεί.
Το ενδιαφέρον είναι ότι ενώ έχει την έννοια του μπαγιατικου, ταιριαζει και με την έννοια "του αέρα" και ενώ δεν το έκαναν λάθος οι εγγράμματοι προ 50 ετών , από 30 ετών το κάνουν όλοι λάθος, ενώ από 20 ετών, το κάνουν λάθος και το υποστηρίζουν ως σωστό.
Έχει κοινωνικό ενδιαφέρον , εκτός από γλωσσολογικό...
@Chris
Φίλε μου, έχεις απόλυτο δίκιο και ζητώ συγνώμη στο βαθμό που συνέβαλα στον αποπροσανατολισμό της συζήτησης από το κεντρικό θέμα που ορθά επισημαίνεις. Προφανώς οι δικές μου φιλολογικές παρεμβάσεις δεν απευθύνονταν στη θαυμάσια ανακοίνωση του συλλόγου διδασκόντων του 1ου γυμνασίου Ξάνθης, την οποία προσυπογράφω, αλλά στις φιλολογίζουσες παρεμβάσεις κάποιων ημιμαθών επί των γλωσσικών θεμάτων. Ατυχώς αυτό πήρε διαστάσεις κι έτσι φτάσαμε σ' αυτό το ξεστράτισμα που πολύ σωστά επισημαίνεις...