Το υπ. Παιδείας αφαίρεσε από σχολικό βιβλίο κείμενο που αναφέρεται στην Ιντιφάντα

Δημοσίευση: 03/07/2025

Τελευταία Ενημέρωση: 03/07/2025, 17:46

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Υπουργείο Παιδείας

Και το αντικατέστησε με άλλο κείμενο που δημιουργήθηκε μέσω εφαρμογής Τεχνητής Νοημοσύνης, με τίτλο "Τα παιδιά μπορεί να μεγαλώνουν διαφορετικά"

Ρεπορτάζ: Χρήστος Ψαχουλίδης

Μεταξύ των δεκάδων αλλαγών που έκανε ο υπουργείο Παιδείας στα σχολικά βιβλία που θα διανεμηθούν τον Σεπτέμβριο στους μαθητές/τριες , διαπιστώνουμε ότι στη  Νεοελληνική  Γλώσσα της  Γ' Γυμνασίου διαγράφεται το άρθρο του δημοσιογράφου Πέτρου Παπακωνσταντίνου στην Καθημερινή με τίτλο "Μια γενιά που της έκλεψαν το χαμόγελο..." και το οποίο αναφέρεται στην Ιντιφάντα .

Το άρθρο αυτό αντικαθίσταται αντικαθίσταται με  άλλο κείμενο που δημιουργήθηκε μέσω εφαρμογής Τεχνητής Νοημοσύνης, με τίτλο "Τα παιδιά μπορεί να μεγαλώνουν διαφορετικά".

Ακολουθεί το κείμενο που αφαιρέθηκε

Ακολουθεί το κείμενο που αντικατέστησε το παραπάνω άρθρο

Σχόλια (62)

@Δημήτρης
|

Αν το κείμενο ήταν για μεγαλύτερες ηλικίες και οι θηριωδίες αφορούσαν και τις ενέργειες της Χαμάς και αυτές του Ισραήλ στον μεταξύ τους πόλεμο, δεν θα ήταν παράλογο. Το πρόβλημα είναι όταν το σχολικό βιβλίο στρατεύεται κατα πως βολεύει τον έναν ή τον άλλον. Και όταν τα κείμενα γράφονται απο ΤΝ (κι όμως το έκαναν κι αυτό οι "εγκέφαλοι" εκεί).

@Αγγελική Εκπαιδευτικός
|

Δεν είδατε κανέναν να ξεσηκώνεται για το "συνωστισμό";;!!! Σε ποιά χώρα ζούσατε! Τόσος ντόρος έγινε, ακόμα το θυμόμαστε.

Δημήτρης
|

Οπότε, με τη λογική του υπουργείου κ αρκετών σχολιαστών εδώ που κόπτονται για την αντικειμενικότητα κ την παιδική ψυχή κλπ, ας αφαιρεθεί οποιαδήποτε αναφορά στις ναζιστικές θηριωδίες, οποιοδήποτε κείμενο λογοτεχνίας, ας μην υπάρχει η Άλκη Ζέη.

Μαρία Κ
|

Ας αφαιρούσαν απλά το κείμενο.Το νέο είναι τόσο τεχνητό και ανευρο και χωρίς νόημα.Μια γενικουρα.

Απορία
|

Ωραίο το μήνυμα του υπουργείου: στα βιβλία μας τα κείμενα γράφονται από ΤΝ. Τώρα πάτε να πεισετε τους μαθητές να μάθουν να σκέφτονται και να γράφουν σωστά, αντί να σας σερβίρουν και αυτοί ετοιματζίδηκα. Ποιός φωστήρας το σκέφτηκε αυτό άραγε;

Κυνικός
|

Όσο κατάπτυστο είναι, κατά τη δική μου γνώμη, το πρώτο κείμενο, και η επιλογή του να δείχνεις φωτο με ανήλικο με το όπλο στο χέρι, τόσο σαχλό είναι (πάλι γνώμη μου) το να αδυνατείς να βρεις κάποιον να γράψει 5 αράδες και να το αντικαθιστάς με κείμενο έτοιμο από εφαρμογή ΤΝ. Αν το υπουργείο θεωρεί ότι είναι ΟΚ αυτό, τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα απ'ότι νομίζαμε.

P. MARGARONI
|

Δεν ξέρω αν έκαναν καλά που άλλαξαν το κείμενο, δεν είναι η ειδικότητά
μου αυτή που θα απαντήσει σε αυτό. Όμως διαβάζοντας τα 2 κείμενα στο πρώτο ένιωσα συναισθήματα, ταύτιση και ενδιαφέρον στο δεύτερο το απόλυτο κενό λες και διάβαζα συνταγή φαγητού που δεν με ενδιέφερε κιόλας! Αυτό και μόνο κάτι λέει....
Απλή αναγνώστης

Αγγελική Εκπαιδευτικός
|

Όταν ονόμασαν τη μικρασιατική καταστροφή " Συνωστισμό" δεν είδα κανέναν να ξεσηκώνεται ..
Καλώς το αντικατέστησαν δημιουργούσε φανατισμό έτσι κι αλλιώς το εν λόγω κείμενο αλλά ας έβαζαν ένα κείμενο για την ελληνική επανάσταση ή κάτι σχετικό με τα Ελληνοπαιδα..και όχι με ai σαφώς ..

Νούφαρο μανουσάκι
|

Θεωρώ ότι κανένα από τα δύο αποσπάσματα είναι κατάλληλο για τους μαθητές. Η Αντιγόνη διδάσκεται σε Πανεπιστήμια της Αμερικής, όχι στής Ελλάδος. Υπάρχουν πάρα πολύ ενδιαφέροντα κείμενα για τους μαθητές, όπως π.χ. Παπαδιαμάντης, Κωστής Παλαμάς, Καρκαβίτσας, Βαλαωρίτης, Χριστοβασίλης, για την κοιλάδα των Τεμπών, επίκαιρο μέ άλλο νόημα βεβαίως, Κρυστάλης, Μακρυγιάννης και πολλά άλλα , αν βεβαίως θέλουν την πραγματική μόρφωσι των μαθητών, το μηχανισμό των Αντικυθήρων, επίσης για τους Φιλέλληνες κ.ά.

Μαίρη Καλδή
|

Είναι ένα από τα πιο συγκλονιστικά κείμενα που διαβάσει και το έχω διδάξει όλες τις χρονιές που είμαι στην εκπαίδευση. Πραγματικά αναρωτιομουνα πάντα πως άφησαν τόσα χρόνια να υπάρχει μέσα στο βιβλίο κάτι τόσο ριζοσπαστικό. Ακριβώς γιατι με τον πιο απλό τρόπο απεικονίζει αυτό που λεει ο τίτλος. Μια γενιά που της έκλεψαν το χαμόγελο. Είναι ένα κείμενο που σε βάζει να σκεφτείς. Δεν προπαγανδίζει, προβληματίζει.

Ελένη Κατσιγιάννη
|

Πολύ σωστά βγήκε, και είναι κρίμα τα παιδιά πού παιχνίδι τους έγινε ο πόλεμος, και ήρωές τους οι εγκληματίες πολέμου!
Όσο γιά την ΤΝ, δεν βλέπω πού το βλέπετε το κακό.
Τίποτε δεν είναι κακό, εάν δεν ωθεί σε κάτι κακό.
Τα παιδάκια, πρέπει να διδαχθούν να αποφεύγουν το κακό, και να θαυμάζουν, όχι την δύναμη αποκλειστικά, αλλά το δίκιο και το σωστό,

NN
|

@Master chef (TN και τα μυαλά στην κατάψυξη),

4 Ιουλ 2025 09:58«Στο νέο (άχρωμο-άοσμο-άγευστο) κείμενο...»
Το κείμενο το δημιούργησε η ΤΝ με "τικ" στις επιλογές "Γλυκανάλατα" και "Μη μου τον ύπνο τάραττε" στις ρυθμίσεις της.
Δεν μπορώ (και ούτε θέλω) να φανταστώ τι κείμενα (και όχι μόνο) θα δημιουργεί η ΤΝ αν βάλουν "τικ" σε άλλες επιλογές, που ούτε αυτές, τις άλλες επιλογές, δεν μπορώ (και ούτε θέλω) να τις φανταστω.

Πετρίνα Μπατέλη
|

Κείμενο ΑΙ γιατί; Ποιο το ουσιαστικό του περιεχόμενο, ποια η θέση που επικοινωνεί προς συζήτηση και προβληματισμό; Πού τα επιχειρήματα, πού η τεκμηρίωσή τους; Ποιος ο συντάκτης που αναλαμβάνει την ευθύνη των γραφομένων? Μόνος στόχος να γαλουχεί παιδιά ισαποστάκηδες που αναπαράγουν λόγια κενά επιχειρημάτων και συναισθημάτων. Άχρωμα και άοσμα.

Φιλόλογος πρώην
|

@Οικονομολόγος
Συμφωνώ απολύτως! Κι αυτή η ενέργεια πολύ φοβούμαι ότι προοιωνίζεται πολύ επικίνδυνες λογικές για τον τρόπο αξιοποίησης της ΑΙ. Το χειρότερο είναι ότι αυτό γίνεται από επίσημα θεσμικά όργανα νομιμοποιώντας έτσι κάθε είδους αυθαιρεσία.

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΣΟΡΑΠΤΣΙΔΗΣ
|

ΒΓΑΛΤΕ ΤΑ ΟΛΑ,ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ,ΘΕΟΤΟΚΗ,ΚΑΒΑΦΗ,ΠΑΛΑΜΑ,ΟΛΑ..Ο,ΤΙ ΒΓΑΖΕΙ ΛΥΡΙΣΜΟ,ΣΥΝΑΙΡΘΗΜΑ,ΗΡΩΙΣΜΟ,ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΣΚΕΨΗ.ΑΦΗΣΤΕ ΚΕΙΜΕΝΑ ΟΠΩΣ: ΟΔΗΓΙΕΣ ΚΛΙΜΑΤΙΣΤΙΚΌΎ ( Δ' ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ)... ΟΤΑΝ ΘΑ ΜΠΟΥΝ ΣΤΙΣ ΤΆΞΕΙΣ ΤΑ ΚΛΙΜΑΤΙΣΤΙΚΑ, ΝΑ ΞΕΡΟΥΝ ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ.

Ε.Ρ.
|

Αρχικά να διευκρινήσω ότι δεν είμαι φιλόλογος-κοινωνιολόγος ή κάτι σχετικό και δεν θέλω να εκφράσω άποψη για το αν έπρεπε να αφαιρεθεί ή όχι το κείμενο από σχολικό βιβλίο. Θα προτιμούσα βέβαια τα κείμενα που υπάρχουν να μην είναι δημιουργίες της τεχνητής νοημοσύμης αλλά ανθρώπων. Διαβάζοντας τα κείμενα ως ενήλικας βρίσκω το δεύτερο αρκετά στείρο και αδιάφορο ενώ το πρώτο ενδιαφέρον για προβληματισμό και σκέψη, για ενήλικες πάντα και εκτός σχολείου. Πιστεύω ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο και επικίνδυνο να συζητηθούν τέτοια θέματα με 15χρονους μαθητές οι οποίοι δεν θα ψάξουν όλες τις πτυχές της ιστορίας και των γεγονότων και από όλες τις όψεις.
Η απορία μου, αν θα την έλεγε κάποιος απορία, είναι η εξής: Στο πρώτο κείμενο ο γιατρός τρομάζει με την σκέψη ότι τα παιδιά έχουν ως ήρωες φιγούρες νέων μαρτύρων-τρομοκρατών (καμικάζι). Αν σκεφτεί κάποιος ότι σε παλαιότερες εποχές τα ελληνόπουλα έπαιζαν τους Τούρκους-Έλληνες και είχαν ως πρότυπο ένα Έλληνα ήρωα, αυτός συνήθως ήταν ο νικητής του παιχνιδιού ή, τουλάχιστον, δεν σκότωνε εχθρούς άμαχους. Σύμφωνα με τον γιατρό τα παιδάκια της Παλαιστίνης έχουν ως ήρωες τους μάρτυρες που παρασύρουν στον θάνατο και άμαχους, και αυτό είναι τραγικό.
Στο δεύτερο κείμενο τα παιδιά έχουν ως ήρωες αυτούς που μάχονται για την ειρήνη και την δικαιοσύνη έστω και με κίνδυνο της ζωής τους χωρίς να υπάρχει αναφορά σε ενέργειες που παρασύρουν στον θάνατο και άμαχους. Αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί τραγικό.
Οπότε, ποια η σχέση των δύο κειμένων όσον αφορά τον τελικό προβληματισμό;

Dimitrios Skipitaris
|

Σωστά σβήστηκε και με πολύ ωραίο τρόπο αντικατασταθηκε με αποτέλεσμα πραγματικά να προάγει την ενσυναισθηση έναντι της βίας από όπου και εαν προέρχεται. Το αρχικό κείμενο θα έβγαζε αρνητικά συναισθήματα και φανατισμό.

ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ
|

Κριτικός γραμματισμός και ΥΠΟ-κριτικός γραμματισμός. Ο ενεργός πολίτης σας μάρανε

Panos
|

Νομίζω ότι δεν είμαστε ακόμα στο σημείο που η Τεχνητή Νοημοσύνη, με βάση και τα δεδομένα για την εκπαίδευσή της, να είναι κατάλληλη για παραγωγή κειμένου για σχολικά βιβλία. Στο κοντινό μέλλον πολύ πιθανόν να είναι και θα έχει ενδιαφέρον να δούμε και στην παραγωγή δοκιμίων-ποιημάτων τα αποτελέσματα που θα δίνει.
Καλώς ή κακώς δίνεται η αίσθηση ότι το παλαιότερο κείμενο έπρεπε επειγόντως να αντικατασταθεί όπως-όπως. Το αν είναι πιο κατάλληλο παιδαγωγικά το νέο κείμενο από το παλιό είναι μία άλλη, σύνθετη, κουβέντα.

ΕΤΕΡΟΔΗΜΟΤΗΣ
|

Αφαίρεσαν την "Αντιγόνη", ένα κείμενο που το διδάσκονταν τα ελληνόπουλα επί 24 αιώνες, για να μην μάθουν να αμφισβητούν την εξουσία, και η Ιντιφάντα μας παραξένεψε; Και αν θέλουμε να μιλήσουμε για μια γενιά που της έκλεψαν το χαμόγελο δεν χρειάζεται να κοιτάξουμε στην Παλαιστίνη. Ας δούμε την γενιά των ελληνόπαιδων, τα οποία από την παράδοση της εθνικής κυριαρχίας στις απρόσωπες αγορές δια των μνημονίων, δεν ελπίζουν σε ένα καλύτερο μέλλον, δεν ελπίζουν σε τίποτα. Να μην αναρωτιόμαστε λοιπόν για την βία στους νέους. Είναι η δική τους "τυφλή" Ιντιφάντα.

Αντωνία
|

Καλά συγγνώμη, να το δεχτώ πως δεν ήθελαν κείμενο που να εκφράζει συγκεκριμένες απόψεις, αλλά έπρεπε η τεχνητή νοημοσύνη να το αντικαταστήσει; Δεν υπήρχε ένας άνθρωπος διαθέσιμος να το γράψει ή ακόμη καλύτερα, απλά να βρεθεί κάποιο ήδη υπάρχον άρθρο ή κείμενο να το αντικαταστήσει; Γιατί πρέπει να υποβαθμίζεται η εκπαίδευση κατά αυτόν τον τρόπο;

Μαρία Μπαλη
|

Τότε βάλτε στα σχολεία ρομπότ να διδάσκουν τα παιδιά μας.. τι τους θέλουμε τους δασκάλους/καθηγητές?
Ντροπή σας!!!!!!
Αλλά τα παιδιά σας όμως να φοιτούν στο εξωτερικό ε??? Εκεί που έχουν πραγματικό σύστημα παιδείας..
Ξανά Ντροπή σας!!!!

Μαρω
|

Πολύ σωστή η αλλαγή, μπορεί η χρήση της ΤΝ να μην είναι ιδανική αλλά σίγουρα το προηγούμενο κείμενο ήταν τουλάχιστον ανεπίτρεπτο να βρίσκεται σε σχολικό βιβλίο. Έτσι, να γίνονται και κάποιες σωστές αλλαγές στη χώρα σιγά σιγά.

Master chef (TN και τα μυαλά στην κατάψυξη)
|

@Ελένη Δ. 4 Ιουλ 2025 04:16
Με προλάβατε αγαπητή μου! Με την ίδια λογική που επικαλούνται οι επικριτές του αρχικού κειμένου.... μήπως πρέπει το 1821, το 1922, το 1940 και το 1974.... να ξαναγραφούν από την ΤΝ για να είναι πιο "αντικειμενικά" και "ουδέτερα"?
ΚΑΙ το αρχικό κείμενο, θα το επεξεργάζονταν άλλωστε με κριτική σκέψη εκπαιδευτικοί και μαθητές.
Στο νέο (άχρωμο-άοσμο-άγευστο) κείμενο, βλέπω μόνο γενικολογίες και αοριστολογίες, που τελικά αποπροσανατολίζουν από το θέμα-πρόβλημα που δήθεν διαπραγματεύεται.

Οικονομολόγος
|

Το καινούριο κείμενο γράφει στο τέλος "Κείμενο που δημιουργήθηκε μέσω εφαρμογής Τεχνητής Νοημοσύνης" αλλά χωρίς να λέει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη έκανε αυτό το κείμενο πατώντας πάνω σε ένα πραγματικό κείμενο που γράφτηκε από έναν πραγματικό άνθρωπο, τον Πέτρο Παπακωνσταντίνου. Πήραν την άδεια του κυρίου Παπακωνσταντίνου για να το κάνουν αυτό; Συμφώνησε ο δημοσιογράφος να διαστρεβλώσουν, με την βοήθεια του chatgpt, ένα δικό του κείμενο χωρίς καν να αναφέρουν την πηγή;

Τελικά, κατάφεραν να πάρουν ένα αιχμηρό και διδακτικό κείμενο που κάτι έλεγε για να το αντικαταστήσουν με ένα βαρετό κείμενο που δεν λέει τίποτα και το έκαναν αυτό καταπατώντας κάθε έννοια ακαδημαϊκής δεοντολογίας. Αριστεία αγραμματοσύνης.

Mare
|

Πόσο ποιο κάτω ποια θα πέσουμε;;τόσο πολύ θέλαμε την τεχνητή νοημοσύνη για να αλλάξει το κείμενο,αφαιρώντας λέξεις που ενοχλούν και πονούν και που το κάθε παιδί γνωρίζει περισσότερα από την ΑΙ;πόσα λεφτά για πέταμα ακόμα;;πόσα;;ΠΟΣΟ ποιο κάτω το επίπεδο ακόμα;

Carson
|

Πολλά λόγια για το τίποτα και η συνηθισμένη αντίδραση που επί Πολλά έτη συνεχίζουν κάποιοι για οτιδήποτε αλλάζει. Απλά να αντιδράσουμε, για να αντιδράσουμε. Όλα τα ξέρουμε και όλα είναι λάθος.....τι τεχνητή νοημοσύνη, στην πυρά, τι κάτι καινούργιο, στην πυρά.., τίποτα βα μην αλλάζει ποτέ και για τίποτα.

Βάσω Κατσώνη
|

Από μια αρκετά γρήγορη ματιά βλέπουμε ξεκάθαρα πως η αντικατάσταση αυτή αφορά κυρίως λέξεις που μπορεί να προκαλέσουν στον αναγνώστη σύγχυση,φόβο ,θυμό αλλά και προβληματισμό όπως λωρίδα της Γάζας με εμπόλεμες ζώνες, υποσιτισμός με τη λέξη πείνα ,μίμηση από το παιχνίδια κλέφτες και αστυνόμοι ,άραβες και Εβραίοι με τα παιχνίδια φαντασίας,η λέξη επίσης Ιντιφαντα εξαλείφεται τελείως.
Σίγουρα το κείμενο, όπως και όλα στα σχολικά βιβλία, δείχνει μια πτυχή της όλης καταστασης και ο αναγνώστης στο τέλος ψάχνει να βρει το καλό και το κακό ήρωα. Δεν μιλάμε για ρόλους μιλάμε για πόλεμο.
Το πρώτο κείμενο σίγουρα μπορεί να διαμορφώσει μια στάση .Το δεύτερο γενικό ποιεί τη κατάσταση ενός πολέμου και τη στάση των παιδιών.
.Παίζεται με τις λέξεις και τις συνειδήσεις.

Κσθριν
|

Πολυ σωστη η αλλαγή του κειμένου.
Οσον αφορα για την ενοχληση της χρησης της T I μηπως πρεπει σιγά σιγά να προσαρμοζομαστε στα καινούργια δεδομενα των καιρων?Τo chatgpt δινει κσι παιρνει μηπως πρεπει να το σταματησουμε κσι αυτο?

Σωστή επιλογή
|

Ως καθηγητής της τάξης και διαβάζοντας προσεκτικά και τα δύο κείμενα θεωρώ ότι πολύ καλά έπραξαν και άλλαξαν το κείμενο. Τα κλεμμένα όνειρα των παιδιών είναι και στα κλεμμένα όνειρα των παιδιών της υπόδουλης Κύπρου, της Βορείου Ηπείρου, των Ποντίων, των Μικρασιατών. Αν ήταν εκείνα τα μάτια των παιδιών οι υποστηρικτές του αφαιρεθεντος κειμένου θα υπερθεματιζαν την αφαίρεση και θα μίλαγαν για εθνικισμούς κλπ.


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/94217/yp-paideias-afairese-apo-sholiko-biblio-keimeno-poy-anaferetai-stin-intifanta