Τι απαντά η υπ. Παιδείας σε δημοσιεύματα για διαγωνισμό που έχει τεθεί υπό διερεύνηση από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία

Δημοσίευση: 06/10/2025

Τελευταία Ενημέρωση: 06/10/2025, 08:32

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Σοφία Ζαχαράκη

Πρόκειται για την προμήθεια εξοπλισμού ρομποτικής και STEM για την εκπαίδευση,με προϋπολογισμό ύψους €30.122.049

Η διενέργεια του  διαγωνισμού  «Προμήθεια εξοπλισμού ρομποτικής και STEM για την εκπαίδευση, πραγματοποιήθηκε κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)», με τον οποίο ενσωματώθηκε στην εθνική έννομη τάξη η Οδηγία 2014/24/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.

Αυτό τονίζει η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, σε γραπτή απάντηση προς τη Βουλή, ύστερα από ερώτηση στη Βουλή σχετικά με τις πρόσφατες αποκαλύψεις και δημοσιεύματα, ότι ο εν λόγω διαγωνισμός, έχει ήδη τεθεί υπό διερεύνηση από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, ενώ παράλληλα ερευνάται και από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Παράλληλα η υπουργός Παιδείας, σημειώνει στην απάντησή της τα εξής:

Ακολουθήθηκαν, σχετικώς, όλες οι προβλεπόμενες στη νομοθεσία διαδικασίες προσυμβατικού ελέγχου για την ανάθεση της σύμβασης, συμπεριλαμβανομένων των απαιτούμενων εγκρίσεων και διατυπώσεων δημοσιότητας και του προσυμβατικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης (ΕΥΣΤΑ), καθώς και οι προβλεπόμενες διαδικασίες μετασυμβατικού ελέγχου για την εκτέλεση και παρακολούθηση της σύμβασης.

Περαιτέρω, η προκήρυξη για την ανάθεση σύμβασης υπό τη μορφή χωριστών τμημάτων (lots) είναι συνήθης και διαδεδομένη πρακτική που ακολουθείται από αναθέτουσες αρχές, βάσει της κείμενης νομοθεσίας (ιδίως, άρθρο 46 της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ και άρθρο 59 του ν.4412/2016), προκειμένου για την επίτευξη πληθώρας στόχων, όπως η διευκόλυνση πρόσβασης των ενδιαφερόμενων οικονομικών φορέων και η προσέλκυση περισσότερων συμμετεχόντων στο διαγωνισμό, μέσω και της μείωσης του διοικητικού και οικονομικού βάρους ή/και των εμποδίων εισόδου για μικρότερες επιχειρήσεις, η ενίσχυση του ανταγωνισμού, ο επιμερισμός του κινδύνου και η μείωση του ρίσκου αποτυχίας του έργου, η μεγαλύτερη ευελιξία στη διαχείριση της σύμβασης, μέσω της εξειδίκευσης ή/και καλύτερης προσαρμογής στις ειδικότερες απαιτήσεις της εκάστοτε ανάθεσης, η αποτελεσματικότερη εκτέλεση της σύμβασης (π.χ. ασφάλεια εφοδιασμού, μέγιστη κάλυψη αντικειμένου ή γεωγραφικών περιοχών σε κρίσιμο ή συντομότερο χρόνο για την επίτευξη στόχων δημόσιας πολιτικής) κ.αλ. Πιο συγκεκριμένα, στις διατάξεις των άρθρων 46 (της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ) και 59 (του ν. 4412/2016) αντίστοιχα, ορίζεται ότι:

«1. Οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να αποφασίζουν να αναθέτουν μια σύμβαση υπό τη μορφή χωριστών τμημάτων και μπορούν να προσδιορίζουν το μέγεθος και το αντικείμενο των τμημάτων αυτών. Οι αναθέτουσες αρχές αναφέρουν τους βασικούς λόγους της απόφασής τους να μην διαιρέσουν μία σύμβαση σε τμήματα, στοιχείο που περιλαμβάνεται στα έγγραφα της σύμβασης ή στην ειδική έκθεση του άρθρου 341.

2. ....... Οι αναθέτουσες αρχές δύνανται, ακόμη και εάν οι προσφορές είναι δυνατόν να υποβάλλονται για πολλά ή για όλα τα τμήματα, να περιορίζουν τον αριθμό των τμημάτων που μπορούν να ανατεθούν σε έναν προσφέροντα, υπό την προϋπόθεση ότι ο μέγιστος αριθμός των τμημάτων ανά προσφέροντα ορίζεται στην προκήρυξη της σύμβασης ή στην πρόσκληση επιβεβαίωσης ενδιαφέροντος»
Επιπλέον, στην αιτιολογική έκθεση του ως άνω νόμου (ν. 4412/16) ορίζεται ότι στη διαδικασία προετοιμασίας σύναψης μιας δημόσιας σύμβασης εισάγεται η δυνατότητα στις αναθέτουσες αρχές «..... να υποδιαιρούν όλες τις συμβάσεις σε τμήματα. Η υποδιαίρεση θα μπορούσε να γίνεται, είτε σε ποσοτική βάση, είτε σε ποιοτική βάση, ή σύμφωνα με τις διαδοχικές φάσεις των σχεδίων. Το μέγεθος και το αντικείμενο των τμημάτων καθορίζεται ελεύθερα από την αναθέτουσα αρχή. Σε περίπτωση που η αναθέτουσα αρχή αποφασίσει ότι δεν είναι σκόπιμη η υποδιαίρεση της σύμβασης σε τμήματα, υποχρεούται να αναφέρει τους κύριους λόγους αυτής της επιλογής σε ειδική έκθεση ή στα έγγραφα της σύμβασης. Όταν οι συμβάσεις υποδιαιρούνται σε τμήματα, οι αναθέτουσες αρχές, προκειμένου να διατηρήσουν τον ανταγωνισμό ή να διασφαλίσουν την αξιοπιστία του εφοδιασμού, μπορούν να περιορίζουν τον αριθμό των τμημάτων για τις οποίες μπορεί να υποβάλει προσφορά ένας οικονομικός φορέας, καθώς και να περιορίζουν τον αριθμό των τμημάτων που μπορούν να ανατεθούν σε έναν προσφέροντα.....»

Αναφορικά με τη διενέργεια του εν θέματι διαγωνισμού, σημειώνεται ότι, πριν από την έναρξη της διαδικασίας σύναψης σύμβασης, η αναθέτουσα αρχή προέβη στη διεξαγωγή διαβούλευσης με την αγορά, σύμφωνα με τις διάταξεις των άρθρων 46 επ. του ν. 4412/2016, προκειμένου να προετοιμάσει τη διαδικασία σύναψης σύμβασης.

Στη συνέχεια, κατά τη διενέργεια του εν λόγω διαγωνισμού και μετά την δημοσίευση της σχετικής διακήρυξης υπεβλήθησαν εμπρόθεσμα προσφορές από τους παρακάτω οικονομικούς φορείς:

1.Για το Τμήμα 1(Lot 1) υπέβαλε προσφορά η ένωση εταιρειών NOVA - ACTIVE (πρώην WIND-ACTIVE) που αποτελείται από την NOVA TELECOMMUNICATIONS & MEDIA ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε και την ACTIVE COMPUTERS SYSTEMS Α.Ε.

2.Για το Τμήμα 2 (Lot2) υπέβαλε προσφορά:

•η ένωση εταιρειών COSMOTE - BYTE που αποτελείται από την COSMOTE ΚΙΝΗΤΕΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε και την BYTE COMPUTER ΑΝΩΝΥΜΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ με υπεργολάβους την ΕΠΑΦΟΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ και την ΟΤΕ Α.Ε

•η εταιρεία DIXONS SOUTH EAST EUROPE ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ

3.Για το Τμήμα 3(Lot3) υπέβαλε προσφορά η VODAFON-PANAFON ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ με υπεργολάβο την εταιρεία SPACE HELLAS ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΤΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ , ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ-ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ.

Επισημαίνεται ότι η αναθέτουσα αρχή δεν έχει καμία ευθύνη για το περιεχόμενο και τον τρόπο σύνταξης των προσφορών που υποβάλλονται σε αυτήν από τους οικονομικούς φορείς. Η αναθέτουσα αρχή οφείλει να προβεί στη διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών των οικονομικών φορέων, όπως αυτές έχουν υποβληθεί, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο θεσμικό πλαίσιο και στην διακήρυξη.

Αναφορικά με τις τιμές των τριών σετ ρομποτικής από τα επτά συνολικά που περιλαμβάνει το κάθε Τμήμα σημειώνουμε ότι τα προϊόντα λιανικής που αναφέρονται στην ερώτηση δεν ταυτίζονται με τα προϊόντα που περιλαμβάνοντας στην προσφορά και συγκεκριμένα:

•Στις τάξεις Α-Δ Δημοτικού προσφέρθηκε το R2 / STEM KC6+ και όχι το R2 •Στις τάξεις Ε-ΣΤ Δημοτικού προσφέρθηκε το STEM S1 / ARDICON 1+ και όχι το S1

•Στις τάξεις Α-Δ Δημοτικού προσφέρθηκε το R3 / STEM KC9+ και όχι το R3

Οι προϋπολογισθείσες τιμές προέκυψαν από τιμές προηγούμενων διαγωνισμών και από έρευνα αγοράς που διενεργήθηκε από επιτροπή και τέθηκε υπόψη της αγοράς μέσω διαβούλευσης. Οι τιμές αυτές δεν λαμβάνουν υπόψη ένα προϊόν ανά κατηγορία, αλλά ένα πλήθος προϊόντων. Επιπλέον, στις προϋπολογισθείσες τιμές, εκτός από το κόστος αγοράς των προϊόντων, υπολογίζονται και άλλα κόστη όπως:

•το σύνολο των δραστηριοτήτων προγραμματισμού και της εκπαιδευτικής ύλης (βίντεο παρουσιάσεις, προσομοιώσεις κλπ) που δημιουργήθηκε σύμφωνα με τις απαιτήσεις του διαγωνισμού για κάθε σετ και εγκρίθηκε από το ΙΕΠ.

•το κόστος μεταφοράς & παράδοσης σε κάθε σχολική μονάδα (logistics)

•το κόστος εγγύηση καλής λειτουργίας 3 ετών με άμεση αντικατάσταση υλικού. •τα χρηματοοικονομικά κόστη συμμετοχής στο διαγωνισμό

Σημειώνεται, επίσης, ότι όλα τα αναγκαία στοιχεία για την τεκμηρίωση των προϋπολογισθεισών τιμών έχουν υποβληθεί και ελεγχθεί προσυμβατικά τόσο από το Ελεγκτικό συνέδριο, όσο και από την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης (ΕΥΣΤΑ) καθώς αποτελούν αναγκαία δικαιολογητικά, προκειμένου να χορηγηθεί η σχετική σύμφωνη γνώμη τους για τη διενέργεια του διαγωνισμού.

Συμπληρωματικά επισυνάπτονται τα ακόλουθα έγγραφα:

-η υπ’αριθμ. 4287/16-11-2022 (ΑΔΑ:6ΚΑΖ46ΜΤΛΗ-ΕΒΨ) υπουργική απόφαση με θέμα «Έγκριση του με αριθμ. 7/2/14-11-2022 πρακτικού της επιτροπής διενέργειας και αξιολόγησης αποτελεσμάτων και β) κατακύρωση για το Τμήμα 2 του Ανοικτού Διεθνούς Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού για το έργο «Προμήθεια εξοπλισμού ρομποτικής και STEM για την εκπαίδευση» (α/α ΕΣΗΔΗΣ 161883, Διακήρυξη με αρ. πρωτ. 1639/27-05-2022 (ΑΔΑΜ: 22PROC010641318).»,

- η υπ’αριθμ. 4680/06-12-2022 (ΑΔΑ: ΨΦΣΖ46ΜΤΛΗ-92 Η) υπουργική απόφαση με θέμα «Έγκριση του με αριθμ. 8/1&3 /5-12-2022 πρακτικού της επιτροπής διενέργειας και αξιολόγησης αποτελεσμάτων για τα Τμήματα 1και 3 του Ανοικτού Διεθνούς Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού για το έργο «Προμήθεια εξοπλισμού ρομποτικής και STEM για την εκπαίδευση» (α/α ΕΣΗΔΗΣ 161860 και 161884, Διακήρυξη με αρ. πρωτ. 1639/27-05-2022 (ΑΔΑΜ: 22PROC010641318).»,

- η υπ’αριθμ.3713/25-10-2022 (ΑΔΑ: ΨΦΛΤ46ΜΤΛΗ-Λ6Ρ) υπουργική απόφαση με θέμα «α) Έγκριση του με αριθμ. 6/2/21-10-2022 πρακτικού της επιτροπής διενέργειας και αξιολόγησης αποτελεσμάτων και β) ανάδειξη προσωρινού αναδόχου για το Τμήμα 2 του Ανοικτού Διεθνούς Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού για το έργο «Προμήθεια εξοπλισμού ρομποτικής και STEM για την εκπαίδευση» (α/α ΕΣΗΔΗΣ 161883, Διακήρυξη με αρ. πρωτ. 1639/27-05- 2022 (ΑΔΑΜ: 22PROC010641318).»,

-η υπ’αριθμ.2882/14-9-2025 (ΑΔΑ:ΨΝ0546ΜΤΛΗ-ΛΣΕ) υπουργική απόφαση με θέμα «α) Έγκριση των υπ’ αριθμ. 1/1-3/01.07.2022, 2/3/04.07.2022, 3/3/07.07.2022, 4/3/08.07.2022, 5/3/20.07.2022, 6/3/21.07.2022 και 7/3/05.09.2022 πρακτικών της επιτροπής διενέργειας και αξιολόγησης, β) Κατακύρωση του Τμήματος 3 του Ανοικτού Διεθνούς Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού για το έργο «Προμήθεια εξοπλισμού ρομποτικής και STEM για την εκπαίδευση» α/α ΕΣΗΔΗΣ 161884, Διακήρυξη με αρ. πρωτ. 1639/27-05- 2022 (ΑΔΑΜ: 22PROC010641318).»,

- η υπ’αριθμ.2881/14-9-2025 (ΑΔΑ:67Κ546ΜΤΛΗ-ΠΦΔ) υπουργική απόφαση με θέμα «α) Έγκριση των υπ’αριθμ. 1/1-3/01.07.2022, 2/1/04.07.2022, 3/1/07.07.2022, 4/1/07.07.2022, 5/1/20.07.2022, 6/1/21.07.2022 και 7/1/05.09.2022 πρακτικών της επιτροπής διενέργειας και αξιολόγησης, β) Κατακύρωση του Τμήματος 1 του Ανοικτού Διεθνούς Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού για το έργο «Προμήθεια εξοπλισμού ρομποτικής και STEM για την εκπαίδευση» α/α ΕΣΗΔΗΣ 161860, Διακήρυξη με αρ. πρωτ. 1639/27-05- 2022 (ΑΔΑΜ: 22PROC010641318).»,

- η υπ’αριθμ.3280/7-10-2025 (ΑΔΑ: 9Ξ1Η46ΜΤΛΗ-Γ1Ψ) υπουργική απόφαση με θέμα «Έγκριση των υπ’αριθμ. 1/1-3/01.07.2022, 2/2/05.07.2022, 3/2/07.07.2022, 4/2/08.07.2022 και 5/2/28.09.2022 πρακτικών της επιτροπής διενέργειας και αξιολόγησης προσφορών για το Τμήμα 2 του Ανοικτού Διεθνούς Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού για το έργο «Προμήθεια εξοπλισμού ρομποτικής και STEM για την εκπαίδευση» (α/α ΕΣΗΔΗΣ 161883, Διακήρυξη με αρ. πρωτ. 1639/27-05-2022 (ΑΔΑΜ: 22PROC010641318).».

Σχόλια (4)

Δάσκαλοι και καθηγητές
|

Θα είναι σαν τα μαθήματα στα Πολυμέσα και τα φύλλα λογισμικού που κάναμε στα σχολεία το 2000, μια ακριβοπληρωμένη 90% άχρηστη φανφάρα.

Πιο σημαντικό να επενδύσουμε σε δασκάλους, καθηγητές, διοικητικό προσωπικό, να στελεχωθούν οι Σχολικές Βιβλιοθήκες, να λειτουργήσουν ομαλά τα ολοήμερα σχολεία -- αυτές είναι εκπαιδευτικές προτεραιότητες που αφήνουν αποτύπωμα, όχι οι διαδραστικοί πίνακες!

Δασκάλα
|

Κι εδώ σκάνδαλο των αρίστων??? Η κοβεσι θα μείνει μόνιμα στην Ελλάδα!!! Αμα ερευνάται και το παιδειας για ατασθαλίες τι να λεμε τωρα???? Συνώνυμο της διαφθοράς η χώρα βέβαια να αποδειχθεί πρωτα μη τα τσουβαλιαζουμε όλα!

Γονιός
|

Πολλά εκατομμύρια για ψηφιακά μαθήματα, ρομποτικές κλπ. Αναρωτιέμαι με τόσα χρήματα να διακινούνται από το υπουργείο Παιδείας γιατί στο σχολείο των παιδιών μου το ολοήμερο δεν έχει ξεκινήσει ακόμη;

RAM
|

Όλοι οι εκπαιδευτικοί , που πιασαμε στα χέρια μας τα συγκεκριμένα κιτ ρομποτικής , λέμε πόσο άχρηστα είναι για την εκπαιδευτική διαδικασία


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/95607/ti-apanta-i-yp-paideias-se-dimosieymata-gia-diagonismo-poy-ehei-tethei-ypo-diereynisi