Σ. Ζαχαράκη: Το σχολείο περνά στην ψηφιακή εποχή με 3D ολογράμματα , ρομποτική και ebooks
Δημοσίευση: 13/11/2025
Τελευταία Ενημέρωση: 14/11/2025, 07:52
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Τα ψηφιακά έργα και προγράμματα που αφορούν την εκπαίδευση και υλοποιούνται ήδη ή προγραμματίζονται για το άμεσο μέλλον
"Η τεχνολογία, η Τεχνητή Νοημοσύνη, το Ψηφιακό Σχολείο, δημιουργεί ισότητα ευκαιριών. Αυτή επιδιώκουμε με όλες τις δράσεις και όλα τα σύγχρονα εργαλεία που εντάσσουμε στην Εκπαίδευση. Ώστε κάθε παιδί, όπου κι αν βρίσκεται, σε όποιο σχολείο κι αν φοιτά να απολαμβάνει τις ίδιες παροχές από την Πολιτεία".
Αυτό τόνισε η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη στην ενημερωτική συζήτηση για το Ψηφιακό Σχολείο, κι εξηγώντας τί εννοεί ισότητα ευκαιριών και μέσα από το Ψηφιακό Σχολείο, σημείωσε:
- Κάθε παιδί, όπου κι αν ξεκίνησε, δικαιούται να αναδείξει τα ταλέντα του και να προοδεύσει.
- Οι ευκαιρίες δεν αρκούν όταν οι αφετηρίες άνισες.
- Επενδύουμε ως Κυβέρνηση σε ένα δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα που μειώνει τα εμπόδια, στηρίζει όσους το χρειάζονται, δίνει περισσότερες επιλογές.
- Φροντίζει με συνέπεια για την επιμόρφωση και τη στήριξη των εκπαιδευτικών, για τη βελτίωση των υποδομών, για την ανάδειξη της εκπαίδευσης και της μόρφωσης σε αυτό που πραγματικά είναι: ο πιο ουσιαστικός κοινωνικός ανελκυστήρας. Για εμάς, το Ψηφιακό Σχολείο δεν σηματοδοτεί περιορισμό της ανθρώπινης φύσης της Εκπαίδευσης.
- Η τεχνολογία υπηρετεί τη γνώση και όχι το αντίστροφο.

Ήδη, το Ψηφιακό Σχολείο υποστηρίζει χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες, εκπαιδευτικούς και σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα, ενώ εντάσσονται σε αυτό και νέες, καινοτόμες δράσεις ψηφιακής μετάβασης όπως τα 13 Κέντρα Καινοτομίας τα οποία, όπως η ανακοίνωσε η υπουργός έχουν ιδρυθεί σε κάθε Περιφέρεια. Τα 13 Κέντρα Καινοτομίας – τα οποία θα ξεκινήσουν να λειτουργούν από τον Δεκέμβριο του 2025 – στοχεύουν στην ενίσχυση της κουλτούρας καινοτομίας και επιχειρηματικότητας με την αξιοποίηση της έρευνας και της γνώσης που παράγεται στα Πανεπιστήμια.
Στην συνέχεια της εκδήλωσης, η Σοφία Ζαχαράκη παρουσίασε, εκτενώς, και τα υπόλοιπα ψηφιακά έργα και προγράμματα που αφορούν την εκπαίδευση και υλοποιούνται ήδη ή προγραμματίζονται για το άμεσο μέλλον:
- Ενίσχυση του Ψηφιακού Φροντιστηρίου με επιπλέον μαθήματα, ώρες διδασκαλίας και εκπαιδευτικούς.
- Ενίσχυση του Ψηφιακού Σχολείου με Καινοτόμα Εργαλεία (3D ολογράμματα, ψηφιακοί βοηθοί μάθησης με ΤΝ, ηλεκτρονικά και ακουστικά βιβλία – ebooks & audiobooks— ενίσχυση εργαστηρίων δεξιοτήτων και ΚΕ.Δ.Α.ΣΥ., καθώς και υποστηρικτικό υλικό για γονείς.
- 2.900 νέοι διαδραστικοί πίνακες θα τοποθετηθούν στα σχολεία έως το καλοκαίρι. Ήδη σε 6.899 σχολεία η διδασκαλία υποστηρίζεται από 36.264 διαδραστικά συστήματα.
- 117.121 σετ ρομποτικής και STEM βρίσκονται ήδη σε 11.146 σχολεία.
- 16.887 βοηθήματα για μαθητές με αναπηρία σε 455 σχολεία ειδικής αγωγής.
- Επιμόρφωση 155.000 εκπαιδευτικών στις νέες τεχνολογίες και παιδαγωγικές προσεγγίσεις.

Η Σοφία Ζαχαράκη ανακοίνωσε επίσης το πιλοτικό πρόγραμμα «AI in Schools», που θα εφαρμοστεί σε 20 Λύκεια, σε συνεργασία με την OpenAI, το Ίδρυμα Ωνάση και τον οργανισμό «The Tipping Point in Education», προσφέροντας ασφαλή και δημιουργική χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Όπως τόνισε η υπουργός «η ψηφιακή μετάβαση δεν είναι υπόθεση μηχανών. Είναι ένα ταξίδι συνεργασίας, γνώσης και εμπιστοσύνης που χτίζει μια Ελλάδα όπου κανένα παιδί δεν μένει πίσω. Ο εκπαιδευτικός παραμένει σταθερά ο πυρήνας της μάθησης, ο οδηγός που δείχνει στα παιδιά πώς να χρησιμοποιούν την τεχνολογία με υπευθυνότητα χωρίς να χάνουν τις σημαντικές άλλες δεξιότητες, όπως η δημιουργικότητα, η φαντασία, η κριτική σκέψη.»

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, χαιρετισμό απηύθυνε ο Αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Νίκος Παπαθανάσης, o οποίος χαρακτήρισε το Ψηφιακό Σχολείο ως σημαντική μεταρρύθμιση, η οποία εντάσσεται στον ευρύτερο ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, ύψους 542 εκατ. ευρώ, που υλοποιείται με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
«Η Παιδεία είναι η πιο ουσιαστική μορφή ανάπτυξης. Για τον λόγο αυτό, οι κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη στοχεύουν σε μια εκπαίδευση πιο σύγχρονη, δίκαιη και προσβάσιμη, για κάθε παιδί, για κάθε οικογένεια, για κάθε εκπαιδευτικό, όπου κι αν ζουν. Το Ψηφιακό Φροντιστήριο αποτελεί μια ακόμα έμπρακτη απόδειξη- απάντηση για το ποιοί και πόσοι ωφελούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Μια ακόμα έμπρακτη απόδειξη ότι το ΤΑΑ δεν είναι απλώς ένα οικονομικό εργαλείο, αλλά ένα σημαντικό εργαλείο κοινωνικής συνοχής».
Τη σημασία του Ψηφιακού Φροντιστηρίου ως ανοιχτού, προσβάσιμου, δωρεάν εργαλείου για όλους, ανέδειξαν μέσα από τη συζήτησή τους καθηγητές που διδάσκουν ψηφιακά και μαθητές και μαθήτριες του ΕΠΑΛ Περάματος που το χρησιμοποιούν, καθώς και φοιτήτρια Αγγλικής Φιλολογίας η οποία αξιοποίησε τις δυνατότητες του Ψηφιακού Φροντιστηρίου για την εισαγωγή της στο Πανεπιστήμιο.
Εξάλλου, κατά την διάρκεια της εκδήλωσης υπήρξε απευθείας σύνδεση με το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και την ομάδα ρομποτικής του σχολείου η οποία παρουσίασε το ρομποτικό βοηθό αγορών που έχουν κατασκευάσει για την υποστήριξη ατόμων με προβλήματα όρασης στην καθημερινή τους λειτουργικότητα και συγκεκριμένα στα ψώνια στο σούπερ μάρκετ.
Η υπουργός, τέλος συζήτησε ζωντανά με Πρόεδρο του ΙΕΠ, Σπύρο Δουκάκη και την επιμορφώτρια του ΙΕΠ, Χαρά Μπούτα για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα ψηφιακά εργαλεία.







Στην εκδήλωση του Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού παραβρέθηκαν επίσης: ο Υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Γιώργος Μυλωνάκης, ο Υφυπουργός Παιδείας Νίκος Παπαϊωάννου και οι Βουλευτές: Α' Θεσσαλονίκης Δημήτρης Κούβελας, Ηρακλείου Μάξιμος Σενετάκης, Σερρών Τάσος Χατζηβασιλείου, Β' Πειραιά Μιχάλης Λιβανός, Άρτας Γιώργος Στύλιος, Κεφαλληνίας Παναγής Καππάτος, Λάρισας Χρήστος Καπετάνος, Δωδεκανήσου Γιάννης Παππάς και Μάνος Κόνσολας, Ημαθίας Στέλλα Αραμπατζή, Κυκλάδων Φίλιππος Φόρτωμας, Πιερίας Φώντας Μπαραλιάκος και Άννα Μάνη Παπαδημητρίου, Καρδίτσας, Γιώργος Κωτσός, ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης καθηγητής Δημήτρης Μπουραντώνης η Γενική Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Όλγα Καφετζοπούλου, ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Σπύρος Δουκάκης, οι Πρυτάνεις Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Βασίλης Βασδέκης, Ιονίου Πανεπιστημίου, Ανδρέας Φλώρος, ΠΑΔΑ, Παναγιώτης Καλδής, Χαροκοπείου, Γιώργος Δεδούσης, ΑΣΚΤ,Ερατώ Χατζησάββα, ο αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών, Γιώργος Παναγιωτόπουλος, ο πρώην Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Παιδείας Γιάννης Κατσαρός, ο Πρόεδρος της ΟΝΝΕΔ Ορφέας Γεωργίου καθώς επίσης και στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ Βαθμού και στελέχη της εκπαίδευσης.
Σχόλια (13)
Μέχρι και δασκάλους θα έχουμε 3-D XR σε λίγο, να παίζει «playback» η διάλεξη και έτσι θα έχουμε επιτύχει και την οικονομία και την ασύγχρονη διδασκαλία...
Πάνω απ'όλα ο Προϋπολογισμός (για τους στρατιωτικούς, βέβαια, θα χτίσουν κατοικίες διαβάζουμε στον Τυπο - τους εκπαιδευτικούς τους αφήνουν να ψάχνουν τις σελίδες ενοικίασης)
Καλά κάνουν και ξοδεύουν "ένα κάρο" χρήματα απλά για να βελτιώσουν την εικόνα τους μέσω διαφόρων συμβούλων και σαχλων ιδεών.. Εμείς πληρώνουμε και μας άρεσει!
Στις πρόσφατες δηλώσεις της για το «Ψηφιακό Σχολείο», η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη παρουσίασε την τεχνολογία και την τεχνητή νοημοσύνη ως κεντρικούς μηχανισμούς που μπορούν να δημιουργήσουν ισότητα ευκαιριών. Ωστόσο, η τεχνολογία δεν είναι από μόνη της ούτε δίκαιη ούτε άδικη· είναι ένα εργαλείο. Η επίδρασή της εξαρτάται από το περιβάλλον μέσα στο οποίο εφαρμόζεται. Μπορεί να μειώσει τις ανισότητες, αλλά μπορεί και να τις διευρύνει όταν η βασική εκπαιδευτική πολιτική δημιουργεί πολλαπλές ταχύτητες.
Πώς μπορούν τα μη κρατικά πανεπιστήμια, οι διαγραφές φοιτητών, η συνεχώς αυξανόμενη διαφοροποίηση μεταξύ σχολείων «πρώτης» και «δεύτερης» κατηγορίας να ενισχύσουν την κοινωνική κινητικότητα; Μπορεί η ψηφιοποίηση να βοηθήσει, αλλά μόνο όταν συνδυάζεται με ουσιαστική στήριξη των σχολείων των λαϊκών συνοικιών: μόνιμους εκπαιδευτικούς, μικρότερα τμήματα, επαρκή χρηματοδότηση, ενισχυτική διδασκαλία και σύγχρονες υποδομές.
Η ισότητα ευκαιριών δεν εξασφαλίζεται με ολογράμματα, διαδραστικούς πίνακες ή αλγοριθμικούς βοηθούς. Χτίζεται με πολιτικές που στηρίζουν αυτούς που ξεκινούν από τη χαμηλότερη αφετηρία. Χωρίς αυτή τη βάση, το «Ψηφιακό Σχολείο» κινδυνεύει να λειτουργήσει ως βιτρίνα που απλώς καμουφλάρει μια βαθιά άνιση πραγματικότητα.
φιλελεύθερος
Καθηγητές πληροφορικής θα στείλετε φέτος;
Η διαμόρφωση των ανθρώπων είναι η αποστολή κάθε εκπαιδευτικού συστήματος. Γι' αυτό τα λένε και "συστήματα". Επειδή γίνεται δουλειά "συστηματική". Και τώρα πρέπει να δημιουργηθεί εδώ ένας τύπος ανθρώπου που να συναινεί να θεωρεί φυσιολογικά και να μένει ψύχραιμος με διάφορα, όπως πχ με το να εργάζεται 13 ώρες με πενιχρή αμοιβή. Δεν είναι τυχαίο πως η ικανότητα για "κριτική σκέψη", η ικανότητα στοχασμού, η υψηλή αντίληψη, η κατάκτηση και κατανόηση γνώσεων και εννοιών κλπ είναι από τα πρώτα που προσπαθεί να καλλιεργεί στον "νέο τύπο ανθρώπου" το ελληνικό υπουργείο παιδείας και θρησκευμάτων. Και ήδη η πλειοψηφία των Ελλήνων εκπαιδευτικών στηρίζει με κάθε τρόπο την προσπάθεια. Είμαστε σε πολύ καλό δρόμο...
Από ιδέες άλλο τίποτα, όλοι οι υπουργοί και οι σύμβουλοι έχουν ιδέες για το κάθετι, «ψηφιακό» το ένα και το άλλο και το παράλλο - για να γίνεται και σωστό μάθημα όμως πρέπει να ανοίγει ο μαθητής το βιβλίο και να μπορεί να κρατάει σωστές σημειώσεις.
Να ενισχυθεί και το Γυμνάσιο και η Α' Λυκείου, στοχευμένα και με πρόγραμμα, να θεσπιστεί πενταετές κυλιόμενο χρονοδιάγραμμα για την αναθεώρηση των σχολικών συγγραμμάτων, τα οποία πρέπει να έχουν τη φιλοσοφία Διετών Κύκλων (Α' και Β Γυμνασίου, Γ' Γυμνασίου και Α' Λυκείου, Β' Λυκείου και Γ' Λυκείου - να υπάρχει συνέχεια στη μάθηση).
Όχι άλλοι πειραματισμοί με τις εξετάσεις για την εισαγωγή σε ΑΕΙ στο Λύκειο, χάνεται όλη η ουσία των μεταρυθμιστικών προσπαθειών και κρίμα να ξεκινάμε πάλι από το 0.5 (για να μην γράψω από το 0-μηδέν)
η παιδεία επί κομμουνισμού είχε ως φιλοδοξία τη δημιουργία ενός νέου τύπου ανθρώπου, αφοσιωμένου στα ιδανικά της συλλογικότητας και της κοινωνικής ισότητας, με παράλληλη έμφαση στην επιστημονική γνώση και την τεχνική κατάρτιση.
Δυστυχώς οι "ίδιες παροχές" δεν σημαίνουν ισότιμη εκπαίδευση. Ο πυρήνας της μάθησης, ο εκπαιδευτικός δεν υπάρχει με αποτέλεσμα να μην γίνεται μάθημα στην τάξη και να καλύπτονται τα κενά με ευφυολογήματα τύπου ψηφιακό φροντιστήριο και ενισχυτική διδασκαλία σε πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα....
Ευκαιρίες σημαινει υποστήριξη όχι με ιδεοληψίες και συνθήματα, σοβαρός σχεδιασμός, αποτελεσματική με λογική οργάνωση. Τιποτα από αυτά 6 + χρόνια δεν...
Μια παράσταση με τα λεφτά των φορολογουμένων για το απόλυτο τίποτα
Λιστα με παρατρεχάμενους χωρίς αξία και κυρίως επιδραστικότητα για κάποια βελτίωση. Κάπου σε μια φωτό ήταν και ο Δάσιος; Ενα ς αξιόλογος , που όμως μάλλον καλοπροαίρετα συνδέει έναν αλγόριθμο που έκανε δουλίτσα, αλλά θα είναι μια παταγώδης ακόμα αποτυχία, ας το ξανασκεφτεί (και να του ξαναπροτείνω να φτιάξει έναν για αποτίμηση των κριτηρίων των στελεχών, εκεί υπάρχει θεματάκι, ίσως το βρει πιο ενδιαφέρον και δώσει πιο αποτελεσματικά τα φώτα του)
Η συμπεριληπτική εκπαίδευση είναι θεμελιώδης δικαίωμα κάθε μαθητή και στοχεύει στην ισότιμη πρόσβαση στη μάθηση ανεξαρτήτως του περιβάλλοντος αφετηρίας δηλαδή από το κοινωνικό-οικονομικό και πολιτισμικό τους υπόβαθρο και τις δυνατότητες του. Θεμελιώδης αρχή είναι η εκτίμηση και η ανταπόκριση στην μαθησιακή ποικιλομορφία που γεφυρώνει τις ανισότητες και αίρει τα εμπόδια που αναστέλλουν την πλήρη συμμετοχή των μαθητών.
Διαδιαφέρει κατά πολύ από την απλή ένταξη-ενσωμάτωση καθώς η τελευταία απαιτεί από τον μαθητή να προσαρμοστεί στο υπάρχον σύστημα, ενώ η συμπερίληψη απαιτεί από το σύστημα (το σχολείο) να προσαρμοστεί στις ανάγκες του μαθητή. Οι προτάσεις σας κατά καιρούς όμως γέρνουν αισθητά προς την <<...integration...>> καθώς απομακρύνεστε όλο και περισσότερο από την συμπερίληψη.
Αν στέλνατε και καθηγητές στα σχολεία...
Ανέκαθεν προνομιακός, ως προς το τζάμπα προσωπικό ιδιαιτέρως, χώρος η Παιδεία. Ούτε ένας υπουργός από Διαμαντοπούλου και μετά δεν πέρασε χωρίς να εξαγγείλει Ψηφιακό Σχολείο ....
Τα παιδιά στο Γυμνάσιο-Λύκειο δεν έχουν ιδέα από βασικά μαθηματικά και βασικές γνώσεις στις φυσικές επιστήμες, ενώ δεν ξέρουν να γράφουν 5 αράδες κείμενο με ορθογραφία και σύνταξη σωστή. Τουλάχιστον θα ξέρουν ρομποτική και να πλέκουν κανένα πουλόβερ.