Ολοκληρώθηκε η εξωτερική αξιολόγηση των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ- Διαπιστώσεις

Δημοσίευση: 13/04/2014

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ολοκληρώθηκε η εξωτερική αξιολόγηση των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ- Διαπιστώσεις

«Έχουμε καλά Πανεπιστήμια. Για να γίνουν καλύτερα απαιτείται αξιολόγηση και σύγκριση. Απαιτείται διαφάνεια, λογοδοσία, άρτια διοίκηση, χρηστή χρηματοοικονομική διαχείριση, "απεξάρτηση" από την κρατικοδίαιτη κουλτούρα, από τα ιδεολογήματα της δεκαετίας του '80».

Τα παραπάνω είπε ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος, σε σημερινή συνέντευξη τύπου  , για την εξωτερική αξιολόγηση και την ακαδημαϊκή πιστοποίηση των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, που πραγματοποίησε η ΑΔΙΠ, παρουσία του προέδρου της  ΑΔΙΠ   Ε.   Κουφουδάκη και του μέλος Κλ. Οικονόμου.  
Ο Πρόεδρος της ΑΔΙΠ, Καθηγητής κ. Ευάγγελος Κουφουδάκης, δίνοντας αναλυτικά στοιχεία για την αξιολόγηση των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, καθώς και για την Ακαδημαϊκή Πιστοποίηση, αφού υπογράμμισε την καλή συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, τόνισε χαρακτηριστικά ότι «ήρθαν οι αξιολογητές από το εξωτερικό και περίμεναν ότι θα συναντήσουν το χάος. Αντίθετα είδαν ότι τα Ελληνικά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα λειτουργούν ικανοποιητικά, έχουν συγκριτικά πλεονεκτήματα το ανθρώπινο δυναμικό τους και οι όποιες αδυναμίες τους μπορούν να θεραπευτούν αρκεί να υπάρχει σχέδιο και αποφασιστικότητα».  
Ο υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι «έχουμε καλά Πανεπιστήμια, καλούς Καθηγητές , καλούς φοιτητές που δεν έχουν να φοβηθούν τον ανταγωνισμό, αλλά η ανοργανωσιά των τελευταίων 20 ετών δημιουργεί ένα θολό τοπίο.  Γι αυτό απαιτείται «απεξάρτηση» από την κρατικοδίαιτη κουλτούρα από τα ιδεολογήματα της δεκαετίας του ’80. Το κύρος και  η βιωσιμότητα του δημόσιου δωρεάν Πανεπιστημίου απαιτεί αξιολόγηση και σύγκριση».
Ο κ. Αρβανιτόπουλος  επεσήμανε ότι «εάν θέλουμε πραγματικά μια Δημόσια Δωρεάν Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, εάν έχουμε ως στρατηγικό στόχο το Δημόσιο Δωρεάν Πανεπιστήμιο, και αυτός είναι ο στρατηγικός μας στόχος, τότε πρέπει να παίρνουμε αποφάσεις, και εμείς τις πήραμε, που καθιστούν τα Ιδρύματά μας ανταγωνιστικά στον Ευρωπαϊκό και στο Διεθνή χώρο».
Ο υπουργός  αναφέρθηκε διεξοδικά στις μεταρρυθμίσεις των τελευταίων δύο ετών λέγοντας: «Οι μεταρρυθμίσεις αυτές έφεραν αναστάτωση και είχαν ως συνέπεια, πολλές φορές πολιτικό κόστος, γιατί χαλούσαν τη βολή ατόμων και ομάδων. Τις περιμέναμε τις αντιδράσεις και για αυτό το λόγο ήμασταν έτοιμοι να τις αντιμετωπίσουμε και να περιορίσουμε τις συνέπειες τους. Αυτές οι μεταρρυθμίσεις μπορεί να φέρνουν αναστάτωση, μπορεί να συνεπάγονται πολιτικό κόστος, αλλά θα οδηγήσουν σε ισχυρότερα Ιδρύματα μέσα στα επόμενα χρόνια».
Ο κ. Αρβανιτόπουλος τόνισε ότι «σας παρουσιάζουμε την ολοκλήρωση της αξιολόγησης των Ελληνικών Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Μια αξιολόγηση που είχε «βαλτώσει», αρκεί να σημειώσετε ότι από την περίοδο 2008-2011 πραγματοποιήθηκε μόλις το 30% των αξιολογήσεων και από το 2012 έως σήμερα το 70%. Και αυτό έγινε εφικτό γιατί ανασυγκροτήσαμε την ΑΔΙΠ, και ενισχύσαμε τις διαδικασίες της. Αλλά πρωτίστως γιατί στην πολιτική μας κατέστη στρατηγικός στόχος η αξιολόγηση των Ελληνικών Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, στη πράξη και όχι στα λόγια, με στόχο να αναδειχθούν τα δυνατά τους σημεία και να προβληθούν, να καταγραφούν οι αδυναμίες τους και να αντιμετωπιστούν».
Επίσης, υπογράμμισε ότι «σήμερα όμως κάνουμε ακόμα ένα βήμα παραπάνω. Σας παρουσιάζουμε την επόμενη δράση, την ακαδημαϊκή πιστοποίηση των προγραμμάτων των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Πιστοποίηση που έχει ως στόχο την αντιστοίχιση των παρεχόμενων από τα ιδρύματα γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, των εν γένει δηλαδή μαθησιακών αποτελεσμάτων των σπουδών με τις δεξιότητες που ζητά η αγορά εργασίας».
Ο υπουργός δήλωσε ακόμη ότι «σε σχέση με τους αιώνιους φοιτητές ορισμένοι Πρυτάνεις και άλλοι λαϊκίζουν. προχωρούμε με την διαγραφή στο τέλος του 2014 των αιωνίων, ουσιαστικά ανενεργών φοιτητών. Οι σπουδές στο Πανεπιστήμιο και στο ΤΕΙ έχουν διάρκεια ορισμένη, υποχρεώσεις και δικαιώματα».
Χαρακτηριστικά για τυχόν αλλαγή του πλαισίου που ζητούν ενίοτε ορισμένοι Πρυτάνεις και Συμβούλια, ο κ. Αρβανιτόπουλους επεσήμανε ότι «το πλαίσιο των νόμων 4009 και 4076 δεν αλλάζει έως ότου εφαρμοστεί για μια πενταετία και πλέον και τότε και μόνον τότε θα δούμε τυχόν βελτιώσεις. Το ράβε ξήλωνε τελείωσε. Το Νομοθετικό Πλαίσιο, δεν πρόκειται να αλλάξει, αν δεν εφαρμοστεί στην πράξη για ικανό χρονικό διάστημα, ώστε να μπορεί να αξιολογηθεί».
Ενώ, ειδικά για τον Ν.4009, ανέφερε ότι «εάν δεν είχαμε νομοθετήσει τον Αύγουστο του 2012 τον 4076, ο 4009 θα έμενε στα χαρτιά, ενώ τα Ιδρύματα κινδύνευαν να μην ανοίξουν το Σεπτέμβριο εκείνης της χρονιάς. Γνωρίζουν όλοι πολύ καλά ότι χωρίς τον 4076/2012, ο 4009/2011, που είχε κενά δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί. Μόνον έτσι μπορούσαν να εκλεγούν τα Συμβούλια και τα Όργανα.
Επίσης  ο κ. Αρβανιτόπουλος υπογράμμισε….
…Δώσαμε με αυτό το Νόμο τη δυνατότητα ηλεκτρονικής ψήφου και έτσι επιτύχαμε την εκλογή Συμβουλίων σε όλα τα Ιδρύματα της χώρας, με μεσοσταθμική συμμετοχή της Πανεπιστημιακής Κοινότητας της τάξεως του 80%, που σημαίνει ότι επιτρέψαμε στην συντριπτική πλειοψηφία να εκφραστεί και στα Ιδρύματα να λειτουργήσουν.
…Το Μάρτιο  του 2013  με το «Σχέδιο Αθηνά» για την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας και την έκδοση 36 Προεδρικών Διαταγμάτων αναμορφώσαμε την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με στόχο την ενδυνάμωση των Ιδρυμάτων και τη σύνδεση του ακαδημαϊκού με τον αναπτυξιακό χάρη της χώρας.
…Ανασυντάξαμε τις δομές με την αναδιάρθρωση των διοικητικών υπηρεσιών και την ανακατανομή των υπαλλήλων. Με κόστος αλλά απαραίτητο βήμα προόδου και αναβάθμισης του ελληνικού πανεπιστημίου.
…Η προσπάθεια μας συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό με το Σχέδιο Νόμου για την Έρευνα και την Τεχνολογία, για την σύνδεση των Ανώτατων Εκπαιδευτών Ιδρυμάτων με τα Ερευνητικά Ινστιτούτα και την παραγωγή.
…εν μέσω της μεγαλύτερης; Δημοσιονομικής κρίσης εμείς από τον Ιανουάριο του 2013 διπλασιάσαμε τους δικαιούχους φοιτητικής μέριμνας (στέγαση σε φοιτητικές εστίες) από 57.000  σε 110.000  και εφαρμόζουμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα σίτισης στα σχολεία μας από ευρωπαϊκά κονδύλια
… επίσης στηρίξαμε την ελληνική οικογένεια γιατί  δώσαμε τη δυνατότητα στους φοιτητές των οικονομικά ασθενέστερων οικογενειών να μεταγραφούν κοντά στα σπίτια τους,
…Ιδιαίτερη έμφαση δώσαμε στην αναβάθμιση των ΤΕΙ, μέσα από την αξιολόγηση και τον εξορθολογισμό των γνωστικών αντικειμένων που διδάσκονται στα Τεχνολογικά Ιδρύματα. Μαζί με τις αλλαγές στο Επαγγελματικό Λύκειο έχουμε πια μια ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση στην Τεχνολογική Εκπαίδευση, που δεν αποτελεί πια υποβαθμισμένη δεύτερη επιλογή για τους νέους και τις νέες μας, αλλά μιας πρώτης τάξεως επιλογή που προσφέρει δεξιότητες και προσόντα για την αγορά εργασίας, συμβάλλοντας στην αναδιάρθρωση του παραγωγικού ιστού της χώρας.

ΕΤΟΣ     ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ
2008     5
2009     0
2010     38
2011     83
2012     46
2013     125
2014     92
ΣΥΝΟΛΟ     389

Πρώτες παρατηρήσεις από τις Εκθέσεις Εξωτερικής Αξιολόγησης 2013-2014 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ

Θετικές παρατηρήσεις
Τα μέλη ΔΕΠ είναι υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου.
-Αξιόλογο ερευνητικό έργο και διεθνείς συνεργασίες
-Ικανοποιητικά Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
-Ανάπτυξη δεσμών με κοινωνικούς, πολιτιστικούς και παραγωγικούς φορείς.
-Ανεπτυγμένη κινητικότητα φοιτητών.
-Σύνδεση διδασκαλίας – έρευνας.

Αρνητικές παρατηρήσεις
Παρατεταμένη διάρκεια φοίτησης (Ρύθμιση με τον Ν. 4009/2011).
-Χαμηλό ποσοστό παρακολούθησης των μαθημάτων από τους φοιτητές.
-Ασάφειες προγραμμάτων σπουδών. Επικαλύψεις με άλλους τομείς του ίδιου ΠΣ ή άλλων ΠΣ ή ΠΜΣ. Αναγκαιότητα εφαρμογής προαπαιτούμενων μαθημάτων.
-Απαιτείται αναβάθμιση των κτηριακών εγκαταστάσεων και υποδομών.
-Υπερβολικά μεγάλος αριθμός μαθημάτων και μάλιστα επιλογής. Μεγάλος φόρτος φοιτητών.
-Συνένωση Διαθέσιμων Πόρων (Pooling of Resources) για ορθολογικότερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και των υποδομών.
Πρώτες παρατηρήσεις από τις Εκθέσεις Εξωτερικής Αξιολόγησης 2013-2014 ΤΕΙ

Θετικές παρατηρήσεις
-Πρόγραμμα σπουδών: Σωστά δομημένο, εναρμονισμένο με το ECTS, εφάμιλλο αντίστοιχων τμημάτων του εξωτερικού.
-Υψηλός βαθμός απασχόλησης και ικανοποίησης αποφοίτων.
-Το Ε.Π. είναι υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου, ιδιαίτερα τα μέλη που διοριστήκαν πρόσφατα.
-Υψηλό επίπεδο αλληλεπίδρασης με φορείς (νοσοκομεία, παραγωγικοί φορείς, εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα ενδιαφέροντος).
-Απαιτούνται προσδιορισμός και επιδίωξη περιοχών

Απαιτούνται προσδιορισμός και επιδίωξη περιοχών εφαρμοσμένης έρευνας. Δεν υφίσταται μακροπρόθεσμη στρατηγική καθώς και ένα όργανο εποπτείας της έρευνας.

Αρνητικές παρατηρήσεις
-Ανεπαρκής αριθμός μόνιμων μελών ΕΠ.
-Απαιτούνται καλύτερες υποδομές σε εργαστηριακούς χώρους.
-Μη θεσμική κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων (σε ορισμένα Τμήματα μόνο).
-Παρατεταμένη διάρκεια φοίτησης (Ρύθμιση με τον Ν. 4009/2011).
-Ποικίλο ακαδημαϊκό επίπεδο στους πρωτοετείς φοιτητές, ιδιαίτερα εκείνων που εγγράφονται μέσω διαφορετικών διαδικασιών εισαγωγής.
-Συνένωση Διαθέσιμων Πόρων (Pooling of Resources) για ορθολογικότερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και των υποδομών.
Ενδεικτικά παραδείγματα αποτίμησης εξωτερικής αξιολόγησης Πανεπιστήμιο Πάτρας - Τμήμα Φαρμακευτικής
-Τα μέλη ΔΕΠ είναι υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου και επιτελούν άρτιο διδακτικό έργο.
-Πλούσια και αναγνωρισμένη ερευνητική δραστηριότητα και συνεργασίες.
-Κινητικότητα μελών ΔΕΠ.
-Το πρόγραμμα σπουδών χρειάζεται αναθεώρηση με στόχο τον εκσυγχρονισμό του και την αποφυγή επικαλύψεων.
-Απαιτείται αναβάθμιση του εργαστηριακού και ερευνητικού εξοπλισμού.
-Υπερβολικός αριθμός εισακτέων.
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης - Τμήμα Κτηνιατρικής
-Το προπτυχιακό και τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών είναι υψηλού επιπέδου.
-Ανεπτυγμένη σύνδεση με κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς.
-Υπερβολικός φόρτος διδασκαλίας των φοιτητών
-Το σύστημα εξετάσεων πρέπει να περιλαμβάνει διαδικασίες ελέγχου ποιότητας και επεξεργασίας των αποτελεσμάτων.
-Ανεπάρκεια μέσων ΤΠΕ στη διδασκαλία και εργαστηριακής υποδομής.
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης - Τμήμα Βιολογίας
-Πολύ καλές Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνιών.
-Η ερευνητική δραστηριότητα είναι αξιόλογη, παρά την έλλειψη πόρων.
-Υπερβολικός φόρτος μαθημάτων, ιδιαίτερα στα δύο πρώτα έτη.
-Τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων δεν είναι νομικά κατοχυρωμένα.
-Ελλιπής ερευνητική υποδομή.
ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας – Τμήμα Φυσικοθεραπείας
-Το πρόγραμμα σπουδών είναι άρτιο και ισοδύναμο με το επίπεδο 6 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων (EQF).
-Τα μέλη του μόνιμου & έκτακτου ΕΠ είναι πολύ υψηλού επιπέδου.
-Πλήρης αξιοποίηση ΤΠΕ.
-Αξιόλογη & διεθνώς αναγνωρισμένη ερευνητική δραστηριότητα.
-Ανεπτυγμένη σύνδεση με ΚΠΠ φορείς.
-Υπερβολικός φόρτος εργασίας των φοιτητών.
-Χαμηλή αναλογία διδασκόντων διδασκομένων.
-Υπερβολικός αριθμός εξετάσεων.
-Έλλειψη διοικητικού προσωπικού.
ΤΕΙ Αθήνας – Τμήμα Οπτικής & Οπτομετρίας
-Υψηλής ποιότητας συγγράμματα και εκπαιδευτικό υλικό από τα μέλη ΕΠ.
-Το πρόγραμμα σπουδών είναι άρτιο και ισοδύναμο με το επίπεδο 6 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων (EQF).
-Απαιτείται αύξηση του αριθμού μόνιμων μελών ΕΠ.
-Περιορισμένη ερευνητική δραστηριότητα εξαιτίας του φόρτου εργασίας και των περιορισμένων πόρων.
-Ελλιπής εργαστηριακός & ερευνητικός εξοπλισμός.
ΤΕΙ Αθήνας - Τμήμα Ραδιολογίας–Ακτινολογίας
-Το πρόγραμμα σπουδών είναι άρτιο και ισοδύναμο (επίπεδο Bachelor) με αντίστοιχα προγράμματα διεθνώς.
-Τα μέλη ΕΠ είναι υψηλού επιπέδου.
-Πολύ καλές υποδομές φοιτητικής μέριμνας(σίτιση, περίθαλψη, κτλ).
-Το αυστηρό πλαίσιο που θέτει το Υπουργείο περιορίζει την ευελιξία του προγράμματος σπουδών, με επιπτώσεις κυρίως στην κλινική εκπαίδευση.
-Απαιτείται αναβάθμιση μέρους του εργαστηριακού εξοπλισμού.
-Έλλειψη χώρων για γραφεία, εργαστήρια, αίθουσες διδασκαλίας.
-Απαιτείται εξορθολογισμός της εξεταστικής διαδικασίας (τυποποίηση μοριοδότησης, εξωτερικοί εξεταστές, αυστηρότερη επιτήρηση, εξομάλυνση βαθμολογίας, κτλ).
-Περιορισμένη και όχι συστηματοποιημένη ερευνητική δραστηριότητα.
-Παρατεταμένη διάρκεια φοίτησης, μεγάλος αριθμός λιμναζόντων φοιτητών.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ ΣΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/axiologisi-panepisthmion-tei-sxedio-athina/oloklhrvuhke-h-ejvterikh-ajiologhsh-tvn-panepisthmivn-kai-tei-diapistvseis