Τι είπε ο πρόεδρος των πανεπιστημιακών δασκάλων (ΠΟΣΔΕΠ) στη Βουλή για το Σχέδιο Νόμου του υπουργείου Παιδείας

Δημοσίευση: 06/08/2014

Τελευταία Ενημέρωση: 18/09/2014, 13:06

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τι είπε ο πρόεδρος των πανεπιστημιακών δασκάλων (ΠΟΣΔΕΠ) στη Βουλή για το Σχέδιο Νόμου του υπουργείου Παιδείας

«Για το νομοσχέδιο το οποίο συζητείται, είναι θετική καταρχήν η σύσταση Συμβουλίου Εθνικής Πολιτικής για την παιδεία. Καταρχήν, γιατί το θέμα της παιδείας είναι εθνικό, βέβαια εδώ θα ήθελα να παρατηρήσω ότι υπάρχουν και άλλα συμβούλια για την παιδεία, τα οποία δεν λειτουργούν τις περισσότερες φορές με ευθύνη του Υπουργείου, δεν λέω για ευθύνη δική σας».
Την παραπάνω άποψη  διατύπωσε σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ Στάθης Ευσταθόπουλος.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Είπα χθες, κύριε Πρόεδρε και έχετε δίκιο, ότι μόλις κλείσουμε τώρα και ανοίξουν τα σχολεία 11/9, όλα τα συμβούλια θα προσκληθούν μέσα στον Σεπτέμβριο.
ΣΤΑΘΗΣ ΕΥΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ (Πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ): Να τα λειτουργήσετε τα συμβούλια, γιατί το καθένα έχει ένα σημαντικό ρόλο να παίξει. Και δεν είναι προς όφελος της παιδείας να είναι ανενεργά. Επίσης, υπάρχει μια θετική ρύθμιση για τους φοιτητές ΑΜΕΑ, τους οποίους θα πρέπει να βοηθήσουμε. Βέβαια παράλληλα, θα πρέπει να δούμε και την δυνατότητα των πανεπιστημίων να ανταποκριθούν στα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα, απέναντι στους συνανθρώπους μας με ειδικές ανάγκες.
Θα πω ένα παράδειγμα, όταν μπει ένα φοιτητής ΑΜΕΑ σε ένα κτίριο θα πρέπει να έχουμε προβλέψει, πως αυτός θα μπορέσει να φύγει σε μια περίπτωση σεισμού ή φωτιάς. Και θα πρέπει να δούμε τέτοιες δράσεις για τα πανεπιστήμια και τη δυνατότητα τους, να ανταποκριθούν σε αυτά που φοβούμαι ότι τα περισσότερα αυτή τη στιγμή, δεν έχουν τέτοιες δυνατότητες. Αλλά, οπωσδήποτε είναι πολύ θετική η πρωτοβουλία σας να στηριχτούν οι φοιτητές αυτοί.
Επίσης, μιας και είχαμε μια συνάντηση προχθές, θα ήθελα να πω για να ακούσουν και οι υπόλοιποι ότι αναγνωρίζεται και εσείς, ότι το θέμα των μεταγραφών είναι ένα δύσκολο θέμα και πρέπει να μας απασχολήσει όλους. Δεν είναι απλό, δεν έχει μονοσήμαντες λύσεις δεν είναι εύκολες οι λύσεις, και θα πρέπει με συνεργασία και συνεννόηση να δει το Υπουργείο, πως θα το χειριστεί και πως θα το αντιμετωπίσει.  Από ότι μας ενημερώσατε προχθές, γίνεται μια προσπάθεια εκ μέρους σας, να ρυθμιστεί μια εκκρεμότητα που υπήρχε χρόνια στα πανεπιστήμια.
Θεωρώ ότι κάθε τέτοια προσπάθεια, να ρυθμιστεί ένα ζήτημα που χρονίζει πάνω από 15 χρόνια τώρα, αν μπορέσει να βρει λύση είναι πάρα πολύ θετικό. Να δούμε τη διάταξη, εφόσον δίνει λύση είμαστε θετικοί και συμφωνούμε. Θέλω να πάρω την ευκαιρία, που είναι παρούσα η Επιτροπή και να θίξω ορισμένα σημαντικά ζητήματα των πανεπιστημίων και των πανεπιστημιακών, και βέβαια ένα θέμα μεγάλο θέμα είναι τα οικονομικά των πανεπιστημίων. Κύριε Υπουργέ, θα πρέπει να προσπαθήσετε να μην πέσουν άλλο οι προϋπολογισμοί των πανεπιστημίων, το ξέρετε κι εσείς ότι, τα τελευταία 4,5 χρόνια η συνολική μείωση θα φτάσει το 80%.
Δεν μπορούμε να αφήσουμε έτσι τα πανεπιστήμια μας, δεν μπορούμε να μην στηρίξουμε την ανώτατη εκπαίδευση, αυτή είναι το μέλλον μας, αυτή είναι το εργαλείο για την ανάπτυξη. Αυτό πρέπει να το καταλάβουν και οι οικονομικοί Υπουργοί της κυβέρνησης, νομίζω ότι όλοι οι παράγοντες της παιδείας θα πρέπει να συνεργαστούμε σε αυτό, και να πιέσουμε τους οικονομικούς να βοηθήσουν σε αυτό το πράγμα. Γιατί τα πανεπιστήμια, κινδυνεύουν να καταρρεύσουν.
Η λειτουργία τους είναι άκρως προβληματική, έρχεται παράλληλα και το θέμα της διαθεσιμότητας των διοικητικών υπαλλήλων των 8 πανεπιστημίων και ιδιαίτερα, στα μεγάλα είναι πολύ μεγάλα τα ποσοστά των υπαλλήλων που είναι σε διαθεσιμότητα, και αυτή τη στιγμή δεν βλέπουμε φως πως θα γίνει να μην φύγουν. Αυτό όλοι το καταλαβαίνουμε ότι, το περιστύλιο της Αθήνας δεν μπορεί να λειτουργήσει με 40% λιγότερο προσωπικό, αντίστοιχα το ΜΠ και το πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης.  Επίσης το μισθολόγιο των πανεπιστημιακών, μα είναι μισθολόγιο αυτό που έχουν; Τι να πω, 950 ευρώ να παίρνει ο λέκτορας ο οποίος δεν είναι κανένας τυχαίος που μόλις έχει πάρει το πτυχίο του; Είναι άνθρωπος με διδακτορικά, με έρευνα, με βιογραφικό είναι δυνατόν; Ταξικά σαν ελληνική κοινωνία, είναι δυνατόν να δεχόμαστε να παίρνει 950 ευρώ; Το Υπουργείο οικονομικών, έχει πάρει μια απόφαση του ΣτΕ για τη φορολόγηση του επιδόματος βιβλιοθήκης των πανεπιστημιακών και άλλων, και οι γιατροί του ΕΣΥ  έχουν αυτό το πρόβλημα. Είναι δυνατόν να μην εφαρμόζει τις αποφάσεις του ΣτΕ;
Ξέρω ότι είστε μαζί μας σε αυτό, θεωρώ ότι όλο το σώμα θα πρέπει να ζητάει από την ελληνική πολιτεία να εφαρμόζει τις αποφάσεις των δικαστηρίων. Είναι αυτονόητη υποχρέωση του καθενός, όπως από εμάς η κυβέρνηση ζητά να είμαστε εντάξει στις υποχρεώσεις μας, να εφαρμόσουμε τους νόμους, εγώ πάντα υπέρ της εφαρμογής τους ήμουν ακόμα και όταν διαφωνώ με έναν νόμο, θα πρέπει να παλέψω να αλλάξει. Όσο υπάρχει όμως, θα πρέπει να τον εφαρμόζω, αλλά είναι δυνατόν τις αποφάσεις του ΣτΕ, να μην τις εφαρμόζει το Υπουργείο Οικονομικών; Και να λέει ότι θα συνεχίσει να φορολογεί το επίδομα βιβλιοθήκης, ενώ έχει παρθεί απόφαση από την Ολομέλεια;
Και βέβαια, έχουν προηγηθεί πάρα πολλές αποφάσεις κατώτερων δικαστηρίων όλα αυτά τα χρόνια, που όλες είναι κατά της φορολόγησης αυτού του επιδόματος. Τέλος, μερικά θεσμικά ζητήματα των πανεπιστημίων. Τα πανεπιστήμια έχουν να πάρουν καινούργιες θέσεις διδακτικού προσωπικού, δηλαδή καθηγητές, λέκτορες εδώ και 5 χρόνια. Μέχρι πρόσφατα είχαμε 750 άτομα σε εκκρεμότητα που δεν είχαν εκλεγεί καθηγητές, και δεν είχαν διοριστεί ευτυχώς αυτό έληξε.
Αλλά, θα πρέπει να δούμε για τις νέες θέσεις, αυτή τη στιγμή οι συνταξιοδοτήσεις είναι πάρα πολλοί, υπάρχουν πολλά γνωστικά αντικείμενα που μένουν ορφανά και εδώ θα πρέπει να σημειώσω ότι, στους καθηγητές πανεπιστημίου τα γνωστικά αντικείμενα δεν είναι το ίδιο, με τους συναδέλφους στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δηλαδή, στην δευτεροβάθμια πολλές φορές ένας μαθηματικός ή ένας φυσικός θα κάνει και γεωγραφία, ή ο φιλόλογος ιστορία θα το καλύψει. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δεν είναι το ίδιο ο νευρολόγος  δεν μπορεί να κάνει χειρουργική, πρέπει να το δούμε αυτό το θέμα.
Χώρια το ότι θα πρέπει να σταματήσουμε το brain drain, όταν δεν υπάρχουν καινούργιες θέσεις και κανένας δεν έχει προοπτική, να έρθει στο πανεπιστήμιο. Οι περισσότεροι αξιόλογοι συνάδελφοι φεύγουν και διαπρέπουν στο εξωτερικό, όλοι μας οι απόφοιτοι είτε πτυχιακοί είτε μεταπτυχιακοί όπου και να πάνε, παίρνουμε μηνύματα ότι πάνε πολύ καλά.
Τέλος να θέσω ξανά και το θέμα της σύνθεσης των εκλεκτορικών σωμάτων της εκλογής και εξέλιξης των καθηγητών, το οποίο, όπως σας αναλύσαμε είναι προβληματικό. Θα πρέπει να το δούμε και να το διορθώσουμε. Θα πρέπει να πάμε σε ένα σύστημα - εμείς έχουμε πρόταση ως Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π. και την έχουμε καταθέσει - 15μελών εκλεκτορικών σωμάτων τριών συνιστωσών, από τον τομέα, από την σχολή και από τα υπόλοιπα πανεπιστήμια.


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/vouli-erotiseis-apantiseis-omilies/eidhseis/ti-eipe-o-proedros-tvn-panepisthmiakvn-daskalvn-posdep-sth-boylh-gia-to-sxedio-nomoy-toy-ypoyrgeioy-paideias